AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #1 Skrevet 28. juni 2022 Eller får de slippe? Anonymkode: b8fe4...a74
Me for life Skrevet 28. juni 2022 #2 Skrevet 28. juni 2022 Visse ting er ikke et valg uansett alder. Regner med at en ikke trenger medisiner for morso skyld. 24
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #3 Skrevet 28. juni 2022 Trenger de medisin så må de selvsagt? Anonymkode: 96b88...e1f 9
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #4 Skrevet 28. juni 2022 Hvis den er viktig, ja? Men man finner jo så godt man kan en måte å gi den som blir godtatt? Her skjuler vi det meste av vonde medisinsmaker via mat. Anonymkode: 087a6...df2 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #5 Skrevet 28. juni 2022 Selvfølgelig må de tvinges dersom de ikke tar nødvendige medisiner frivillig. Orker ikke stelle i stand begravelse og hele pakka bare for at ungen "vil ikke" spise antibiotika om den har lungebetennelse. Anonymkode: f2ad2...585 17
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #6 Skrevet 28. juni 2022 Ja, så lenge det er til barnets beste. Forklarer hvordan og hvorfor, og gjennomfører. Barnet mitt vet at det ikke har noe valg, og tar nå all medisin relativt lett. Samme med blodprøvetaking. Det skal sies at et av mine barn er kronisk syk, men finnes ikke medisin mot diagnosen. Har en del tilleggssykdommer, og de faste medisiner blandes ut i eplejuice og nå vil hun helst ikke ha eplejuice uten medisin fordi det ikke smaker rett. Også er jeg glad når vi ble ferdig med stikkpiller og gikk over til smeltetabletter mtp Paracet. Ikke mange gangene i året det trengs, men ikke noe gøy. Anonymkode: 04906...8fe 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #7 Skrevet 28. juni 2022 Slippe? Er du seriøs? Barna får ikke slippe om de trenger nødvendig medisin, nei. Vil de ikke og ikke noe annet funker, så blir det med tvang. Anonymkode: bc9cd...113 10
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #8 Skrevet 28. juni 2022 Tvinger om det er nødvendig ja, men nå er han så stor at han skjønner at han må, så trenger jo ikke fysisk tvinge. Ting som ikke er nøvendig, men bare for å lindre, får han velge selv. Som nesespray, hostesaft, paracet ved smerter eller feber som ikke er altfor høy. Anonymkode: 4386b...10b 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #9 Skrevet 28. juni 2022 Jeg lurer allergitablett i melka ( 1/ 2 oppløst) etter råd fra helsesøster. Men forhørte meg med henne først. Da barnet var allergisk og ville ikke ta tabletten legen foreslo. Anonymkode: e4ff3...30c
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #10 Skrevet 28. juni 2022 Noen ting MÅ man, selv om man ikke vil. Dette gjelder hvertfall medisin. Jeg mener det oppriktig er omsorgssvikt om man oppdrar ungene sine etter '' de vil ikke, så da trenger dem ikke ' til sånne type viktige ting. Samme som at jeg hver uke klipper neglene på hunden min, selv om han ikke vil, fordi dersom jeg ikke gjør det, gror de såpass mye, og presser tilbake i neglbeinet hans, og ødelegger poter. Det er ditt ansvar som forelder eller eier. Anonymkode: 7b4e2...5c7 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #11 Skrevet 28. juni 2022 Det har jeg gjort flere ganger. Til og med da barnet kastet opp medisinen så vi måtte ta en ny runde. Det var medisin eller innleggelse på sykehuset. Anonymkode: 43bfc...4cc
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #12 Skrevet 28. juni 2022 Ja, vi tvinger, men på en så kjærlig måte som mulig. Først presenterer vi medisinen. Vi viser den frem, og forteller hva den hjelper mot (med enkle ord). Så sier vi at det er tid for å ta medisinen, og vi forteller hvordan den skal tas. Ofte er det nok, og vi slipper tvang. Hvis barnet ikke tar medisinen frivillig må vi tvinge. Det prøver vi å gjøre kjapt, men vi passer på å snakke til barnet hele veien. Etterpå, uansett hvordan barnet får medisinen, gir vi masse ros. Hvis barnet tar medisinen frivillig roser vi barnet for det. Hvis barnet ble tvunget forteller vi barnet at vi skjønner godt at det er ekkelt å ta medisinen, men at det var veldig bra at barnet tok medisinen likevel. Heldigvis lærte barnet etterhvert at medisiner hjelper, desverre pga mye sykdom. Etter mange repetisjoner av feberen gjør deg ekkel i kroppen, Paracet tar bort feberen og kroppen blir bra, så lærte han at Paracet hjalp. Det tok ikke lang tid fra vi måtte tvinge en hylende og skrikende unge til å puste inn astmamedisin, til vi fikk en unge minner oss på det om vi har glemt det. Det hjelper sikkert at jeg selv tar diverse medisiner. Da blir det mer normalisert. Anonymkode: b28cc...f17 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #13 Skrevet 28. juni 2022 Mitt barn er avhengig av insulin. Så ja, selvsakt må barnet mitt det. Hva er det for et spm egentlig? Anonymkode: 39927...b21 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #14 Skrevet 28. juni 2022 Nødvendig medisin: ja Lindrende medisin:nei. Vil han ikke ha smertestillende eller hostesaft så slipper han. Men jeg forklarer hvorfor jeg synes det er lurt, og så velger han selv. Anonymkode: e2bb6...7ca 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #15 Skrevet 28. juni 2022 Om det er nødvendig, ja. Da min sønn var rundt 6 år hadde han en voldsom halsbetennelse og måtte ta penicillin. Jeg måtte holde han fysisk fast og sprute det inn i munnen hans. Må man, så må man. Lenge lurte jeg i han paracet, når han var syk, ved å knuse den og putte den i f.eks yoghurt. Når han begynte å oppdage det og syntes det smakte vondt, blandet jeg det i en skje med sjokoladesaus eller noe. Det var ikke særlig qvanskelig å få i han. Anonymkode: baf9d...aa3 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #16 Skrevet 28. juni 2022 Nei er i mot tvang. Prater og forklarer, så får han tenke litt på det og får noe han liker eller synes er morsomt som premie. 