Gå til innhold

Fisk...Lære å like..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd det meste av fisk, og sliter med "hav/sjø-smaken".

Men jeg vil jo såklart få i meg litt fisk alikevel, og prøve å lære å like det (har klart det med andre ting).

Er det noen som har noen forslag eller ideer til hvordan jeg kan lære meg å like det litt bedre, eller måter å tilberede det for å prøve å roe med havsmaken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med hjemmelaget fiskegrateng? Makrell i tomat smaker heller ikke så mye fisk.

Skrevet

Mitt beste tips er å finne en proff fiskehandler som selger skikkelig fersk fisk, det har alt å si for smaken.

Kjøp feks filet av torsk, hyse eller uer, som smaker relativt mildt.

Så kan du forsøke dette: Legg stykkene i ildfast form, ha over litt fløte, litt presset sitron, finhakket bladpersille, vårløk og hvitløk, hakkede klasetomater til det dekker fisken og mozzarella (eller annen ost) på toppen. Bak i ovnen ved 225 grader i 20 min, godt med ris til. :)

Gjest LoisLane
Skrevet (endret)
Mitt beste tips er å finne en proff fiskehandler som selger skikkelig fersk fisk, det har alt å si for smaken.

Dette funker ikke for meg. Brekker meg av fersk, kokt fisk, men frossensei går bra.

Har hørt rykter om at en peppermarinert laks hos Rema skal være veldig god og har omvendt fiskehatere. Har ellers denne SUPERgode fiskeoppskriften:

2 paprikaer (gjerne en gul og en rød)

1 purre

Dette skjæres opp og surres i

margarin og

saften av 1/2 sitron. Ha så i

1 fløtehus

1 beger rømme og

1 pk sei skåret i passende biter.

Ha i krydder: salt, pepper og karri.

La retten syde rett under kokepunktet til seien er gjennomkokt. Server ris til.

Dette er mektig og veldig, veldig godt!

Endret av LoisLane
Skrevet
Dette funker ikke for meg. Brekker meg av fersk, kokt fisk, men frossensei går bra.

Har hørt rykter om at en peppermarinert laks hos Rema skal være veldig god og har omvendt fiskehatere. Har ellers denne SUPERgode fiskeoppskriften:

2 paprikaer (gjerne en gul og en rød)

1 purre

Dette skjæres opp og surres i

margarin og

saften av 1/2 sitron. Ha så i

1 fløtehus

1 beger rømme og

1 pk sei skåret i passende biter.

Ha i krydder: salt, pepper og karri.

La retten syde rett under kokepunktet til seien er gjennomkokt. Server ris til.

Dette er mektig og veldig, veldig godt!

Et stort (3dl) eller lite beger rømme?

Skrevet

Jeg tviler ikke på at frossenfisk kan smake bedre enn fisk som selges som fersk i diverse ferskvaredisker, men som i virkeligheten er mange dager gammel. :forvirret: Skikkelig god fersk fisk kan være vanskelig å finne (men bryet verdt å lete litt etter), synes jeg, det var poenget mitt.

Ellers er jo smaken forskjellig, selvsagt. :)

Jeg synes feks sei er det fiskeslaget som har den mest utpregede og markerte fiskesmaken...

Skrevet

Lagde en fiskewok her om dagen hvor kjæresten presterte å spørre om jeg hadde glemt å ha fisken oppi :ler:

Til to personer

ca 200 g hvitfisk, bruk gjerne torsk den er mest nøytral i smaken

1 liten løk

1 gulrot

1/2 bunt brokkoli

1/2 paprika

bønnespirer etter ønske evt andre grønnsaker du liker

1 liten boks kokosmelk

soyasaus/østersaus

1 ts rød eller grønn karripasta

hakket hvitløk og chili

Stek skinn og benfri fisk, nesten ferdig først og sett til siden.

Wok så grønnsakene med hvitløk og chili nesten møre sett til side.

Surr karripastaen 1/2 min før du har i kokosmelken og soyasausen, og lar det få et oppkok, ha i grønnsakene og fisken og rør rundt.

Server med ris gjerne kokt i lag men en støtt belg kardemomme, litt spisskummen og en halv stjerneanis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...