Joachimr99 Skrevet 28. juni 2022 #1 Skrevet 28. juni 2022 Hei! Jeg har en katt på 1 år som nekter å spise maten sin. Dette er altså en katt som vanligvis stuper ned i matskålen og kommer springene ved første lyd fra kjøkkenet. Han har frem til nå gått på tørrfor men det var plutselig ikke lengre interessant. Jeg byttet da til våtfor men det også uten lykke. Kjøpte så inn masse forskjellige smaker men det eneste han gjør er å sleike opp sausen. Det eneste han vil spise er sånne dreamies snacks så synes dette er ganske rart. Noen som har noe tips? Jeg var hos dyrlegen i går og alt var bra med han.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #2 Skrevet 28. juni 2022 Jeg har en katt nå, ca. 8 år, som sluttet å spise. Hun hadde nyresvikt, og går på medisiner mot det. Hvis dyrlegen sjekket for nyresvikt (da må det tas bl.a. blodprøver), som er veldig vanlig hos katter, kan du iallefall utelukke det. Har du prøvd med andre typer tørrfor også? Alt fra dyrt til billig. Mange katter foretrekker billigere butikkfor, så kan være verdt å prøve det for å få katten til å spise igjen. Det finnes også forskjellige typer våtfor, som paté, du kan prøve. Du kan også prøve å mose opp våtforet med sausen sånn at det blir en slags paté sånn at det ikke går an å slikke av bare sausen. Jeg prøvde alt det på min katt uten hell. Det eneste som fungerte til slutt var å kjøpe sånn spesiell mat hos dyrlegen som har ekstra kalorier og smaker ekstra godt. Det spiser hun litt av, så lenge jeg skraper det opp på en skje sånn at hun får slikke av skjeen. Hun spiser det ikke ellers. Også gir jeg tørrfor istedet for godbiter, så hun får i seg litt ekstra kalorier, da jeg fant ut at de godbitene jeg ga (Dreamies) ikke var bra for katter med nyresvikt. Men hvis katten din tåler Dreamies, kan du også prøve å knuse opp litt og blande i maten, og strø litt oppå, for å se om det vil friste litt ekstra. Men hva anbefaler dyrlegen? Det er farlig for katter å gå for lenge uten å spise, da det går utover diverse organer. Det finnes medisiner for å øke appetitten, eller eventuelt senke kvalme. Men det må isåfall dyrlegen ordne for deg, og legge en plan for akkurat din katt. Anonymkode: 3d0ab...b92
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #3 Skrevet 28. juni 2022 Hva sjekket dyrlegen? Anonymkode: 416fc...36e 2
Gjest kira87 Skrevet 28. juni 2022 #4 Skrevet 28. juni 2022 Ville insistert på ytterligere undersøkelser hos veterinæren. Ble det tatt blodprøver f.eks? En katt uten matlyst må man ta på alvor. Det skal mye til før de er så dårlige at de ikke får i seg mat. Min katt hadde betennelse i flere organer i høst (triaditt) og hadde god hjelp av kvalmedempende medisiner og skånsom våtfor. Men det måtte både ultralyd og blodprøver til før de fant ut av hva det kunne være. Hun måtte også innom vetklinikken for intravenøs væske fordi hun var blitt dehydrert. Ville purret på dyrlegen evt. dratt innom en annen for en second opinion hvis det er mulig der du bor. Dreamies er ikke bra for katten hvis problemet ligger i organene da det inneholder for mye fett. Skjønner at det frister å gi det som går ned, men det kan gjøre vondt verre, dessverre.
Joachimr99 Skrevet 28. juni 2022 Forfatter #5 Skrevet 28. juni 2022 Takk for svar! Hos dyrlegen tok de blodprøver og en generell helsesjekk der de også sjekket munn og tenner. Ifølge dem så virket alt bra. Han får i seg nokk vann da jeg har en sånn fontene. Det jeg synes er veldig rart er at han leker med den andre katten hele tiden og ingen merkbar endring i adferd.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #6 Skrevet 28. juni 2022 Sjekk hos dyrlege igjen og så kutter du ut godbiter. Kan være han nekter å spise alt annet fordi han har skjønt at det finnes noe bedre der ute. Prøv enda mer, kjøp enda mer våtfôr, tørrfôr og prøv litt råfôr også, eller kylling osv. Ikke bare prøv en gang men flere gsnger, tar gjerne litt tid før de gidder å smake på/blir vandt med det. Anonymkode: 7f708...22f
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #7 Skrevet 28. juni 2022 Joachimr99 skrev (5 timer siden): Takk for svar! Hos dyrlegen tok de blodprøver og en generell helsesjekk der de også sjekket munn og tenner. Ifølge dem så virket alt bra. Han får i seg nokk vann da jeg har en sånn fontene. Det jeg synes er veldig rart er at han leker med den andre katten hele tiden og ingen merkbar endring i adferd. Er det noen mulighet for at han spiser om natten, når ingen ser på han? Han har kanskje merket at han får Dreamies snacks om han dropper å spise fra skåla mens du ser på? Du har en katt til, skjønner jeg, og da er det jo ikke godt å si hvem som har spist når maten har minket neste morgen... Anonymkode: 0bad7...133
Elle Melle Skrevet 28. juni 2022 #8 Skrevet 28. juni 2022 Er han innekatt eller kan han ha tilgang på noe spiselig ute?
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #9 Skrevet 28. juni 2022 Om dere har tatt en sjekk og veterinær, og katten er frisk, da er katten frisk. Det er ikke uvanlig at katter er kresne på mat, og ikke vil spise det som kjøpes inn. Kutt ut all Dreamis. Kun ha vanlig mat stående ute. Gjerne server våtfor, men ellers la tørrfor stå ute. Anonymkode: 1f56c...05a
Joachimr99 Skrevet 28. juni 2022 Forfatter #10 Skrevet 28. juni 2022 (endret) Han maser nå om mat men når det blir servert er det ikke det han hadde ønsket seg tydeligvis. Men jeg kjøpte sånn paté og det går ned men må stå å passe på og røre om etter hver bit mer eller mindre plus at det måtte 2 dreamies oppi til slutt for at interessen ikke skulle gå bort. Så også i stad at han var i matskålen til katteungen så er tydeligvis noe han ikke klarer med det vanlige foret hans. Er veldig rart synes jeg. Om natten er de adskilt i hvert sitt rom men det er like mye mat i matskålen hans når jeg legger meg som når jeg våkner. Takk for tipset om å kutte ut dreamies. Virker som at han har skjønt at det kommer noe bedre hvis han venter ja… Men skal jeg bare være litt sta og gi han en type for han liker litt bedre enn de andre og vente til han blir så sulten at han bare må spise? Har ikke råd til å kjøpe hele butikken haha @Elle Melle: han er innekatt ja så han spiser ikke noe utendørs Endret 28. juni 2022 av Joachimr99 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #11 Skrevet 28. juni 2022 Joachimr99 skrev (48 minutter siden): Han maser nå om mat men når det blir servert er det ikke det han hadde ønsket seg tydeligvis. Men jeg kjøpte sånn paté og det går ned men må stå å passe på og røre om etter hver bit mer eller mindre plus at det måtte 2 dreamies oppi til slutt for at interessen ikke skulle gå bort. Så også i stad at han var i matskålen til katteungen så er tydeligvis noe han ikke klarer med det vanlige foret hans. Er veldig rart synes jeg. Om natten er de adskilt i hvert sitt rom men det er like mye mat i matskålen hans når jeg legger meg som når jeg våkner. Takk for tipset om å kutte ut dreamies. Virker som at han har skjønt at det kommer noe bedre hvis han venter ja… Men skal jeg bare være litt sta og gi han en type for han liker litt bedre enn de andre og vente til han blir så sulten at han bare må spise? Har ikke råd til å kjøpe hele butikken haha @Elle Melle: han er innekatt ja så han spiser ikke noe utendørs Det er ikke uvanlig at katter går lei maten sin. Jeg gir nesten bare våtfôr og det bytter jeg jevnlig på, en dag får de den typen, annen dag en annen, så rullerer det litt. Mange tror at katter er fornøyd med kun en type mat hele livet og det er mange katter som er fornøyd med det men de fleste liker faktisk litt variasjon. Så jeg ville ha prøvd litt forskjellig og rullert litt. Eneste du må være forsiktig med hvis du bytter tørrfôr er at de kan bli litt dårlig i magen av det så det er lurt å blande tørrfôr litt og litt. Det kan ta litt tid før de liker ny mat så du må ha litt tålmodighet men det å bare gi en type og vente til han spiser er ikke så lurt (godisen bør du uansett kutte ut ja, i hvert fall en periode å se om det hjelper) da katter faktisk kan sulte seg selv og bare to dager uten mat kan være ødleggende for katter, det er heller ikke så kjekt å gi katten mat den hater å tvinge de. Du skriver at du ikke har råd til å kjøpe så mye forskjellig men veldig mange fôr har smaksgaranti, slik at du kan levere de inn igjen i butikken å enten få penger tilbake eller tilgodelapp hvis de ikke liker det. Zooplus.no har også veldig mange gode våtfôr med høy kjøttprosent som de har sånne blandingsprøverpakker på med mange forskjellige smaker. Det beste er nok å finne et fôr katten faktisk liker. Anonymkode: 7f708...22f 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #12 Skrevet 28. juni 2022 Hadde gått til en annendyrlege å sjekket 😅 gikk til en dyrlege 3 ganger på under ettår som ikke fant ut av hva som feilet hunden min , byttet å hun nye fant ut av det medengang Anonymkode: 59d97...037
Helene Skrevet 29. juni 2022 #14 Skrevet 29. juni 2022 Anonymburker skrev (17 timer siden): Katter i 2022 er kresne. Bortskjemte dritunger, som surrer deg rundt lillefingeren 🤣
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå