AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #1 Skrevet 28. juni 2022 Hva mener du om det? Altså at man utlyser (internt eller eksternt) en stilling som man allerede har en kandidat i tankene for, kanskje er stillingsutlysningen også skreddersydd for vedkommende. Men så må man liksom lyse den ut likevel så alle får søke på den om de vil. Men med små sjanser for å lykkes da og i prosessen kaster man egentlig bort en del tid. Anonymkode: 10cad...a13 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #2 Skrevet 28. juni 2022 Litt som catfishing. Det finnes ingen stilling så de stakkars søkerne bruker masse tid på noe som ikke eksisterer. Vet det offentlige er forpliktet til å lyse ut og at det er en teoretisk mulighet at noen andre kan få stillingen, men uansett. Liker det ikke. Anonymkode: f55a6...47b 8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #3 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Litt som catfishing. Det finnes ingen stilling så de stakkars søkerne bruker masse tid på noe som ikke eksisterer. Vet det offentlige er forpliktet til å lyse ut og at det er en teoretisk mulighet at noen andre kan få stillingen, men uansett. Liker det ikke. Anonymkode: f55a6...47b Ja, det er jo litt det. Man legger jo litt arbeid i det, i alle fall hvis det er en jobb man gjerne vil ha. Anonymkode: 10cad...a13 2
Anonymburker Skrevet 28. juni 2022 #4 Skrevet 28. juni 2022 Jeg var en av dem som fikk en slik stilling, men er i prinsippet veldig mot det. 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #5 Skrevet 28. juni 2022 Synes ikke det er greit, det er faktisk lureri. Anonymkode: 2ea77...e8d 4 2
AnnePåLande Skrevet 28. juni 2022 #6 Skrevet 28. juni 2022 Det skjer ofte dessverre da arbeidsgiver er pliktig til å lyse ut stillingen. Jeg har fått en sånn stilling tre ganger. 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #7 Skrevet 28. juni 2022 Hvordan skal man unngå at flinke folk som har testa ut jobben er best kvalifisert og får fast stilling når anledningen kommer? Anonymkode: 3275a...884
spegel Skrevet 28. juni 2022 #8 Skrevet 28. juni 2022 Det er litt leit, men sånn er det jo. Jeg har flere ganger skjønt på intervju at den stillingen jeg søkte på egentlig er besatt. Dette blir "avslørt" ved at ledelsen begynner å jabbe om en annen stilling i firmaet som snart blir ledig, og om jeg også kunne vært interessert i den? 🤪 Antar at de da prater om nåværende stilling til den som kommer til å få jobben jeg har søkt på 😄 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #9 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvordan skal man unngå at flinke folk som har testa ut jobben er best kvalifisert og får fast stilling når anledningen kommer? Anonymkode: 3275a...884 Droppe å lyse den ut? Anonymkode: 10cad...a13 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #10 Skrevet 28. juni 2022 Anonymburker skrev (19 minutter siden): Jeg var en av dem som fikk en slik stilling, men er i prinsippet veldig mot det. Ja, jeg fikk nettopp beskjed om at en stilling jeg har blitt lovet først må lyses ut men at det er "bare en formalitet" og at det er meg de vil ansette. Så det er jo bare tull egentlig. Eventuelt om det plutselig dukker opp en kandidat som er like godt eller bedre kvalifisert. Kjipt for meg da. Anonymkode: 10cad...a13
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #11 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Droppe å lyse den ut? Anonymkode: 10cad...a13 I det offentlige er utlysning lovpålagt. Anonymkode: 3275a...884 8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #12 Skrevet 28. juni 2022 Det er en illusjon til de som ikke er innenfor om at de faktisk har sjanse på en jobb. En illusjon om rettferdighet. Ofte er stillingsannonsen skreddersydd den som allerede er tiltenkt jobben. Min erfaring er at det ikke hjelper å være bedre kvalifisert heller. Viktigste er å være tiltenkt jobben, være i familie med noen, venn etc. En prosess full av falske smil og løgner. Anonymkode: cf090...c6f 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #13 Skrevet 28. juni 2022 Jeg har fått en slik stilling og jeg har tapt en slik stilling. I siste tilfelle ble jeg omtrent groomer internt til en stilling jeg ikke hadde formell utdannelse til, men etter ti år i bransjen og halvannet år som konstituert i stillingen (hvor jeg gjorde det godt) ville de ha meg fast men måtte lyse ut. Utdannelsen de egentlig ville ha var ikke lett å få søkere til så jeg ble omtrent lovet at dette kun var en formalitet. Men, så kom søkeren med perfekt CV og som også gjorde et aldeles knakende godt intervju. Ble irritert fordi jeg hadde egentlig aldri forespeilet meg stillingen nettopp fordi jeg manglet det formelle, men gikk rundt i over to måneder og trodde dette skulle bli fast... Synes ikke noe om det. Anonymkode: f0dad...b3e 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #14 Skrevet 28. juni 2022 Som noen nevner har de ikke noe valg i det offentlige. Men å drive med flere intervjurunder hvis de alt har bestemt seg, det kunne de i hvert fall spare seg for. Synes flere intervjuer stort sett er overkill i de fleste stillinger. Man lærer ikke så mye om hvordan en person jobber på intervju, og det er neppe annerledes om det er ett eller tre intervjuer. Anonymkode: 22162...b9b 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #15 Skrevet 28. juni 2022 Fælt for interne også, å måtte gå gjennom masse intervju og bruke tid på det når man allerede gjør jobben svært godt. Så vente på ansettelsesrådet, som kan gjøre om på alt - deretter har man en ny midlertidig stilling med 6 måneders prøvetid zzz. Er på tredje stilling her nå og når den kontrakten utgår er det 1 mnd unna fast. Så da får jeg ikke forlenget, men skal luftes i et par måneder før det er på igjen. Anonymkode: 1bda6...0fa
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #16 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): I det offentlige er utlysning lovpålagt. Anonymkode: 3275a...884 Hva er vitsen hvis søkerne uansett har mer eller mindre null sjangs? Anonymkode: 7224b...427 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #17 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva er vitsen hvis søkerne uansett har mer eller mindre null sjangs? Anonymkode: 7224b...427 Det ska være helt gjennomsiktig og andre kan be om å få se kandidatliste til offentlige stillinger fordi vi er et åpent demokrati. Men jeg synes likevel ikke om måten det blir gjort på og synes egentlig man kunne hatt en 'Intern søker er til vurdering' for at eksterne skal vite det, samt ikke love noe de ikke kan holde til nettopp den interne. Anonymkode: f0dad...b3e 3
AnnePåLande Skrevet 28. juni 2022 #18 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Droppe å lyse den ut? Anonymkode: 10cad...a13 Det er ikke lov å droppe å lyse ut ledige stillinger.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #19 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva er vitsen hvis søkerne uansett har mer eller mindre null sjangs? Anonymkode: 7224b...427 Jeg har tilsatt mange, og det er slett ikke sånn at det alltid er den som er kjent fra før av som får jobben, så ville ikke gitt opp på forhånd. Anonymkode: 3275a...884
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #20 Skrevet 28. juni 2022 En gang var jeg den ansatte som skulle "få" en ledige stillingen. Sjefen maste masse på meg om at hun ville ha meg i den stillinge, jeg sa ja. Hun viste meg turnusen jeg skulle få og fikk opplæringsvaktee. hun sa de bare var pliktig til å lyse den ut, men det var bare formaliteter - så det var ikke noe å tenke på. Plutselig fikk de en meget aktuell søker som *trommevirvel* fikk jobben Det var kjipt helt til ei anna med høyere srillingsprosent plutselig slutta og jeg fikk den istedet 😎 så hell i uhell Anonymkode: 01c84...e0d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå