Gå til innhold

Når blir nattesøvnen bedre? (Baby 12 mnd., delvis samsoving)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler alle sier at nattesøvnen blir bedre når babyen blir ett år, men gutten vår har passert 12 mnd. og hatt samme sovemønster siden han var 6 mnd. Beklager langt innlegg, men håper å finne noen som hadde samme søvnmønster og har tips til oss:

Leggetid i egen seng klokken 19, sovner som regel ganske fort men våkner gjerne et par ganger i løpet av kvelden (holder å gi han smokken så sovner han igjen). Jeg legger meg klokken 11-ish etter å ha gitt smokk ved siste oppvåkning, så sover han videre i senga si til omtrent 1-tiden. Da holder det ikke lenger å gi smokk, han krever å komme over i senga vår😅 jeg ønsket i utgangspunktet ikke å samsove, men dette er eneste måten vi får noe søvn på natta (kunne sikkert investert i noen intense netter for å venne han til senga si hele natta men med fulltidsjobb har jeg ikke energi til dette). Når han sover med oss våkner han vanligvis klokken 4 for å få et puppemåltid, og igjen mellom klokken 6-7. Da vil han opp😆

Jeg hører av veninner at babyene deres «sov natta gjennom fra 4 mnd.» og er klar over at dette defineres ulikt, regner ikke med at de nødvendigvis sover 12 timer uten noen oppvåkninger. Men trodde vi babyen ville vokse fra seg å våkne 4-5 ganger mellom leggetid og morgenoppvåkningen😆 

så da lurer jeg på (hvis du har hatt baby med samme sovemønster), vokste hen av seg dette av seg selv eller måtte du gjøre noen tiltak? Og hvis det skjedde av seg selv, når skjedde det?😅 vi har hatt samme kveldsrutine hele tiden, har rommet mørkt og svalt og passer på at han dupper greit på dagtid (har fulgt med på trøtthetstegn og våkentid som selvfølgelig har variert siden han var 6 mnd.) 😛 men det virker ikke som at en god natts søvn er å vente i nærmeste fremtid😅 

plis hjelp❤️

Anonymkode: 4853c...dc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår blir 4 år om 2 mnd og hun har forsatt ikke sovet 1 vel natt igjennom ( kanske 10 ganger på 4 år)

Hun sover på eget rom og seng..men hun ender alltid opp i en seng ved siden av vår seng da jeg orker ikkje fly 100 inn og ut til hennes soverom

Vi var nå nattakrekk... mareritt, rastløs og vokse smerter he he 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også hatt mye oppvåkning. Ble mye bedre da pappaen begynte å ta baby på nettene og vi kuttet nattamming. Litt slitsomt de første dagene, men gikk seg veldig fort til.

Anonymkode: d1c1a...f67

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Vår blir 4 år om 2 mnd og hun har forsatt ikke sovet 1 vel natt igjennom ( kanske 10 ganger på 4 år)

Hun sover på eget rom og seng..men hun ender alltid opp i en seng ved siden av vår seng da jeg orker ikkje fly 100 inn og ut til hennes soverom

Vi var nå nattakrekk... mareritt, rastløs og vokse smerter he he 

Ånei, 4 år uten mer enn 3 timer sammenhengende søvn?😅 hadde håpet mer på at du skulle si at det ordnet seg ved 1,5 år ellernoe😅 har dere snakket med helsestasjonen, og hva sier isåfall de?  Mulig dette er helt normalt, altså! Jeg glemte å ta opp søvnen på 1-årskontrollen da det var så mye annet som skjedde med vaksiner osv. og skal ikke tilbake før om 3 mnd.😅 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har også hatt mye oppvåkning. Ble mye bedre da pappaen begynte å ta baby på nettene og vi kuttet nattamming. Litt slitsomt de første dagene, men gikk seg veldig fort til.

Anonymkode: d1c1a...f67

Har vurdert å droppe nattammingen selv (er eneste puppemåltidet han får, men det funker så bra for å få han til å sovne igjen/sove lengre😅). Sov babyen hele natta når dere kuttet ammingen? Bedre om kvelden også? :) ts

AnonymBruker
Skrevet

Ved ca. 13mnd ble det bedre. Så ble det helvete igjen ved ca 15-16mnd pga. barnehagestart og sykdom etter sykdom etter sykdom. Er så jævlig sliten og lei😅

Anonymkode: f1f0e...ac0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ved ca. 13mnd ble det bedre. Så ble det helvete igjen ved ca 15-16mnd pga. barnehagestart og sykdom etter sykdom etter sykdom. Er så jævlig sliten og lei😅

Anonymkode: f1f0e...ac0

Sønnen vår starter i barnehagen når han er 13 mnd. så da blir det vel ikke tid til noe bedring, er innstilt på at det blir sykdom og våkennetter når han starter der😂

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det som deg frem til 8 mnd (er vel ganske vanlig) sov i egen seng frem til første oppvåkning, da kom hun inn i vår seng (hvis hun våknet før vi la oss mellom 22-00) var det smokk. Ved 8 mnd sluttet vi med nattamming. Pappaen tok jobben og de gikk overraskende greit. Tok 3 netter så sov hun igjennom. Pappaen tok da nettene hvis hun våknet. Fra ca kl 6 var det morgen og hun fikk pupp i sengen. 

Anonymkode: 5360e...d6a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke den nødvendigvis blir bedre av seg selv uten at man gjør noen tiltak som f.eks kutte nattamming/pappaen tar nettene. 
Sover han på deres rom eller eget?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle mine har sovet natten igjennom (hos meg er det uavbrutt søvn mellom 24 og 06) fra ca. natt 2 på eget rom. Altså rundt to mnd gamle.

Her har avstand vært avgjørende.

Anonymkode: 03abd...d46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hadde det som deg frem til 8 mnd (er vel ganske vanlig) sov i egen seng frem til første oppvåkning, da kom hun inn i vår seng (hvis hun våknet før vi la oss mellom 22-00) var det smokk. Ved 8 mnd sluttet vi med nattamming. Pappaen tok jobben og de gikk overraskende greit. Tok 3 netter så sov hun igjennom. Pappaen tok da nettene hvis hun våknet. Fra ca kl 6 var det morgen og hun fikk pupp i sengen. 

Ah, da er det vedtatt, i natt slutter vi med ammingen😅 så får vi se hvor mange dager det tar før vi kan begynne å jobbe med å få han hele natta på eget rom, men sikkert lurt å la pappaen ta den jobben ja, har jo snart sommerferie også så da har vi mulighet til å ta igjen litt søvn på dagtid :)  Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tror ikke den nødvendigvis blir bedre av seg selv uten at man gjør noen tiltak som f.eks kutte nattamming/pappaen tar nettene. 
Sover han på deres rom eller eget?

Han sover på sitt eget rom halve natta, så det er litt styr med å gå mellom rommene hver gang han våkner😅 kanskje jeg bør reise vekk et par netter og se om det hjelper?😅

AnonymBruker
Skrevet

Det blir bedre ved 12 uker. 
etter four month sleep regression blir det bedre. 
8 mnd, da blir det bra. 
når de begynner i barnehagen er de så slitne at de sover hele natta. 

Vi har hver gang gått og håpa… Nå håper vi «det løsner for veldig mange når de blir tre år» stemmer 😆 

Den eneste påstanden jeg stoler på er «jeg vet ikke om noen som fremdeles samsover når de når konfirmasjonsalder» 🤪

Anonymkode: 0693f...577

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Her ble det gradvis bedring fra 1,5 til 2 år. Nå er han snart 3 år - og har lenge vært stabil ved at han kommer inn 0230, sovner på madrass ved nin seng, våkner kl 5 og vil bare se at jeg er der og så står opp 07 :) Har egentlig ikke gjort særlig (var MYE våken som baby så jeg prøvde og gav opp alle råd😅). Han ble nok bare større :) Nå sover jeg rett som det er natten gjennom fordi jeg ikke merker at han kommer inn, da han bare går å legger seg på madrassa selv 🙊

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi hatt samme mønster som deg frem til 15 mnd. Da kuttet vi ut amming (nattamming var det siste som ble kuttet), og holdt dagsøvnen fra ca 11:30-13:30 (noen ganger 2 timer, andre 1-1,5 time). Sov seriøst 12 timer uten å våkne fra da. MEN vi samsover enda med én forelder i senga.

Anonymkode: 4f09b...696

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det blir bedre ved 12 uker. 
etter four month sleep regression blir det bedre. 
8 mnd, da blir det bra. 
når de begynner i barnehagen er de så slitne at de sover hele natta. 

Vi har hver gang gått og håpa… Nå håper vi «det løsner for veldig mange når de blir tre år» stemmer 😆 

Den eneste påstanden jeg stoler på er «jeg vet ikke om noen som fremdeles samsover når de når konfirmasjonsalder» 🤪

Anonymkode: 0693f...577

Vi har resignert til at «de må jo sove hele natta før de blir tenåringer??» 

4 år og still going strong på nattevåk ;) Mye bedre enn ved 3 år, har innimellom hele netter, men er som regel inne 1-3 ganger om natta (min natt 23-06). 

Anonymkode: 9dd11...054

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde det slik til eldste var omtrent halvannet (og jeg var gravid med nummer to). Jeg orket ikke mer av unge i sengen som ødela min nattesøvn mens hun brukte pupp som smokk🙈 Løsningen ble at pappaen tok nettene og kampen med å få henne til å sovne igjen i egen seng på eget rom helt til ny rutine var satt. Det tok litt tid, og far var sliten og lei, men det funket veldig fint👍

Anonymkode: aed1a...041

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Føler alle sier at nattesøvnen blir bedre når babyen blir ett år, men gutten vår har passert 12 mnd. og hatt samme sovemønster siden han var 6 mnd. Beklager langt innlegg, men håper å finne noen som hadde samme søvnmønster og har tips til oss:

Leggetid i egen seng klokken 19, sovner som regel ganske fort men våkner gjerne et par ganger i løpet av kvelden (holder å gi han smokken så sovner han igjen). Jeg legger meg klokken 11-ish etter å ha gitt smokk ved siste oppvåkning, så sover han videre i senga si til omtrent 1-tiden. Da holder det ikke lenger å gi smokk, han krever å komme over i senga vår😅 jeg ønsket i utgangspunktet ikke å samsove, men dette er eneste måten vi får noe søvn på natta (kunne sikkert investert i noen intense netter for å venne han til senga si hele natta men med fulltidsjobb har jeg ikke energi til dette). Når han sover med oss våkner han vanligvis klokken 4 for å få et puppemåltid, og igjen mellom klokken 6-7. Da vil han opp😆

Jeg hører av veninner at babyene deres «sov natta gjennom fra 4 mnd.» og er klar over at dette defineres ulikt, regner ikke med at de nødvendigvis sover 12 timer uten noen oppvåkninger. Men trodde vi babyen ville vokse fra seg å våkne 4-5 ganger mellom leggetid og morgenoppvåkningen😆 

så da lurer jeg på (hvis du har hatt baby med samme sovemønster), vokste hen av seg dette av seg selv eller måtte du gjøre noen tiltak? Og hvis det skjedde av seg selv, når skjedde det?😅 vi har hatt samme kveldsrutine hele tiden, har rommet mørkt og svalt og passer på at han dupper greit på dagtid (har fulgt med på trøtthetstegn og våkentid som selvfølgelig har variert siden han var 6 mnd.) 😛 men det virker ikke som at en god natts søvn er å vente i nærmeste fremtid😅 

plis hjelp❤️

her ble alt mye bedre når han begynte og sove i egen seng, da var han vel akkurat fylt året, vi har aldri samsovet,men han i seng ved siden av begynnelsen, når han hadde fylt 1år flytte han inn egen rom, sov bedre på nattan alle sammen, han sov fra 1830-1930 til 8-9 og bare en lur på dagen fra 1 år

Anonymkode: ef362...d55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi også hadde en som våknet hyppig leeenge. Vi samsov til 18 mnd ca. Baby sluttet selv å ville amme på natta ved ni mnd, uten at det endret søvnmønstret. Fra 18 mnd sovnet han på eget rom, men vi tok han inn til oss når han våknet ila natta. Etter hvert fant han ut at han kan ordne det selv,  så da kom han tassende inn når han våknet. Nå er han snart tre, og sover natta gjennom i sin egen seng ca fem dager i uka. Så det kan faktisk gå over av seg selv også, uten en eneste "plan" eller kamp :)

Skal sies at jeg savner samsovingen noe voldsomt da,  etter at han ble stor nok til at jeg slapp bekymringer om dyner osv synes jeg det var 100% koselig å få han opp i senga.

Anonymkode: c9b81...03c

AnonymBruker
Skrevet

Vår sov veldig godt de første 3-4 mnd, så ble det gradvis verre og verre til 8 mnd. Sluttet å nattamme tidlig, rundt 6-7 mnd, så har ikke hjulpet oss. Etter det har det vært mye opp og ned, avhengig av tannfrmbrudd, sykdom, seperasjonsangst og barnehagestart. Så ble natta bra, men legging tok en evighet. Først ved 2,5 år og slutt på dagsøvn kunne jeg forvente at hun sov bra hele natta! Da sluttet vi med bleie og så har det vært en del opp om natta for å tisse og innimellom skifte på senga. Nå ved 3 år er det veldig stabilt og har vært det lenge. Sover 11-14 timer i strekk i egen seng, sovner enkelt og våkner blid og fornøyd. Men tviler på at søvnreisen er over enda 😜

Anonymkode: 33e86...1f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...