AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #1 Del Skrevet 28. juni 2022 Jeg er snart 40 år. Slank, men langt fra tynn, og har pæreform. Jeg hører ofte at mange kvinner legger på seg etter 40, og at vekten virkelig tar av i forbindelse med overgangsalderen. Dessuten har jeg inntrykk av at mange blir veldig topptunge etter en viss alder. Enkelte blir nesten maskuline i formen, med stor overkropp og relativt tynne bein. Jeg er ganske flatbrystet, men har fått mer magefett de siste årene, så jeg skjønner at dette er noe jeg må passe på. Har dere gode tips for hvordan jeg skal vedlikeholde kroppen så godt som mulig de neste 20 årene? Det er vel ikke slik at alle ubønnhørlig får eplefasong og F-cup etter overgangsalderen? Anonymkode: af5f7...e71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåbærpai Skrevet 28. juni 2022 #2 Del Skrevet 28. juni 2022 Styrketrening og sunt kosthold. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #3 Del Skrevet 28. juni 2022 Styrketrening er enormt viktig for kvinner. Vi mister mer muskelmasse enn menn, og har også mindre muskler å ta av i utgangspunktet. Lite muskelmasse øker faren for beinskjørhet. Det øker også faren for å bli hjelpeløs som i at man er for svak til å bære handleposer selv, eller som min mormor, ikke klare å reise seg opp fra stolen selv. Ellers er det å passe kostholdet og holde seg aktiv. Anonymkode: 00c5f...af9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #4 Del Skrevet 28. juni 2022 Hvis man ser på voksne og eldre mennesker i urbefolkningen som lever på tradisjonelt vis, blir det klart at dette ikke er en nødvendig eller naturlig konsekvens av å bli eldre. Sannsynligvis er det noe med livsstilen til disse menneskene som gjør at de er lite plaget med overvekt, muskelsvinn, hjertesykdommer, diabetes osv. Jeg tror det har mye med maten å gjøre, så det er der jeg (som voksen mann) har gjort de største endringene, og med veldig god effekt på både kroppssammensetning og helsa for øvrig. I tillegg prøver jeg å bevege meg litt hver dag, sove nok, og få mer sol på kroppen, for å etterligne vår naturlige/opprinnelige livsstil mer. Min personlige erfaring med det så langt er at jeg er blitt slankere, har stabil energi og humør, ikke lenger blir solbrent, er sjelden sulten, sover bedre, er ikke lenger plaget av luft i magen, og har fått hvitere tenner og mindre hull. Anonymkode: 4f4fa...ab3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #5 Del Skrevet 28. juni 2022 Trening, spesielt styrketrening er veldig viktig! I tillegg så kan jeg komme med et godt råd som jeg selv dessverre ikke fulgte. Hold vekta! Har man først blitt overvektig så er det nærmest umulig å slanke seg når man nærmer seg overgangsalderen. Det å holde seg slank eller normalvektig kan også være krevende, men ingenting sammenlignet med hvor vanskelig det er å gå ned i vekt og holde seg der. Trening er også vanskelig å begynne med i godt voksen alder. Det er veldig lett å få skader når man begynner å trene. Så hold det gående her også. Anonymkode: 35071...b3b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #6 Del Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis man ser på voksne og eldre mennesker i urbefolkningen som lever på tradisjonelt vis, blir det klart at dette ikke er en nødvendig eller naturlig konsekvens av å bli eldre. Sannsynligvis er det noe med livsstilen til disse menneskene som gjør at de er lite plaget med overvekt, muskelsvinn, hjertesykdommer, diabetes osv. Jeg tror det har mye med maten å gjøre, så det er der jeg (som voksen mann) har gjort de største endringene, og med veldig god effekt på både kroppssammensetning og helsa for øvrig. I tillegg prøver jeg å bevege meg litt hver dag, sove nok, og få mer sol på kroppen, for å etterligne vår naturlige/opprinnelige livsstil mer. Min personlige erfaring med det så langt er at jeg er blitt slankere, har stabil energi og humør, ikke lenger blir solbrent, er sjelden sulten, sover bedre, er ikke lenger plaget av luft i magen, og har fått hvitere tenner og mindre hull. Anonymkode: 4f4fa...ab3 Med all respekt å melde, kroppen fungerer veldig forskjellig for damer og menn. Damer får lavere forbrenning med alderen og fettet legger seg rundt magen. I tillegg kommer hormonforstyrrelser og overgangsalderen. Jeg sliter med alvorlig PMS en uke før mensen (er 41 år). Det gjør meg ikke bare sur og aggressiv, men får influensasymptomer og blir slapp. Klarer derfor ikke å trene de dagene. Når jeg har eggløsning blir magen oppblåst og de samme symptomene kommer og varer et par dager. Så jeg får aldri kontinuitet på trening for kroppen jobber i mot meg. Menn vet virkelig ikke hvor godt de har det med stabil kropp. Anonymkode: bd205...a9e 4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #7 Del Skrevet 28. juni 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Med all respekt å melde, kroppen fungerer veldig forskjellig for damer og menn. Damer får lavere forbrenning med alderen og fettet legger seg rundt magen. I tillegg kommer hormonforstyrrelser og overgangsalderen. Jeg sliter med alvorlig PMS en uke før mensen (er 41 år). Det gjør meg ikke bare sur og aggressiv, men får influensasymptomer og blir slapp. Klarer derfor ikke å trene de dagene. Når jeg har eggløsning blir magen oppblåst og de samme symptomene kommer og varer et par dager. Så jeg får aldri kontinuitet på trening for kroppen jobber i mot meg. Menn vet virkelig ikke hvor godt de har det med stabil kropp. Anonymkode: bd205...a9e Hehe, menn er jo ikke akkurat greske guder de heller etter 45 år. Anonymkode: 2512e...6f7 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #8 Del Skrevet 28. juni 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Med all respekt å melde, kroppen fungerer veldig forskjellig for damer og menn. Damer får lavere forbrenning med alderen og fettet legger seg rundt magen. I tillegg kommer hormonforstyrrelser og overgangsalderen. Jeg sliter med alvorlig PMS en uke før mensen (er 41 år). Det gjør meg ikke bare sur og aggressiv, men får influensasymptomer og blir slapp. Klarer derfor ikke å trene de dagene. Når jeg har eggløsning blir magen oppblåst og de samme symptomene kommer og varer et par dager. Så jeg får aldri kontinuitet på trening for kroppen jobber i mot meg. Menn vet virkelig ikke hvor godt de har det med stabil kropp. Anonymkode: bd205...a9e Det kan være, men det kan godt hende du uansett vil ha godt av å endre livsstil og leve mer i tråd med biologien enn folk flest gjør. Det er en rekke sykdommer og plager som for det meste rammer vestlige mennesker med en moderne livsstil. Anonymkode: 4f4fa...ab3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #9 Del Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hehe, menn er jo ikke akkurat greske guder de heller etter 45 år. Anonymkode: 2512e...6f7 Men tror faktisk de har et lettere utgangspunkt 😊 Anonymkode: 8d7f2...602 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #10 Del Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det kan være, men det kan godt hende du uansett vil ha godt av å endre livsstil og leve mer i tråd med biologien enn folk flest gjør. Det er en rekke sykdommer og plager som for det meste rammer vestlige mennesker med en moderne livsstil. Anonymkode: 4f4fa...ab3 Ditt svar viser at kvinnehelse er misforstått, nedprioritert og ikke blir snakket om i dagens samfunn. Menstruasjon, PMS og hormoner er ikke en sykdom eller livsstil. Det er det som følger med i pakken til å være en dame😉 Anonymkode: bd205...a9e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #11 Del Skrevet 28. juni 2022 Min mor har virkelig gjort ting rett føler jeg. Hun er 60år. Alltid holdt seg slank (rundt bmi 20). Dette får hun til gjennom et nøkternt kosthold i hverdagene. Nøye på å spise sunt og ikke mer enn hun trenger for å holde vekten. Mye fisk, havregryn, grønnsaker og frukt. Går lange turer hver dag uansett vær. Tror det er lurt å aldri la seg forfalle, det er vanskeligere å gjennomføre en livsstilsendring enn å bare holde på gode vaner. Fortsette å veie seg en gang i uken så man kan ta grep raskt. Huske på «5 om dagen», finne aktiviteter man trives med osv. Anonymkode: f4303...0c1 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #12 Del Skrevet 28. juni 2022 48 minutter siden, AnonymBruker said: Ditt svar viser at kvinnehelse er misforstått, nedprioritert og ikke blir snakket om i dagens samfunn. Menstruasjon, PMS og hormoner er ikke en sykdom eller livsstil. Det er det som følger med i pakken til å være en dame😉 Anonymkode: bd205...a9e Jeg sier ikke noe om at kvinner har mer eller mindre helseplager enn menn eller at det ikke er naturlige årsaker til noe av det. Men da er det desto viktigere å spille på lag med naturen og biologien, så man ikke gjør ting enda verre. Du kan ikke avfeie konsekvensene av en usunn livsstil med at du er kvinne og får plager uansett. Og mye av det som plager oss, kvinner som menn, er ting vi tenker på som normalt i vår tid og vår del av verden, men som forekommer i mindre grad der folk lever mer som i fortiden. Det er vanlig, men på ingen måte naturlig eller uungåelig, å bli overvektig i 30-40-årsalderen. Anonymkode: 4f4fa...ab3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #13 Del Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men tror faktisk de har et lettere utgangspunkt 😊 Anonymkode: 8d7f2...602 Vil bare reklamere for overgangsalderen😊 Fått tilbake en ..litt skrukkete, men superfunksjonell versjon av barnekroppen min Anonymkode: 41ea8...935 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 28. juni 2022 #14 Del Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ditt svar viser at kvinnehelse er misforstått, nedprioritert og ikke blir snakket om i dagens samfunn. Menstruasjon, PMS og hormoner er ikke en sykdom eller livsstil. Det er det som følger med i pakken til å være en dame😉 Anonymkode: bd205...a9e Hormoner påvirkes av kosthold og livsstil, så jeg ville jo prøvd det uansett. Ikke bare godtatt «å være dame». Jeg har forresten ikke merket forskjell på kroppen, er 48 år. Kommer sikkert med overgangsalderen, men mamma på snart 80 er fortsatt slank. Har nok litt med gener/tilfeldigheter å gjøre, men for sikkerhets skyld trener jeg og spiser næringsrikt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 28. juni 2022 #15 Del Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg sier ikke noe om at kvinner har mer eller mindre helseplager enn menn eller at det ikke er naturlige årsaker til noe av det. Men da er det desto viktigere å spille på lag med naturen og biologien, så man ikke gjør ting enda verre. Du kan ikke avfeie konsekvensene av en usunn livsstil med at du er kvinne og får plager uansett. Og mye av det som plager oss, kvinner som menn, er ting vi tenker på som normalt i vår tid og vår del av verden, men som forekommer i mindre grad der folk lever mer som i fortiden. Det er vanlig, men på ingen måte naturlig eller uungåelig, å bli overvektig i 30-40-årsalderen. Anonymkode: 4f4fa...ab3 Nemlig! Dermed er livsstilsykdommer mye av det som plager oss, som vi aldri har satt i den sammenhengen før. Mye spennende ny forskning! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #16 Del Skrevet 29. juni 2022 Spent på dette selv, er i siste del av 30 årene selv.. I alle år ventet på det store forfallet - kanskje det snart kommer. Alltid vært slank og folk har stadig kommet med kommenterer som «vent til du blir 20/25/30» eller «se etter du har fått barn». Er aktiv, trener en del (både styrke og annet) og slank (kmi 19). Spent på om det blir store endringer etter 40. Opplever ikke noen store endringer etter svangerskap, og føler med relativt veltrent og stram Anonymkode: 4cf42...944 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #17 Del Skrevet 29. juni 2022 Jeg er 39, pæreform. Løper 5-7 ganger i uken. Ikke blitt noe mer eple, det er sikkert og vist. 163 og 52 kg... Regner ikke med overgangsalderen starter før om 10 år + slik som med min mor. Hun var 55 da det startet Anonymkode: f6b58...054 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #18 Del Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Spent på dette selv, er i siste del av 30 årene selv.. I alle år ventet på det store forfallet - kanskje det snart kommer. Alltid vært slank og folk har stadig kommet med kommenterer som «vent til du blir 20/25/30» eller «se etter du har fått barn». Er aktiv, trener en del (både styrke og annet) og slank (kmi 19). Spent på om det blir store endringer etter 40. Opplever ikke noen store endringer etter svangerskap, og føler med relativt veltrent og stram Anonymkode: 4cf42...944 Ja, folk elsker å si det der! Jeg har hørt det halve livet allerede. Bare vent, bare vent, bare vent. Merkelig nok kommer det så godt som alltid fra de som selv har minst ti kilo ekstra. Anonymkode: af5f7...e71 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #19 Del Skrevet 29. juni 2022 Jeg tror det er individuelt, og ikke noe som automatisk skjer når man bikker 40. Jeg er 43 (snart 44) og veier mindre nå enn da jeg var i 30-årene. Tidligere var jeg bmi 21-22, nå er jeg 19. Jeg opplever redusert appetitt og kan fint hoppe over et måltid eller to uten at det gjør noe. Midjen er ganske smal og fettfordelingen er slik den alltid har vært (det legger seg på hofter og lår). Anonymkode: a3d7b...1ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #20 Del Skrevet 29. juni 2022 Jeg er 39 og har gått ned mye i vekt og er mye mer opptatt av kosthold og trening enn noen gang, så håper det hjelper. Men jeg ser fettet legger seg annerledes, alt går til rumpe, lår og legger. Er kanskje bedre enn omvendt som nevnt i HI. Anonymkode: 8d7f2...602 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå