Gå til innhold

Tror kanskje min venn er autist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjent en mann i 3 år, han er 40 år. Helt fra starten merket jeg at dette er en stille mann som ikke har nære relasjoner til verken venner eller familie. Når han kommer på besøk er han alltid veldig stille, når vi går tur i f.eks byen så er det ingen "samhandling" med at man sier f.eks. "se på det", "oi, så fint" etc. Han sier sjelden hva som plager han, er heller passiv aggressiv. Adferden hans stjeler mye energi fra omgivelsene og han er veldig mye alene. Virker som han synes det er ok, men jeg vet at han har vært plaget med angst og depresjon. Det som får meg til å reagere mest er at han ofte utviser lite empati. Han kan finne på å si de mest sårende ting til andre uten å forstå selv at det ikke er greit. Når han får beskjed om det, så tar han det til seg og beklager, og innrømmer at han kommer litt til kort med å forstå slike ting. Folk som betrakter han som en venn kan han plutselig være iskald og avvisende mot. Han virker heller ikke til å ha dype følelser for andre, er mer kalkulerende når han velger partner. Han kan også finne på å gjøre litt upassende ting, som f.eks. plutselig prøve å sjekke opp moren til eksen sin. Han hadde da mistolket hennes signaler. Har også veldig lett for å lyve og bortforklare. Han er akademisk smart, men har en fiksering på japansk tegnefilm. Dette kan han sitte å se på hele dagen, det samme om og om igjen. Han er ekstremt introvert. Han kan også ha perioder der han fremstår som veldig masete og maser på andre utover alle grenser om å hjelpe han med praktiske ting som han klarer selv. Han forstår ikke selv at han plager andre med dette, og må få beskjed. Lurer på om dette kan være en såkalt høytfungerende autist? Kanskje noen andre som har erfaringer?

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spiller det noen rolle?

Anonymkode: 3f0b7...cbd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at så lenge han fungerer i jobben sin, så trenger han kanskje ikke diagnosen akkurat nå?

Men det går an å nyttiggjøre seg av noen ting autister ofte lærer i behandling:

Å hvile før og etter en aktivitet.

Å bruke støydemping om de er plaget med lyder.

Solbriller hvis lyset er for sterkt.

Puste med magen.

Velge bort uviktige ting som trekker energi.

Ha gode rutiner lagt opp.

Hvis han ønsker kan han ta AQ-testen, som brukes på Dps for å se om de skal videresende til autismeutredning.

https://psychology-tools.com/test/autism-spectrum-quotient

Anonymkode: 2ecf9...e20

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv asperger og dette høres ut som meg. 

Men som en over sier så lenge han selv har det bra med seg selv og ikke oppsøker hjelp så er det ikke noe vits i å tvinge han til å gå få en diagnose. 

Anonymkode: 9d2ca...1fa

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men som en over sier så lenge han selv har det bra med seg selv og ikke oppsøker hjelp så er det ikke noe vits i å tvinge han til å gå få en diagnose. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spiller det noen rolle?

Anonymkode: 3f0b7...cbd

Ja, det spiller en rolle for oss rundt han, for om han har en diagnose så er det lettere å forstå adferden hans og være mer tålmodig/overbærende. Så det spiller veldig stor rolle for både han selv og vennene hans.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår, jeg har ikke tenkt å anbefale han å gå til lege, jeg spurte mer for oss rundt han. Det er fint for oss å vite at han kanskje har en diagnose, for da kan man være litt mer overbærende med adferden hans og forstå den bedre. Han har noen veldig fine egenskaper også

AnonymBruker
Skrevet
Anne907 skrev (49 minutter siden):

Ja, det spiller en rolle for oss rundt han, for om han har en diagnose så er det lettere å forstå adferden hans og være mer tålmodig/overbærende. Så det spiller veldig stor rolle for både han selv og vennene hans.

Han har jo gitt beskjed om at det er noen ting ved det sosiale, som han sliter med å forstå. Jeg vet ikke hvor nære dere er som venner, men det blir jo litt dumt at dere skal oppfordre han til å bli utredet, bare fordi at diagnosen skal gjøre det lettere for dere..

Hvis han sliter veldig, så kan du jo foreslå at han skal oppsøke lege. Men det er unødvendig, hvis det går fint med jobb og sånn. Han er jo voksen, og hvis han selv har mistanke om at han har det, så klarer han sikkert å ta tak i det selv. 

Men nå vet dere jo at egentlig at han sliter med disse tingene som du nevner.. Er ikke det nok? Det høres jo ikke ut som at han mener noe vondt med det. 

Hvis han sier/gjør noe som plager dere, så kan dere ta det opp med han. Det høres jo ut som at bryr seg, siden han tar til seg kritikken, og beklager. Kan hende at han egentlig er en veldig empatisk type på innsiden, men ikke helt klarer å vise det. 

Anonymkode: e49c5...2e2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han har jo gitt beskjed om at det er noen ting ved det sosiale, som han sliter med å forstå. Jeg vet ikke hvor nære dere er som venner, men det blir jo litt dumt at dere skal oppfordre han til å bli utredet, bare fordi at diagnosen skal gjøre det lettere for dere..

Hvis han sliter veldig, så kan du jo foreslå at han skal oppsøke lege. Men det er unødvendig, hvis det går fint med jobb og sånn. Han er jo voksen, og hvis han selv har mistanke om at han har det, så klarer han sikkert å ta tak i det selv. 

Men nå vet dere jo at egentlig at han sliter med disse tingene som du nevner.. Er ikke det nok? Det høres jo ikke ut som at han mener noe vondt med det. 

Hvis han sier/gjør noe som plager dere, så kan dere ta det opp med han. Det høres jo ut som at bryr seg, siden han tar til seg kritikken, og beklager. Kan hende at han egentlig er en veldig empatisk type på innsiden, men ikke helt klarer å vise det. 

Jeg vil ikke verken at han skal bli utredet eller gå til lege. Jeg er bare ute etter å forstå han bedre, slik at vi kan væe mer tålmodige. Det er enklere å forstå om det kanskje er slik at han har en diagnose, i stedet for at vi blir lei oss fordi han oppfører seg rart/ufint/avvisende mot oss noen gangen. Da kan vi ha mer forståelse og la det gå når det skjer. Han har mange fine egenskaper, så man ønsker jo å ha han i livet sitt. Derfor ville jeg bare høre hva andre tror. Er bare for å danne meg et inntrykk, ikke for å prakke på han en diagnose. 

AnonymBruker
Skrevet
Anne907 skrev (13 minutter siden):

Jeg vil ikke verken at han skal bli utredet eller gå til lege. Jeg er bare ute etter å forstå han bedre, slik at vi kan væe mer tålmodige. Det er enklere å forstå om det kanskje er slik at han har en diagnose, i stedet for at vi blir lei oss fordi han oppfører seg rart/ufint/avvisende mot oss noen gangen. Da kan vi ha mer forståelse og la det gå når det skjer. Han har mange fine egenskaper, så man ønsker jo å ha han i livet sitt. Derfor ville jeg bare høre hva andre tror. Er bare for å danne meg et inntrykk, ikke for å prakke på han en diagnose. 

Du kan ikke bare godta at han er som han er, uten å måtte ha en diagnose ?

Etter lengre tids bekjentskap så vet du jo hvordan han er.  Og at han tidvis kan oppleves som ufin, og ikke minst ha tålmod med ham.

Anonymkode: 17ae5...e2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Anne907 skrev (14 minutter siden):

Det kan jo høres ut som at han har en diagnose.. Men det virker som at dere allerede er klar over at han sliter med visse ting? Det er jo ingen på forumet her, som kan utrede han for dere. Og det blir feil at dere skal sette en diagnose på han, dere imellom.

Ta det opp med han, hvis det er noe som sårer eller plager dere. Så slipper dere misforståelser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan ikke bare godta at han er som han er, uten å måtte ha en diagnose ?

Etter lengre tids bekjentskap så vet du jo hvordan han er.  Og at han tidvis kan oppleves som ufin, og ikke minst ha tålmod med ham.

Anonymkode: 17ae5...e2d

Det blir litt vanskelig å ha en slik venn, fordi han er så annerledes. Når man tror alt er bra og man inviterer på f.eks. en kopp kaffe for å være hyggelig og får til svar: "jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal være tilgjengelig for andre mennesker til enhver tid", så begynner man jo å lure på adferden og blir jo litt... såret og lei seg når man tror man har en nær/ok relasjon til dette mennesket, og han andre ganger virker som han setter stor pris på samvær. Dette er jo ikke en normal reaksjon, han kunne jo bare takket nei eller sagt det ikke passer. så jeg ville bare høre litt her om det er noen andre som kjenner igjen en slik adferd. Fordi om det er sannsynlig at han lider av et eller annet, så er det lettere å overse denne adferden. 

AnonymBruker
Skrevet
Anne907 skrev (10 timer siden):

Lurer på om dette kan være en såkalt høytfungerende autist? 

Ja han er nok autist. Er han flink akademisk så er han sikkert det en tidligere kalte Asperger.

Anne907 skrev (10 timer siden):

Kanskje noen andre som har erfaringer?

Ja har erfaring, endte opp ensom og alene med angst depresjon og null kontaktnett og null livslyst.

Anne907 skrev (2 timer siden):

Ja, det spiller en rolle for oss rundt han, for om han har en diagnose så er det lettere å forstå adferden hans og være mer tålmodig/overbærende.

Vel, han er enten syk eller slem. Hvis du tror han bare er slem fordi han liker å være slem, så får du gjøre som folk flest gjør med aspergere og det er å kaste dem ut i havet/samfunnet og la dem synke eller svømme (de pleier å synke...)

Hvis du tror han er syk, så må du velge om dere skal vise han omsorg og leve med hans negative sider, eller kaste han ut i havet og la han synke eller svømme (han synker nok....)

Diagnose er helt irrelevant med mindre han har behov fra samfunnet som er låst bak "diagnose-murer" som uføretrygd etc.

Det  Aspergere trenger er ubetinget kjærlighet fra de rundt seg, noen å lene seg på selv om en ikke kan gi det samme tilbake, ikke diagnoser. Men, det er det ikke alle som kan gi, derfor ender de opp med å hate livet sitt, som regel.

Lykke til

Anonymkode: 58e08...f97

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja han er nok autist. Er han flink akademisk så er han sikkert det en tidligere kalte Asperger.

Ja har erfaring, endte opp ensom og alene med angst depresjon og null kontaktnett og null livslyst.

Vel, han er enten syk eller slem. Hvis du tror han bare er slem fordi han liker å være slem, så får du gjøre som folk flest gjør med aspergere og det er å kaste dem ut i havet/samfunnet og la dem synke eller svømme (de pleier å synke...)

Hvis du tror han er syk, så må du velge om dere skal vise han omsorg og leve med hans negative sider, eller kaste han ut i havet og la han synke eller svømme (han synker nok....)

Diagnose er helt irrelevant med mindre han har behov fra samfunnet som er låst bak "diagnose-murer" som uføretrygd etc.

Det  Aspergere trenger er ubetinget kjærlighet fra de rundt seg, noen å lene seg på selv om en ikke kan gi det samme tilbake, ikke diagnoser. Men, det er det ikke alle som kan gi, derfor ender de opp med å hate livet sitt, som regel.

Lykke til

Anonymkode: 58e08...f97

Tusen takk for et nyttig og fornuftig svar! Alt du skriver gir mening i mine ører. Det er godt mulig at han har asperger, og dette skal jeg ta høyde for i min videre relasjon med han. Er ingen meningen for meg at han skal FÅ denne diagnosen, jeg skal bare tenke på at han muligens kan ha den neste gang han oppfører seg merkelig. Det blir så mye enklere for alle da, og det vil komme han til gode også. Vi skal definitivt ikke la han synke, og vi ser at han prøver å stille opp for oss også, på sin måte. Jeg håper deg går bedre med deg nå ❤️ Tusen takk igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...