Gå til innhold

Hvordan lager dere den perfekte makrellen til middag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan lager dere den perfekte makrellen til middag?

Anonymkode: 057a5...68f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste med makrell at den er så fersk som overhodet mulig - selvfisket er absolutt best.

Utover det gjør jeg det enkelt. Makrellfileter, evt melet på skinnsiden, salt og pepper på kjøttsiden, stek i panne på skinnsiden til stekeskorpen er gyllen og sprø. Snu dem raskt rundt slik at kjøttsiden bare kommer i kontakt med pannen, og server umiddelbart.

Kokte nypoteter og rømme til, og så feks dampet blomkål eller sommerkål, og agurksalat (gjerne med en miks av reddiker og agurk).

Anonymkode: d61c5...a03

Skrevet

Jeg fileterer makrellen og fjerner så mye bein som mulig. I en skål (evt en plastikkpose) har jeg mel, salt og pepper som jeg vender makrellen i før jeg steker den i meierismør på forholdsvis høy varme til med skinnsiden ned til skinnet er sprøtt. Så snur jeg den og steker den på andre siden. Jeg steker helst makrell i jernpanne.

Når fisken er stekt koker jeg ut panna med rømme.

Fisken serveres med potet, salat med rømme og sukker eller agurksalat. Det skal være enkelt tilbehør til så god fisk. Sausen serveres ved siden av.

Til dessert er det alltid rabarbrasuppe. Nystekt makrell og rabarbrasuppe hører sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...