AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #1 Skrevet 28. juni 2022 Har små barn og er kjempe redd! Noen som har rbært igjenom dette og vet hva som skjer og når man vet om det er alvorlig, type forandring osv? Er henvis sykehuset hva skjer der? Anonymkode: 05895...8b9
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #2 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har små barn og er kjempe redd! Noen som har rbært igjenom dette og vet hva som skjer og når man vet om det er alvorlig, type forandring osv? Er henvis sykehuset hva skjer der? Anonymkode: 05895...8b9 Jeg fikk påvist celleforandringer grad 3 mens barna mine var 1 og 3 år. Ventet noen måneder mellom sjekk og biopsi. Biopsi viste at jeg måtte ha en konisering. Tok 2 mnd til før koniseringen. Den fikk jeg i narkose pga personlige utfordringer. Det var ikke så vondt med biopsi, hadde også den i narkose. Blødde litt, men ikke mye og var i full gang igjen etterpå. Jeg hadde endel vonde symptomer som gjorde at jeg tok denne sjekken. Hadde i mange år hatt celleforandringer grad 1. Symptomene var at det ofte luktet vondt nedentil, grumsete blod, ekstremt vondt å ha sex, masse cyster på eggstokk og ekstreme smerter rundt mensen. Koniseringen gikk bra, smertene etterpå var store for meg. Bilturen hjem på 1.5t tok altfor lang tid, for lang tid uten neste dose smertestillende. Sleit med å få gått på do den dagen jeg hadde operert. Det gikk ca 5 uker med småblødninger før det roet seg. Jeg sammenligner smertene med en fødsel, men mange merker det ikke så heftig. Ny sjekk etter 6 mnd og da var alt fint, pluss at jeg var kvitt hpv viruset. Jeg hadde ikke hatt smerter eller symptomer siden sist heller. Så nå er jeg helt frisk! Det er absolutt en skremmende sak, men det går så bra. Anonymkode: 39d22...6aa 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #3 Skrevet 28. juni 2022 Jeg har hatt grove celleforandringer to ganger etter å ha tatt celleprøver. Henvisning til sykehuset betyr trolig at du skal ta en biopsi av livmorhalsen, på samme måte som når man tar celleprøve (inn som ved gyn undersøkelse). Det gjør ikke vondt og er raskt, men ubehagelig. Om biopsien også viser celleforandring så må du bli konisert som betyr at de skjærer av ytterst på livmorhalsen. Sannsynligvis så har de oppdaget det tidlig nok slik at det er det og du er «frisk» igjen. Men det er jo alvorlig og hadde du levd i et annet land eller for mange mange år siden, eller om du aldri tok celleprøver, så ville det ha utviklet seg til kreft som du dør av. Men celleforandring bruker som oftest 20år+ for å utvikle seg til kreft, så mest sansynlig så går dette helt fint. Viktig å sjekke seg og glad vi bor i Norge i 2022. Anonymkode: 74e36...fab 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #4 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har hatt grove celleforandringer to ganger etter å ha tatt celleprøver. Henvisning til sykehuset betyr trolig at du skal ta en biopsi av livmorhalsen, på samme måte som når man tar celleprøve (inn som ved gyn undersøkelse). Det gjør ikke vondt og er raskt, men ubehagelig. Om biopsien også viser celleforandring så må du bli konisert som betyr at de skjærer av ytterst på livmorhalsen. Sannsynligvis så har de oppdaget det tidlig nok slik at det er det og du er «frisk» igjen. Men det er jo alvorlig og hadde du levd i et annet land eller for mange mange år siden, eller om du aldri tok celleprøver, så ville det ha utviklet seg til kreft som du dør av. Men celleforandring bruker som oftest 20år+ for å utvikle seg til kreft, så mest sansynlig så går dette helt fint. Viktig å sjekke seg og glad vi bor i Norge i 2022. Anonymkode: 74e36...fab Jeg ble konisert for 6år siden og ingen celleforandring etter dette. Jeg valgte også å ta hpv vaksinen på samme tid så vil anbefale deg å ta den. Anonymkode: 74e36...fab 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #5 Skrevet 28. juni 2022 Har hatt cin2 og cin3. Ble konisert på sykehuset i narkose. Deg fjernet ganske mye, men alt gikk bra. De måtte etse ned sårkantene etterpå for å få det til å slutte å blø etter et par uker, men ingen større blødninger. Under påfølgende graviditet var livmorhalsen betraktelig kortere og med mye kynnere ble den veldig kort. Lå mest mulig de siste månedene av svangerskapet og fikk ikke bære noe særlig o.l. Svangerskapet gikk til terminen, men hadde mange målinger underveis med ul. Tok test etter 6 mnd ,2 år, 4 år osv Anonymkode: a5661...5fd 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #6 Skrevet 28. juni 2022 Jeg hadde grad 2. Fikk vite at graviditet kan trigge til dette. Ble tvilling gravid senere gikk helt fint. Aldri fått tilbake celleforandringer dette er snart 16 år siden. Anonymkode: c7e96...db8 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #7 Skrevet 28. juni 2022 Ts, det er vanskelig for oss å svare på hva som gjelder i ditt tilfelle, vi vet ikke hvilken grad av celleforandringer du har, eller hvor på kroppen disse celleforandringene er. Anonymkode: 0fa4c...6a5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #8 Skrevet 28. juni 2022 Mange ulike erfaringer her ser jeg. Min er av det enklere slaget. Fikk påvist celleforandringer grad 3, og tok biopsi og koniserte en stund etter det. Null stress og kjapt gjort! Her på sykehuset bruker de laser, så koniseringen var kjapt gjort unna på noen minutter med lokalbedøvelse. Syns kanskje jeg kjente til en litt rar følelse der i noen timer etterpå, men ellers merket jeg ikke noe. Ikke noe å grue seg for selve inngrepene i hvert fall. Lykke til! Anonymkode: 2ffcf...6c7 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #9 Skrevet 28. juni 2022 Tusen takk for svar dere❤️ Anonymkode: 05895...8b9
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #10 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg hadde grad 2. Fikk vite at graviditet kan trigge til dette. Ble tvilling gravid senere gikk helt fint. Aldri fått tilbake celleforandringer dette er snart 16 år siden. Anonymkode: c7e96...db8 Fikk du konisering? Anonymkode: 05895...8b9
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #11 Skrevet 28. juni 2022 Det går helt sikkert fint😊 kanskje må du koniseres. Jeg hadde grove forandringer og kreftceller, men det gikk helt fint det også, 4 år siden og frisk som en fisk😊 Ikke vær redd før du trenger, mest sansynlig går det nok helt bra☺️ Anonymkode: fe7eb...6a2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå