Gå til innhold

Vet ikke hvordan jeg skal råde venninne med alkoholisert mann

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å sette seg inn i en slik situasjon. De har barn i barnehage og skole, vært sammen i over 13 år. Mannen har hatt perioder med mye alkohol, men hatt god kontroll stort sett. 

Hun forteller nå om at ferien er utfordrende fordi han har plutselig begynt å drikke mye. Drikker tidligere på kvelden og mer enn før. Dette gjør at hun føler aleneansvar for barna, hun drikker da selvsagt ikke slik at hun er der for barna, ber mannen sove på gjesterommet osv. Men venninnen min sier hun blir svært lei seg, stresset og urolig. For når hun tar opp emnet og ber han roe ned, så går han i forsvar med en gang og går raskt unna (går ut av rommet). Og da sender han henne stygge meldinger, truer med å gjøre det slutt. 

Venninnen min er frustrert. For hele familien har gledet seg til ferien, late sommerdager sammen. Men at dette legger lokk på alt. Hun legger seg tidlig med barna, står opp med dem. Mannen legger seg sent, står opp sent, går glipp av dagens tidlige aktiviteter osv. Og hun må unnskylde mannen, få barna på andre tanker. 

Da jeg svarte venninnen min at jeg selv kanskje ville dratt et annet sted en mannen, hatt barna alene, så ble hun ikke fornøyd med svaret. Jeg vet at det hun ønsker seg mest er at han skal innse at han må slutte å drikke, få hjelp for det eller hva det innebærer. Mens jeg tror det er lite som vil få han til å endre seg, da han alltid har hatt et anstrengt forhold til alkohol. 

Hva skal jeg si? Hva ville dere gjort?

Anonymkode: a4b00...67f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde rådet henne til å få med mannen på familievernkontoret. Og skal han fortsette å ha en familie, så må han slutte å drikke. Jeg hadde gitt han et ultimatum. Og tror nok hun bør belage seg på å bli alene.

Anonymkode: ed598...7f2

AnonymBruker
Skrevet

Hun er jo i praksis allerede alenemor. Hun vil få mindre bekymringer om hun forlater han. Uansett hva hun sier og gjør ovenfor mannen vil det ikke ha noen betydning før han SELV innser at han har et problem. 

Anonymkode: 2296c...adc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye drikker han da? Får hun panikk fordi han tar to øl før legging av barna? Det er jo ikke noe problem. 

Hva er saken?

Anonymkode: 4a9f7...2d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor mye drikker han da? Får hun panikk fordi han tar to øl før legging av barna? Det er jo ikke noe problem. 

Hva er saken?

Anonymkode: 4a9f7...2d3

Det står at han drikker mye. Følger ikke familiens døgnrytme. Hun må ta alt husarbeid og ansvar fordi han er full. 

Hun er redd og usikker. Mannen sover på gjesterommet. Hun må også unnskylde mannen ovenfår barna. 

Problemet her er ikke antall enheter, det skjønner du og. Og det er IKKE opp til deg å avgjøre om han drikker mye eller lite.

Han drikker for mye til at familien fungerer. Da har man et alkoholproblem, selv om du kanskje tenker "det er lite".

Anonymkode: ff870...d0a

• Liker 2
  • Nyttig 1
  • 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2022 den 23.37):

Vanskelig å sette seg inn i en slik situasjon. De har barn i barnehage og skole, vært sammen i over 13 år. Mannen har hatt perioder med mye alkohol, men hatt god kontroll stort sett. 

Hun forteller nå om at ferien er utfordrende fordi han har plutselig begynt å drikke mye. Drikker tidligere på kvelden og mer enn før. Dette gjør at hun føler aleneansvar for barna, hun drikker da selvsagt ikke slik at hun er der for barna, ber mannen sove på gjesterommet osv. Men venninnen min sier hun blir svært lei seg, stresset og urolig. For når hun tar opp emnet og ber han roe ned, så går han i forsvar med en gang og går raskt unna (går ut av rommet). Og da sender han henne stygge meldinger, truer med å gjøre det slutt. 

Venninnen min er frustrert. For hele familien har gledet seg til ferien, late sommerdager sammen. Men at dette legger lokk på alt. Hun legger seg tidlig med barna, står opp med dem. Mannen legger seg sent, står opp sent, går glipp av dagens tidlige aktiviteter osv. Og hun må unnskylde mannen, få barna på andre tanker. 

Da jeg svarte venninnen min at jeg selv kanskje ville dratt et annet sted en mannen, hatt barna alene, så ble hun ikke fornøyd med svaret. Jeg vet at det hun ønsker seg mest er at han skal innse at han må slutte å drikke, få hjelp for det eller hva det innebærer. Mens jeg tror det er lite som vil få han til å endre seg, da han alltid har hatt et anstrengt forhold til alkohol. 

Hva skal jeg si? Hva ville dere gjort?

Anonymkode: a4b00...67f

Jeg ville ha sagt at jeg vet at hun ønsker seg en familie idyll, men at den desverre er helt uoppnåelig med et alkohol forbruk hos han. Hun må forstå at hans oppførsel er kun pga forbruket og har ingenting med henne å gjøre. Gjør henne oppmerksom på medavheninghet. Beste hjelpen for han er at hun setter hardt mot hardt iht han og alkohol forbruket. Det kan jo bli vrient når ham allerede er i gang. Er selv oppvokst med alkoholiker far. Og jeg mener hun bør ta med barna umiddelbart, dersom han ikke lytter iht å drikke seg full med barn til stede.

Feks vi kam ta oss en øl til maten. Men jeg har hatt en streng regel på ikke synlig beruset. En gang trosset mannen dette og oppførte seg dårlig i fylla. Jeg kjører ikke silent treatment. Men denne gangen gjorde jeg det til han ville snakke om det. Og da forklarte jeg i klartekst. At han fint klarer å drikke seg dritings uten unger til stede. Og hvis det skjer en eneste gang til, så kan han stå opp fyllesyk  å pakke seg ut av huset.  Umiddelbart.  12 år siden og han har ikke trengt å pakke ennå. Men dealen står ennå

Anonymkode: 040fe...f31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...