Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er gravid igjen, bare 4+5, men har i dag kastet opp alt jeg har spist. Det starta tidleig i forrige svangerskap også og jeg kastet opp døgnet rundt frem til fødsel og lå innlagt flere uker av gangen, barnet var lite og jeg gikk ned mange kilo, og hadde mangler på masse blodprøver. Dette er 2 år siden ca. Lurer på om noen har hatt hypermesis med nr 1 også vært kvalm med nr 2 uten at det har holdt på hele svangerskapet? Trenger noen solskinns historier for å få litt håp om at det kanskje roer seg rundt uke 12 denne gangen :(

Anonymkode: a1e40...63a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen erfaring, men masse lykke til i hvert fall!

Anonymkode: cc7b4...244

AnonymBruker
Skrevet

Har tre barn og har hatt hyperemesis med alle. Verst med nr 1, minst ille med nr 2 (men ille nok), og ganske ille med nr 3. Med nr 1 og 2 ble det gradvis bedre etter ca uke 20, mens med nr 3 var jeg dårlig hele svangerskapet (men altså ikke like dårlig som jeg var på det verste med nr 1). 

lykke til ❤️

Anonymkode: b6a2e...27f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det her er en så merkelig tilstand. Vet man hva som er årsaken til at noen får hyperemesis (og andre ikke blir litt kvalm engang)? Hvorfor finner man ikke ut et eller annet smart man kan gjøre for å unngå å få det? Det er jo totalt invalidiserende for enkelte og ikke minst plagsomt og ikke bra for verken mor eller barn.

Anonymkode: 88e37...92d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes det her er en så merkelig tilstand. Vet man hva som er årsaken til at noen får hyperemesis (og andre ikke blir litt kvalm engang)? Hvorfor finner man ikke ut et eller annet smart man kan gjøre for å unngå å få det? Det er jo totalt invalidiserende for enkelte og ikke minst plagsomt og ikke bra for verken mor eller barn.

Sånn er det når kvinnehelse ikke blir prioritert🙃 har inntrykk av at det er lite fokus eller forskning på dette. De mener det KAN komme av høyere nivåer av hcg, og opptrer oftere hos de som bærer jenter eller flerlinger. De mener også at det er en arvelig faktor i bildet. 

jeg har hatt hyperemesis selv, men bare 1 svangerskap, så kan ikke svare deg TS. Men det finnes en facebookgruppe som heter hyperemesis norge. Mange med mye kunnskap og egne erfaringer der !

Anonymkode: b7105...7cd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og søskene mine hadde også alvorlig hypermesis i svangerskapet. Jeg testet blodrød positivt allerede ved dpo 9 og hadde veldig høye hcg verdier etter blodprøve. Var en jente, men tror også at det er en arvelig faktor i vår familie. Jeg har ingen solskinnshistorie å dele. Men bare to tips. Zofran var den eneste medisinen som til slutt hadde noe effekt, ved at den konstante inntense kvalmen i det minste ble redusert. Jeg ville startet på en lavere dose av dette også økt dosering dersom det ikke har effekt. Det var den siste medisinen jeg prøvde etter en rekke andre mindre uten effekt. Ellers ville jeg spurt fastlegen din om han kunne fått i stand en ordning der du jevnlig kan få saltvannsvæske og kvalmenedsettende intravinøst. Ingen vil tilby deg slike ting med mindre du er litt på selv. Jeg etterspurte og fikk det en gang i uken på et helsesenter i byen. Lykke til ❤️ 

Anonymkode: 043b4...a8b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Sånn er det når kvinnehelse ikke blir prioritert🙃 har inntrykk av at det er lite fokus eller forskning på dette. De mener det KAN komme av høyere nivåer av hcg, og opptrer oftere hos de som bærer jenter eller flerlinger. De mener også at det er en arvelig faktor i bildet. 

jeg har hatt hyperemesis selv, men bare 1 svangerskap, så kan ikke svare deg TS. Men det finnes en facebookgruppe som heter hyperemesis norge. Mange med mye kunnskap og egne erfaringer der !

Tragisk og merkelig. Så snodig at et slikt viktig hormon kan bikke over og faktisk gjøre det farligere🤔 Det er jo ikke voldsomt vanlig (bare en liten prosentandel?), men det gir så utrolig stor innvirkning på dem som blir alvorlig rammet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Har tre barn og har hatt hyperemesis med alle. Verst med nr 1, minst ille med nr 2 (men ille nok), og ganske ille med nr 3. Med nr 1 og 2 ble det gradvis bedre etter ca uke 20, mens med nr 3 var jeg dårlig hele svangerskapet (men altså ikke like dårlig som jeg var på det verste med nr 1). 

lykke til ❤️

Anonymkode: b6a2e...27f

Var det noen forskjell på kvalmen i forhold til hvilket kjønn du bar på? 

Anonymkode: 5a83c...69f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tragisk og merkelig. Så snodig at et slikt viktig hormon kan bikke over og faktisk gjøre det farligere🤔 Det er jo ikke voldsomt vanlig (bare en liten prosentandel?), men det gir så utrolig stor innvirkning på dem som blir alvorlig rammet.

Veldig tragisk. Måtte dessverre lære på den harde måten at det ikke alltid nytter å høre på eller stole på helsevesenet når det kommer til dette.. ufattelig lite kunnskap om HG blant helsepersonell. Er vel ca 1-3% av gravide som rammes. 

Var i telefonen med legevakten flere ganger og fikk ikke komme inn selv om jeg ikke hadde vært på toalettet å tisset på 12 timer. Fikk bare beskjed om å «drikke» vann med t-skje så det holdt seg nede. Fikk komme inn 2 ganger å få 1 liter væske intravenøst. Det tok 45 min så ble jeg sendt hjem like dårlig med kommentaren: dette er bare svangerskapskvalme. Sånn er det å være gravid.

enden på visa var at jeg ble hasteinnlagt av fastlegen min i uke 12 med akutt nyresvikt pga alvorlig dehydrering, samt alvorlig underernæring og mangelsykdommer. Hadde blant annet ikke spist en brødsmule på 6 dager..

• Hjerte 1
Skrevet

Ingen egen erfaring, men min mors. Hun har født fire barn, og hadde kun hyperemesis i det tredje svangerskapet. Altså var det tre graviditeter som gikk helt fint. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt hyperemesis i 2 svangerskap, og var nesten hakket verre i andre svangerskap, jente første gang, og gutt andre gang. Var innlagt begge ganger, men jeg ble mye bedre etter uke 18.

Kan ikke engang forestille meg hvordan det må være å ha det sånn, gjennom hele svangerskapet. 

Anonymkode: 4265d...b08

AnonymBruker
Skrevet

Hadde med begge men varte mye kortere med andre merkelig nok (og til tross for at nr 2 var jente). 

Anonymkode: db99a...e1c

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ingen kvalme med nr.1. Med nr.2 har jeg vært kvalm i 13 uker nå. Verst de 12 første ukene. 

Gikk ned i vekt og så ut som zombie, men det har gitt seg ca. 50% nå. 

Jeg unngår enda diverse mat pga.kvalmen for å ikke trigge det.

Anonymkode: c80e0...2e5

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som har hatt hyperemesis med alle tre barna. Men det var ikke like ille med nummer to og tre, fordi hun startet medisinering med en gang hun ble gravid. Med førstemann ble hun ikke innlagt før etter to uker, da var hun helt kjørt i grøfta. 

Anonymkode: 4ffeb...935

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei, jeg er gravid igjen, bare 4+5, men har i dag kastet opp alt jeg har spist. Det starta tidleig i forrige svangerskap også og jeg kastet opp døgnet rundt frem til fødsel og lå innlagt flere uker av gangen, barnet var lite og jeg gikk ned mange kilo, og hadde mangler på masse blodprøver. Dette er 2 år siden ca. Lurer på om noen har hatt hypermesis med nr 1 også vært kvalm med nr 2 uten at det har holdt på hele svangerskapet? Trenger noen solskinns historier for å få litt håp om at det kanskje roer seg rundt uke 12 denne gangen :(

Anonymkode: a1e40...63a

Jeg hadde hyperemesis med nummer 1. med nummer to var jeg bare SKIKKELIG kvalm og kastet opp mer. Men jeg hadde ikke hyperemesis!

...men når du allerede kaster opp uke 4, så vet jeg ikke om det er håp😩 

Anonymkode: 47f41...41e

AnonymBruker
Skrevet

Hyperemesis med alle 4. 2 jenter og 2 gutter. Verst med jentene!

Anonymkode: d9f6c...b0a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hyperemesis i første svangerskap, men jeg ble bedre rundt uke 24. Da gikk jeg fra sykehusinnleggelser, kvalmestillende og oppkast mange ganger i døgnet til å kaste opp ca. én gang i døgnet resten av svangerskapet. Jeg var plaget av kvalme fortsatt, men på et helt annet nivå, og jeg hadde det bra. 

Andre gang fikk jeg aldri diagnosen hyperemesis. Jeg var på sykehus pga. dehydrering og elektrolyttforstyrrelser én gang i første trimester. Der og da var jeg helt fortvilt, og fryktet det skulle være slik resten av svangerskapet.  Men så ille var det bare i uke 8-10. Den gangen hadde jeg det bra fra ca. uke 12, med bare sporadisk oppkast resten av svangerskapet. 

Håper virkelig du også får det mildere og mer kortvarig nå, TS. God bedring!!

Anonymkode: 7fda1...86a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hyperemesis med alle 4. 2 jenter og 2 gutter. Verst med jentene!

Anonymkode: d9f6c...b0a

Hvordan klarte du å ta deg av de andre barna når du hadde hyperemesis som gravid med neste barn? 

Jeg har et barn og var ekstremt kvalm hele svangerskapet, ønsker et barn tilz men klarer ikke se hvordan det skal gå med et barn fra før å ta meg av samtidig.

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan klarte du å ta deg av de andre barna når du hadde hyperemesis som gravid med neste barn? 

Jeg har et barn og var ekstremt kvalm hele svangerskapet, ønsker et barn tilz men klarer ikke se hvordan det skal gå med et barn fra før å ta meg av samtidig.

Nå var det ikke meg du siterte. Men jeg klarte det ikke. Jeg lå rett ut i halvannen nesten to måneder og var avhengig av at samboer tok absolutt alt. Men for meg ble det heldigvis gradvis bedre etter andre trimester og jeg kunne bidra igjen. 

Anonymkode: 69c77...bd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...