AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #1 Skrevet 28. juni 2022 Er så lei av å høre dette. Har div typer angst, deriblant sosial angst. Går på AAP og kjenner hvor bra det er for meg å slippe og forholde meg til andre, spesielt en jobbsituasjon. Blir også veldig fort utmattet. Jeg ble mobbet både i barndommen og som voksen på arbeidsplassen. Det er grunnet dette at jeg først ble sykemeldt og havnet på AAP. Ja, mange har sikkert godt av å komme seg ut blant andre og i jobb for å føle seg nyttig. Jeg er nesten 60 år og har et lite nettverk som består av familien min. Jeg trives med å ha det lille nettverket og jeg trenger ikke noe mer. Jeg har jobbet i nesten 40 år, så jeg har fått føle meg nyttig i mange år, å ser meg ikke som unyttig i samfunnet nå da helsen ikke holder. Skjønner jo at både Nav og jobbspesialist har som mål å få meg ut i jobb igjen, men for det første føler jeg meg ikke frisk nok mtp min psykiske helse, og for det andre så er det vel ikke alle som har godt av å komme seg ut blant folk og føle seg nyttig. Det gjelder nok for mange - spesielt unge, men det gjelder da ikke for alle. Det er snart tid for arbeidsutprøving, og jeg kjenner at jeg gruer meg veldig. Har null tillit til andre enn noen få i nær familie. Klarer ikke å stole på folk etter mange år med mobbing og krenkelser, men jeg må jo bare prøve for å se om jeg klarer ut i jobb igjen Er det flere som føler som meg, at ikke alle passer inn i den malen som samfunnet har satt? Anonymkode: ffc19...0a6 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #2 Skrevet 28. juni 2022 Behandling av sosial angst er hovedsakelig eksponering. Behandlingen er krevende, men effektiv. Sykemelding er feilbehandling og bør meldes til Statsforvalteren. Anonymkode: e9552...6f6 10 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #3 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Behandling av sosial angst er hovedsakelig eksponering. Behandlingen er krevende, men effektiv. Sykemelding er feilbehandling og bør meldes til Statsforvalteren. Anonymkode: e9552...6f6 Jeg er tildels enig, men strever med det samme selv, så det er ikke helt svart/hvitt dette her. TS vet at det å dra i jobb høres helt grusomt ut, det synes jeg også. Dersom sosial angst er hovedproblemet vil det å isolere seg føre til at du blir enda verre, tro meg jeg er 26 og har unngått folk i 3-4 år. Du trenger ikke arbeide fulltid, men kanskje en dag i uka i starten samtidig som du gjør noe som interreserer deg? Gjerne en hobby som involverer andre, Frelsesarmeen for eksempel. Jeg vil heller dø enn å jobbe, men skal klare det! Det kan du også ❤️ heier på deg, klem. Anonymkode: 7ea74...8a4 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #4 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Behandling av sosial angst er hovedsakelig eksponering. Behandlingen er krevende, men effektiv. Sykemelding er feilbehandling og bør meldes til Statsforvalteren. Anonymkode: e9552...6f6 Ja, i mange tilfeller er nok eksponering det beste, men ikke i alle tilfeller. Alle passer ikke inn i den rammen som er satt. For min del så er det mye verre å forholde meg til andre mennesker. Andre har bare gjort meg vondt i nesten hele livet. Når jeg kan forholde meg til det lille nettverket jeg har så har jeg det faktisk bra. Å det er faktisk jeg som kjenner hvordan formen er når jeg må eksponeres og når jeg ikke eksponeres. Det er som dag og natt. Men tema i denne tråden var at ikke alle passer inn i rammen som er satt, og du setter meg også i den rammen uten å ha møtt meg. Vi er alle forskjellige, og de fleste passer nok i den rammen, men ikke alle. Noen av oss har det faktisk bedre hvis vi kan få være i vår egen ramme. Ts Anonymkode: ffc19...0a6 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #5 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Behandling av sosial angst er hovedsakelig eksponering. Behandlingen er krevende, men effektiv. Sykemelding er feilbehandling og bør meldes til Statsforvalteren. Anonymkode: e9552...6f6 Selvfølgelig er ikke sykemelding feilbehandling! For det er umulig å både eksponere seg for angsten og stå i 100% jobb. Jeg lover. Jeg har vert der! En gradert sykemelding var det som redda meg den gang. Anonymkode: 6f4be...95a 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #6 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, i mange tilfeller er nok eksponering det beste, men ikke i alle tilfeller. Alle passer ikke inn i den rammen som er satt. For min del så er det mye verre å forholde meg til andre