Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er en 36 år gammel mann med fast jobb (IT-konsulent).
Helt siden jeg var liten, har drømmen alltid vært å bli lege.
Min avdøde far sa alltid til meg at jeg ville blitt en fantastisk lege. Selv var han kirurg. 
Kjæreste og barn har jeg ikke. 

Den biologiske klokken tikker og har ikke mye tid igjen i forhold til studier. Jeg nekter å dø uten å ha fulgt lege-drømmen min.

Jeg søkte medisin i Øst-Europa for leden og har kommet inn på et universitet i Slovakia. Gikk igjennom en opptaksprøve og intervju. 

Eneste jeg er redd for er; at jeg er for gammel til å studere medisin, og ikke minst at jeg er for gammel til få fast jobb som lege. 

Hva tror dere, burde jeg gjøre det? Studiestart er etter sommeren. 

Anonymkode: 315c0...066

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjennomsnittsalderen på medisinstudiet ligger på litt over 30 år, så nei du er ikke for gammel. Og du er heller ikke for gammel til å få fast jobb. 

Anonymkode: 4cb3e...572

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, du er jo kjempeheldig! Og har du ikke familie, er det ingenting som holder deg tilbake. Dra, og fullbyrd drømmen din. Er ikke noe å lure på, engang.

Anonymkode: 11759...ac3

• Liker 9
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjør på! Du har mange år igjen i arbeidslivet, så følg drømmen din. 

Anonymkode: e5904...8c2

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Eneste jeg er redd for er; at jeg er for gammel til å studere medisin, og ikke minst at jeg er for gammel til få fast jobb som lege. 

Du som er IT-konsulent kan vel bruke søkemotorer og slikt. :P  Selvsagt er du ikke for gammel til å få jobb som fastlege som någen og fØrrr. Norge skriker jo etter fastleger. Personlig ville jeg også ha valgt en nyutdannet fastlege på fÆmti framfor en på noen og tjugi :opplyser:

Lykke til!:) 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Gjennomsnittsalderen på medisinstudiet ligger på litt over 30 år, så nei du er ikke for gammel. Og du er heller ikke for gammel til å få fast jobb. 

Hvor har du dette fra? De fleste som kommer inn på førstegangsvitnemålet er 18/19, og de fleste på ordinært er 22-23. dvs. at snittalderen er ganske mange år under 30, selv om man inkluderer studenter fra alle 6. årene.

AnonymBruker
Skrevet

Du er i en veldig unik posisjon. Det er nok mange som har en drøm om å bli lege, men som tidlig blir etablert med familie og ikke får mulighet. Samtidig er vi inn i en alvorlig legemangel. Du får nok jobb, synes det er litt rart at du lurer på det.

Anonymkode: a3922...ced

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for sent! LIS1 er vel det største hinderet, men du kan ta noen grep for å gjøre det lettere, særlig hvis du kommer fra et mindre sted. IT-bakgrunn kan også være et pluss, litt avhengig av hva du tenker karrieremessig.

Anonymkode: b05dc...96f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke for sent. Men motivasjonen må være den rette. Hvis du vil bli lege kun for å bli populær blant damer kan jeg informere om at leger ikke får så mye damer som myten skal ha det til. Hvis du vil ha damer finnes det lettere og bedre karriereveier. 

Anonymkode: aa116...5c6

• Liker 1
Skrevet

Kør på! Livet ditt stopper ikke bare fordi du er 36år og vil studere medisin i utlandet 😊

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kjør på! Legemangel i hele regionen hvor jeg bor.

Anonymkode: 85c73...837

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får LIS1 og er villig til å flytte rundt får du jobb. Hvis du kunne tenke deg å bli fastlege eller bo på et mindre sted får du kanskje til og med fast jobb! 

Anonymkode: 39643...bbc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor har du det fra? De fleste er ferdig før de er 30, ikke etter. 

Beeblebrox skrev (3 timer siden):

Du som er IT-konsulent kan vel bruke søkemotorer og slikt. :P  Selvsagt er du ikke for gammel til å få jobb som fastlege som någen og fØrrr. Norge skriker jo etter fastleger. Personlig ville jeg også ha valgt en nyutdannet fastlege på fÆmti framfor en på noen og tjugi :opplyser:

Lykke til!:) 

TS har da ikke skrevet noe om ønske om å jobbe som fastlege?

Ts, du er ikke egentlig for gammel til å studere, men det kan bli veldig vanskelig for deg å få LIS1. Statistisk sett er det vanskelig å få med økende alder, og vanskeligere som utenlandsstudent enn de som jobber i Norge. 

