Gå til innhold

Lang biltur med 2,5-åring - uten nettbrett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Unge på 2,5 år skal da vel ikke ha noe å se på i bilen? Prat, syng, se på tung ute. H hvorfor skal alt digitaliseres?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har kjørt mellom to norske byer over 50 ganger med et barn som nå er 10 år gammel, bilturen er på 7,5 timer. Vi har aldri brukt ipad. A L D R I. Vi synger, snakker, har billek, hører på lydbok. Da barnet var mindre sov det litt. Spiser, deler tanker om stort og smått, lærer trafikkregler, navn på fjell vi passerer, dagdrømmer sammen. 

Og ikke minst...... bare det å sitte stille uten å bli underholdt. DET er en kunst det i 2022. 

Anonymkode: 1643c...457

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (13 timer siden):

Dere som sier lydbok? Tenker dere da via blåtann/ telefon til høytalere i bilen? 

Slik at alle i bilen må høre om kaptein Sabeltann? He he da hadde jeg klikket. Savner da det var diskman he he

Selvfølgelig. Man finner da ikke på å putte ørepropper på en 2.5-åring?? Satser på du ikke har barn og svarer ignorant fordi du ikke forstår problemstillingen. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Barn er forskjellige. Noen barn blir krakilske etter 20 minutter i bil, andre kan telle kuer og høre lydbok. Barn som skriker i lange perioder mens man kjører er stressende for alle og ikke trafikksikkert. Synes det er en utrolig merkelig ting å uttale seg bastant om, sånn type "Barn må lære seg..." og "da vi var unge...bla, bla".

Skriker barnet finner man den løsningen som virker, er man så heldig at det fungerer med "la oss telle biler som på 70-tallet" så flott for deg men det betyr ikke at alle andre kan bruke samme løsningen. 

Om skjerm er det eneste som egentlig virker ville jeg sterkt vurdert å bytte nettbrett om størrelsen er feil. Men jeg har hatt barn som har hatet bilkjøring og som bare fungerte å kjøre langt med hvis de fikk underholdning på skjerm. Man kan ikke be en 2-åring om å skjerpe seg i timesvis.

Endret av Elle Melle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Elle Melle skrev (9 minutter siden):

Barn er forskjellige. Noen barn blir krakilske etter 20 minutter i bil, andre kan telle kuer og høre lydbok. Barn som skriker i lange perioder mens man kjører er stressende for alle og ikke trafikksikkert. Synes det er en utrolig merkelig ting å uttale seg bastant om, sånn type "Barn må lære seg..." og "da vi var unge...bla, bla".

Skriker barnet finner man den løsningen som virker, er man så heldig at det fungerer med "la oss telle biler som på 70-tallet" så flott for deg men det betyr ikke at alle andre kan bruke samme løsningen. 

Om skjerm er det eneste som egentlig virker ville jeg sterkt vurdert å bytte nettbrett om størrelsen er feil. Men jeg har hatt barn som har hatet bilkjøring og som bare fungerte å kjøre langt med hvis de fikk underholdning på skjerm. Man kan ikke be en 2-åring om å skjerpe seg i timesvis.

Barn er ikke levert fiks ferdig ved fødsel. Som mange andre egenskaper er tålmodighet og evnen til å underholde seg selv også noe som foreldre skal lære barna sine. Å passifisere et lite barn med skjerm er faktisk helt ugreit. 

Barn skal lære å både kjenne igjen og regulere sine egne følelser. Dette er en jobb ene og alene for foreldre. At barn skriker og styrer i bilen er et ekstremt tydelig og godt tegn på at foreldrene har sovet i timen og ikke gjort jobben sin. Dette barnet hyler og skriker i andre situasjoner også, igjen, det er foreldrene sin oppgave å lære barn dette. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært på biltur i 10-13 timer med barn i den alderen. Hadde dvd spillere som hang i nakkestøtten,  ryggstøveske med bord, andre vesker til å ha leker/kosedyr i.  Masse små bokser med snacks som ikke griset. Mine sov alltid mye når vi kjørte så vi forsøkte å kjøringen til å passe ekstra godt med hvetdagsrutiner. Hadde vi reise på 6 timer ville de nok sovet 4 av de midt på dagen. Dess flere stopp dess mer våknet de, så vi unngikk stopp. Vi stoppet heller ikke før vi måtte. Hadde vi nok bensin kunne vi klart 6 timer uten stopp.  Skulle vi lenger stoppet vi for å spise etter rundt 4 timer - om de var våkne. Hadde alltid mat nok til oss voksne (og barna) så vi ikke måtte stoppe.

Vi har hørt mye lydbøker og musikk også, men lydbøker var vanskeligere å følge med på når de så lett sovnet. 15-åringen sover fortsatt godt i bil, skal vi mer enn en time så lukker han alltid øynene og sovner.

Det ble så klart litt grining og slitne barn på alle våre langturer, men de fikk ikke lese bøker. Når de ble eldre med mobiler og ipad så ble de bilsyke, det ble de aldri som små for da så de ikke bare ned. Eldstemann vet når han må legge vekk mobilen pga kvalme.

Anonymkode: 8d305...a73

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hatt noe sånt til fireåringen. Han leker, ser ut av vinduet, sover og snakker og synger. 😃

Anonymkode: 60493...118

• Liker 3
Skrevet

Lydbøker, musikk, bamse, litt å knaske på, prate  og tøyse, håpe at toåringen sover noe og hvis det kniper, kan en voksen sitte bak sammen med den bakovervendte. Om aktuelt; ta veien med flest ferger👍.

AnonymBruker
Skrevet
nisselue skrev (20 timer siden):

Barn lærer ikke å eksistere uten å bli underholdt. Blir de ikke tvangsforet med inntrykk går de bananas. Det blir nok bra når de havner i fast arbeid. Til og med barna mine er glade for at jeg har lært de å klare seg en stund uten underholdning. I så stor grad at de av og til velger bort telefon selv om det er tilgjengelig. Foreldre av i dag gjør sine barn en solid bjørnetjeneste.

Jada jada. Du er kjempeflink, og det er helt sikkert din fortjeneste at ungene dine av og til klarer å unngå distraksjoner. 🤭

Anonymkode: 8739e...d40

• Liker 4
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Jada jada. Du er kjempeflink, og det er helt sikkert din fortjeneste at ungene dine av og til klarer å unngå distraksjoner. 🤭

Anonymkode: 8739e...d40

Ja, det er min fortjeneste at barna mine klarer seg uten konstante distraksjoner. Du må gjerne tro noe annet om du vil. Det er et fritt land.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjørte 10 timer ifjor med barn på 2,3 og 6. De hadde lett snacks i bilen og litt lette leker, ellers ingenting. Gikk helt fint, og de har ikke noe særlig aktivitetsbehov i bil😊

Anonymkode: 60c06...be1

AnonymBruker
Skrevet
Nassenøff skrev (9 timer siden):

Unge på 2,5 år skal da vel ikke ha noe å se på i bilen? Prat, syng, se på tung ute. H hvorfor skal alt digitaliseres?

Åh, du aner ikke hvor mange kommentarer vi har fått for at barna våre aldri har sett på skjerm under bilkjøring. Et vennepar mente det var synd i ungene så ikke fikk se på film når vi kjørte. Har aldri hatt behov for det, og vil ikke introdusere ungene våre for det når det ikke behøves. De ser på skjerm hjemme altså, om noen lurte på det.

Anonymkode: 60c06...be1

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og sitering av slettet innlegg.

Rhodiola, adm.

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange fornuftige foreldre som ser på biltur som en mulighet til å roe ned. For at det skal gå må kanskje barnet ha lært seg å roe ned på forhånd, dvs oppleve det å ikke gjøre noe, ikke bli stimulert av nettbrett og den slags. 

Vi spiller barnemusikk i bilen, og også mye lydbøker og podcaster for barn. Alle må høre det samme, sånn er det bare. Vi har med mye å tygge på, alltid vann (ellers holder de på å dø av tørste allerede etter 13 minutt). Og så har vi forskjellige leker, likt som beskrevet over. 

Anonymkode: d90c0...3ce

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...