AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #1 Skrevet 28. juni 2022 Jeg har vært ringevikar i kommune A under studiene, men har nå fått meg fast jobb i kommune B fra høsten av. Siste arbeidsdag i kommune A var i juni og jeg skal derfor ikke jobbe i kommune A lenger. Jeg har en del opptjente feriepenger fra kommune A. Er det normalt å spørre om disse nå? Hadde vært greit å få dem nå før jeg starter i fast jobb og kan ta meg en skikkelig ferie. Jeg har ikke sagt opp jobben i kommune A siden jeg kun har kontrakt som ringevikar, men arbeidsplassen vet at jeg starter i ny jobb fra høsten av. Anonymkode: 703fc...b50
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #2 Skrevet 28. juni 2022 Du kan få dem i år sammen med siste lønning, men husk at du da må betale skatt av disse (igjen). Anonymkode: 46321...f6b
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #3 Skrevet 28. juni 2022 Det kan du be om,men mener du da må skatte av de. Anonymkode: 54d6e...d01
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #4 Skrevet 28. juni 2022 Hva gjør du neste år da? Da har du ikke opparbeidet deg noe særlig feriepenger på den nye jobben enda, så du får bare feriepenger for under et halvt år fra ny jobb neste sommer. Hvis du bruker opp feriepengene fra denne jobben i år, så får du veldig lite feriepenger neste år. Du må huske å spare opp ekstra penger for å ha råd til ferie neste år. Anonymkode: cc799...8bd 2
Million Skrevet 28. juni 2022 #5 Skrevet 28. juni 2022 Det er vanlig at man får sluttoppgjør av alt, feriepenger også, når man slutter i jobben et sted. Det å få utbetalt feriepengene samme året de er opptjent, innebærer også at man da må betale skatt av de. Det hadde du ikke måttet gjøre om du ventet med å få dem utbetalt til neste år. Men som sagt er det normalt at arbeidsgivere utbetaler opptjente feriepenger når man slutter. Så er de "ferdige med deg", kan man si. Ute av systemet. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #6 Skrevet 28. juni 2022 Tusen takk for svar En som spurte hva jeg gjør neste år: Jeg har to andre arbeidsgivere som jeg får feriepenger av neste år. Jeg har tre arbeidsgivere, men siden jeg slutter kun i én av jobbene ønsker jeg gjerne å få feriepengene nå. Har akkurat kjøpt hus, så det gikk en del penger i forbindelse med det Anonymkode: 703fc...b50
Spell Skrevet 28. juni 2022 #7 Skrevet 28. juni 2022 Jeg har faktisk ikke tenkt over at man må skatte av feriepengene dersom man får de utbetalt samme år, men det er vel også derfor alle arbeidsgiverne mine har ventet med å betale det ut året etter. Tror jeg fikk det i januar en gang faktisk, selv om jeg var ferdig i jobben i august. Måtte da høre hva denne "lønningen" var, for det kom ikke frem at det var feriepenger. Jeg har nå hatt ganske mange ulike arbeidsgivere fra ulike sommerjobber, og jeg har aldri fått de utbetalt ved slutt, så tror ikke det er så veldig normalt. Feriepengene står vel også på neste års budsjett hos arbeidsgiverne. Men jeg tror du kan kreve å få de utbetalt ved slutt dersom du vil det, men jeg ville nok ikke gjort det pga skatten. Om du trenger mer penger nå, så vil det nok være mye mer lønnsomt å se på andre løsning, som kjøp på avbetaling f.eks.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #8 Skrevet 28. juni 2022 Man skatter alltid av feriepenger uavhengig av når man får de utbetalt! Men om de er utbetales året etter er de skattefri på den utbetalingen, men man skatter uansett av de! Mange som misforstår dette tydeligvis... Anonymkode: ca7d4...bbf 6 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #9 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man skatter alltid av feriepenger uavhengig av når man får de utbetalt! Men om de er utbetales året etter er de skattefri på den utbetalingen, men man skatter uansett av de! Mange som misforstår dette tydeligvis... Anonymkode: ca7d4...bbf De er ikke skattefrie men trekkfrie hvis man får dem året etter opptjeningsåret. Skattepliktige er de som du sier uansett. Anonymkode: 21663...580 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #10 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har vært ringevikar i kommune A under studiene, men har nå fått meg fast jobb i kommune B fra høsten av. Siste arbeidsdag i kommune A var i juni og jeg skal derfor ikke jobbe i kommune A lenger. Jeg har en del opptjente feriepenger fra kommune A. Er det normalt å spørre om disse nå? Hadde vært greit å få dem nå før jeg starter i fast jobb og kan ta meg en skikkelig ferie. Jeg har ikke sagt opp jobben i kommune A siden jeg kun har kontrakt som ringevikar, men arbeidsplassen vet at jeg starter i ny jobb fra høsten av. Anonymkode: 703fc...b50 Som de fleste her sier,du må skatte av dem,men du får jo igjen evt for mye skatt til neste år,så slik sett "taper" du ikke på det. Om en får feriepenger året etter,så er de selvsagt også skattet av,men den skatten er regnet inn i det du tjente året før.Alt vi tjener blir det skattet av. Anonymkode: 0ddc9...895
Nymerïa Skrevet 28. juni 2022 #11 Skrevet 28. juni 2022 Du skal ikke spørre, du skal si at du vil ha de utbetalt nå. Dette er ikke opp til arbeidsgiver, ferieloven sier at feriepengene SKAL betales ut ved siste ordinære lønning Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør. Ferieloven §11, i tilfelle arbeidsgiveren din prøver å trenere. Og ikke hør på de som sier at pengene ikke er skattepliktige hvis du får dem neste år. De er skattepliktige uansett. De er bare ikke trekkpliktige neste år. 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #12 Skrevet 28. juni 2022 Spell skrev (1 time siden): Jeg har faktisk ikke tenkt over at man må skatte av feriepengene dersom man får de utbetalt samme år, men det er vel også derfor alle arbeidsgiverne mine har ventet med å betale det ut året etter. Tror jeg fikk det i januar en gang faktisk, selv om jeg var ferdig i jobben i august. Måtte da høre hva denne "lønningen" var, for det kom ikke frem at det var feriepenger. Jeg har nå hatt ganske mange ulike arbeidsgivere fra ulike sommerjobber, og jeg har aldri fått de utbetalt ved slutt, så tror ikke det er så veldig normalt. Feriepengene står vel også på neste års budsjett hos arbeidsgiverne. Men jeg tror du kan kreve å få de utbetalt ved slutt dersom du vil det, men jeg ville nok ikke gjort det pga skatten. Om du trenger mer penger nå, så vil det nok være mye mer lønnsomt å se på andre løsning, som kjøp på avbetaling f.eks. Feriepenger for i år,er selvsagt på budsjettet for i år,bedrifter har jo ikke eget feriepengebudsjett,de ligger under lønn i budsjett. Anonymkode: 0ddc9...895
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #13 Skrevet 28. juni 2022 Du kan be om å få de utbetalt på siste lønning, arbeidsgiver kan ikke motsette seg det om du slutter. Ikke alltid informasjonen kommer til lønningskontoret av seg selv, så sikkert greit at du gir beskjed om det. Anonymkode: 1bf5e...d43
Snublefot62 Skrevet 28. juni 2022 #14 Skrevet 28. juni 2022 Husk forskjell på skattefritt og trekkfritt 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #15 Skrevet 28. juni 2022 Takker for hjelpen, dere. Ringte inn nå og det ordnet seg Anonymkode: 703fc...b50 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå