Gå til innhold

Noen ide om hva dette kan være?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er på ferie med mannen og har bestilt legetime til vi kommer hjem, men lurte på om noen har noen ideer eller erfaring. Vi lå i sengen i morges og han snudde seg til høyre mot meg, og ble ekstremt svimmel, sa det føltes som om hele rommet hvelvet oppned, og rundt i tull, ante ikke hva som var opp eller ned. Det kjentes som om han skulle ramle ut av senga og at han var i frifall. Aldri hørt mannen min så redd før:( Slo opp Vertigo og krystallsyke på nett men han identifiserte seg ikke med de øvrige symptomene. Nylig tatt en hel haug blodprøver og alle var fin.

Anonymkode: 3405d...0a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det første jeg tenkte på er krystallsyke eller nystagmus, og jeg har hatt begge deler. Foreslår han tar kontakt med lege og ber om henvisning til øre-nese-hals da dere kommer hjem.

En Manuellterapeut kan også sjekke om han har krystallsyke eller nystagmus.

Virus på balansenerven kan det også være.

Endret av Tough cookie
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom svimmelheten vedvarte i flere timer; virus på balansenerven eller TIA ("drypp"). 

Dersom svimmelheten bare varte i noen sekunder etter stillingskiftet: krystallsyke.

Dersom svimmelheten kan reproduseres ved stillingskifte: krystallsyke. 

Anonymkode: 0bbd0...bfe

AnonymBruker
Skrevet

Ta en koronatest. Har hatt deltakron i tre dager, og ekstrem svimmelhet er mitt eneste symptom.

ellers var krystallsyke det første jeg også tenkte. Man trenger kun ett symptom, så selv om de andre ikke passer, virker det som om det kan være det

Anonymkode: 995f0...e67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 12f17...e08

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd noe lignende, det kjentes som hele rommet snurret og jeg klamret meg fast og trodde jeg falt ut av sengen selv om jeg satt helt i ro. Etter en stund begynte jeg å kaste opp. 

Vi dro på legevakten, og jeg ble sjekket med tanke på drypp/slag og krystallsyke, og lagt inn på sykehus for observasjon. Det skal sies at jeg var høygravid. De fant ikke noe åpenbart galt, utenom nystagmus (ufrivillige øyebevegelser). Det ble konkludert med at det sannsynligvis var et anfall av krystallsyke. Jeg har aldri opplevd det igjen i etterkant. 

Anonymkode: 20844...df8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han snudde seg mot deg, la du merke til hvordan øynene hans beveget seg?

Anonymkode: de3f1...c8b

AnonymBruker
Skrevet
Tough cookie skrev (3 timer siden):

Det første jeg tenkte på er krystallsyke eller nystagmus, og jeg har hatt begge deler. Foreslår han tar kontakt med lege og ber om henvisning til øre-nese-hals da dere kommer hjem.

En Manuellterapeut kan også sjekke om han har krystallsyke eller nystagmus.

Virus på balansenerven kan det også være.

Han skal til fysio som jeg også tror har manuell terapeut, kan nevne der om de kan sjekke. Vi kan også prøve basert på videoen. Jeg har aldri observert noe med øynene hans da.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dersom svimmelheten vedvarte i flere timer; virus på balansenerven eller TIA ("drypp"). 

Dersom svimmelheten bare varte i noen sekunder etter stillingskiftet: krystallsyke.

Dersom svimmelheten kan reproduseres ved stillingskifte: krystallsyke. 

Anonymkode: 0bbd0...bfe

Drypp? Er ikke det noe eldre som regel får? Mannen er 37.

Han har vært helt fin ellers i dag, gikk tilogmed på en liten tur i stekvarme og sekk. Han får ikke dette når har legger seg ned nå. Men da han fikk dette anfallet i morres, så snudde han seg tilbake på rygg da han ble så svimmel. Ventet til det gav seg, forsøke å snu seg mot høyre igjen, men da startet det på nytt. Så han reiste seg opp, stod litt og var fin, så forsøkte han igjen og da merket han ikke noe.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ta en koronatest. Har hatt deltakron i tre dager, og ekstrem svimmelhet er mitt eneste symptom.

ellers var krystallsyke det første jeg også tenkte. Man trenger kun ett symptom, så selv om de andre ikke passer, virker det som om det kan være det

Anonymkode: 995f0...e67

Huff:( men han har kun har hjemmekontor så skal godt gjøres. Kjenner ingen som har. Han har tidligere hatt koronasmitte men det er et år siden.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har opplevd noe lignende, det kjentes som hele rommet snurret og jeg klamret meg fast og trodde jeg falt ut av sengen selv om jeg satt helt i ro. Etter en stund begynte jeg å kaste opp. 

Vi dro på legevakten, og jeg ble sjekket med tanke på drypp/slag og krystallsyke, og lagt inn på sykehus for observasjon. Det skal sies at jeg var høygravid. De fant ikke noe åpenbart galt, utenom nystagmus (ufrivillige øyebevegelser). Det ble konkludert med at det sannsynligvis var et anfall av krystallsyke. Jeg har aldri opplevd det igjen i etterkant. 

Anonymkode: 20844...df8

Jøss! Så det kan bare komme og gå? Hvordan er det med bilkjøring?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis han snudde seg mot deg, la du merke til hvordan øynene hans beveget seg?

Anonymkode: de3f1...c8b

Nei dessverre, jeg ser veldig dårlig og hadde ikke brillene på.

AnonymBruker
Skrevet

Forresten tok vi koronatest på søndag kom jeg på. Ingen mistanke, vi skulle besøke noen sårbare for smitte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Drypp? Er ikke det noe eldre som regel får? Mannen er 37.

Han har vært helt fin ellers i dag, gikk tilogmed på en liten tur i stekvarme og sekk. Han får ikke dette når har legger seg ned nå. Men da han fikk dette anfallet i morres, så snudde han seg tilbake på rygg da han ble så svimmel. Ventet til det gav seg, forsøke å snu seg mot høyre igjen, men da startet det på nytt. Så han reiste seg opp, stod litt og var fin, så forsøkte han igjen og da merket han ikke noe.

Ok, med stillingsutløst svimmelhet vedvarende få sekunder er nok dette krystallsyke. Om han får nye anfall kan han prøve Epleys manøver (sjekk youtube). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan være virus i øret. Broren min har det nå, og jeg kjenner 3 andre som har hatt det bare i år. Ørebetennelse som slår ut på balansenervene i øret. Han må få antibiotika 

Anonymkode: 1f2ea...a03

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har krystallsyke og det kjennes akkurat sånn. 

Anonymkode: 69fea...cdd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
snillOnkel skrev (1 time siden):

Ok, med stillingsutløst svimmelhet vedvarende få sekunder er nok dette krystallsyke. Om han får nye anfall kan han prøve Epleys manøver (sjekk youtube). 

Takk for tips! 

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Kan være virus i øret. Broren min har det nå, og jeg kjenner 3 andre som har hatt det bare i år. Ørebetennelse som slår ut på balansenervene i øret. Han må få antibiotika 

Anonymkode: 1f2ea...a03

Huff! Hvilke andre symptomer har han? Mannen min er helt frisk ellers.

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som krystallsyken. Men har han badet? Kan være så enkelt som vann i øret også. Mannen min fikk det på ferie et år, han ble akutt kjempesvimmel. Dro til legen og fikk påvist vann i øret, derav svimmelhet. 

Anonymkode: 03ec7...eba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 0.12):

Høres ut som krystallsyken. Men har han badet? Kan være så enkelt som vann i øret også. Mannen min fikk det på ferie et år, han ble akutt kjempesvimmel. Dro til legen og fikk påvist vann i øret, derav svimmelhet. 

Anonymkode: 03ec7...eba

Jøss det visste jeg ikke! Men nei ingen bading. Mann fra varmere strøk som kaller norsk sommer for vår, før det blir høst og vinter igjen :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...