3 år nå og har hatt flere runder med antibiotika. Dere som holder fast og bruker makt, er dere ikke bekymret for hva det gjør med barnet deres? Får forresten flytende paracet med god smak nå, litt dyrere men ungene her elsker det. Finnes også ulike typer antibiotika i dråper som blir mye mindre å innta enn mikstur eller tabletter. Anonymkode: 073cd...7af 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #17 Skrevet 28. juni 2022 Det kommer an på. Jeg har friske barn, så medisinene vi har gitt er stort sett for at de skal føle seg bedre. Så hvis det er paracet eller ibux, nesespray mot forkjølelse e.l. så kan de få velge å være miserable istedenfor så snart jeg tenker at de sånn noenlunde forstår hva de velger, med mindre temperaturen nærmer seg 40. Antibiotika, eller annen nødvendig medisin vil bli gitt uansett om de vil eller ikke, vi prøver jo selvfølgelig å overtale først, men spesielt med små barn så kommer man gjerne til et punkt hvor det er bedre for alle parter hvis man bare skjærer gjennom og gir det med tvang. Mine har i hvert fall vært sta nok til at vi aldri klarer å overtale dem til å gjøre det frivillig, og da blir da bare lange forhandlinger som resulterer i at det de ikke vil at skal skje, skjer likevel - og da er det faktisk bedre å ikke gi dem rom til å forhandle. Bare trygge dem, gi dem rom for å føle det de føler og være til stede for dem, men forklare enkelt at dette må gjøres, sånn er det, nå kommer medisinen, ferdig. Så går det ofte bedre, kanskje ikke gang to eller tre, men fjerde eller femte eller sjette gangen, når de skjønner at det ikke er noen vei utenom og det beste er bare å få det overstått. Anonymkode: 9d234...0a1
Tomas77 Skrevet 28. juni 2022 #18 Skrevet 28. juni 2022 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker said: Nei er i mot tvang. Prater og forklarer, så får han tenke litt på det og får noe han liker eller synes er morsomt som premie. 3 år nå og har hatt flere runder med antibiotika. Dere som holder fast og bruker makt, er dere ikke bekymret for hva det gjør med barnet deres? Får forresten flytende paracet med god smak nå, litt dyrere men ungene her elsker det. Finnes også ulike typer antibiotika i dråper som blir mye mindre å innta enn mikstur eller tabletter. Anonymkode: 073cd...7af Det er noe som heter å snakke som man har vett til og du framstår som en fin eksponent for uttrykket. Du er klar over at det finnes akutte situasjoner der det ikke dreier seg om paracet eller antibiotika? Du tenker at man tar en lengre samtale om astmamedisiner med et barn som er I ferd med å bli blå? Du tenker at man ikke holder barnet fast så doktoren kan sette en adrenalindose på et krupp barn? Du tenker at man ikke legger inn en sonde mot barnets vilje på et barn som ikke kan ta til seg næring? Endret 28. juni 2022 av Tomas77 7 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #19 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei er i mot tvang. Prater og forklarer, så får han tenke litt på det og får noe han liker eller synes er morsomt som premie. 3 år nå og har hatt flere runder med antibiotika. Dere som holder fast og bruker makt, er dere ikke bekymret for hva det gjør med barnet deres? Får forresten flytende paracet med god smak nå, litt dyrere men ungene her elsker det. Finnes også ulike typer antibiotika i dråper som blir mye mindre å innta enn mikstur eller tabletter. Anonymkode: 073cd...7af Du er i mot tvang? Da regner jeg med du syns det er bedre at barnet havner på sykehus i stedet for å ta medisinen? Er ikke alle barn som kan prates og forklares med for å få de til å ta medisin. Noen er nekter plent uansett hvor mye man prater, forklarer og lokker. Da må man faktisk bruke tvang. Heller det enn innleggelse, eller? Anonymkode: bc9cd...113 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #20 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nei er i mot tvang. Prater og forklarer, så får han tenke litt på det og får noe han liker eller synes er morsomt som premie. 3 år nå og har hatt flere runder med antibiotika. Dere som holder fast og bruker makt, er dere ikke bekymret for hva det gjør med barnet deres? Får forresten flytende paracet med god smak nå, litt dyrere men ungene her elsker det. Finnes også ulike typer antibiotika i dråper som blir mye mindre å innta enn mikstur eller tabletter. Anonymkode: 073cd...7af Og du tenker at mor lenger opp her som har barn med diabetes bare skal drøye eller droppe insulin om barnet nekter? Og potesielt dø? Anonymkode: bc9cd...113 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå