AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #1 Skrevet 28. juni 2022 Det er sommer og sol og man er invitert på grillmat, igjen. Jeg liker stemninga, sol på verandaen med familie og venner men matopplevelsen overrasker meg aldri, og da mener jeg aldri, positivt. Først skal vi sitte i stanken fra grillen som pyrer ut, som sitter i hår og klær så barn og voksne må strippes og bades når vi kommer hjem om kvelden. Så kommer det kulinariske nedturer på rekke og rad. Pølser er kjedelig for alle over 15 år, kokte,stekte og grillede. De "deilige marinerte" kjøttbitene kveles av gass- og kullsmak, uansett om marinaden er fra REMA eller spesiallaget av japansk soya-eddik som har modnet 15 måneder på eikefat. Hamburgere med rå innside er så uappetittelig at jeg våger ikke tenke på det, og fisk-i-folie og grillspyd med ananas og vannmelon kunne vært tilberedt i stekeovnen med et langt bedre og mer forutsigbart resultat. For å oppsummere: grilling er en god unnskyldning for å stå ute i bar overkropp/bikini og lage mat, men smaker ikke godt. Anonymkode: 4998c...3e1 8 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #3 Skrevet 28. juni 2022 Haha, enig. Grillmat er stemning, intet mer - og det holder egentlig med en gang pr sommer for å få den lett forkullede smaken man tror man elsker - men har glemt at nettopp er - forkullet kjøtt. I uanstendige mengder. Det finnes supergrillere, f.eks har jeg en kollega som er flink på kjøkkenet og som serverer lekre grillspyd og tilbehør, men likevel. Anonymkode: 836ca...6f1 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #4 Skrevet 28. juni 2022 Jeg liker grillmat! Og iflg. reklamene på tv kan jo nær sagt alt grilles. Man kan lage egne "pakker" av alu.folie med det du liker best inni. Legg dem på grillen og la dem bake seg ferdige. Om nødvendig får du ta med ferdiglagde alu.pakker med innhold DU liker hjemmefra, og legge på grillen dit du kommer? Da er du jo garantert å få spise noe du liker. Mange baker grønnsakene sånn. Kjøtt og fisk kan også bakes sånn, men mister da den gode stekeskorpen. Anonymkode: c1cb1...121 8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #5 Skrevet 28. juni 2022 Liker grilling. Deilig å lage mat og spise ute. Lettvint. Perfekt for spleisegilde. Dufter godt også. Grillet fisk, hamburger, scampi, hvalkjøtt, kylling, forskjellige grønnsaker - mmmmm. Grillet paprika og sjampinjong, bare mmm Anonymkode: b982b...505 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #6 Skrevet 28. juni 2022 Tenker at du gjør noe alvorlig feil om hamburgerne er rå inni. Det har jeg aldri opplevd. Grillmat er godt. Anonymkode: 74211...821 17 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #7 Skrevet 28. juni 2022 Jeg er totalt uenig! 🤣 Elsker grill mat, men hater det å måtte sitte ute i solen å lage mat, og spise😅 hater det presset med at nå skal vi sitte ute å spise i forbanna solsteik, med insektene som flyr og kravler rundt, vinden som får håret i ansiktet 🥴 Anonymkode: 121c4...9be 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #8 Skrevet 28. juni 2022 Grillen er jo bare en varmekilde. Du kan lage alt mulig på grill. Hvis du ikke liker «vanlig» grillmat prøv å grille grønnsaker, fisk (i rist, ikke folie) eller lag pizza - blir helt utmerket! Anonymkode: 6b85d...e9a 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #9 Skrevet 28. juni 2022 Det verste er dem som insisterer på å grille fra april til oktober uansett vær. Om sommeren er det et rent helvete da det må grilles til enhver anledning, minst hver dag. Disse folka serverer omtrent det samme uansett - det går i Gilde grillpølse, sommerkoteletter/spare ribs, salat med mye mais og potetsalat fra boks, til nød hjemmelaget hvis en av konene har svingt seg rundt. Drikke er Pepsi Max eller Ringnes øl på boks. Maten serveres gjerne på papp. Det verste er å sitte ute og spise dette mens man holder på å fryse i hjel, f.eks på 17.mai. Disse folka kan da si at vi griller ute, men spiser inne, og da føles det virkelig meningsløst å spise halvt ihjelgrillede sommerkoteletter i spisestuen når man faktisk har kokeplater og stekeovn tilgjengelig. Anonymkode: 836ca...6f1 6 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #10 Skrevet 28. juni 2022 Grillmat er godt men kan spare meg for røyken og lukta i tøyet. Anonymkode: e7940...212
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #11 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): det går i Gilde grillpølse, sommerkoteletter/spare ribs, salat med mye mais og potetsalat fra boks, Åååh det er så godt!!😍 og et iskaldt glass Pepsi max💗 Vann i munnen😍 Anonymkode: 23fef...d80 4
Gjest Villfisker Skrevet 28. juni 2022 #12 Skrevet 28. juni 2022 Hahaha. 😂Grillmat kan være veldig godt, men det må tilberedes skikkelig. Hamburgere som er rå i midten, er hverken godt grillet eller stekt på kjøkkenet. Om kjøttet tar til seg smakene du nevner, gjør man jo noe feil. Når det er sagt, driver jeg ikke og griller selv. For mye jobb.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #13 Skrevet 28. juni 2022 Jeg liker å grille, men er ikke så veldig glad i kjøtt, så jeg griller mest for kosen sin del. Anonymkode: 14023...4e4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #14 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg liker å grille, men er ikke så veldig glad i kjøtt, så jeg griller mest for kosen sin del. Anonymkode: 14023...4e4 Ja, jeg kan grille grønnsaker, men alle andre elsker kjøtt og da gidder jeg ikke. Pluss at jeg spiser veldig lite så det er ikke så nøye. Anonymkode: 14023...4e4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #15 Skrevet 28. juni 2022 Både enig og uenig 🤔 jeg syntes i mange år at grillmat er oppskrytt, og ikke så fantastisk som så mange skal ha det til. Men så fikk jeg en dag skikkelig deilig grillmat - noe av det beste jeg har fått. Saftig, mørt og smakfullt kjøtt med passende tilbehør til, sammen med gode venner og godt drikke. Da forstod jeg plutselig hvorfor «alle» skrøt sånn av grillmat og hvorfor grillsesongen blir hyllet opp i skyene. For god grillmat er virkelig godt, og i kombinasjon med sol, godt selskap og godt drikke, så er vi helt i toppen av hva gjelder lykke, for min del. Jeg er vokst opp i en familie som aldri har hatt sansen for grillmat, som aldri har grillet noe annet enn pølser og koteletter på grillen. De grillet kun fordi vi barna hadde lyst på pølser og fordi de mente det hørte sommeren til. Spiste middagen ute gjorde vi fra midten mai til midten av september omtrent uansett, moren min elsker å nyte maten utendørs. Jeg tok nok med meg min families holdning til grilling da jeg ble voksen, og forandret ikke mening før jeg fikk servert noe annet på grillen enn pølser og koteletter. Anonymkode: 4b3e9...192 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #16 Skrevet 28. juni 2022 Soler meg aldri når vi griller, sitter i skyggen eller uansett veldig tildekket av lette klær. Liker veldig godt pølser selv som 27 år gammel, og liker de best når de er grillet vs stekt i panne. Lager 9 av 10 ganger potetsalat fra bunnen av. Det går an å tilpasse litt... Anonymkode: 3c4a3...fd3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #17 Skrevet 28. juni 2022 34 minutter siden, AnonymBruker said: kunne vært tilberedt i stekeovnen med et langt bedre og mer forutsigbart resultat. Anonymkode: 4998c...3e1 Ja, det er vanskeligere å grille enn å bruke stekeovnen og det er nok også en av grunnene til at man ofte steker pølser, siden det er noe av det enklere å ha på grillen. Selv elsker jeg pølser og det finnes jo mange ulike typer pølser. Anonymkode: c427e...9c0 2
Bøtteballetten Skrevet 28. juni 2022 #18 Skrevet 28. juni 2022 Jeg synes ikke grillmat er særlig godt. Liker det faktisk så dårlig at jeg ikke har grill selv. Har kjøpt meg bålpanne, men det er mest for kosen sin del. 1
Gjest Ghostface Skrevet 28. juni 2022 #19 Skrevet 28. juni 2022 Jeg hater sommer og soling, men digger grillmat.
Gjest AprilRyan Skrevet 28. juni 2022 #20 Skrevet 28. juni 2022 Jeg liker grillmat hvis det er tilberedt skikkelig. Jeg er ikke glad i vanlige grillpølser og jeg liker stort sett ikke produkter som er ferdig marinert. Det er så og si alltid oversaltet og jævlig. Men jeg soler meg stort sett ikke når jeg griller. Da sitter jeg gjerne ved et bord utenfor der jeg eller andre bor. Da kan man lage mye forskjellig, men jeg liker å grille og synes det blir bra resultat av det. Dessverre blir det kanskje sånn at mange griller på for høy varme sånn at det blir svidd eller eventuelt svidd utenpå og rått inni. Hvis man skal grille på stranda/i parken er det vel greit å gjøre det litt enkelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå