Gå til innhold

Hvilken bøker burde jeg prøve lese? (Aldri lest en bok før)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har aldri lest en bok før, klarte ikke en gang å komme meg igjennom en eneste bok på skolen. Det var pga lite interesse

Men det finnes jo så mye bøker, og jeg skal på ferie alene til høsten, og ønsker prøve lese noen bøker

Jeg er veldig glad i serier. Men det er ikke krim serier, føles ut som de fleste bøker er krim. Jeg interesserer meg mer i drama, fantasy og science fiction 😅  Jeg liker også serier med haugevis av sesonger, for jeg blir nesten tom inni meg når jeg må forlate et univers og begynne på et nytt… men det er vell fint med bøker? Ofte er det mange oppfølgere?

Anonymkode: c6b04...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville lest en kort, lettlest, god bok, f.eks. "Doppler" av Erlend Loe. Den er også morsom. Den har en oppfølger som heter "Volvo lastvagnar".

Anonymkode: 76f18...bc5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville begynt på en bokserie. Om du liker litt fantasy og ivernaturlige ting, hva med Ulveøyne, Sagaen om isfolket, Heksemesteren, Twilight? Lettlest, korte bøker og spennende. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg anbefaler ungdomsbøker. De er lettleste og godt skrevet. 
Ta deg en tur på biblioteket og spør bibliotekaren om hjelp. De har ofte veldig gode tips. Hvis du ikke tør å spørre dem direkte så går det an å sende de en melding på Instagram eller Facebook. Min erfaring er at de er veldig hjelpsomme og kommer med gode tips. 

Anonymkode: 505cb...2fb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør på biblioteket om hjelp, de er kjempeflinke.

På generell basis vil jeg anbefale Harry Potter, den første boka er spennende, morsom og lettlest. Så er det en serie du kan bygge videre på hvor bøkene får økt vanskelighetsnivå jo lenger ut i serien du kommer.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler også Harry Potter, da har du lesestoff for mange timer. Vurder også å lese bøker av Arto Paasilinna, de er lettleste, humoristiske og ikke skrevet som en vanlig lang roman. Mine favoritter der er Harens år og Prosten og hans forunderlige tjener. 

Anonymkode: bac9d...1b1

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg anbefaler ungdomsbøker. De er lettleste og godt skrevet. 
Ta deg en tur på biblioteket og spør bibliotekaren om hjelp. De har ofte veldig gode tips. Hvis du ikke tør å spørre dem direkte så går det an å sende de en melding på Instagram eller Facebook. Min erfaring er at de er veldig hjelpsomme og kommer med gode tips. 

Anonymkode: 505cb...2fb

Dette! Ungdomsbøker blir ofte undervudert, men det er jevnt over mange bra bøker.

Selv om det ikke er fantasy, så vil jeg anbefale Bare spille ball serien av Michael Stiltson. Fotballbøker, men handler like mye om identitet og å finne seg selv. Jeg som egentlig ikke er så glad i fotball syns disse er gode bøker. 

Anonymkode: 12000...4f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan varmt anbefale Haikerens Guide til Galaksen! Det er sci-fi med masse action og humor i seg. Den har også flere bøker i samme serie hvis man skulle like første. 

Ofte kommer bokserien samlet som én stor bok, så ikke la deg skremme av størrelsen i så fall, men let deg heller frem til enkeltbøkene 😊

Anonymkode: 15e3d...230

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Percy Jackson er i litt samme kategori som Harry Potter, de ble mitt valg etter 20 år med boktørke

Anonymkode: e9106...209

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan er det mulig å aldri ha lest en bok?? 🤪 Har du ingen hobbier du er interessert i, eller ting du vil lære?

Anonymkode: df5bf...e60

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du aldri har lest bøker før, begynn med noe enkelt, og ikke for mange sider. Spør på biblioteket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil du lese på engelsk eller norsk? Jeg leser hovedsaklig fantasy og tilsvarende sjangre, og foretrekker å lese på engelsk. Jeg synes oversettelser gjerne er dårlige og ødelegger leseopplevelsen.

Det kan også være verdt å starte med lydbøker, om du sliter med å sette deg ned med en bok. Da blir du vant til opplevelsen av en historie. Det er ikke alle det funker for (jeg personlig greier ikke lydbøker, men mannen min greier bare lydbøker), men det kan være verdt en start.

Hvis du liker serier er helt klart det å like fantasy en stor fordel! Det finnes massevis av serier med 10+ bøker 😄 Min favorittforfatter er Brandon Sanderson, han skriver ganske store bøker, så kanskje ikke det første å starte med (men om du ønsker å starte der, er Skyward serien sci fi, og ganske lettlest og veldig spennende!), som har opptil flere serier på gang, og flere av de er connected også. Jeg vet at lydbøkene hans er veldig godt lest En annen forfatter jeg liker veldig godt er Sarah J Maas, favorittserien min av henne er A court of thorns and roses.

Bor du i nærheten av en Outland butikk? Det er absolutt det beste stedet for å kjøpe fantasy og science fiction 😄

Anonymkode: a75c9...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er du dame? hva med Tatt av vinden av Margaret Mitchell eller Tornefuglene av Colleen McCullough. 

De begge er på en side, klassikere. Men på annen side, veldig lettleste, og gripende historier, og er lette å like.  Tror de kan være bra start. :) 

Anonymkode: 02fdd...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...