AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #1 Skrevet 27. juni 2022 Startet ferien på besøk på hytta hos et vennepar. Våre barn er 7 og 9 år gamle, deres barn er 11, 14 og 16 år. Vi har aldri hatt «regler» for brus i ferien, men tenker vi kanskje må gjøre noe med det fra nå av. Utenom ferier lar vi barna få drikke brus fredag og lørdagskveld, først til maten også etterpå om de har lyst på litt. Ellers går det i vann. Da vi kom på hytten på fredag fikk barna servert brus, og etterpå fikk de en boks. Ettersom ferien hadde startet var alle lengre oppe enn ellers og jeg registrerte at alle barna hentet seg/ fikk brus bokser utover kvelden. Jeg tenkte ikke stort over det. Men lørdagsmorgen drakk barna melk/juice til frokost. Og så fort frokosten var over, hentet barna vi var hos brus og serverte våre barn. Det gikk lite av vann, omtrent ingenting. Jeg prøvde å si til mine barn, at vi hadde med vannflasker, at de kunne drikke av de. Men så lenge de andre barna drakk brus, så gjorde de også det. Og slik gikk helgen. I bilen hjem søndagsettermiddag, snakket vi om det i bilen. Likevel så jeg tendensen til for mye brusdrikking i dag, og tenker vi må roe ned. Det gjelder forøverig også isspisingen når jeg tenker meg om. Har dere noen regler for brus og is i ferien? Skjønner at mange sikkert ikke har behov for regler, for den tanken har ikke streifet meg i ferier tidligere. Men det var som om de ble «vant til at det skal være slik nå». Nevn gjerne også hvordan dere ser på det med is. For det var fritt frem der vi var, uten at foreldrene sa noe på hvor mye brus eller is barna hentet seg. et spørsmål til, kan barna hente seg fritt eller må de spørre om lov først? Anonymkode: e0e08...062
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #2 Skrevet 27. juni 2022 Jeg tenker man godt kan ha noen alternativer til brus. Altså jeg skal ikke gå inn på hvor skadelig frukt er for tennene sammenlignet med brus, for i prinsippet da er vann det eneste en kan drikke.... Men mtp næring, gode alternativer som lærer barna at ikke bare brus er godt. Hjemmelaget milkshake, smoothie, vann med sitron og mynte, mango lassi, ayran, iste...? Anonymkode: bbacf...c4a
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #3 Skrevet 27. juni 2022 Jeg har regel om kun i helger. Men er ikke vrang om vi er på besøk hos noen og de blir servert brus. Men så pleier det ikke å være fri flyt. Da hadde jeg nok satt foten ned. F.eks ett glass til middag, og kanskje ett senere. Anonymkode: f4ae6...23a
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #4 Skrevet 27. juni 2022 Hos oss har vi kun kun brus/saft lørdager og i ferien. Når jeg sier ferien så mener jeg da de dagene/ukene vi reiser bort på noe, enten det er camping/hytte i Norge eller utenlands. 8 uker med ubegrenset med brus høres jo helt vilt ut! Når det kommer til is har vi i utgangspunktet samme reglene. Men på varme solskinnsdager og ved besøk blir det litt mer. Forsøker å holde oss til vannis fremfør kremfløte is som ‘feriehverdagsis. Anonymkode: af28d...1a8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #5 Skrevet 28. juni 2022 Vi har brus/ saft på lørdag og i ferier når vi skal noen spesielt. Fri flyt av det hadde vært uaktuelt. Anonymkode: 2e2b4...fd9
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #6 Skrevet 28. juni 2022 Nei, tenåringen bestemmer selv. Umulig å nekte når de er rundt omkring hele tiden Anonymkode: 90d3a...42f
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #7 Skrevet 28. juni 2022 Jeg tenker at det er helt ok å holde på sine regler selv om andre gjør noe annet. Anonymkode: 60838...e41
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #8 Skrevet 28. juni 2022 Mener du mens man har ferie eller er på ferie? Vi er på ferie 1-2 uker i løpet av sommeren, og da er det mindre begrensninger. Gjerne is hver dag (kan bli to ganger på en dag også, men det er unntaksvis). Og brus når man har lyst på, men mest sukkerfri. Når vi er hjemme følger vi litt vanlige regler selv om det er ferie, med unntak av når vi gjør noe spesielt, som å dra på Tusenfryd eller stranda. Men drar vi ofte på stranda så varierer vi litt og kan ta med kun sunn mat og frukt noen av gangene. Men alltid saft om det er varmt for å passe på at det blir drukket nok, vann går det lite av dessverre. Vårt barn får vanligvis ikke hente fritt, men er vi sammen med andre så gidder vi ikke å ha strengere regler enn dem i den perioden. Det blir maks en uke til sammen i løpet av hele sommeren, så tenker det går fint. Anonymkode: dd130...4b1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #9 Skrevet 28. juni 2022 Vi har aldri brus hjemme. Har av og til saft. Regner det som godteri, så det er noe man får litt av 1-2 ganger i uka. Men barna får saftis 1-2 ganger pr dag når det er varmt ute om sommeren Anonymkode: d25e0...48c
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #10 Skrevet 28. juni 2022 Min største er 3,5 så det er annerledes. Men hos oss er Brus godteri og gis sjeldent. I korte perioder. Eller på besøk. Var det deres hytte eller var dere på besøk? Jeg tenker at på besøk setter verten standarden, hjemme vi. De er nok litt sukkersyke. Bare ikke kjøp mer Brus og når det er tomt så er det tomt og hverdagen tilbake. Mine får ikke cola Men de er veldig små da.... får nok i den alderen der. Hjemme pleier vi ikke å ha Brus. Kjøper til jul, bursdager og kanskje en gang hver andre måned til oss foreldre så får størsteparten smake. Is er vi mye mer gavmilde på, men justerer litt underveis. Anonymkode: 17347...a11
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #11 Skrevet 28. juni 2022 Om vi drar bort blir det mer brus. Nå har ferien startet for barna, men vi er hjemme fortsatt. Da er det ikke noe brus utenom lørdag, vanligvis. Om sommeren er vi mer rause med isen😁 Men serverer bare saftis og småis. Ikke noe kroneis eller annen is med mye kalorier. Anonymkode: 19963...316
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #12 Skrevet 28. juni 2022 Vi drikker vann som tørstedrikk, også på ferie. Det er egentlig min viktigste regel. Sånn ellers er vi mindre strenge når vi er på ferie enn ellers, men vi drikker ikke brus hver dag. Kan kanskje bli en is hver dag, om det er varmt. Min gutt er omtrent på alder med dine, og må alltid spørre om lov. Anonymkode: 3ed5d...821
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #13 Skrevet 28. juni 2022 Vi drikker mye vann. Men er ganske liberale om brus. Ikke noe problem for oss å gi en boks til ungene en onsdag midt i skoleuka, mennda blir det med den boksen. Vi holder oss altså ikke til bare helger og ferier, men drikker litt brus hele året. Vil ikke kalle det fri flyt, tror ikke vi drikker mer brus enn andre gjennom et år. Å la ungene forsyne seg dagen lang uten begrensinger etter frokost hadde vært uaktuelt. Men skjønner det er vanskelig når de andre barna får lov til å holde på sånn. Har brukt frasen 'de har sine regler, vi har våre' et par ganger gjennom oppveksten til ungene. Når jeg drar fram den vet de at det ikke er rom for diskusjon. Så får vi heller være de 'strenge foreldrene'. Det verste er egentlig andre voksne som skal argumentere med at vi må jo la ungene få lov fordi det ferie/helg osv. Nei, vi har våre regler, dere har deres. Anonymkode: e0127...e1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå