Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe jeg ikke har reflektert noe spesielt over, det var jo sånn det var. Det var helst jekslene, men òg en hjørnetann. Hadde tannverk og byll, kjølte ned med kaldt vann fra sprinfen. Ikke sa jeg noe, foreldrene mine sa ingenting, ei heller tannpleieren. tannlegen trakk en gang ut noe som måtte ut, jeg var der alene og gikk kanskje i 8. eller 9. klasse? 

Jeg har alltid tenkt at jeg har hatt normal oppvekst på 90-tallet men dette får meg til å stusse  🙄 Kan tenner være så dårlige at de bare råtner? Ikke medisiner, men har nok ikke fått god opplæring i tannpuss heller, kan jeg tenke meg... Ingen rundt med har noen gang kommentert dette, og jeg har vel bare skjems over hele greia 🤷‍♀️ 

Anonymkode: a4dcf...1b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig kosthold, eller sykdom? Ellers tror jeg ikke i utgangspunktet at barns tenner råter så lett liksom.. 

Anonymkode: 2c302...cd3

Skrevet

Høres ut som omsorgssvikt 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vokste opp på 80- tallet. Stadig hull. Kan ikke huske at foreldrene pusset tennene mine. Husker jeg gjorde det selv hele barneskolen.  Spiste mye Hubba Bubba.  

Anonymkode: 7cc38...980

• Liker 3
Skrevet

For meg høres det rart ut. Du må ha gått med store smerter, og så sa du ikke noe til foreldrene dine. Følte du deg utrygg på å fortelle det til de? Synes også det høres rart ut at det ikke ble tatt tak i av tannhelsetjenesten. At tannpleier ikke sa noe. Men noen har mer skjøre tenner eller spytt som ikke er så gunstig og får lettere tannråte. Så du kan jo ha vært uheldig med utgangspunktet. Men at du gikk rundt med dette alene og at ingen oppdaget det eller overså det synes jeg er spesielt. Det skurrer litt. Du skriver at du ellers tenker at oppveksten var normal. Hva var normal for deg? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barn blir kalt inn årlig til tannlegen gjennom hele grunnskolen. De fanger opp slike ting fort og gjør noe med det fortløpende. Så her må det nest handle om alvorlig tannlegeskrekk og den skulle selvfølgelig noen ha hjulpet deg med. Foreldre, skoletannlege og helsestasjonen. Har du mye plage med tennene i dag og store utgifter pga dette, kan du søke om erstatning for dårlig oppfølging i systemet.

Anonymkode: 977f4...93d

AnonymBruker
Skrevet

Hull er nå en ting, men her var det snakk om tenner som råtnet i hel, knakk og var skarpe som fy 😌 kjemperart at ingen tok affære. For meg var det bare sånn, tenkte det var min feil, mitt problem. Var sjeleglad da den mest synlige røk ut, jeg mistet melketennene sent. Ingen tannlegeskrekk. Normal oppvekst ja, kanskje litt mye selvstyr, derav tannpuss på egenhånd. Ikke sykdom, kosthold må ha vært normalt. Ikke bøttevis med snop. Tennene i dag er ikke så galne, men litt gule/mørke i forhold til mange andre. 

Trådstarter

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hull er nå en ting, men her var det snakk om tenner som råtnet i hel, knakk og var skarpe som fy 😌 kjemperart at ingen tok affære. For meg var det bare sånn, tenkte det var min feil, mitt problem. Var sjeleglad da den mest synlige røk ut, jeg mistet melketennene sent. Ingen tannlegeskrekk. Normal oppvekst ja, kanskje litt mye selvstyr, derav tannpuss på egenhånd. Ikke sykdom, kosthold må ha vært normalt. Ikke bøttevis med snop. Tennene i dag er ikke så galne, men litt gule/mørke i forhold til mange andre. 

Trådstarter

Hvis det var sykdom så burde jo de tennene du har nå også være like dårlig, samme hvis det var manglende tannpuss for det er ganske mange år etter at melketenner faller ut (selv om du mister de sent) til man er voksen nok til å evt ta et skikkelig ansvar for pussingen om man ikke har lært det tidlig.. Og siden min eldste vokste opp på 90 tallet kan jeg skrive under på at ingen tannlege med respekt for seg selv ville latt være å reagere om det var så ille som du husker (og det med hukommelsen er merkelig for den lager falske minner hele tiden...)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det var omsorgssvikt, som en får seg til å svare, nei. Gud, i dag er jo ALT omsorgssvikt!

- Du var hos tannlegen innimellom.

- Pusset tennene dine hver kveld, dog uten hjelp.

- Du har ikke stusset over barndommen din før NÅ. Hadde du opplevd omsorgssvikt, ville du garantert merket det tidligere i livet.

- Noen har bare svært dårlige melketenner. Saft med sukker som mange fikk som tørstedrikk på den tiden, gjorde sikkert ikke saken noe bedre.

Rart hvordan noen bare må lete etter feil hos sine foreldre… Har du ellers hatt en grei oppvekst som du skriver, tenker jeg ikke at du trenger å stusse noe mer over akkurat det.

Anonymkode: 2d4f7...5af

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine var ikke ''råtne'', men de gikk veldig innover. Men så brukte jeg smokk nesten helt til 1.klasse. Helt kriiise når jeg tenker på det i ettertid, men de falt jo ut så merker jo selvfølgelig ikke noe av det idag og mange ble trekt før jeg fikk regulering.🙇‍♀️

Anonymkode: cf6c3...cf0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er noe jeg ikke har reflektert noe spesielt over, det var jo sånn det var. Det var helst jekslene, men òg en hjørnetann. Hadde tannverk og byll, kjølte ned med kaldt vann fra sprinfen. Ikke sa jeg noe, foreldrene mine sa ingenting, ei heller tannpleieren. tannlegen trakk en gang ut noe som måtte ut, jeg var der alene og gikk kanskje i 8. eller 9. klasse? 

Jeg har alltid tenkt at jeg har hatt normal oppvekst på 90-tallet men dette får meg til å stusse  🙄 Kan tenner være så dårlige at de bare råtner? Ikke medisiner, men har nok ikke fått god opplæring i tannpuss heller, kan jeg tenke meg... Ingen rundt med har noen gang kommentert dette, og jeg har vel bare skjems over hele greia 🤷‍♀️ 

Ehh.. jeg er født i 92’ og jeg hadde råtne tenner når jeg gikk på barneskolen, og det er fordi moren min rusa seg - hun gadd ikke pusse tennene mine eller minne meg på det. Ikke fikk jeg mat heller, bare kjeks o.l 

Tannlegen reparerte selvfølgelig alle tenne mine og var mildt sagt sjokkert. Jeg flyttet til min far 100% og tennene ble fikset, har vært flink med tannpuss og tanntråd all since 😎

Anonymkode: a55bc...ed1

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du huske hva dere spiste og drakk? Hvordan var det med klær og dusjing? Jeg vet ikke om noen tenner råtner lettere enn andre, men kanskje du bare aldri lærte å pusse tennene. Kan du huske om dere hadde tannkrem, eller "vasket" du munnen bare under det rennende vannet? Eller brukte du voksen tannkrem? 

Anonymkode: b599b...fd2

AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at tannhygienen generelt var noe dårligere i "gamle dager" i hvertfall, jeg er født i -79 og har aldri hatt hull.

Anonymkode: 70dd5...3ff

AnonymBruker
Skrevet

Tror dette med tenner og kan ha mye med arv å gjøre. Jeg er født i 78,kan ikke erindre at mine foreldre noensinne hjalp meg med tannpuss. Gikk årlig til skoletannlege, brukte fluor og har hatt 2 hull i hele mitt liv. Går enda årlig og tannlegen sier at mine tenner «ser» yngre og bedre ut enn hva alderen tilsier. Eldstemann derimot plages mer med sine, til tross for god oppfølging , og der legger jeg mye av skylda på brus og energidrikker,noe som det gikk lite av i min ungdom.

