Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) for fire år siden hadde jeg en fødsel og opplevde et stort blodtap fordi livmoren ikke trakk seg sammen etter fødselen (atoni). Ble dårlig i lang tid etter dette, og har ikke turt å bli gravid på nytt. Har lyst på et barn til, men er redd for å skulle «blø ihjel» ved neste fødsel. Er det noen der ute som har opplevd å miste mye blod ved første fødsel og fått flere barn? Hvordan gikk det?? 

Anonymkode: 06bf7...8bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei :) for fire år siden hadde jeg en fødsel og opplevde et stort blodtap fordi livmoren ikke trakk seg sammen etter fødselen (atoni). Ble dårlig i lang tid etter dette, og har ikke turt å bli gravid på nytt. Har lyst på et barn til, men er redd for å skulle «blø ihjel» ved neste fødsel. Er det noen der ute som har opplevd å miste mye blod ved første fødsel og fått flere barn? Hvordan gikk det?? 

Jeg har ikke barn, så jeg kan ikke svare på det. Men jeg har venninner med fødselskomplikasjoner. Det er vanlig med ekstra oppfølging både fysisk og psykisk hvis du har hatt komplikasjoner i tidligere svangerskap. Du burde snakke med fastlegen kanskje?

Skrevet
Topsi skrev (11 minutter siden):

Jeg har ikke barn, så jeg kan ikke svare på det. Men jeg har venninner med fødselskomplikasjoner. Det er vanlig med ekstra oppfølging både fysisk og psykisk hvis du har hatt komplikasjoner i tidligere svangerskap. Du burde snakke med fastlegen kanskje?

Ja, det er planen :) men ville bare høre om andres erfaringer i tillegg liksom :) men absolutt ja, må snakke med fastlege 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en atonisk blødning etter første fødsel. Var dårlig LENGE etterpå, det var helt grusomt i tillegg til alt annet. 

En atonisk blødning er skrevet ned i din epikrise etter fødsel. Min erfaring er slik: jordmor visste om blødningen når jeg kom dit for svangerskapskontroll med andremann og dette ble også notert ned på gravidskjemaet. Jeg var også inne til sjekk av morkakeplassering og fikk da helt tilfeldig overlegen som utførte forløsningen på meg. Hun sørget derfor at det ble notert ned på sykehuset ang tidligere blødning. Når jeg kom inn til fødsel med andremann var de tidlig på ballen og gjorde tiltak for å være forberedt. De var også veldig obs på blødning etter fødselen og jeg ble kontrollert grundig. Livmoren trakk seg fint sammen og jeg hadde normal blødning denne gangen. 

Mitt tips er å snakke om dette med jordmor, og få henne til å notere det på skjemaet du skal ha med til sykehuset i forbindelse med fødsel. Skriv det også i fødeskjemaet dersom dette finnes på ditt sykehus. Lykke til ❤️

Anonymkode: f4d0d...335

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

jeg sjønner ikke no har du klina før det lurerr jeg på

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde en atonisk blødning etter første fødsel. Var dårlig LENGE etterpå, det var helt grusomt i tillegg til alt annet. 

En atonisk blødning er skrevet ned i din epikrise etter fødsel. Min erfaring er slik: jordmor visste om blødningen når jeg kom dit for svangerskapskontroll med andremann og dette ble også notert ned på gravidskjemaet. Jeg var også inne til sjekk av morkakeplassering og fikk da helt tilfeldig overlegen som utførte forløsningen på meg. Hun sørget derfor at det ble notert ned på sykehuset ang tidligere blødning. Når jeg kom inn til fødsel med andremann var de tidlig på ballen og gjorde tiltak for å være forberedt. De var også veldig obs på blødning etter fødselen og jeg ble kontrollert grundig. Livmoren trakk seg fint sammen og jeg hadde normal blødning denne gangen. 

Mitt tips er å snakke om dette med jordmor, og få henne til å notere det på skjemaet du skal ha med til sykehuset i forbindelse med fødsel. Skriv det også i fødeskjemaet dersom dette finnes på ditt sykehus. Lykke til ❤️

Tusen takk for utfyllende svar ☺️ Så godt å høre at det gikk fint! Når man går alene å grubler så tar angsten fort overhånd og man lager seg mye «fantasier». 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Tusk1 skrev (4 minutter siden):

Tusen takk for utfyllende svar ☺️ Så godt å høre at det gikk fint! Når man går alene å grubler så tar angsten fort overhånd og man lager seg mye «fantasier». 

Ja det gjør den så absolutt.. men ikke la første fødsel skremme deg og tenk heller at denne gangen blir det ikke som sist gang! Ikke ta sorgene på forskudd 🤗 Jeg hadde stor atonisk blødning, ble klippet, vacum ++ med første. Andremann var det normal blødning og kun to pyntesting. Det var en helt fantastisk følelse etterpå, og jeg ba jordmor sjekke flere ganger «der nede» om hun var sikker på at ting ikke var verre 😂 

AnonymBruker
Skrevet

Opplevde det samme som ab…335 :) Mistet flere liter blod første gang, måtte hasteopereres, lå på intensiv, fikk mange blodoverføringer og slet i et år etterpå med svimmelhet, kvalme, utmattelse etc pga lav blodprosent. 

Ble tatt veldig alvorlig ved andre svangerskap. Var på flere kontrollultralyder for morkakeplassering og de var VELDIG obs under fødsel. Jeg ble forløst av lege (tilkalt da jeg hadde 8 cm åpning, for sikkerhets skyld), hadde klar veneflon i hånden for å kunne raskt få medikamenter, det var flere jordmødre og sykepleiere tilstede da barnet kom osv. De fulgte meg med falkeblikk - er sikker på at et eller annet helsepersonell så på meg konstant de første to timene 😅 Målte også blodtrykk og puls veldig ofte. 

Jeg blødde litt mer enn normalt med nr 2 også, men ikke i nærheten av hva jeg gjorde med nr 1. Kanskje fordi de raskt iversatte tiltak? Det vet jeg ikke. Vet ikke hva som evt ble gjort heller, var litt i ørska akkurat da 🙊 Slapp i alle fall operasjon, intensiv og blodoverføringer denne gangen :) Var en ekstra dag på barsel for å sjekke at blodprosenten kom seg. Gikk på hestedose jern i en mnd, så ferdig! 

Selv merket jeg lite etter andre fødsel, formen var HELT annerledes. Var litt svimmel om jeg reiste meg fort etc, men sammenlignet med første var det absolutt ingenting å klage på :) 

Anonymkode: c6473...336

Skrevet

Tusen takk for svar, så greit å høre hvordan andre har opplevd dette ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...