Gå til innhold

7 åringen vil ikke spise

Anbefalte innlegg

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Datteren min på 7 år spiser nesten aldri opp matpakken.

Hun sier at hun ikke rekker for hun prater for mye når de skal spise og hvis hun tar med maten ut mister hun den :forvirret:

Hun har også sagt at noen ganger gidder hun rett og slett ikke.

Vi har prøvd:

Snakke med lærer så hun kan bli minnet om og spise

Velge pålegg selv ( kun sjokolade pålegg en gang i uken)

Stjerne system. En stjerne når hun har spist opp og da får hun en premie

Ikke noe kjeks eller lign , kun frukt hvis hun ikke har spist opp

Alt dette virker ca en uke eller to og så er det til bake til og ikke spise igjen- så vi vet at hun kan

Dette begynner og bli en negativ sirkel fordi jeg nå blir irritert hvis hun ikke har spist opp for jeg vet hun kan og hun er nervøs for og fortelle at hun ikke har spist opp for hun er redd jeg skal bli sint ( ja har dårlig samvittighet)

Hun får kun 1 skive med seg.

Trenger hjelp – har noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg ikke ville spise på skolen som barn ble jeg holdt igjen av klasseforstander i matfri. I en uke måtte jeg spise matpakken min alene med lærer fø jeg fikk gå ut til de andre ungene... Så snart spisingen skled ut igjen, ble det gjentatt... Lærte meg fort å spise med de andre barna for å slippe...

:)

Skrevet
Da jeg ikke ville spise på skolen som barn ble jeg holdt igjen av klasseforstander i matfri. I en uke måtte jeg spise matpakken min alene med lærer fø jeg fikk gå ut til de andre ungene... Så snart spisingen skled ut igjen, ble det gjentatt... Lærte meg fort å spise med de andre barna for å slippe...

:)

Det var en veldig god ide! Kanskje noe å prøve?

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Da må læreren være igjen i friminuttet og det4 kan hun ikke for hun har enten pause eller er ute

Skrevet

Leser de ikke bok mens de spiser? Kanskje vanskelig å få matro hvis alle kan prate fritt?

Gjest Gamle Alex
Skrevet

De gjør det også , så det sier jo litt om hvor veloppdragen hun er under matro tiden :sjenert:

Har tatt set opp med læreren hennes flere ganger og hun har ikke engang lagt merke til det så hun ka njo ikke være såååååå utrolig heller

Ungen spiser rett og slett ikke

Skrevet

Hvor mange skiver har datteren din med seg?

Min datter på 6 år spiser heller ikke alltid opp matpakken sin. Da har jeg sendt med henne 2 brødskiver. Hun sier at hun ikke rekker å spise hele matpakken og at hun blir fort mett.

Så nå sender jeg bare med 1 brødskive + litt frukt.

Og det er tydeligvis mer enn nok for henne.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Hun har bare med 1, delt i to. Hun spiser ikke en halv en engang

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Jeg vet ikke om det er sånn med datteren din, men da jeg gikk på barne- og ungdomsskolen ville jeg ikke spise eller drikke på skolen fordi jeg var redd for at jeg skulle måtte på do. Jeg prøvde å unngå å spise om morgenen også, men mor tvang meg, og da kunne jeg i hvert fall ikke ha i meg noe på skolen, for da ville det bli umulig å holde seg hele dagen! Det å gå på do på skolen var helt fryktelig for meg, og jeg var der to ganger i løpet av hele barneskolen. Den ene gangen fordi jeg skjønte at jeg hadde fått mensen.

Hvorfor jeg var så redd for å gå på do der, vet jeg ikke, og kan ikke huske at jeg tenkte på det som noe problem på videregående, så det gikk da tydeligvis over etter hvert...

Synes du skal være veldig forsiktig med å konfrontere henne med at det er igjen mat i matboksen; da ender det bare med at hun kaster maten før hun kommer hjem og sier hun har spist. Det gjorde jeg... Da har du ikke lenger noen kontroll på om og eventuelt hvor mye hun spiser.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Synes du skal være veldig forsiktig med å konfrontere henne med at det er igjen mat i matboksen; da ender det bare med at hun kaster maten før hun kommer hjem og sier hun har spist. Det gjorde jeg... Da har du ikke lenger noen kontroll på om og eventuelt hvor mye hun spiser.

Vet det :sjenert: , skulle ønske jeg klarte og styre meg hver gang, men blir bare så oppgitt for jeg vet hun kan.

Det med toalettet var ingen dum teori , men det re nok ikke der problemet hennes ligger. Ingen toalettproblemer :)

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Vet det  :sjenert: , skulle ønske jeg klarte og styre meg hver gang, men blir bare så oppgitt for jeg vet hun kan.

Det med toalettet var ingen dum teori , men det re nok ikke der problemet hennes ligger. Ingen toalettproblemer :)

Jeg hadde heller ingen problemer med do-gåing noe annet sted enn på skole. Det gikk helt fint både hjemme, borte på besøk, på kjøpesentre, kafeer, på toget... Det var bare på skolen. Som sagt så aner jeg ikke hvorfor, og tror ikke jeg visste det da heller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...