Anonymkode: b1248...d26

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trådstarter

Det kommer an på - noen kan ha generiske disposisjoner.

Min bror hadde råtne melketenner, og det kom som følge av omsorgssvikt.

Helt tragisk. Jeg hadde også ansvar for tannpuss selv, og hadde stadige betennelser. 

Anonymkode: e87cc...1f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Tror ikke det var omsorgssvikt, som en får seg til å svare, nei. Gud, i dag er jo ALT omsorgssvikt!

- Du var hos tannlegen innimellom.

- Pusset tennene dine hver kveld, dog uten hjelp.

- Du har ikke stusset over barndommen din før NÅ. Hadde du opplevd omsorgssvikt, ville du garantert merket det tidligere i livet.

- Noen har bare svært dårlige melketenner. Saft med sukker som mange fikk som tørstedrikk på den tiden, gjorde sikkert ikke saken noe bedre.

Rart hvordan noen bare må lete etter feil hos sine foreldre… Har du ellers hatt en grei oppvekst som du skriver, tenker jeg ikke at du trenger å stusse noe mer over akkurat det.

Anonymkode: 2d4f7...5af

Dårlig tannhelse er et viktig tegn på omsorgssvikt jo, kan også vise seksuelle overgrep.

Vi vokste opp med rusavhengige foreldre, noe som gjenspeilte seg i en hel masse ting.

Blant annet dårlig tannhelse. Heldigvis fikk jeg veiledning av tannlegen som barn/ungdom.

Vi har alle utviklet periodontitt. 

Dette kan være arvelig faktor, men den av oss som er minst angrepet er meg. Og jeg hadde best tannhygiene som barn. Den som er hardest angrepet er barnet som hadde råtne melketenner. 

Anonymkode: e87cc...1f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er onsorgssvikt nei, heller ikke rus i bildet 😬 vi hadde vanlig mat, mye fisk, og saft til maten. Hadde nok gjerne saft med på skolen, lite brusdrikking. Angående tannkrem så hadde vi det, var til og med medlem i Peppe Pepsodent sin klubb 😅 ❤️ har nok mye med opplæring å gjøre ja. Kanskje det ikke var så farlig siden alt var melketenner, og ville ramle ut til slutt... Tennene jeg har nå bærer preg av manglende opplæring, for flere tannleger har spurt om jeg har hatt regulering og har hatt vansker for å komme til å pusse  (hvit misfarging eller hva jeg skal kalle det). 

AnonymBruker
Skrevet

Venninne født i 77 hadde også det. I den familien er det dårlige tenner. Hennes melketenner var svarte, men de som kom igjen var fine. Men hun har og hadde lett for å få hull i de. Og det samme har hennes barn. Fra de var små har de vært hos tannlege 1 til 2 ganger i året. 

Jeg er født samme år. Begge er av "fluortablettgenerasjonen". Aldri hatt hull. Kun trekt visdomstenner og justert tyggeflata i jekslene.

Anonymkode: fd804...f3d

Gjest Athena Catalina
Skrevet

Hadde også mye hull da jeg var barn på 80-tallet, hadde nok med at jeg fikk pusse tennene selv, veldig tidlig og aldri lærte hvordan pusse skikkelig.  

Men nå har jeg fine tenner, ikke hatt hull siden ungdomsskolen. 

AnonymBruker
Skrevet

på ett eller annet tidspunkt er vel folk rett og slett nødt til å ta mer ansvar for den situasjonen de selv er i.  

at foreldrene aldri var med for å pusse  tennene til ungene sine er vel egentlig ikke noe "argument" for noe som helst. Jeg pusset i alle fall mine egne tenner allerede fra barneskolen. Aldri hatt ett eneste hull jeg heller.

Anonymkode: e21e6...823

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...