AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #1 Skrevet 28. juni 2022 Vi skal kjøpe en et nybygg til 6 millioner. Jeg har noen spørsmål angående lån og fordeling av lån, og håper noen kan hjelpe oss her Spørsmål 1: Kjæresten har egenkapital på 1,2 mill, mens jeg har ikke egenkapital. Hvordan skal vi gjøre dette praktisk? For at vi skal ha råd til dette må vi betale like mye på lånet, men siden han går inn med egenkapital vil jeg jo at ting skal bli rettferdig. Deler vi da 4,8 mill som vi får i lån på to og betaler på dette i 20 år til det er nedbetalt, og så eier han da mer enn meg i huset? Eller skal 3 millioner stå på meg og 1,8 på han og så må jeg betale mer når han er ferdig med sin del? Spørsmål 2: Når vi først skal kjøpe denne boligen ønsker jeg å oppgradere ulike ting av flere årsaker. Det blir billigere å gjøre det nå når de bygger enn evt. senere, det øker verdien, og det utgjør ikke noe særlig mer i måneden å betale på. Dette gjelder for eksempel noen ekstra vindu, badekar, et litt bedre kjøkken, garderobeskap, dusjkabinett... Kjæresten ønsker ikke dette, han vil ha alt enklest mulig. Hvordan kan vi gjøre dette i praksis? Vi får mer lån enn det vi trenger. Kan vi låne f.eks. 100 000,- mer til disse oppgraderingene? Eller får man bare låne akkurat det huset koster? Må jeg da eventuelt låne av egenkapitalen hans og så står en større del av lånet på meg? Jeg har ikke så lyst til å låne av han.. Anonymkode: f666b...a88
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #2 Skrevet 28. juni 2022 Tillegg: Jeg skal selvsagt betale litt mer enn han dersom jeg skal stå for oppgraderingene. (Siden jeg skrev at vi må betale like mye for å ha råd). Anonymkode: f666b...a88
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #3 Skrevet 28. juni 2022 Det er da helt opp til dere hvilken eierandel dere skal gå inn med? Begge løsningene du skisserer er gangbare, så her må dere bare gjøre et valg. Anonymkode: 3c100...cea
newman01 Skrevet 28. juni 2022 #4 Skrevet 28. juni 2022 Dere skal kjøpe et hus sammen, og eie 50/50, men du skal betale for oppgraderinger av kjøkken og vinduer som du ønsker? Hvordan gjør dere det i fremtiden når dere skal selge da? Skal dere ha særeie og en post i budskjema der kjøper fører opp hva de synes oppgraderingen er verdt? Og har du inntekt nok til å forsvare et lån på 3 mill pluss et tilleggslån for eventuelle oppgraderinger av kjøkken? Det er ikke sikkert du får lån på egen hånd om du har null i egenkapital. Det normale er ikke å splitte lån i to, men å ha et felleslån med hovedlåntager og medlåntager. Da får man som regel vesentlig bedre rentebetingelser også.
Veggdyret Skrevet 28. juni 2022 #5 Skrevet 28. juni 2022 At du begynner å betale mer på "oppgraderinger" som øker verdien på huset, uten at du får noe igjen for det på papiret, er en skummel start. Plutselig er det DU som vil ha terrasse, nytt kjøkken, bygge om til soverom i kjelleren, og så vil han "egentlig ikke" så du betaler alt selv - og verdien på huset øker for alle pengene du putter inn i det, men du får bare igjen 50% for resten av fortjenesten har du gitt bort til ham. Dersom det er en oppgradering som følger huset, og som du ikke kan ta med deg når forholdet er slutt, så MÅ den fordeles etter samme brøk som resten av huset.
Gjest Adobyen Skrevet 28. juni 2022 #6 Skrevet 28. juni 2022 (endret) Om hans EK holdes utenfor, så stiller dere vel likt? Den kan kanskje brukes som garanti for lånet? Jeg vet ikke. Lånet kan vel strekkes til 30 år? Endret 28. juni 2022 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #7 Skrevet 28. juni 2022 Det mest vanlige er vel at begge står på lånet, men at dere setter opp en samboeravtale som viser eierbrøk, for eksempel etter egenkapital. Dere kan også ha et punkt som gir deg en økning i eierandel dersom du bidrar med oppussing, men dette må dere finne ut av sammen og eventuelt med en advokat. Anonymkode: 53f14...030
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #8 Skrevet 28. juni 2022 Lån 600 000kr av hans EK. Sett opp en avtale på dette. Vil jo bli det ryddigste. Kan jo si at en helst ikke vil låne penger av han, men det har en praktisk talt allerede gjort når han har 1.2 mill i EK og du ikke. Tenker da at du betaler renter på lånet, selvfølgelig. Moderat rente hadde vært å foretrukket. Vil en ikke låne penger av lånmedtager så må en nesten stille med egen EK. Anonymkode: 70c78...620
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå