Gå til innhold

Kvir meg til min sønn skal utredes av bup 😬

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har forsøkt å få utredning på sønnen nå I 3 år og får endelig komme til nå etter sommerferien.. 

Vi har sendt mange brev både fra oss hjemme, skole og lege, men nå sist inkluderte vi også skolelegen.. 

I brevet fra oss står det om typiske hjemmesitusjoner og ting som kan være vanskelig hjemme og på fritiden, skolen har skrevet om hvordan han er der og hvordan han mestrer fag osv, legen har skrevet det jeg og gutten selv har fortalt. Men skolelegen klarte å lire fra seg mer graverende ting og ting som ikke engang er sant.. Hun skrev at hun så en svært ulykkelig gutt som hun mente led fordi stefar og mors forhold er av og på og slik har det vært i mange år, dette stemmer ikke, min samboer jobber utenlands og kan være borte i opptil 4 mnd, men forholdet oss imellom er likevel stabilt. Hun skrev og at gutten er svært opptatt av sex og har en veldig vulgær væremåte, dette er jeg heller ikke enig i. Han har begynt å være nysgjerrig og spør gjerne om han lurer på noe,men vulgær er det ikke noen som synes han er! Hun skrev også at jeg som mor bagatellisere alle problemer og ikke helt forstod alvoret 😬.. Altså 😵 jeg kan desverre bruke endel humor.der det ikke alltid hører hjemme, men jeg forstår da alvoret selvom.. Hadde jo ikke kontakta bup dersom jeg ikke så noe problem. Hun har skrevet mye mer som jeg synes var direkte ekkelt å lese gjennom. (dette leste jeg ikke for det allerede var sendt) 

Vi har kavet godt og lenge med å få han inn, men nå kvir jeg meg skikkelig pågrunn av hennes vedlegg til bup.Det var også dette brevet bup reagerte på og tenkte vi trengte hjelp fort. Skolelegen har fremstilt både meg og samboer som to klovner som ikke skjønner noenting og malt et bilde av min sønn som overhodet ikke stemmer..

Hva gjør jeg nå? Er så redd for hva bup tenker.. 

Anonymkode: cdb68...e46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt barn til utredning og vet hva det går  i, men jeg har aldri hørt om en skolelege. 
Hva er det og hvor holder han til ? 

Anonymkode: 9eda4...ba5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har hatt barn til utredning og vet hva det går  i, men jeg har aldri hørt om en skolelege. 
Hva er det og hvor holder han til ? 

Vet ikke om alle skoler har en, men vi har på vår skole, en skolelegen vi deler med flere andre skoler i Bergen Kommune. Hun er på skolen en dag i kvartalet og er en del av skolehelsetjenesten.. 

Vet ikke hva en skolelege vanligvis gjør,men hun kan hjelpe til med henvisninger til bup bl.a 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke om alle skoler har en, men vi har på vår skole, en skolelegen vi deler med flere andre skoler i Bergen Kommune. Hun er på skolen en dag i kvartalet og er en del av skolehelsetjenesten.. 

Vet ikke hva en skolelege vanligvis gjør,men hun kan hjelpe til med henvisninger til bup bl.a 😅

Ta kontakt med fastlegen til sønnen din og legg frem hva denne legen har sendt inn av  opplysninger og spør hva en som foreldre skal forholde seg til noe sånt. 
Jeg synes det høres som denne legen har laget en veldig lite gjennomarbeidet tolkning. 
Stol på deg sjøl og samarbeid med BUP.  

Eh… denne skolelegen .. Det høres ut som en historie fra en kostskole i England. 
Jeg hadde for fremtiden bedt vedkommende og skolen om å ikke å la denne legen få  noe innsyn. 
Regner med at det er frivillig å gå til legen, og dere har jo en fastlege. 
Det vanlige i dette landet er at Skole, PPT og fastlegen sender sine rapporter inn til BUP som vurderer videre tiltak om evt utredning 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi har forsøkt å få utredning på sønnen nå I 3 år og får endelig komme til nå etter sommerferien.. 

Vi har sendt mange brev både fra oss hjemme, skole og lege, men nå sist inkluderte vi også skolelegen.. 

I brevet fra oss står det om typiske hjemmesitusjoner og ting som kan være vanskelig hjemme og på fritiden, skolen har skrevet om hvordan han er der og hvordan han mestrer fag osv, legen har skrevet det jeg og gutten selv har fortalt. Men skolelegen klarte å lire fra seg mer graverende ting og ting som ikke engang er sant.. Hun skrev at hun så en svært ulykkelig gutt som hun mente led fordi stefar og mors forhold er av og på og slik har det vært i mange år, dette stemmer ikke, min samboer jobber utenlands og kan være borte i opptil 4 mnd, men forholdet oss imellom er likevel stabilt. Hun skrev og at gutten er svært opptatt av sex og har en veldig vulgær væremåte, dette er jeg heller ikke enig i. Han har begynt å være nysgjerrig og spør gjerne om han lurer på noe,men vulgær er det ikke noen som synes han er! Hun skrev også at jeg som mor bagatellisere alle problemer og ikke helt forstod alvoret 😬.. Altså 😵 jeg kan desverre bruke endel humor.der det ikke alltid hører hjemme, men jeg forstår da alvoret selvom.. Hadde jo ikke kontakta bup dersom jeg ikke så noe problem. Hun har skrevet mye mer som jeg synes var direkte ekkelt å lese gjennom. (dette leste jeg ikke for det allerede var sendt) 

Vi har kavet godt og lenge med å få han inn, men nå kvir jeg meg skikkelig pågrunn av hennes vedlegg til bup.Det var også dette brevet bup reagerte på og tenkte vi trengte hjelp fort. Skolelegen har fremstilt både meg og samboer som to klovner som ikke skjønner noenting og malt et bilde av min sønn som overhodet ikke stemmer..

Oisann, jeg skjønner godt at du blir stresset over dette! Det beste rådet jeg kan gi deg er egentlig å puste med magen. BUP har høyt kvalifiserte ansatte som gjør sine egne kartlegginger og observasjoner og arbeider ut fra disse. Dersom BUPs funn stemmer overens med all annen dokumentasjon enn skolelegens, kommer de til å se bort fra de påstandene.

Forhåpentligvis kan du om et par års tid se tilbake på skolelegens brev som et 'jaja, det fikk nå i alle fall fortgang i saken' og tenke at dere fikk god og riktig hjelp av BUP.

Anonymkode: 8dbf9...63e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Oisann, jeg skjønner godt at du blir stresset over dette! Det beste rådet jeg kan gi deg er egentlig å puste med magen. BUP har høyt kvalifiserte ansatte som gjør sine egne kartlegginger og observasjoner og arbeider ut fra disse. Dersom BUPs funn stemmer overens med all annen dokumentasjon enn skolelegens, kommer de til å se bort fra de påstandene.

Forhåpentligvis kan du om et par års tid se tilbake på skolelegens brev som et 'jaja, det fikk nå i alle fall fortgang i saken' og tenke at dere fikk god og riktig hjelp av BUP.

Anonymkode: 8dbf9...63e

Det her var nesten ordrett det ei venninne sa til meg 😅 håper virkelig dette går bra🤞

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dere kan være frempå og si at dere ikke kjenner dere igjen i det denne legen skriver og de slutningene hun har dratt. Og at dere ønsker at utredning ikke skal være basert på denne. Og kanskje også da si litt om hvorfor dere mener barnet trenger en utredning. Men da er det også viktig at dere viser at dere er ærlige og åpne slik at de som utreder føler at de får opplysningene de trenger. Jeg tror mange som jobber i BUP er fullt klar over at foreldre oftest kjenner barnet sitt best og også vet at mange allmennleger har lite kunnskap om nevropsykiatri og psykiatri. 

I forhold til utredningen tenker jeg at nå når henvisning er sendt, så trenger ikke denne skolelegen lenger være involvert. Dere kan be om at epikrise etter utredning kun blir sendt til fastlege. 

Anonymkode: 395d5...328

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vær ærlig med bup og skaff uttalelser fra fastlegen og gjerne to andre voksne som omgåes barnet ofte. Husk at Bup er vant til at skoler overdriver og tolker feil. 
Men du burde være seriøs i samtalene og ikke spøke bort ting. 
Da jeg var ung sendte skolen brev til bup og sa at jeg måtte være evneveik, hadde store atferdsvansker og måtte ha adhd. 
Kort oppsummert fikk skolen massiv kritikk fra Bup. Jeg skåret over gjennomsnittet på evnetester og IQ-testen. Var litt over snittet aktiv, men fungerte fint i timene. Det de påsto var atferdsvansker var at jeg forsvarte meg mot mobbing, noe både bup og ppt så i observasjonen de hadde. Jeg hadde ikke adhd, og de påståtte atferdsvanskene sluttet da skolen tok tak i mobbingen. 

Anonymkode: 478df...0c4

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har ønsket utredning i flere år uten å få gjennomslag, men får det med en gang skolelegen sender brev, så tenker jeg du bør være glad for at hun fikk fortgang i saken. BUP gjør sine egne observasjoner og tolker ut fra det. Så er det greit å huske på at det kan være mange ting med barnet du ikke ser, eller oppfatter annerledes enn de rundt. At du ikke klarer å holde deg seriøs i ulike situasjoner men kommer med upassende spøker virker jo å være en helt korrekt fremstilling, og det kan fort gjøre at du tolkes useriøs uten at du mener det sånn. 

Anonymkode: c5bfb...cb9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvis du har ønsket utredning i flere år uten å få gjennomslag, men får det med en gang skolelegen sender brev, så tenker jeg du bør være glad for at hun fikk fortgang i saken. BUP gjør sine egne observasjoner og tolker ut fra det. Så er det greit å huske på at det kan være mange ting med barnet du ikke ser, eller oppfatter annerledes enn de rundt. At du ikke klarer å holde deg seriøs i ulike situasjoner men kommer med upassende spøker virker jo å være en helt korrekt fremstilling, og det kan fort gjøre at du tolkes useriøs uten at du mener det sånn. 

Denne skolelegen har gått langt over grensene over hva hun skrive i en rapport. 
En kjenner barnet sitt, og spesielt hvis det er uromoment og en må bruke mye krefter på å tilrettelegge og finne løsninger på alle utfordringer. 
Skal en påstå overdreven interesse for sex og depresjoner så bør en observere barnet mere enn en dag pr kvartal.
Hvis noen synes at dette er å anse som en drahjelp så bør en tenke seg kraftig om. 
Tenk om det var deres barn.. 

BUP vil finne ut hva som er reellt. 
Foreldre blir intervjuet og en forteller gjerne fra svangerskapet frem til nå. 
Barnet blir testet under flere besøk på BUP 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg jobber på BUP og vi pleier å høre med foreldrene i første samtale om de har noen kommentarer til det som har kommet frem av henvisningen. Da får man mulighet til å si om det er ting man er uenig i/har kommet feil frem etc 😊 Da får man også notert det i journal. 

Anonymkode: db550...1a3

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg klarer ikke å være glad for at vi endelig fikk gjennomslag pågrunn av dette, vi bør I en storkommune der kapasiteten er sprengt og vi har ikke blitt sett på som et "hastetilfelle"  og derfor har vi bare måtte vente, som mange andre.. 

Jeg synes veien til bup har vært grusom og emosjonelt belastende, da jeg har sittet i timesvis på møter med skole, lege, helsesøster og denne skolelegen og snakket om hvordan jeg ser og tenker min sønn har det og om adferden hans, til tider har det vært én hel time med sammenhengende negativt snakk om sønnen min, spesielt der han selv ikke har vært til stede, jeg har følt det som å slenge dritt om han og det gjør forferdelig vondt.. I slike situasjoner tyr jeg gjerne til humor for å lette situasjonen litt, har sjelden opplevd at jeg ikke har blitt forstått.. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! Jeg jobber på BUP og vi pleier å høre med foreldrene i første samtale om de har noen kommentarer til det som har kommet frem av henvisningen. Da får man mulighet til å si om det er ting man er uenig i/har kommet feil frem etc 😊 Da får man også notert det i journal. 

Takk for svar ❤️ hender det at slikt kommer inn, der foreldre ikke kjenner igjen ting som er skrevet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jobber i bup og henvisninger inneholder mye rart. Møter alle med et meget åpent sinn og med en bred åpen kartlegging som ikke zoomer inn straks på eventuelle foreslåtte ting/diagn i henv. Snakker også mange timer med foreldre for å høre deres syn. Helst begge foreldre. Og uten barnet så de kan snakke «fritt». Og barnet alene. Og lærer. Ser på barnet på bup, og ofte også på skole.  Gjør egne vurderinger. Sikkert ikke likt på alle BUP men slik er «min.»

Anonymkode: a5024...6b0

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Takk for svar ❤️ hender det at slikt kommer inn, der foreldre ikke kjenner igjen ting som er skrevet?

Ja det hender stadig vekk 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber også i BUP og det er relativt ofte at foresatte ikke er enige med henviser. Tror henviser ofte overdriver for å få inn pasienten til spesialisthelsetjenesten. Er mer skeptisk til foreldrene som er uvenner med alle rundt barnet og inkluderer barnet i dette. 

Anonymkode: 71fb2...07c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kvier heter det.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Adrenalina1 said:

Kvier heter det.

Ok 👌godt du kunne rette på det 😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber også i BUP og det er relativt ofte at foresatte ikke er enige med henviser. Tror henviser ofte overdriver for å få inn pasienten til spesialisthelsetjenesten. Er mer skeptisk til foreldrene som er uvenner med alle rundt barnet og inkluderer barnet i dette. 

Anonymkode: 71fb2..

Synes dette var mer enn overdriving.. Skoleansatte rundt gutten min og legen kjenner meg godt og har ikke problemer med min væremåte, at gutten min er vulgær er noe ingen kjenner seg igjen i, verken oss hjemme, på skolen eller venner og øvrig familie, jeg fikk siste barn i fjor og tenker at masse spørsmål rundt det er ganske naturlig.. Ellers har han jo også lurt litt, han snakker åpent om alt og ikke noe sjenerer han 😅. Men likevel blir det å kalle han vulgær å å strekke det altfor langt.. Jeg fortalte også om hjemmesituasjonen og om samboers jobb og at jeg da kan være alene med barna en stund, dette betyr jo ikke at vi er avogpå. Så dette er ren overdrivelse med innslag av løgn 😐

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg klarer ikke å være glad for at vi endelig fikk gjennomslag pågrunn av dette, vi bør I en storkommune der kapasiteten er sprengt og vi har ikke blitt sett på som et "hastetilfelle"  og derfor har vi bare måtte vente, som mange andre.. 

Jeg synes veien til bup har vært grusom og emosjonelt belastende, da jeg har sittet i timesvis på møter med skole, lege, helsesøster og denne skolelegen og snakket om hvordan jeg ser og tenker min sønn har det og om adferden hans, til tider har det vært én hel time med sammenhengende negativt snakk om sønnen min, spesielt der han selv ikke har vært til stede, jeg har følt det som å slenge dritt om han og det gjør forferdelig vondt.. I slike situasjoner tyr jeg gjerne til humor for å lette situasjonen litt, har sjelden opplevd at jeg ikke har blitt forstått.. 

Slutt å bruke humor.

Vær tydelig på at «jeg synes det er vanskelig å høre dette, vår oppfatning er». 

Ikke tull det bort - det fremstår ikke bra. 
I samtale med BUP tar du opp dette med en gang. 

Vi har og utredet vårt barn, og en pedagog i bhg kommenterte hele tiden på et vagt men negativt vis. 

Jeg tok det opp etterhvert og sa at «vi er jo åpne for tilbakemelding, men vi trenger å høre noe positivt også. Ikke negative ting hver eneste henting, får vond klump i magen av den situasjonen». 

Etter dette ble det total endring - og de på BUP hadde stor forståelse for at vi synes den situasjonen ble vanskelig. De brukte aldri den type liknende ord, og var alltid konkrete på en faglig måte.

Så: vi hadde veldig god erfaring med både PPT, sykehus og BUP. 

Anonymkode: 9e6b8...8bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...