Anonymkode: ff4a8...c09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

*studerer i Norge skulle det selvfølgelig være over. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS har da ikke skrevet noe om ønske om å jobbe som fastlege?

Nei, det har han strengtatt ikke. Det var en glipp ifra min side, men han har ikke skrevet at han ikke vil bli det heller :opplyser:Samme greia gjelder jo for leger generelt også, eller hva? 

Hvor har du statistikken på at "LIS`ene" er mer vriene med alder, forresten?

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (3 timer siden):

Hvor har du dette fra? De fleste som kommer inn på førstegangsvitnemålet er 18/19, og de fleste på ordinært er 22-23. dvs. at snittalderen er ganske mange år under 30, selv om man inkluderer studenter fra alle 6. årene.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvor har du det fra? De fleste er ferdig før de er 30, ikke etter. 

Jeg mente at omtrent halvparten av de som kommer inn på medisin kommer rett fra vgs, resten er eldre. Det stemmer ikke at snittalderen er over 30, den er nok noen-og-tjue. Mange som studerer medisin er i midten av 20-årene og eldre, og noen begynner også etter fylte 40. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler deg på fet sterkeste å droppe drømmen. snakk med noen som faktisk er lege. Langt studie med mye lån og tapt inntekt, et arbeidsliv med mye gratis overtid og ekstremt dårlig times lønn. Du er mer verdsatt og bedre lønnet i de fleste andre yrker ink sykepleier. At leger er godt lønnet og verdsatt er en myte fra gammelt av. Jeg elsker selve faget mitt men hadde aldri gjort det igjen. Ikke verdt å jobbe helligdager, helger etc konsekvent. PUA. Dersom du jobber 8-16.00 hverdager får du ikke bedre betalt enn barnehageansatte (de gjør selvfølgelig en meget viktig og god jobb men har ikke samme lån, tapt pensjon og samme press på jobb hvor du hele tiden må være 100% på) 

Anonymkode: 14f0d...e65

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. Og i hvertfall ikke i utlandet. Ts er også førsteårsstudent, og det er vesentlig forskjell å være 36 og starte studiet og å bli 30 i løpet av studietiden.

Jeg studerer selv i utlandet. Startet når jeg var 28. Jeg var definitivt blandt de eldste. Av rundt 150 studenter var det ca 10 som var rundt min alder +/- 2 år ved studiestart. Var alder en hinder på studiet? Definitivt ikke, men det kan definitivt være en hindring sosialt. TS vil fort være mellom 13-18 år eldre enn de fleste andre norske studenter. 

Følg drømmen, men ikke rosmal hverdagen. 

Anonymkode: 03a85...4b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Beeblebrox skrev (17 minutter siden):

Nei, det har han strengtatt ikke. Det var en glipp ifra min side, men han har ikke skrevet at han ikke vil bli det heller :opplyser:Samme greia gjelder jo for leger generelt også, eller hva? 

Hvor har du statistikken på at "LIS`ene" er mer vriene med alder, forresten?

Det står helt tydelig i rapporten som utgis hver år over hvem som har søkt LIS stillingene, hvem som får og ikke.

Sitat fra rapporten for 2021;  "Andelen søkere som ikke ble tilsatt øker med alder. I aldersgruppen 30-39 år er andelen ikke tilsatte søkere på 68 %, mens for søkere i aldersgruppen 40 til 49 år er andelen 82 % og for søkere 50 år og eldre er andelen 93 %."

TS vi om han stå alle fag og har normal progresjon være 42 når han er ferdig, og en kategori der kun 1/5 får LIS1 stilling. Da blir det å søke om att og om att og håpe at det går til slutt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det står helt tydelig i rapporten som utgis hver år over hvem som har søkt LIS stillingene, hvem som får og ikke.

Sitat fra rapporten for 2021;  "Andelen søkere som ikke ble tilsatt øker med alder. I aldersgruppen 30-39 år er andelen ikke tilsatte søkere på 68 %, mens for søkere i aldersgruppen 40 til 49 år er andelen 82 % og for søkere 50 år og eldre er andelen 93 %."

TS vi om han stå alle fag og har normal progresjon være 42 når han er ferdig, og en kategori der kun 1/5 får LIS1 stilling. Da blir det å søke om att og om att og håpe at det går til slutt. 

Høres jo merkelig ut, men jeg har itte peiling...   Høres veldig ut som det er noe som ikke "burde" stemme, eller at det er noe statistisk "juks" her ett sted...   🤔 

Har du tilfeldigvis en link til denne rapporten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...