Gå til innhold

Blir vi lurt av kjeveortoped?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har en datter på 17 år. Hun har ganske skeive tenner, og både jeg og hun ser at det begynner å bli ganske trangt. Hun forklarer selv at det gjør vondt, og at hun er flau over tennene sine. For noen måneder siden bestilte vi time hos tannklinikken, min datter uttrykte sine problemer om tennene sine til dem. Tannlegen fortalte henne at hun verken hadde underbitt, overbitt, saksebitt osv. Rett og slett var tennene hennes helt fine, bare skeive. Når jeg var ung husker jeg at jeg slet med akkurat det samme, men løsningen var at skoletannlegen trakk 1-2 tenner helt bakerst slik at det rettet seg ut. Jeg har aldri opplevd noe problemer med dette i senere tid . Jeg foreslo denne løsningen til tannlegen. Tannlegen forklarte at for å gjøre slike ting må de få en henvisning av en kjeveortoped. Vi bestilte en time hos en kjeveortoped og igjen fikk beskjed at ingenting var galt med tennene hennes. Problemet var bare at de sa at hun måtte ha tannregulering. Både jeg og hun forstår ikke hvorfor hun må ha tannregulering. Jeg syntes det er merkelig at vi skal betale så mye penger for noe som er såpass "kosmetisk". Min datter har selv forklart at hun ikke er veldig interessert i tannregulering i en alder 17 år, noe som er forståelig. Jeg begynner rett slett å lure på om dette er noe de sier for å tjene penger, eller om tannregulering faktisk trengs. 

Endret av olebrum123
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte trekke 4 jeksler og ha regulering i 3 år. Det kaoset som var i munnen min hadde aldri rettet seg ut av seg selv. Etterhvert kommer visdomstennene å presser seg frem også. 

Anonymkode: ea1d8...5cd

AnonymBruker
Skrevet

Hun har skjeve tenner og vil ikke ha skjeve tenner men dere vil ikke ha tannregulering? Det er jo den naturlige måten å løse skjeve tenner på...

Anonymkode: 32819...7ad

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men var du 17 år? Mange tenner retter seg ut når barna vokser, men vet ikke om det gjelder når vi er nesten ferdig utvokst…?

Anonymkode: 90c73...828

AnonymBruker
Skrevet

Litt seint å trekke tenner når man er 17 år og tennene er komt på plass. Da må det nok båder trekkes og tannregulering til.

Dessverre (heldigvis) dekkes ikke lengre kosmetisk tannregulering på samme måte som før. Men det er lurt å få det gjort nå. Blir langt dyrere når hun har blitt et par år eldre.

Er hun heldig kan det også hende det er mulig å bruke skjult regulering.

Anonymkode: 12214...035

AnonymBruker
Skrevet

Når det er for trangt, og tennene er skjeve, så trenger man regulering i tillegg ja.

Har selv vært gjennom dette. Trukket fire jeksler, alle visdomstenner, og regulering fra 17 til 20 år. I tillegg til kjevekorrigerende operasjon. 

Er utrolig fornøyd med resultatet. Selv om det var noe kjipt å møte opp med regulering som student. 

Anonymkode: ffffb...48b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er snart 40 med tannregulering fordi tennene mine ble enda skjevere da jeg trakk visdomstennene.det og det er mye kleinere enn å være 17 med reggis. Hun bør bare hoppe i det og få det gjort mens tennene fortsatt er unge nok til at de flytter seg lett. Da tar det kortere tid 

Anonymkode: 7baf9...907

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ventet lengst mulig med ditt forslag ihvertfall, å trekke de bakerste tennene. Det er ikke sikkert alle opplever dette, men jeg gjorde iallefall det. At ansiktet endret seg. Måtte trekke et par jeksler på min venstre side da jeg var 20. Nå, 15 år senere så har beinmassen i kjeven på en måte forsvunnet mer og mer. Vistnok helt vanlig når det ikke er tenner der lengre. Det vises i mitt ansikt ved at jeg er mye mer inhullet på min venstre side. Det ser ikke bra ut. :( Litt sånn heroin-misbruker ansikt akkurat der.  Som sagt, kommer ann på kjeven og hvordan ansiktet er bygd opp ellers. Det er ikke sikkert det noen gang vil vises. Men det gjorde det på meg iallefall.

Lytt til ekspertene.

Anonymkode: 41d6e...fa1

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...