mennesker. Andre har bare gjort meg vondt i nesten hele livet. Når jeg kan forholde meg til det lille nettverket jeg har så har jeg det faktisk bra. Å det er faktisk jeg som kjenner hvordan formen er når jeg må eksponeres og når jeg ikke eksponeres. Det er som dag og natt. Men tema i denne tråden var at ikke alle passer inn i rammen som er satt, og du setter meg også i den rammen uten å ha møtt meg. Vi er alle forskjellige, og de fleste passer nok i den rammen, men ikke alle. Noen av oss har det faktisk bedre hvis vi kan få være i vår egen ramme. Ts Anonymkode: ffc19...0a6 Du Jan velge å ikke delta i malen som er satt, men da må du og finansiere livet ditt uten ytelser fra nav. Jeg skjønner at det er tungt, men arbeidsutprøving handler om å finne ut hva du klarer og hva som kan kreves sv deg. Eksponering er alltid ubehagelig i starten, men på sikt vil du få det bedre. Anonymkode: 20ff1...e74 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #7 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, i mange tilfeller er nok eksponering det beste, men ikke i alle tilfeller. Alle passer ikke inn i den rammen som er satt. For min del så er det mye verre å forholde meg til andre mennesker. Andre har bare gjort meg vondt i nesten hele livet. Når jeg kan forholde meg til det lille nettverket jeg har så har jeg det faktisk bra. Å det er faktisk jeg som kjenner hvordan formen er når jeg må eksponeres og når jeg ikke eksponeres. Det er som dag og natt. Men tema i denne tråden var at ikke alle passer inn i rammen som er satt, og du setter meg også i den rammen uten å ha møtt meg. Vi er alle forskjellige, og de fleste passer nok i den rammen, men ikke alle. Noen av oss har det faktisk bedre hvis vi kan få være i vår egen ramme. Ts Anonymkode: ffc19...0a6 Du kan ta det med ro TS, det er ingen som vil ansette deg. 60år og vil ikke jobbe, ikke akkurat fest for en arbeidsgiver. Svært få passer helt malen, men enkelte absolutte rammer må man sette for å få samfunnet til å fungere. Anonymkode: efbf6...5ea 6
Knirke Skrevet 28. juni 2022 #8 Skrevet 28. juni 2022 Hvorfor kan du ikke jobbe i en jobb der du slipper å treffe mennesker? 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #9 Skrevet 28. juni 2022 Knirke skrev (3 minutter siden): Hvorfor kan du ikke jobbe i en jobb der du slipper å treffe mennesker? Du tror en syk sekstiåring kan velge i jobber? Anonymkode: 7bd16...f75 7
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #10 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, i mange tilfeller er nok eksponering det beste, men ikke i alle tilfeller. Alle passer ikke inn i den rammen som er satt. For min del så er det mye verre å forholde meg til andre mennesker. Andre har bare gjort meg vondt i nesten hele livet. Når jeg kan forholde meg til det lille nettverket jeg har så har jeg det faktisk bra. Å det er faktisk jeg som kjenner hvordan formen er når jeg må eksponeres og når jeg ikke eksponeres. Det er som dag og natt. Men tema i denne tråden var at ikke alle passer inn i rammen som er satt, og du setter meg også i den rammen uten å ha møtt meg. Vi er alle forskjellige, og de fleste passer nok i den rammen, men ikke alle. Noen av oss har det faktisk bedre hvis vi kan få være i vår egen ramme. Ts Anonymkode: ffc19...0a6 Hvis problemet er sosial angst er løsningen eksponering. Hvis problemet er samfunnskonstruksjonen penger (bra, kan kjøpe ting!) mot arbeid (kjedelig, har lyst til å sitte på KG) har du ikke min sympati. Anonymkode: e9552...6f6 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #11 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du Jan velge å ikke delta i malen som er satt, men da må du og finansiere livet ditt uten ytelser fra nav. Jeg skjønner at det er tungt, men arbeidsutprøving handler om å finne ut hva du klarer og hva som kan kreves sv deg. Eksponering er alltid ubehagelig i starten, men på sikt vil du få det bedre. Anonymkode: 20ff1...e74 Det her er jo bars tull. Det er ikke alle som på sikt blir bedre av Navs mal og arbeidsutprøving ,tvert imot. Det er heller ikke riktig at man må finansiere livet sitt selv om en ikke passer inn i enkeltes fasit, ikke i Norge. Anonymkode: 84aaa...9c8 2
Hippogriff Skrevet 28. juni 2022 #12 Skrevet 28. juni 2022 Man kunne kanskje i prinsippet diskutert å gå bort fra helsemessige kriterier for å slippe å jobbe, og heller vektlegge den enkeltes egne ønsker. Men faktum er vel at en slik ordning aldri i verden ville vært bærekraftig for samfunnet. Vi ville gått konkurs. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #13 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det her er jo bars tull. Det er ikke alle som på sikt blir bedre av Navs mal og arbeidsutprøving ,tvert imot. Det er heller ikke riktig at man må finansiere livet sitt selv om en ikke passer inn i enkeltes fasit, ikke i Norge. Anonymkode: 84aaa...9c8 Det var ikke det jeg mente. Jeg mente at når hun virkelig ikke vil prøve, må hun finansiere livet sitt selv. Her lyser det vil ikke og offer-mentalitet. Da har jeg ingen sympati. Hun har allerede bestemt seg for at hun ikke kan eller vil jobbe. Anonymkode: 20ff1...e74
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #14 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis problemet er sosial angst er løsningen eksponering. Hvis problemet er samfunnskonstruksjonen penger (bra, kan kjøpe ting!) mot arbeid (kjedelig, har lyst til å sitte på KG) har du ikke min sympati. Anonymkode: e9552...6f6 Det er din løsning. Snakk for deg selv. Folk med sosial angst er ikke like, like lite som folk som har brukket benet er like. Ofte kan en time out og ro være en bedre løsning. Anonymkode: 84aaa...9c8 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #15 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var ikke det jeg mente. Jeg mente at når hun virkelig ikke vil prøve, må hun finansiere livet sitt selv. Her lyser det vil ikke og offer-mentalitet. Da har jeg ingen sympati. Hun har allerede bestemt seg for at hun ikke kan eller vil jobbe. Anonymkode: 20ff1...e74 Nei, hun må ikke det. Mulig du har rett i at hun ikke « vil” jobbe, men du kan ikke endre reglene for hva folk « må» ut i fra om du har sympati eller ikke. Ingen må noe som helst, men jeg hadde støttet at hun burde prøve hardere om hun var 20 og ikke 60. Hun har jo jobbet i maaaange år, så hun vet vel hva det innebærer. Anonymkode: 84aaa...9c8 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #16 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, hun må ikke det. Mulig du har rett i at hun ikke « vil” jobbe, men du kan ikke endre reglene for hva folk « må» ut i fra om du har sympati eller ikke. Ingen må noe som helst, men jeg hadde støttet at hun burde prøve hardere om hun var 20 og ikke 60. Hun har jo jobbet i maaaange år, så hun vet vel hva det innebærer. Anonymkode: 84aaa...9c8 For å få økonomisk støtte må hun følge vedtak fra nav og reglene for aap. Hun kan ikke bestemme at hun ikke passer inn i malen og ønske å hoppe over dette steget. Anonymkode: 20ff1...e74 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #17 Skrevet 28. juni 2022 I din alder kan du bare glemme arbeid uansett, så bare gå igjennom de tullet som NAV foreslår. Gjør en dårlig innsats, så ender du opp med ufør uansett. Anonymkode: a7b82...1be 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #18 Skrevet 28. juni 2022 Takk for svar alle sammen. Ser at noen skriver at jeg bare får la være å delta i tiltak, men da må sørge for livsoppholdet selv. Det står ingen steder at jeg ikke har tenkt å delta, men at jeg gruer veldig for det. I tillegg så skal det ikke så mye til før jeg blir utmattet og ikke klarer noe. Det er to vidt forskjellige ting. Jeg har også vært i jobb såpass lenge og bet min skatt, så jeg føler ikke at jeg snylter på samfunnet når jeg må benytte meg av AAP og KLP i de siste yrkesaktive årene mine. Jeg ser også at jeg ikke står langt fram i køen hos arbeidsgivere som 60 åring med helseplager. Det eneste man kanskje kan regne med er jobb i kommunen innen rengjøring eller helsefagarbeider. Begge deler er veldig fysisk tunge jobber der jeg ikke vil klare en arbeidsdag engang. Anonymkode: ffc19...0a6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #19 Skrevet 28. juni 2022 Jeg jobber men det er ikke fordi jeg trenger eller vil være samfunnsnyttig.Jobber kun for tjene penger til mitt eget beste, jeg er gammel nok til å være egoist. Og av og til hater jeg å ha folk rundt meg og tar meg en lang pause. Av og til presses og mases jeg på så jeg m ha litt sykemelding og det er da jeg virkelig kan finne den jeg er uten påvirkning. Jeg har betalt skatt lenge og kan dermed høste i velferdsystemet om jeg ville det. Jeg passer ikke inn i en mal og vil ikke presses inn heller. Jeg går mine egne veier der jeg kan. Anonymkode: 756af...437 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #20 Skrevet 28. juni 2022 ..og JEG har ikke godt av å komme meg ut , jeg er friskest når jeg får være mest hjemme å jobbe for meg selv . Anonymkode: 756af...437 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå