AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #1 Skrevet 28. juni 2022 Jeg bodde i kollektiv i Berlin der jeg hadde en kontrakt som gikk ut i juni men utleier (som også bodde i kollektivet og som leide leiligheten av noen andre) ville at jeg skulle flytte tidligere og truet meg med å kaste meg ut siden han ville bo der alene med kjæresten sin. Det hele var utrolig ubehagelig da han over lengre tid maste og truet med å kaste meg ut så jeg tenkte at jeg kunne være hyggelig og flytte tidligere og spurte om jeg da ville få tilbake depositumet en måned tidligere når jeg flyttet en måned før kontrakten gikk ut. Det lovte han men nå sier han at det er jeg som ikke har forholdt meg til kontrakten og at han da kan beholde depositumet selvom jeg flyttet i slutten av mai etter hans ønske. Det er ikke slik som i Norge at man har egen depositumskonto, man må betale direkte til utleiers konto. Jeg har tatt kontakt med hans utleier (eier av leiligheten) som sier han ikke kan hjelpe meg siden det ikke er hans sak. Ja, det var sikkert dumt av meg at jeg trodde på at han ville betale det tilbake siden jeg gjorde som han ville og jeg burde nok skjønt at han prøvde å svindle meg men samtidig tenkte jeg at en mann i 30-årene ikke ville være så liten at han stjal en så liten sum som 300 euro fra en student, særlig når jeg flyttet etter hans ønske og han så meg i øynene og sa jeg måtte lære meg å stole på folk. Man er ikke vant til slike folk når man kommer fra Norge. Det var også svært ubehagelig å leve under slike trusler så jeg følte jeg måtte komme meg bort. Hva kan jeg gjøre? Det er ikke pengene men prinsippet som irriterer meg mest. Jeg vurderer å ta kontakt med hans arbeidsgiver for å fortelle om oppførselen hans. Jeg har bevis på både truslene og at han lovte å betale tilbake i skriftlig form (gjennom meldinger på Facebook). Anonymkode: 682f2...b88
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #2 Skrevet 28. juni 2022 Anbefaler deg å IKKE ta kontakt med hans arbeidsgiver eller en annen tredjepart utenom advokat, Tyskland har veldig strenge personvernregler og hvis du deler private meldinger med en tredjepart så kan det slå tilbake på deg mye verre enn de 300 euroene. Anonymkode: 58da2...c4c 2 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #3 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Anbefaler deg å IKKE ta kontakt med hans arbeidsgiver eller en annen tredjepart utenom advokat, Tyskland har veldig strenge personvernregler og hvis du deler private meldinger med en tredjepart så kan det slå tilbake på deg mye verre enn de 300 euroene. Anonymkode: 58da2...c4c Hva skal de liksom gjøre? Komme til Norge og sette meg i fengsel for å ha informert om at de har en svindler som ansatt? Så lenge man har bevis så er det vel bare positivt å se hva slags menneske de har ansatt. Anonymkode: 682f2...b88
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #4 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hva skal de liksom gjøre? Komme til Norge og sette meg i fengsel for å ha informert om at de har en svindler som ansatt? Så lenge man har bevis så er det vel bare positivt å se hva slags menneske de har ansatt. Anonymkode: 682f2...b88 Om det skulle bli en sak av det så kan du bli dømt uten at du er i landet, blir det da snakk om økonomisk oppreising så er det fullt mulig for tyske myndigheter å drive inn pengene ved hjelp av inkasso i Norge. Det hjelper ikke hvor gode beviser du har hvis du deler bevisene med en tredjepart utenom advokat og rettsvesenet. En annen ting å tenke på er om du noen gang har behov for å reise til Tyskland igjen, kjipt å ha noe sånt hengene over seg hvis du må tilbake til landet. Anonymkode: 58da2...c4c 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #5 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Om det skulle bli en sak av det så kan du bli dømt uten at du er i landet, blir det da snakk om økonomisk oppreising så er det fullt mulig for tyske myndigheter å drive inn pengene ved hjelp av inkasso i Norge. Det hjelper ikke hvor gode beviser du har hvis du deler bevisene med en tredjepart utenom advokat og rettsvesenet. En annen ting å tenke på er om du noen gang har behov for å reise til Tyskland igjen, kjipt å ha noe sånt hengene over seg hvis du må tilbake til landet. Anonymkode: 58da2...c4c Hvordan økonomisk oppreisning? I tilfelle han mister jobben og krever meg for tapt inntekt? Han har altså lov til å true og lyve om loven mens jeg ikke kan fortelle det videre? Anonymkode: 682f2...b88
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #6 Skrevet 28. juni 2022 Hadde glemt de pengene. Det er ikke høye summen og det blir umulig å inndrive. Det er ikke sikkert arbeidsgiveren hverken bryr seg eller tar deg seriøst, det blir jo påstand mot påstand. Og jeg tviler på at han mister jobben for å si det slik. Anonymkode: 27cb0...eea 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #7 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvordan økonomisk oppreisning? I tilfelle han mister jobben og krever meg for tapt inntekt? Han har altså lov til å true og lyve om loven mens jeg ikke kan fortelle det videre? Anonymkode: 682f2...b88 Har du det skriftlig at det er avtalt at du skulle flytte ut tidligere enn kontrakten sa? Hvis ikke blir det fort ord mot ord og vanskelig å bevise at det er avtalt at du skulle flytte ut før, og dermed ha rett på depositumet. Jeg ser du skriver at du har dokumentasjon på at han har skrevet at du skal få depositumet, da blir jo spørsmålet om den meldingen også sier noe om at du flytter ut tidligere, ellers så kan han jo bare si at det var dersom du fulgte kontrakt uten at man får til å motbevise det. Hvis du mener noe er feil her må du kontakte rett instans for hjelp, det er ikke vedkommendes arbeidsgiver. Sjekk ut lovgivningen i Tyskland rundt leie, og se om du kan dokumentere at det evt. har skjedd et lovbrudd, hvis ikke kommer du nok ikke særlig langt. Brudd på personvernet kan føre til både økonomiske og ikke-økonomiske krav(sjekk ut GDPR), det at du mener at han har begått ett lovbrudd, betyr ikke at det er greit at du begår et lovbrudd. Ville gjort som kommentaren over her, gå videre og glem saken, skjønner at det er kjipt, men ta det som en lærdom. Anonymkode: 247ec...c73 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #8 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du det skriftlig at det er avtalt at du skulle flytte ut tidligere enn kontrakten sa? Hvis ikke blir det fort ord mot ord og vanskelig å bevise at det er avtalt at du skulle flytte ut før, og dermed ha rett på depositumet. Jeg ser du skriver at du har dokumentasjon på at han har skrevet at du skal få depositumet, da blir jo spørsmålet om den meldingen også sier noe om at du flytter ut tidligere, ellers så kan han jo bare si at det var dersom du fulgte kontrakt uten at man får til å motbevise det. Hvis du mener noe er feil her må du kontakte rett instans for hjelp, det er ikke vedkommendes arbeidsgiver. Sjekk ut lovgivningen i Tyskland rundt leie, og se om du kan dokumentere at det evt. har skjedd et lovbrudd, hvis ikke kommer du nok ikke særlig langt. Brudd på personvernet kan føre til både økonomiske og ikke-økonomiske krav(sjekk ut GDPR), det at du mener at han har begått ett lovbrudd, betyr ikke at det er greit at du begår et lovbrudd. Ville gjort som kommentaren over her, gå videre og glem saken, skjønner at det er kjipt, men ta det som en lærdom. Anonymkode: 247ec...c73 Jeg får tenke mer på det. Hva ville du ha gjort i opprinnelig situasjon? Ville du ha nektet å flytte tross at han truet deg siden du hadde skjønt han prøvde seg på svindel? Eller hadde du bare akseptert at det var ubehagelig å bli truet, flyttet og tatt det økonomiske tapet? Hva tenker du er grunnen til at han holder på slik? Mangel på ære? Anonymkode: 682f2...b88
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #9 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg bodde i kollektiv i Berlin der jeg hadde en kontrakt som gikk ut i juni men utleier (som også bodde i kollektivet og som leide leiligheten av noen andre) ville at jeg skulle flytte tidligere og truet meg med å kaste meg ut siden han ville bo der alene med kjæresten sin. Det hele var utrolig ubehagelig da han over lengre tid maste og truet med å kaste meg ut så jeg tenkte at jeg kunne være hyggelig og flytte tidligere og spurte om jeg da ville få tilbake depositumet en måned tidligere når jeg flyttet en måned før kontrakten gikk ut. Det lovte han men nå sier han at det er jeg som ikke har forholdt meg til kontrakten og at han da kan beholde depositumet selvom jeg flyttet i slutten av mai etter hans ønske. Det er ikke slik som i Norge at man har egen depositumskonto, man må betale direkte til utleiers konto. Jeg har tatt kontakt med hans utleier (eier av leiligheten) som sier han ikke kan hjelpe meg siden det ikke er hans sak. Ja, det var sikkert dumt av meg at jeg trodde på at han ville betale det tilbake siden jeg gjorde som han ville og jeg burde nok skjønt at han prøvde å svindle meg men samtidig tenkte jeg at en mann i 30-årene ikke ville være så liten at han stjal en så liten sum som 300 euro fra en student, særlig når jeg flyttet etter hans ønske og han så meg i øynene og sa jeg måtte lære meg å stole på folk. Man er ikke vant til slike folk når man kommer fra Norge. Det var også svært ubehagelig å leve under slike trusler så jeg følte jeg måtte komme meg bort. Hva kan jeg gjøre? Det er ikke pengene men prinsippet som irriterer meg mest. Jeg vurderer å ta kontakt med hans arbeidsgiver for å fortelle om oppførselen hans. Jeg har bevis på både truslene og at han lovte å betale tilbake i skriftlig form (gjennom meldinger på Facebook). Anonymkode: 682f2...b88 Du hadde kontrakt for utleie med noen som ikke eier boligen du bodde i? Det er ulovlig. Du burde ha kontaktet politiet og varslet om dette og at du ikke fikk depositumet ditt tilbake. Men i utgangspunktet har du omtrent null rettigheter fordi du leide fra noen som selv leide samme bolig fra en annen. Det du kan gjøre nå er å bare legge hele saken bak deg og lære en lærepenge. Du kan sende anonym melding til arbeidsgiver med screenshots, men hadde jeg vært deg, ville jeg bare gått videre med livet. Anonymkode: 45c8e...2ec
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #10 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har du det skriftlig at det er avtalt at du skulle flytte ut tidligere enn kontrakten sa? Hvis ikke blir det fort ord mot ord og vanskelig å bevise at det er avtalt at du skulle flytte ut før, og dermed ha rett på depositumet. Jeg ser du skriver at du har dokumentasjon på at han har skrevet at du skal få depositumet, da blir jo spørsmålet om den meldingen også sier noe om at du flytter ut tidligere, ellers så kan han jo bare si at det var dersom du fulgte kontrakt uten at man får til å motbevise det. Hvis du mener noe er feil her må du kontakte rett instans for hjelp, det er ikke vedkommendes arbeidsgiver. Sjekk ut lovgivningen i Tyskland rundt leie, og se om du kan dokumentere at det evt. har skjedd et lovbrudd, hvis ikke kommer du nok ikke særlig langt. Brudd på personvernet kan føre til både økonomiske og ikke-økonomiske krav(sjekk ut GDPR), det at du mener at han har begått ett lovbrudd, betyr ikke at det er greit at du begår et lovbrudd. Ville gjort som kommentaren over her, gå videre og glem saken, skjønner at det er kjipt, men ta det som en lærdom. Anonymkode: 247ec...c73 Man kan fint dele screenshot av en samtale man selv er en del av. Det er ikke et problem. Det er derimot mye pes og stress for 300 euro og det er ikke verdt det. Spesielt når TS har kontrakt med noen som ikke eier boligen og ikke har retten å leie den ut. Så å grave videre i saken kan slå negativt på TS som står uten rettigheter. Anonymkode: 45c8e...2ec
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #11 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du hadde kontrakt for utleie med noen som ikke eier boligen du bodde i? Det er ulovlig. Du burde ha kontaktet politiet og varslet om dette og at du ikke fikk depositumet ditt tilbake. Men i utgangspunktet har du omtrent null rettigheter fordi du leide fra noen som selv leide samme bolig fra en annen. Det du kan gjøre nå er å bare legge hele saken bak deg og lære en lærepenge. Du kan sende anonym melding til arbeidsgiver med screenshots, men hadde jeg vært deg, ville jeg bare gått videre med livet. Anonymkode: 45c8e...2ec Hvordan vet du at fremleie er ulovlig i Tyskland? Kjenner du tyske lover og regler så godt at du kan si dette? Anonymkode: 96824...bc9 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #12 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg bodde i kollektiv i Berlin der jeg hadde en kontrakt som gikk ut i juni men utleier (som også bodde i kollektivet og som leide leiligheten av noen andre) ville at jeg skulle flytte tidligere og truet meg med å kaste meg ut siden han ville bo der alene med kjæresten sin. Det hele var utrolig ubehagelig da han over lengre tid maste og truet med å kaste meg ut så jeg tenkte at jeg kunne være hyggelig og flytte tidligere og spurte om jeg da ville få tilbake depositumet en måned tidligere når jeg flyttet en måned før kontrakten gikk ut. Det lovte han men nå sier han at det er jeg som ikke har forholdt meg til kontrakten og at han da kan beholde depositumet selvom jeg flyttet i slutten av mai etter hans ønske. Det er ikke slik som i Norge at man har egen depositumskonto, man må betale direkte til utleiers konto. Jeg har tatt kontakt med hans utleier (eier av leiligheten) som sier han ikke kan hjelpe meg siden det ikke er hans sak. Ja, det var sikkert dumt av meg at jeg trodde på at han ville betale det tilbake siden jeg gjorde som han ville og jeg burde nok skjønt at han prøvde å svindle meg men samtidig tenkte jeg at en mann i 30-årene ikke ville være så liten at han stjal en så liten sum som 300 euro fra en student, særlig når jeg flyttet etter hans ønske og han så meg i øynene og sa jeg måtte lære meg å stole på folk. Man er ikke vant til slike folk når man kommer fra Norge. Det var også svært ubehagelig å leve under slike trusler så jeg følte jeg måtte komme meg bort. Hva kan jeg gjøre? Det er ikke pengene men prinsippet som irriterer meg mest. Jeg vurderer å ta kontakt med hans arbeidsgiver for å fortelle om oppførselen hans. Jeg har bevis på både truslene og at han lovte å betale tilbake i skriftlig form (gjennom meldinger på Facebook). Anonymkode: 682f2...b88 Du går på politistasjonen i Berlin og forhører deg. Anonymkode: 4b923...035 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #13 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg får tenke mer på det. Hva ville du ha gjort i opprinnelig situasjon? Ville du ha nektet å flytte tross at han truet deg siden du hadde skjønt han prøvde seg på svindel? Eller hadde du bare akseptert at det var ubehagelig å bli truet, flyttet og tatt det økonomiske tapet? Hva tenker du er grunnen til at han holder på slik? Mangel på ære? Anonymkode: 682f2...b88 Det er like lover i alle Europeiske land, bor man et sted trenger man ikke flytte leiligheten/huset - før myndighetene kaster deg ut og tar nøklene dine. Nekter du det, så bytter de lås når du ikke er hjemme o.l .. Men her kan du gå til politiet og vise dem leiekontrakten og forklare situasjon. Du er i et annet land og bor der, du er sikkert student og - hadde absolutt gjort det siste her. Tatt med kontrakten på stasjon og vist dem min fortvilelse over dette. Anonymkode: 4b923...035 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #14 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan vet du at fremleie er ulovlig i Tyskland? Kjenner du tyske lover og regler så godt at du kan si dette? Anonymkode: 96824...bc9 Det er ulovlig med mindre utleier som eier boligen samtykker. De færreste utleiere samtykker at deres leietaker leier ut videre og tjener penger på deres eiendom. Det er lite sannsynlig at boligens eier har samtykket, men jeg utelukker det ikke helt. Han har sagt at det ikke er hans sak fordi det ikke er han som har leid ut til TS, men da har han ihvertfall blitt gjort oppmerksom på fremleie som foregår i hans bolig. Uansett står TS med mye svakere rettigheter fordi utleier ikke er boligens eier. Derfor anbefalte jeg å bare glemme det og gå videre med livet. Anonymkode: 45c8e...2ec
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #15 Skrevet 28. juni 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Du går på politistasjonen i Berlin og forhører deg. Anonymkode: 4b923...035 Ja, det er nok det lureste. Tysk politi er ikke fremmed for å ta tak i småplukk som dette om de mener det er lovbrudd, så du kan fint spørre om hjelp der. Anonymkode: 9dae9...7c6 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #16 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvordan økonomisk oppreisning? I tilfelle han mister jobben og krever meg for tapt inntekt? Han har altså lov til å true og lyve om loven mens jeg ikke kan fortelle det videre? Anonymkode: 682f2...b88 Hvilken økonomisk oppreising?. Det er ekstremt liten sjanse for at han kommer til å miste jobben hvis du kontakter arbeidsgiveren hans, saken har jo tross alt ingenting med jobben hans å gjøre. Poenget er at du deler privat informasjon med en tredjepart, det som kan skje er at arbeidsgiver forteller vedkommende om at du har sendt denne informasjonen og han kan da gå videre med dette hvis det er ulovlig. Selv om han kanskje har gjort noe ulovlig så er det du har gjort mer alvorlig. Her er et eksempel, jeg bor i et land som har like strenge personvernlover som Tyskland. Jeg bruker dashkamera i bilen som i og for seg ikke er ulovlig hvis jeg bruker opptakene på en lovlig måte, hvis noen krasjer med meg og selv om det åpenbart er motparten sin feil så vil jeg bli straffet hardere om jeg gir opptakene til politiet, min egen advokat eller annen tredjepart. Motparten kan da få erstatning og videoen vil bli avvist som bevis fordi den ikke har blitt behandlet på riktig måte. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du hadde kontrakt for utleie med noen som ikke eier boligen du bodde i? Det er ulovlig. Du burde ha kontaktet politiet og varslet om dette og at du ikke fikk depositumet ditt tilbake. Men i utgangspunktet har du omtrent null rettigheter fordi du leide fra noen som selv leide samme bolig fra en annen. Det du kan gjøre nå er å bare legge hele saken bak deg og lære en lærepenge. Du kan sende anonym melding til arbeidsgiver med screenshots, men hadde jeg vært deg, ville jeg bare gått videre med livet. Anonymkode: 45c8e...2ec Hvordan vet du at fremleie er ulovlig i Tyskland?, fremleie er lovlig også i Norge hvis det står i kontrakten mellom huseier og fremleier at det er greit. Det er uansett ikke noe som politiet har noe med siden det dreier seg om en privatrettslig sak og ikke strafferettslig. Anonymkode: 58da2...c4c 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #17 Skrevet 28. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er ulovlig med mindre utleier som eier boligen samtykker. De færreste utleiere samtykker at deres leietaker leier ut videre og tjener penger på deres eiendom. Det er lite sannsynlig at boligens eier har samtykket, men jeg utelukker det ikke helt. Han har sagt at det ikke er hans sak fordi det ikke er han som har leid ut til TS, men da har han ihvertfall blitt gjort oppmerksom på fremleie som foregår i hans bolig. Uansett står TS med mye svakere rettigheter fordi utleier ikke er boligens eier. Derfor anbefalte jeg å bare glemme det og gå videre med livet. Anonymkode: 45c8e...2ec Fremleie er ulovlig i de fleste land så fremt ikke boligens eier samtykker. Nå var det uansett ikke problemet, det er tydelig ts har snakka med huseier (som sannsynlig visste om fremleie, hvor skulle ellers ts fått navnet fra..). Anonymkode: 9dae9...7c6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #18 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilken økonomisk oppreising?. Det er ekstremt liten sjanse for at han kommer til å miste jobben hvis du kontakter arbeidsgiveren hans, saken har jo tross alt ingenting med jobben hans å gjøre. Poenget er at du deler privat informasjon med en tredjepart, det som kan skje er at arbeidsgiver forteller vedkommende om at du har sendt denne informasjonen og han kan da gå videre med dette hvis det er ulovlig. Selv om han kanskje har gjort noe ulovlig så er det du har gjort mer alvorlig. Her er et eksempel, jeg bor i et land som har like strenge personvernlover som Tyskland. Jeg bruker dashkamera i bilen som i og for seg ikke er ulovlig hvis jeg bruker opptakene på en lovlig måte, hvis noen krasjer med meg og selv om det åpenbart er motparten sin feil så vil jeg bli straffet hardere om jeg gir opptakene til politiet, min egen advokat eller annen tredjepart. Motparten kan da få erstatning og videoen vil bli avvist som bevis fordi den ikke har blitt behandlet på riktig måte. Hvordan vet du at fremleie er ulovlig i Tyskland?, fremleie er lovlig også i Norge hvis det står i kontrakten mellom huseier og fremleier at det er greit. Det er uansett ikke noe som politiet har noe med siden det dreier seg om en privatrettslig sak og ikke strafferettslig. Anonymkode: 58da2...c4c Men så lenge man selv er del av samtalen som en skriver over her kan man dele. Det er bare hvis man deler en samtale man selv ikke er del av det kan være ulovlig. Anonymkode: 682f2...b88
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #19 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Man kan fint dele screenshot av en samtale man selv er en del av. Det er ikke et problem. Jeg er klar over det, jeg svarte generelt . Og siden vi ikke vet hvordan de skjermbildene ser ut oppfordret jeg TS til å sjekke ut lovverket før TS evt. begynner å dele videre til tredjeperson. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg får tenke mer på det. Hva ville du ha gjort i opprinnelig situasjon? Ville du ha nektet å flytte tross at han truet deg siden du hadde skjønt han prøvde seg på svindel? Eller hadde du bare akseptert at det var ubehagelig å bli truet, flyttet og tatt det økonomiske tapet? Hva tenker du er grunnen til at han holder på slik? Mangel på ære? Jeg ville sørget for skriftlighet på eventuelle avtaler som gikk utover det som står i kontrakt. Men utover det er det vanskelig å svare på spørsmålene dine ettersom jeg ikke vet innholdet i det du beskriver og vi mennesker reagerer ulikt. Det siste spørsmålet er det vel ikke noe vits i å spekulere i hverken for meg eller deg. Anonymkode: 247ec...c73
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #20 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er klar over det, jeg svarte generelt . Og siden vi ikke vet hvordan de skjermbildene ser ut oppfordret jeg TS til å sjekke ut lovverket før TS evt. begynner å dele videre til tredjeperson. Jeg ville sørget for skriftlighet på eventuelle avtaler som gikk utover det som står i kontrakt. Men utover det er det vanskelig å svare på spørsmålene dine ettersom jeg ikke vet innholdet i det du beskriver og vi mennesker reagerer ulikt. Det siste spørsmålet er det vel ikke noe vits i å spekulere i hverken for meg eller deg. Anonymkode: 247ec...c73 Ja men det er også noe med det at man tenker at godt voksne folk ikke holder på med slik småkriminalitet så jeg tenkte at å be om ny kontrakt osv var unødvendig. At man som 35-åring i fulltidsjobb svindler til seg 300 euro fra en student er jo på et nivå folk flest ikke legger seg. Hadde det vært snakk om større summer hadde jeg såklart bedt om ny kontakt. Det var også særdeles ubehagelig å bli hengt over og truet hele tiden så jeg ville egentlig bare bli kvitt maset hans. Jeg tenkte også den gang at jeg kunne hevne meg ved å fortelle om handlingene til arbeidsgiver og utleier som iallefall i mine øyne hadde vært langt mer verdt enn 300 euro. Han mister jo antagelig respekten hos sin arbeidsgiver når dette blir sendt dit. Anonymkode: 682f2...b88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå