Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har lenge tenkt at vi ønsker oss hytte, egentlig bare en drøm men plutselig kom vi over en liten fin hytte i nærheten av der andre i familien har hytte som gjorde at drømmene fikk enda mer fart på seg.. 

Men så er det meg da som alltid bekymrer meg- både for økonomi, kommer vi til å bruke den nok osv osv.

Vi har i dag ca 2 500 000 kr i lån på huset (huset har verdi på ca 4 800 000). Ingen andre lån enn studielån på 100 000 kr. Vi tjener ca 1 250 000 kr tilsammen. 2 barn i barneskolealder. 

Hytta vi ser på ligger ute til ca. 2 000 000 kr. Vi har ca 250 000 kr spart opp og ville måtte låne resten.

Så er det galskap? Hvor mye har dere som har hytte i lån/inntekt? Er det overkommelig? Verdt det? 

Anonymkode: 7f91c...fc7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk med banken. Dere kan sannsynligvis sidesikre i huset

Anonymkode: 01fca...0a7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 2,5 i lån alene, og rundt 550k inntekt. Har hus, hytte og båt. Det går bra, men jeg er veldig økonomisk. 

4,5 i lån med deres inntekter burde gå veldig bra. Spørs vel rett og slett hvor økonomiske dere er generelt. Har noen venner med betydelig høyere inntekter enn meg som sliter med rundt 4 mill i lån tilsammen, men det er på grunn av uvettig bruk av penger. 

Anonymkode: 64173...641

AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig så tror jeg dere skal slite med å få så mye i lån, spesielt nå som renta er på vei oppover. En ting er å kjøpe selve hytta, men det er også en hel del tusen i utgifter bare i drift pr mnd. 

Anonymkode: 44962...91c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det nå. Renta skal opp og barna vil kreve mer og mer økonomisk.

Anonymkode: c4b7e...0a4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde ca akkurat samme opplegg. 2.5M i lån og fikk 2M til hytte uten noe mer om og men. Har litt høyere inntekt enn dere men ikke så mye (rundt 1.4).

Vi driver med oppføring av hytta i år. 

Anonymkode: e629f...5de

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ca tilsvarende situasjon mtp på alle faktorer her. Kjøpte hytte til ca samme sum som dere 👍

Anonymkode: 88e9c...9f6

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge jobbene deres er trygge, så skal dere ikke ha noe problemer med å kjøpe denne hytten.

Anonymkode: 0918d...167

Skrevet

Jeg kan jo ikke svare for hva som er riktig for dere, men ja, jeg synes det er galskap å betale over 90.000 kr i året for en hytte (som er det tallet mange av disse artiklene kommer frem til: https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/bolig/dette-koster-det-a-eie-hytte-). For meg er hytteliv noe primitivt, det er liksom hele poenget med å dra dit. Jeg fatter ikke hva man skal med hytte til 2 millioner som har de samme fasilitetene som hjemme, og dertil utgifter.

For ordens skyld så har jeg hytte selv, og den koster meg 1000 kr i måneden. De eneste utgiftene er vedlikehold og forsikringer.

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (2 minutter siden):

Jeg kan jo ikke svare for hva som er riktig for dere, men ja, jeg synes det er galskap å betale over 90.000 kr i året for en hytte (som er det tallet mange av disse artiklene kommer frem til: https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/bolig/dette-koster-det-a-eie-hytte-). For meg er hytteliv noe primitivt, det er liksom hele poenget med å dra dit. Jeg fatter ikke hva man skal med hytte til 2 millioner som har de samme fasilitetene som hjemme, og dertil utgifter.

For ordens skyld så har jeg hytte selv, og den koster meg 1000 kr i måneden. De eneste utgiftene er vedlikehold og forsikringer.

Vel vi er på hytta 1,5 mnd i slengen. Da er det greit med strøm, vann og kloakk. Har jobber hvor vi kan jobbe fra hytta. Hadde vi bare brukt hytta ei helg sånn av og til hadde gammeldags hytte vært godt nok

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel vi er på hytta 1,5 mnd i slengen. Da er det greit med strøm, vann og kloakk. Har jobber hvor vi kan jobbe fra hytta. Hadde vi bare brukt hytta ei helg sånn av og til hadde gammeldags hytte vært godt nok

Du trenger ikke rettferdiggjøre å ha støm og vann på hytta, men velger man det så man må jo være klar over at det koster: Elektriker, rørlegger, strømmen i seg selv, vannrør som kan fryse etc.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som ofte koster med hytte er tomta, så skal en ha hytte litt sentralt eller i samband med vann så går det fort en million bare på tomt. 

Og da er det ikke så lett å kommer under 2M om en ikke skal ha en helt enkel hytte som ligger litt tilfeldig plassert. Selvsagt er det unntak men da er det gjerne også behov for litt større oppussing for å få den til å kunne brukes hele året for eks.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det som ofte koster med hytte er tomta, så skal en ha hytte litt sentralt eller i samband med vann så går det fort en million bare på tomt. 

Og da er det ikke så lett å kommer under 2M om en ikke skal ha en helt enkel hytte som ligger litt tilfeldig plassert. Selvsagt er det unntak men da er det gjerne også behov for litt større oppussing for å få den til å kunne brukes hele året for eks.

Ja, men nå er det jo de løpende kostnadene som utgjør det store pengesluket, ikke innkjøpsprisen.. Om man kjøper en selveiet tomt og setter opp ei tømmerkoie så koster ikke den 90.000 i året å drifte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...