Gå til innhold

Lar krigen gå så inn på meg, sliter med å glede meg over ting - hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har holdt på til og fra siden krigen i Ukraina startet med å lese altfor mye nyheter og bli stressa. En ting er at jeg er redd for at krigen skal komme hit, en annen ting er at jeg føler så med de som bor der nede, det går så inn på meg. Begge disse tingene gjør at jeg sliter med å glede meg i hverdagen, bl.a som til at vi skal på ferie om 1 uke (har 2 barn). Føler liksom og at det blir feil å kose seg på ferie når folk i Ukraina har det så jævlig. 

Har gått til psykolog, og fått tiltak jeg skal gjennomføre, som vil si å kutte nyheter tvert i 1 uke, kun få oppdateringer av mannen. Det var fordi det visstnok tar tid før nervesystemet avreagerer. Det funka kjempebra frem til for et par uker siden, men nå er jeg stadig inne på nyhetene igjen. Selvom det ikke står så mye i norske medier om dagen er artiklene ofte linka mot utenlandske artikler og da er jeg i gang...begynner jeg å lete videre tror jeg til slutt at det er like før verden går under...Har bl.a. hengt meg opp i den Litauen-blokaden og at jeg innbiller meg at Russland går inn i Litauen snart, og da blir det krig i Norge. 

Nå sliter jeg skikkelig med å holde meg unna nyhetene, men de stresser meg jo mer. Er så redd for å ikke få med meg alt. 

Skulle så ønske at noen kunne berolige meg litt og si at jeg kan kose meg med god samvittighet og at ingenting kommer til å skje..Ser at alle folk rundt meg er helt annerledes enn meg, de leser nesten ikke nyheter lenger og lever som normalt. Gjør dere? Har dere noen tips eller noe som kan berolige meg? 

Anonymkode: b896d...977

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Har holdt på til og fra siden krigen i Ukraina startet med å lese altfor mye nyheter og bli stressa. En ting er at jeg er redd for at krigen skal komme hit, en annen ting er at jeg føler så med de som bor der nede, det går så inn på meg. Begge disse tingene gjør at jeg sliter med å glede meg i hverdagen, bl.a som til at vi skal på ferie om 1 uke (har 2 barn). Føler liksom og at det blir feil å kose seg på ferie når folk i Ukraina har det så jævlig. 

Har gått til psykolog, og fått tiltak jeg skal gjennomføre, som vil si å kutte nyheter tvert i 1 uke, kun få oppdateringer av mannen. Det var fordi det visstnok tar tid før nervesystemet avreagerer. Det funka kjempebra frem til for et par uker siden, men nå er jeg stadig inne på nyhetene igjen. Selvom det ikke står så mye i norske medier om dagen er artiklene ofte linka mot utenlandske artikler og da er jeg i gang...begynner jeg å lete videre tror jeg til slutt at det er like før verden går under...Har bl.a. hengt meg opp i den Litauen-blokaden og at jeg innbiller meg at Russland går inn i Litauen snart, og da blir det krig i Norge. 

Nå sliter jeg skikkelig med å holde meg unna nyhetene, men de stresser meg jo mer. Er så redd for å ikke få med meg alt. 

Skulle så ønske at noen kunne berolige meg litt og si at jeg kan kose meg med god samvittighet og at ingenting kommer til å skje..Ser at alle folk rundt meg er helt annerledes enn meg, de leser nesten ikke nyheter lenger og lever som normalt. Gjør dere? Har dere noen tips eller noe som kan berolige meg? 

❤️❤️:klem:

Kanskje du skal ta en pause fra nyhetene igjen? Og be mannen din om oppdateringer, og støtte. 

Du blir bare utslitt av dette her, og det hjelper jo ingen. Også er det viktig at du har overskudd til å være med barna dine, i ferien.

Det finnes frivillig arbeid man kan bidra med, men ellers så er det ikke så mye man kan gjøre. Og det er viktig at man setter grenser på hvor mye energi man skal bruke på f.eks. nyheter og frivillig arbeid, så man ikke blir tappet og utbrent. 

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å kose deg på ferie, for det er viktig at man tar vare på seg selv, og på psyken. Også har du jo familien din, som gjerne vil tilbringe tid sammen med deg. Da må du ha overskudd og psyke til det. Og for at du skal ha det bra selv.

Anonymkode: 989c8...fac

Skrevet

Jeg leser nesten aldri nyheter nå om dagen. Sier til meg selv at det strengt tatt ikke spiller noen rolle fra eller til for noen. Blir det krig i Norge så har det i bunn og grunn ingen praktisk betydning for meg om jeg leser det på NRK eller hører det på annen måte. Jeg får høre om det uansett. Ingen i Ukraina får det bedre av at jeg sitter hjemme og tenker på hvor synd det er på dem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

❤️❤️:klem:

Kanskje du skal ta en pause fra nyhetene igjen? Og be mannen din om oppdateringer, og støtte. 

Du blir bare utslitt av dette her, og det hjelper jo ingen. Også er det viktig at du har overskudd til å være med barna dine, i ferien.

Det finnes frivillig arbeid man kan bidra med, men ellers så er det ikke så mye man kan gjøre. Og det er viktig at man setter grenser på hvor mye energi man skal bruke på f.eks. nyheter og frivillig arbeid, så man ikke blir tappet og utbrent. 

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å kose deg på ferie, for det er viktig at man tar vare på seg selv, og på psyken. Også har du jo familien din, som gjerne vil tilbringe tid sammen med deg. Da må du ha overskudd og psyke til det. Og for at du skal ha det bra selv.

Takk, men går feks du rundt og tenker det verste? Er det ikke ganske unormalt å gjøre det? Virker ikke som andre rundt meg tror det kommer til å skje noe i Norge akkurat.... 

AnonymBruker
Skrevet
17.11 skrev (1 minutt siden):

Jeg leser nesten aldri nyheter nå om dagen. Sier til meg selv at det strengt tatt ikke spiller noen rolle fra eller til for noen. Blir det krig i Norge så har det i bunn og grunn ingen praktisk betydning for meg om jeg leser det på NRK eller hører det på annen måte. Jeg får høre om det uansett. Ingen i Ukraina får det bedre av at jeg sitter hjemme og tenker på hvor synd det er på dem.

Men tror du det blir krig i Norge eller eskalerer? Virker som folk overhodet ikke tror det mens jeg alltid tenker det verste 

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at media er så ensporet. Det er pandemi, og bare det. Det er krig i Ukraina, og bare det. Det er skyting i Oslo, og bare det.

Mitt råd er å velge deg ut en nyhetssending, og ikke se eller lese mer enn det. Feks NRK kl 19. Da er du opplyst, men ikke over-informert. Og så avslutter du kvelden med en god bok, en underholdende TV-serie eller en kveldstur hvor du ser på naturen og alt det fine som er.

Og så er det faktisk lurt å få med seg at det skjer andre ting enn det overskriftene forteller om. Jeg liker f eks å lytte til Politisk kvarter. Hver dag en aktuell politisk 15-minutter spørrerunde. Da får du øynene opp for at det skjer mye annet som også kan være greit å bruke tankevirksomheten på.

Verden er full av trist og fælt. Men det blir ikke bedre av at du ødelegger din og familiens hverdag ved å tanke på det hele tiden. 

Anonymkode: 0aa77...1af

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men tror du det blir krig i Norge eller eskalerer? Virker som folk overhodet ikke tror det mens jeg alltid tenker det verste 

Det har jeg ingen forutsetning for å mene veldig mye om, all den tid jeg ikke leser mye nyheter 😛 Jeg bruker også veldig sjeldent ordet "tror". Enten så vet jeg det, eller så vet jeg det ikke, alt annet tenker jeg at jeg bare må vente og se, og krigen hører til i den siste kategorien.

Det er ikke det at jeg tror krig i Norge er utenkelig, det er vel mer det at jeg har bestemt meg for at det kan jeg ikke bekymre meg for, og hva jeg tror og ikke tror har uansett ingen påvirkning på hvorvidt det blir krig eller ikke.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk, men går feks du rundt og tenker det verste? Er det ikke ganske unormalt å gjøre det? Virker ikke som andre rundt meg tror det kommer til å skje noe i Norge akkurat.... 

Nja, hadde litt tanker om det i starten(og litt ekle drømmer om det), men ikke nå. 

Det virker veldig usannsynlig, og det er ikke noe vi trenger å tenke på nå. Det er bare slitsomt å gå og bekymre seg for det verste som kan skje(men dette er jo noe du kan jobbe med). Kanskje du finner noen videoer/lesestoff på nett, som kan kan hjelpe. Tror det ligger noen gratis nettkurs ute, for angst og bekymringer. For det er kanskje en stund til neste psykologtime?

Skrevet

Jeg var som deg...ødla alt...gruet meg hver morgen til å lese nyhetene. Nå gidder jeg ikkje "bry" meg lenger....jeg orker ikke mer..ja jeg kjenner det på kroppen hver gang 3 verdens krig og atomvåpen blir tatt opp...men jeg må leve der livet vi har nå...

Ikke les mere nyheter...om det skulle skje noe viø du få vite det..om du vil eller ikke. Hva skjer om du går å ødelegger livet ditt nå med dette...om 6 mnd ser du tilbake og tenker...så teit jeg var som brukte så mye tid på dette tullet.

Nå er det sommer...legg alt på en hylle...du får ikke ta det ned på 2 mnd. Lev i nuet 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ting man ikke har makt over har man heller ikke noe ansvar for. Du har ikke et ansvar for å holde deg oppdatert om det stresser deg. For du har ingen makt over hva som skjer i verden uansett. 

Du har derimot ansvar for barna dine, og det å passe godt på seg selv er også å ta ansvar for det du faktisk kan påvirke. 

Jeg har fått mange aha-opplevelser av å høre på han hypokonderlegen Ingvard Wilhelmsen. Han snakker mye om bekymring og valg og hva man gir oppmerksomhet og slikt, noe som er nyttig for alle bekymringstanker og ikke bare helsebekymring.

F.eks.podcasten Psykodrama sin episode med ham eller andre podcasten som har hatt ham som gjest (som man finner ved å google).

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Du får begynne å lese nyheter på sider som The Good News Hub osv. dersom du ikke klarer å kutte ut nyhetene. 

Hvis noe ille skjer som faktisk kan påvirke deg (og det er lite. Vi er godt skjermet fra alt i Norge) så får du stole på at han gir deg relevant informasjon.

Anonymkode: cf410...c65

AnonymBruker
Skrevet

Du må følge rådet fra psykologen. Kutt ut nyhetene igjen.

Og nei, jeg bekymrer meg ikke for krig i Norge. For det første er det ikke sannsynlig, for det andre hjelper det ikke å bekymre seg. Blir det krig så har jeg ikke noen fordel av at jeg har bekymret meg for det i lang tid. Det har bare svekket meg slik at jeg står dårligere rustet i en krise.

Anonymkode: 1c7ba...d50

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du må følge rådet fra psykologen. Kutt ut nyhetene igjen.

Og nei, jeg bekymrer meg ikke for krig i Norge. For det første er det ikke sannsynlig, for det andre hjelper det ikke å bekymre seg. Blir det krig så har jeg ikke noen fordel av at jeg har bekymret meg for det i lang tid. Det har bare svekket meg slik at jeg står dårligere rustet i en krise.

Ok jeg føler det jo motsatt egentlig, at jeg må være forberedt på det verste for da blir det ikke så ille. Tror iallefall at jeg føler meg mer forberedt dersom jeg har bekymret meg mye i forkant 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Nå kan du sende pakker til Ukraina gratis med posten. Pakk tørrmat, og send avgårde. Ufattelig behov. Da gjør du noe nyttig ❤

Anonymkode: b7040...c43

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå kan du sende pakker til Ukraina gratis med posten. Pakk tørrmat, og send avgårde. Ufattelig behov. Da gjør du noe nyttig ❤

Anonymkode: b7040...c43

Ja men det hjelper ikke på angsten da.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja men det hjelper ikke på angsten da.. 

Jo, kanskje det hjelper på angsten å hjelpe mennesker som faktisk har det vanskelig, enn å sutre seg inn i en greie som er ganske urealistisk, og svært selvsentrert. 

Anonymkode: ccc6b...e29

Skrevet

Men, Gud forby, at f.eks barnet ditt døde, ville det virkelig bli lettere å bære fordi du hadde bekymret deg mye om det tidligere? Sånn at du var godt forberedt? Helt ærlig, så tror jeg det er en sånn ting man sier til seg selv som faktisk ikke egentlig stemmer.

Det er bedre å ikke være forberedt på den måten, redd og lei rekker man tidsnok å bli om det nå skulle skje noe forferdelig. Med mindre du er ansvarlig for landets beredskap så er det best å ikke være så veldig "mentalt forberedt" på alt mulig.

Og det sier jeg fordi jeg selv har lett for å tenke at tenk om... (alt mulig grusomt) Og har det bedre når jeg ikke lar meg selv dvele ved sånne tanker men heller prøver å tøyle dem og parkere dem og si til meg selv at jeg velger å tro det skal gå bra. Jeg blir ikke tryggere av å tenke på at flyet kan dette ned, barnet mitt kan komme til skade eller at vi dør i en bilulykke, jeg blir bare reddere. Så da forsøker jeg å la være å tenke sånn, for det er ikke nyttig for meg.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ok jeg føler det jo motsatt egentlig, at jeg må være forberedt på det verste for da blir det ikke så ille. Tror iallefall at jeg føler meg mer forberedt dersom jeg har bekymret meg mye i forkant 🤔

Ser den, men det er feil. Uansett hvor mye man forbereder seg så hjelper det ikke noe. Man blir bare nedkjørt og har det ille til ingen nytte. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ser den, men det er feil. Uansett hvor mye man forbereder seg så hjelper det ikke noe. Man blir bare nedkjørt og har det ille til ingen nytte. 

Du har nok rett, er bare vanskelig å snu tankesettet... 

Hjelper ikke med store overskrifter når det skjer noe heller, blir stressa av det. F.eks skjønner jeg ikke hvorfor media skriver at den britiske forsvarsministeren mener at Russland kommer til å være en større trussel for Europa etter Ukraina, enn før. Jens Stoltenberg er enig. Hva vil de oppnå i befolkningen? Frykt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...