AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #1 Skrevet 28. juni 2022 Ble litt inspirert av den andre tråden, og lager derfor denne enn og okkupere den andre. Min største er en gutt på 14 år, og han har innetid 21.30 senest i hverdager og leggetid 22.00 som fort blir en halvtime over. I helger og ferier er innetid for han 23.00, kan strekke meg til 23.30 hvis de er inne hos en venn og han ikke er alt for langt unna. Han styrer litt leggetider selv i ferien så lenge han er stille på rommet sitt. Når det gjelder lommepenger og husoppgaver så må han rydde rommet sitt overkommelig hver kveld, og gjør småting for meg som å gå med søppel, rydde ut og inn av oppvaskmaskin, støvsuge når jeg spør om hjelp til det og sånt. Han får 2000 kroner i lommepenger i måneden. Treningsabonnement, busskort, og klær får han utenom. Datter på snart 12 år har innetid 20.00 hverdager eller 20.30 hvis hun er hos venninner i nabolaget, og leggetid 21.00 som også fort blir en halvtime over. Hun er sjeldent ute sent av seg selv og er hun sent ute så skal hun gjerne overnatte hos noen- Men tenker ferier er innetid sånn rundt 21.30, og da skal hun være i nærheten. Leggetid for hun i ferien er 23.30, men det kan bli halvtime halet ut til 24.00 noen ganger. Hun bruker ikke like mye penger som broren sin, så hun får heller penger når hun spør og skal noe. Ligger vel på rundt et forbruk i måneden på 800 kroner, og får også litt penger utenom til et spill, og vi dekker såklart klær og sånt. For å få penger må hun rydde rommet sitt overkommelig hver kveld og hjelpe til med de samme oppgavene storebror gjør egentlig når vi trenger. Ungene klager ikke, men jeg ser at noen av vennene dems er senere ute for eksempel, ihvertfall til største. Det er også en vannvittig pengebruk blandt ungdommer her i byen, og jeg ser at vi kanskje må legge oss litt opp i lommepenger snart. Hva synes dere om det som er nå ang tider og lommepenger? Anonymkode: 77ef2...be3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #2 Skrevet 28. juni 2022 14-åringer har jeg ikke så mye greie på, men har en 11-åring. Han har omtrent like inne- og leggetider som din 12-åring, med rom for unntak om det skjer noe spesielt. (F.eks. om barna i nabolaget er ute og leker sent på fine kvelder.) Han tar ut søpla og tømmer oppvaskmaskina fast, samt holder orden på rommet sitt selvsagt. Hjelper også til med å brette klær eller støvsuge en gang i blant, men det blir ikke så ofte. Han får 500 kr i mnd, men vi betaler kino, trampolinepark osv når han er på det, så regner vi med sånt så kommer vi vel opp i 800-1000 i mnd til sammen. Får også ekstra lommepenger i ferier eller om han skal på tur med fritidsakviteten sin osv. Jeg vet det finnes de som får både mer og mindre blant vennene hans. Noen får veldig mye mer, noen får ingenting fast. Han er fornøyd i alle fall. Anonymkode: ce346...0f1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #3 Skrevet 28. juni 2022 Leggetidene høres greie ut, men lommepengene får jeg bakoversveis av! Hva er det lommepengene deres skal dekke? Hvis de får "alt" fra dere og det bare skal dekke tull og fjas synes jeg de får altfor mye. Det er milevis fra det som er vanlig her, og vi bor i et område med mye penger, men heldigvis foreldre som har vett til å oppdra barna til et normalt forbruk. Hva i all verden skal en 14-åring med 2000 kr i måneden, når han i tillegg får dekket en masse fra dere? Dere legger opp til et helt vilt forbruk som ingen av dem vil klare å få til verken som studenter eller ferske i jobb. Helt sinnsykt. Anonymkode: d3b12...3be 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #4 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Leggetidene høres greie ut, men lommepengene får jeg bakoversveis av! Hva er det lommepengene deres skal dekke? Hvis de får "alt" fra dere og det bare skal dekke tull og fjas synes jeg de får altfor mye. Det er milevis fra det som er vanlig her, og vi bor i et område med mye penger, men heldigvis foreldre som har vett til å oppdra barna til et normalt forbruk. Hva i all verden skal en 14-åring med 2000 kr i måneden, når han i tillegg får dekket en masse fra dere? Dere legger opp til et helt vilt forbruk som ingen av dem vil klare å få til verken som studenter eller ferske i jobb. Helt sinnsykt. Anonymkode: d3b12...3be Det spørs jo helt hva planen deres er senere. Mine foreldre ga meg 3000 kr i mnd som student i tillegg til å dekke bolig. Nå får jeg ikke noe av de men klarer meg veldig godt økonomisk. Jeg fikk tilsvarende som 14 åringen da jeg var på samme alder på 2000-tallet. Jeg sparte for det meste, brukte noe på klær. Fikk vel og merke ikke klær av mine foreldre utenom helt nødvendige ting som feks en ytterjakke. Anonymkode: 27835...35d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå