AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #1 Skrevet 28. juni 2022 Jeg er 34 år gammel, og har ikke vært på skolebenken på mange år. Jeg jobber, og synes det har vært utrolig vanskelig å kombinere utdanning med jobb. Jeg har vitnemål fra VGs, med nesten bare 2’ere og derfor er det begrenset med hva jeg kan søke meg inn på. I fjor så jeg på ledige studieplasser, og søkte meg inn på anvendt filosofi ettersom at de ikke krevde noe annet enn et vitnemål. Med andre ord, så kommer man inn der uansett, bare de har bestått VGs. Jeg trodde det skulle gå bedre enn som så, men jeg endte med stryk i 5 fag. Og bestod den ene. Det er 3 eksamener per semester, og synes det blir mye å konte. Dette var eksamener som i utgangspunktet skulle være skoleeksamen, men ble hjemmeeksamen i siste liten. Er redd for at jeg konter, så blir det skoleeksamen. Jeg har lest, og gjort så bra jeg kunne med innsats til eksamen, men det holder jo tydeligvis ikke. På en skrive eksamen forventer de hvert fall at du skal skrive 1500 ord, og jeg rakk bare 700 ord. Sliter med å formidle meg på eksamen, og føler at poenget mitt aldri kommer fram og tydelig på papiret. Er det noen jeg kan høre om hjelp med; foreleser eller noe lignende? Vurderer bare å droppe ut Anonymkode: 56996...4a9 1
Sykepleierinnen Skrevet 28. juni 2022 #2 Skrevet 28. juni 2022 Hvorfor skal du absolutt studere ? Noen er mer praktisk anlagt, andre teoretisk. 22
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #3 Skrevet 28. juni 2022 Har du noe slags lærevansker? Kan du ha AHDH eller noe tror du? Vanskelig for å konsentrere deg og sånt? Anonymkode: d2e6e...8dd 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #4 Skrevet 28. juni 2022 Og har du noen plan videre? For hva kan man egentlig bli etter man har studert filosofi? Anonymkode: d2e6e...8dd 12
andy capp Skrevet 28. juni 2022 #5 Skrevet 28. juni 2022 Det bekrefter vel hvorfor du har de karakterene du har fra vgs. Ikke alle er skapt til å studere. Ta hintet, fokuser på det du er god til og gjør det best mulig. 11
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #6 Skrevet 28. juni 2022 Å lære akademisk skriving er en prosess. Det som kan hjelpe er å lese artikler og annen relevant litteratur, da får man etterhvert en bedre forståelse for hva som forventes mtp. formidling av fagstoff. Å skrive lange tekster er også en treningssak, som veilederen min på master sa til meg " din styrke er å være kort og konkret, men din svakhet er også å være kort og konkret". Man må rett og slett lære seg å utbrodere litt, men samtidig ikke skrive seg helt ut på vidda. Anonymkode: 5afbd...743 10
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #7 Skrevet 28. juni 2022 Anvendt filosofi ser ut til å være mer krevende enn mange andre humaniorastudier. Anonymkode: 725fa...78a 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #8 Skrevet 28. juni 2022 Først må du se på hva er målet med å studere. Så velge fag som støtter opp under det målet. Jeg lurer på hvorfor du valgte anvendt filosofi? Er du interessert i filosofi så greit. Anonymkode: ba2ba...8c3 6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #9 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Først må du se på hva er målet med å studere. Så velge fag som støtter opp under det målet. Jeg lurer på hvorfor du valgte anvendt filosofi? Er du interessert i filosofi så greit. Anonymkode: ba2ba...8c3 Jeg mestret filosofi fag greit, og likte slike fag, derfor valgte jeg det. Det var også en av de fagene jeg ikke fikk 2 i, på VGs Anonymkode: 56996...4a9
Gjest ti10 Skrevet 28. juni 2022 #10 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg mestret filosofi fag greit, og likte slike fag, derfor valgte jeg det. Det var også en av de fagene jeg ikke fikk 2 i, på VGs Anonymkode: 56996...4a9 Men filosofi på videregående og på høyere utdanning går ikke ut på ett. Har du tenkt på hva du vil bruke utdanningen til? For det skal noe til for å få jobb etter fullførte studier i et sånt emne. Du kan jo be om begrunnelse på alle eksamenene du har strøket på, da får du i hvert fall en pekepinn på om det er forståelsen av faget eller helt feil form på det skriftlige arbeidet som er problemet. En annen ting er at hvis du har tatt seks emner i tillegg til full jobb, kan det bli for mye for den beste. Og spesielt tungt blir det jo hvis du ikke har studert på mange år. Hvor mange studiepoeng mente du egentlig å ta nå i vår?
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #11 Skrevet 28. juni 2022 Hva skal du bli etter endt studie? Bør du ikke heller ta opp noen fag gjennom sonans eller lignende for å studere noe som fører til jobb? Sosialt arbeid er et relativt enkelt studie og gjør deg kvalifisert til mange ulike jobber. Eller eventuelt heller velge en fagutdanning som er mer praktisk og enklere å komme igjennom. Høyere utdanning kan være krevende, særlig om du ikke er så skolesterk. Når du er voksen så spørs det om det er verdt det å bruke mye tid på å studere noe som er så krevende at du stryker på flere eksamener og må bruke ekstra tid på å ta dem opp igjen. Anonymkode: a60bb...d5f 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #12 Skrevet 28. juni 2022 Jeg underviser på høyere utdanning selv. Jeg kan starte med å si at hvis du har nesten bare toere fra vgs, og har strøket på 5/6 eksamener på universitetet, så er det ikke noe foreleser kan gjøre. Hva er den grunnleggende årsaken til at du konsekvent får så dårlige karakterer? Har du udiagnostiserte lærevansker/konsentrasjonsvansker? Det er heller ikke alle som kan eller bør ta høyere utdanning. Det du kan gjøre selv, er å finne ut om du har underliggende problemer det kan gjøres noe med (for eksempel ADHD), og du kan lære deg å skrive. Det kan læres, du må øve. Øve, øve, øve. Ikke bare lese i pensumbøker. Løs gamle eksamensoppgaver. Du MÅ være innenfor ordgrensen på oppgaven. Skriver du 700 ord og det skulle vært 1500, har det ikke noe å si hva du har skrevet, da stryker du. Du kan også prøve et mer praktisk rettet studium. Kanskje det passer deg bedre. Men - tenk nøye over om du bør ta høyere utdanning. Det er ikke for alle, og det er helt ok. Anonymkode: 6caa8...6d4 9 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #13 Skrevet 28. juni 2022 Er vel ikke så rart når du ikke kan skrive. Anonymkode: d4e62...2c3 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #14 Skrevet 28. juni 2022 Men så labre karakterer fra vgs handler det enket og greit om en ting; du har ikke grunnlag for å studere. Du mangler åpenbart det grunnlaget og de kvalifikasjonene som må være med fra vgs for å gjøre det greit i høyere utdanning, både faglig, ifht skriveprosess, studieteknikk og tilnærming av fag. Det er ikke foreleser sitt ansvar å dra deg gjennom, du er ansvarlig for egen læring. I motsetning til hva andre skriver handler det ikke om lærevansker, men om et faglig svakt fundament. Så er jo spørsmålet hvorfor du absolutt må studere? Anvendt filosofi kvalifiserer deg ikke for noen jobb. Hvis du har dårlige karakterer og ønsker å ta høyrer utdanning, så må du først jobbe opp bedre karakterer og skaffe deg et godt grunnlag, og deretter kan du søke på noe du ønsker å studere. Anonymkode: 159dc...24b 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #15 Skrevet 28. juni 2022 Sitat På en skrive eksamen forventer de hvert fall at du skal skrive 1500 ord, og jeg rakk bare 700 ord. Du har jo svaret ditt her. Dersom kravet er 1500 ord, så må du skrive minst 1350 ord, ergo er du 650 ord unna minstekravet. Selvfølgelig består du ikke da. Helt ærlig så tror jeg du har alt for lite grunnlag. Dersom du omtrent bare har 2'ere på vitnemålet, så er det ikke mye du kan velge mellom, og det tyder på at du enten ikke fulgte spesielt godt med på vgs, eller ikke forsto hvordan man skal analysere, tolke og bearbeide tekst og problemstillinger. Uansett grunn så tror jeg du har gått glipp av nyttig kunnskap. Kan det være en ide å ta opp vgs fag igjen? På den måten hadde du kanskje både fått økt snittet ditt, samtidig som du får med deg god kunnskap til videre utdanning. Anonymkode: 70ed7...e56 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #16 Skrevet 28. juni 2022 I motsetning til mange her synes jeg ikke du skal gi opp, gå over til deltid slik at det blir 1-2 eksamener per semester. Du har valgt et vanskelig studie, så da er det veldig greit å ta det litt roligere. Går selv master deltid mens jeg jobber og måtte ta et års permisjon da det ble litt mye i perioder (jeg har for det meste B og A, men hadde dårlige karakterer fra vgs - så det er håp!). Anbefaler deg å bli med på skrivekurs ved biblioteket der du går, kurs om kilder og kildeføring og lignende er også nyttig - får man det godt inn i fingrene sparer du mye tid på eksamen Du kan også trene på å "bare skrive" for så å bearbeide teksten etterpå, da har du mer fyll og når krav til ord. Anonymkode: c12d5...952 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #17 Skrevet 28. juni 2022 Problemet jeg tror du ikke ser selv er at du jobber heltid samtidig som du forventer å få gode karakterer. JA, det finnes folk som klarer det, men det passer nok ikke for deg å kombinere jobb og studier når du trenger tid for å lese og forstå, og ikke minst forbedre din akademiske skriving. Anonymkode: 29046...0b5 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #18 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er 34 år gammel, og har ikke vært på skolebenken på mange år. Jeg jobber, og synes det har vært utrolig vanskelig å kombinere utdanning med jobb. Jeg har vitnemål fra VGs, med nesten bare 2’ere og derfor er det begrenset med hva jeg kan søke meg inn på. I fjor så jeg på ledige studieplasser, og søkte meg inn på anvendt filosofi ettersom at de ikke krevde noe annet enn et vitnemål. Med andre ord, så kommer man inn der uansett, bare de har bestått VGs. Anonymkode: 56996...4a9 Hvorfor studerer du? Det virker som om du bare studerer for å studere. Hva er målet ditt? Anonymkode: 03722...d5e 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #19 Skrevet 28. juni 2022 Fortell oss studieteknikken din Anonymkode: ada81...472 3
Drizzt Skrevet 28. juni 2022 #20 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg underviser på høyere utdanning selv. Jeg kan starte med å si at hvis du har nesten bare toere fra vgs, og har strøket på 5/6 eksamener på universitetet, så er det ikke noe foreleser kan gjøre. Hva er den grunnleggende årsaken til at du konsekvent får så dårlige karakterer? Har du udiagnostiserte lærevansker/konsentrasjonsvansker? Det er heller ikke alle som kan eller bør ta høyere utdanning. Det du kan gjøre selv, er å finne ut om du har underliggende problemer det kan gjøres noe med (for eksempel ADHD), og du kan lære deg å skrive. Det kan læres, du må øve. Øve, øve, øve. Ikke bare lese i pensumbøker. Løs gamle eksamensoppgaver. Du MÅ være innenfor ordgrensen på oppgaven. Skriver du 700 ord og det skulle vært 1500, har det ikke noe å si hva du har skrevet, da stryker du. Du kan også prøve et mer praktisk rettet studium. Kanskje det passer deg bedre. Men - tenk nøye over om du bør ta høyere utdanning. Det er ikke for alle, og det er helt ok. Anonymkode: 6caa8...6d4 Dette, TS. Dette er det beste svaret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå