Gå til innhold

Lang biltur med 2,5-åring - uten nettbrett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal snart på lang biltur med vår 2,5-åring. 6,5 time i ren kjøring, pauser i tillegg. Noen som har tips til bilsikker underholdning/aktiviteter for så små, som sitter bakovervendt?

Nettbrett utgår, da vårt ikke passer i noen godkjent holder jeg har funnet iallfall. (Det er surface, ikke i-pad). Bøker utgår dessverre også, for han blir bilsyk av det.

Vi sitter jo og skravler litt om hva vi ser, og jeg har lastet ned lydbøker. Men der stopper min fantasi... Vurderer å kjøpe et setetrekk med lommer i, men det er vanskelig å finne noe å fylle dem med som ikke enten er kvalmefremmende eller for tungt. 

Anonymkode: 5b6fe...ec1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt DVD spiller til bilen. Synes det er veldig praktisk. Men pleier ikke å sette den på før vi er ca halveis. Prøver å kjøre når barna mine er trøtte sånn de sover på første del av turen.

Anonymkode: 03e76...730

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Besafe sitt sparketrekk med lomme til nettbrett er kollisjonstestet, om du har lyst å ha med nettbrett. 

Anonymkode: cb5a0...3f3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke med noe. Kjørte langt og det gikk helt fint. Sønnen var da 2 år.

Men han er ikke en sånn unge som må aktiviteres hele tiden.

Anonymkode: 884e1...d20

• Liker 8
Skrevet

DVD spiller du kan feste til nakkestøtte 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Besafe sitt sparketrekk med lomme til nettbrett er kollisjonstestet, om du har lyst å ha med nettbrett. 

Anonymkode: cb5a0...3f3

Takk for tips. Jeg har sjekket ut dette, og vårt nettbrett er akkurat for høyt for lomma.

Anonymkode: 01a46...a3d

AnonymBruker
Skrevet

Vi har skjermfri bilturer frem til ungene ble store, og da brukte vi flere triks: spillelister med musikk, lydbøker, historier fra oss voksne, hyppige pauser. Men viktigst, vi la deler av kjøringen slik at det passet med hans soving. Hyggeligst for alle slik.

Anonymkode: a4cc4...5ff

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

da mine var små fantes det ikke skjermer annet enn tjukkas-tv-en hjemme, så vi hadde CD-er eller kassetter med eventyr og musikk (typ Mummi, Sabeltann etc), barnemusikk, egne ferieleker, kjeks og saft, og hvis jeg så det røynet på med tålmodigheten diktet jeg opp eventyr om omgivelsene - f.eks kjørte i Alpene og lagde eventyr sammen med barna om hvem som bodde i fjellene, se der, er det et troll, hva tror du, er det en trollborg, osv osv. Eller andre historier og fortellinger og vanlig samtale. Billeker. Og så pauser når det trengtes, gjerne på lekeplasser, MYE kjeks, boller og saft, McDonalds, kjøre når barna sov. 

jeg som voksen tålte barnemusikk på repeat ørti ganger, en bil som ble helt smulet ned og skjerping av kreativiteten. Men det tålte jeg. :) 

Anonymkode: ec8b4...1d1

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler meg gammel enda en gang. I min tid sang vi i bilen (sikkert til foreldrenes fortvilelse), telte antall kuer og hester, veddet om vi kom til å møte 10 grønne biler før 10 blå osv. Vi må ha vært enkle å glede. 😄

Men vi kastet også opp - mye og ofte. Takk og pris at dagens barn slipper biler med skinntrekk som blir 50 grader i sol, og vinduer bak i bilen som ikke kunne åpnes. Aircon var selvsagt en fjern drøm.

Anonymkode: 3e67c...aa7

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Vår var ca 2,5 da han begynte å like biltur. Da forstod han hva vi skulle også og skjønte at bilturen måtte til for å nå målet. Fram til da var det iPad og pauser som gjaldt, men fra ca 2,5 satt han bare å kikka ut, vi så gravemaskiner og bobiler og diverse andre ting han likte, kjeda han seg litt satte vi på musikk vi vet han liker. Passa på å bevege oss litt og utforske når vi stoppa. Fikk spise så mye bokstavkjeks han orka. Lengste vi kjørte var 4,5t pluss pauser da, så litt kortere, men gikk overraskende bra samme ligna med da han var yngre. 

Anonymkode: eb6e2...4c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta med bamser, bøker, tegnebrett poden kan leke seg med. Musikk, lydbøker (fantorangens lydmysterier eller Ludde) den sistnevnte er ikke de voksnes favoritt, men barna elsker gjentakelsene i den

Anonymkode: 8194d...ddf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eventyr på lydbok, musikk, hyppige pauser, litt snacks å knaske på.

Anonymkode: 0b52d...1fd

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde ikke med noe. Kjørte langt og det gikk helt fint. Sønnen var da 2 år.

Men han er ikke en sånn unge som må aktiviteres hele tiden.

Anonymkode: 884e1...d20

Barn lærer ikke å eksistere uten å bli underholdt. Blir de ikke tvangsforet med inntrykk går de bananas. Det blir nok bra når de havner i fast arbeid. Til og med barna mine er glade for at jeg har lært de å klare seg en stund uten underholdning. I så stor grad at de av og til velger bort telefon selv om det er tilgjengelig. Foreldre av i dag gjør sine barn en solid bjørnetjeneste.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi reiste i 14 timer i bil med 2 åringen og baby. 11 timer kjøring og 3 timer med pauser. Hadde ikke noen form for aktivitet bortsett fra musikk, snakking og en bamse. Vi passet på at 2 åringen løp og rørte seg mye under pausene. 

Anonymkode: 35483...109

• Liker 2
Skrevet

Dere som sier lydbok? Tenker dere da via blåtann/ telefon til høytalere i bilen? 

Slik at alle i bilen må høre om kaptein Sabeltann? He he da hadde jeg klikket. Savner da det var diskman he he

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjører ca samme lengden på biltur noen ganger i året. Da tar vi alltid den veien med mest ferger for å få litt variasjon og samtidig fremgang selv om vi har pause. Vet ikke om dette er et alternativ for dere. Vi eier ikke nettbrett så skjerm i bilen har vi aldri. Hun på 2,5 år har med seg en bamse. Ellers hører vi på musikk, lydbøker, snakker om hva vi ser, lar hun få slappe av og snakke om eller tenke på det hun vil. Stort sett sover hun også litt. 

Anonymkode: 49630...3c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (20 minutter siden):

Dere som sier lydbok? Tenker dere da via blåtann/ telefon til høytalere i bilen? 

Slik at alle i bilen må høre om kaptein Sabeltann? He he da hadde jeg klikket. Savner da det var diskman he he

Via høytalere i bilen, men nå liker jeg å høre på feks Kaptein Sabeltann, Dyrene i hakkebakkeskogen eller eventyr. Syns det er nostalgisk☺️ Men trådløst headset er en fin oppfinnelse om man ikke vil høre på eventyr i plenum.

Anonymkode: 49630...3c9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mitt skip er lastet med

Hvilken lyd lager …. (Kua, traktoren, grus osv)

Gjett tingen jeg tenker på (også beskriver du form, farge, funksjon osv)

Telleleken

Syng en sang om et dyr

Anonymkode: f16d1...807

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler meg gammel enda en gang. I min tid sang vi i bilen (sikkert til foreldrenes fortvilelse), telte antall kuer og hester, veddet om vi kom til å møte 10 grønne biler før 10 blå osv. Vi må ha vært enkle å glede. 😄

Men vi kastet også opp - mye og ofte. Takk og pris at dagens barn slipper biler med skinntrekk som blir 50 grader i sol, og vinduer bak i bilen som ikke kunne åpnes. Aircon var selvsagt en fjern drøm.

Anonymkode: 3e67c...aa7

Haha, ikke sant?! Ene forelderen min er fra Tyskland, hver sommer fra jeg var født kjørte vi dit til familiebesøk, fantes ikke noe skjerm eller noe, var det ikke spilt inn på kasett så ble det ikke med på tur 😂

Anonymkode: f7d65...686

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hatt med iPad til min på 3. Hun får velge musikk innimellom, også synger vi sanger sammen og tuller, i tillegg har hun trådløse hodetelefoner hvor hun kan høre på lydbok. Hun liker å titte ut av vinduet og prate med seg selv. Tenker det er en fin anledning til å ikke bli så stimulert jeg, så får vi heller tåle litt utålmodighet innimellom. Da tar vi en stans. Hun blir også bilsyk, så er veldig forsiktig med hva hun får å spise når vi stanser. Aldri is men gjerne litt potetgull 😅

Anonymkode: df411...a5b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...