Gå til innhold

Hvor skal jeg spare til ferie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har 300 000 utbetalt før skatt. 

Om man ser bort i fra mitt budsjett og man bare tenker seg et normalt forbruk, hvor mye mener dere en person som meg burde sette av til ferie? 

Skjønner det kan være et umulig spørsmål å svare på, men om dere tenker på meg som en fiktiv person med normalt forbruk, hva er ok å bruke på ferie?

Anonymkode: 3159e...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Som du sier, helt umulig å svare på, fiktiv eller ei.

Anonymkode: e6a39...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lettere om du oppgir netto. Hvor lang ferie? Skal du reise? Evt hvor lenge og hvor?

Anonymkode: c5c4a...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utbetalt før skatt? :klo: 

Anonymkode: 67b9e...9f7

300 000 før skatt* 😅 Får utbetalt 20 000 i mnd etter skatt

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lettere om du oppgir netto. Hvor lang ferie? Skal du reise? Evt hvor lenge og hvor?

Det spørs litt på hvor mye jeg setter av. Forstår godt det er vanskelig å svare på, men lurer på hva folk antar at en med utbetalt 20 000 kr i mnd, burde klare sette av til ferie i mnd

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Det spørs litt på hvor mye jeg setter av. Forstår godt det er vanskelig å svare på, men lurer på hva folk antar at en med utbetalt 20 000 kr i mnd, burde klare sette av til ferie i mnd

ts

Hvor lenge regner du oppsparingen. Om ett år, vil jeg si 15 000 er ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du er en kvinne mellom 31-50 år og ikke eier en bil regner et referansebudsjett at du bruker ca. 10 700 kr i måneden (https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet). Men det er uten å regne med ting som forsikring og boligutgifter (som egentlig er merkelig at de ikke tar med). I tillegg synes jeg referansebudsjettet tar litt hardt i på noen områder. Så tipper du kan klare deg på 8000 + boligutgifter. Boligutgiftene er avhengig av hvor du bor og hvilken type bolig du bor i. Men gjerne rundt 8000 kr på det også. Da er vi kommet til 16 000 kr. I tillegg vil jeg tro det er lurt å sette av 1000 kr til bufferkonto og 1000kr til pensjonssparing. Da sitter du igjen med 2000 kr i måneden, men ser for meg noen måneder kan føre med seg litt høyere utgifter enn planlagt. Så 1000kr i måneden satt av til sparing tror jeg er realistisk. Så det blir jo 12 000 kr på ett år.

Anonymkode: c7edd...913

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tyrkia, Bulgaria og Spania er vel stort sett det billigste.

Anonymkode: a69e5...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Betaler alltid litt ekstra på skatten. Det jeg får igjen brukes som feriepenger. Setter også av ca 3000kr i mnd som fordeles på ulike kontoer. 
Hver gang jeg får utbetalt penger setter jeg overskuddet fra mnden som har gått på feriekontoen. Det varierer alt fra 100kr til 3000kr. 
Sett deg opp et budsjett og planlegg ut i fra det. 

Anonymkode: 4d40d...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker said:

ts

For å være ærlig, hadde jeg ikke antatt at du hadde råd til så mye ferie. Hadde forstått det om du ikke fikk det til.

Anonymkode: e6a39...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvior mye og hvor lenge du må spare spørs jo hva slags ferie du vil ha. Storbyferie, charter, to uker med reising hit og dit, USA på tvers, hotell eller camping osv..

Er du charter-typen og reiser alene så kan du jo finne billige hopp på turer til ett par tusen. En uke med en tusenlapp hver dag til forbruk, så holder det med 10 000,-, får du spart en tusenlapp i måneden så har du tur neste år.

Anonymkode: d14b0...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et sted mellom 5000 og 40 000 avhengig av andre utgifter og hvor viktig ferie er for deg. Når jeg tjente rundt 20 000 i måneden brukte jeg rundt 20-30 000 på ferie i året. Ferie var viktig for meg og kom foran uteliv, klær og selvpleieprodukter.

Anonymkode: dbe89...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvor lenge regner du oppsparingen. Om ett år, vil jeg si 15 000 er ok

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dersom du er en kvinne mellom 31-50 år og ikke eier en bil regner et referansebudsjett at du bruker ca. 10 700 kr i måneden (https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet). Men det er uten å regne med ting som forsikring og boligutgifter (som egentlig er merkelig at de ikke tar med). I tillegg synes jeg referansebudsjettet tar litt hardt i på noen områder. Så tipper du kan klare deg på 8000 + boligutgifter. Boligutgiftene er avhengig av hvor du bor og hvilken type bolig du bor i. Men gjerne rundt 8000 kr på det også. Da er vi kommet til 16 000 kr. I tillegg vil jeg tro det er lurt å sette av 1000 kr til bufferkonto og 1000kr til pensjonssparing. Da sitter du igjen med 2000 kr i måneden, men ser for meg noen måneder kan føre med seg litt høyere utgifter enn planlagt. Så 1000kr i måneden satt av til sparing tror jeg er realistisk. Så det blir jo 12 000 kr på ett år.

Anonymkode: c7edd...913

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvior mye og hvor lenge du må spare spørs jo hva slags ferie du vil ha. Storbyferie, charter, to uker med reising hit og dit, USA på tvers, hotell eller camping osv..

Er du charter-typen og reiser alene så kan du jo finne billige hopp på turer til ett par tusen. En uke med en tusenlapp hver dag til forbruk, så holder det med 10 000,-, får du spart en tusenlapp i måneden så har du tur neste år.

Anonymkode: d14b0...c8b

Takk 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Betaler alltid litt ekstra på skatten. Det jeg får igjen brukes som feriepenger. Setter også av ca 3000kr i mnd som fordeles på ulike kontoer. 
Hver gang jeg får utbetalt penger setter jeg overskuddet fra mnden som har gått på feriekontoen. Det varierer alt fra 100kr til 3000kr. 
Sett deg opp et budsjett og planlegg ut i fra det. 

Hvis du blir trukket ut i kontroll, og ikke får skatteoppgjøret før langt utpå høsten, så blir det ingen ferie det året da? 

Anonymkode: 8e093...669

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du blir trukket ut i kontroll, og ikke får skatteoppgjøret før langt utpå høsten, så blir det ingen ferie det året da? 

Anonymkode: 8e093...669

Derfor jeg har spart på andre måter også igjennom året. Og siden jeg vet hva jeg blir å få igjen på skatten til høsten så kan jeg låne de pengene fra sparekontoen fram til skattepengene kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...