Gå til innhold

Barn med spesialpedagogisk behov i barnehagen


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn som trenger ekstra oppfølging. Barnehagen nevner atferd, språk, sosialt samspill etc. vi ser deler av dette hjemme, men ikke alt. Vi er nå henvist til fagteamet i bydelen og de kommer med masse tiltak. Jeg sitter med en vond smak i munnen. All fokus er på tiltak og ingen nevner utredning med ett ord. HVORFOR barnet er som det er virker ubetydelig for dem, de skal kun behandle symptomene. Er dette vanlig? 

Anonymkode: 9a94d...bbc

  • Hjerte 1
Skrevet

Barnehagebarn er ofte for små for utredning. Tiltak via PPT og kartlegging via BUP er vanlig i den alderen.

Burde du ikke være glad dersom barnehagen og kommunen vurderer det til at barnet vil ha tilstrekkelig utbytte av tiltak? 

  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Mrs Robinson skrev (2 minutter siden):

Barnehagebarn er ofte for små for utredning. Tiltak via PPT og kartlegging via BUP er vanlig i den alderen.

Burde du ikke være glad dersom barnehagen og kommunen vurderer det til at barnet vil ha tilstrekkelig utbytte av tiltak? 

Hvordan kan du sette i gang gode tiltak når man ikke vet hva opphavet til problemene er? Barnehagen mener blant annet at språket er en del av problemet, der er vi uenig. Så setter de sikkert i gang masse språktiltak da(greit nok det ingen har vondt av det) men så er det noe annet som er årsaken til problemet, og det blir ikke adressert. De er ikke for unge for å testes når de er 5 år. 
 

ts

Anonymkode: 9a94d...bbc

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan kan du sette i gang gode tiltak når man ikke vet hva opphavet til problemene er? Barnehagen mener blant annet at språket er en del av problemet, der er vi uenig. Så setter de sikkert i gang masse språktiltak da(greit nok det ingen har vondt av det) men så er det noe annet som er årsaken til problemet, og det blir ikke adressert. De er ikke for unge for å testes når de er 5 år. 
 

ts

Anonymkode: 9a94d...bbc

Ved å sette i gang tiltak kan man utelukke ganske mye, samtidig som de får satt i gang tidlig innsats. 

Men du har allerede bestemt deg, så dere får ha lykke til. Ikke så nøye hva pedagoger med utdannelse og kommunalt ansatte med (sannsynligvis enda lengre) utdannelse mener og observerer :)

  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

I vår kommune er vi pedagoger i barnehage pålagt å tilrettelegge og prøve ut ulike tiltak i minst 6 mnder før vi sender henvisning til PPT. Vi har jo bred erfaring med barn og har en fornemmelse om hva barnet har behov for også uten en diagnose. 

Anonymkode: 0c261...699

  • Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mrs Robinson skrev (11 minutter siden):

Ved å sette i gang tiltak kan man utelukke ganske mye, samtidig som de får satt i gang tidlig innsats. 

Men du har allerede bestemt deg, så dere får ha lykke til. Ikke så nøye hva pedagoger med utdannelse og kommunalt ansatte med (sannsynligvis enda lengre) utdannelse mener og observerer :)

Nå har de ikke mange månedene på seg å gjøre det. Det er minus juli 12 måneder til skolestart. Hvorfor bruke prøve-og feilemetoden i steden for å undersøke skikkelig, de kaster jo bare bort tiden. 
 

Det er vel og bra med observasjon, men enkelte ting kan man bare finne ut av ved å teste. Hvorfor ikke gjøre begge deler? 
 

ts

Anonymkode: 9a94d...bbc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I vår kommune er vi pedagoger i barnehage pålagt å tilrettelegge og prøve ut ulike tiltak i minst 6 mnder før vi sender henvisning til PPT. Vi har jo bred erfaring med barn og har en fornemmelse om hva barnet har behov for også uten en diagnose. 

Anonymkode: 0c261...699

Det er gjort, og barnehagen har dannet seg (til dels sprikende) teorier til hva som er problemet.  Vi er steget videre, og er henvist til pedagogisk fagteam, men selv de skal vare «observere» før de setter i gang tiltak. Hvor  mye mer kan de finne ut av å nok en gang «observere»? Det finnes tester for språk som går ned til 5 års alder hvorfor tas ikke de? Hvorfor fortsette å gjøre vurderinger ut fra hva de» ser»? 
 

ts

Anonymkode: 9a94d...bbc

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er barnet henvist PPT? Har barnehagen kartlagt språket noe?

Husk at du kan henvise til PPT selv om bhg er vanskelig. 

Anonymkode: 411c8...da5

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du ønsker utredning av et barn i så ung alder må du nok gå utenfor barnehagen, og da er det om å gjøre å finne en lege/spesialist/annen fagperson som er villig til å utrede barnet for alt og ingenting.. ofte vil fagpersonell stille seg motvillig til sånt fordi det i det store og hele vil være en større belastning for barnet enn perioder med observasjon og tiltak. Og om de setter i gang utredning må dere belage dere på at det kan ta minst like lang tid, og resultere i like «sprikende» resultater som barnehagen har kommet fram til så langt, alder og utvikling tatt i betraktning. Barn og deres utvikling er utrolig individuelt, og det vil uansett måtte prøves ut forskjellige tiltak for å finne arbeidsmåtene som passer hvert enkelt barn best mulig, med eller uten klar diagnose. Ut i fra det du skriver virker det som at det kan være en eller flere spesifikke diagnoser som du mener kan være aktuelle, og da vil nok det å kontakte fastlegen være første steg. Utover det vil jeg bare si at barnehagenes lovpålagte praksis med tidlig innsats og eventuell spesialpedagogisk hjelp for barna som trenger ekstra hjelp og støtte, er noe vi bør være takknemlige for. Barnehagen er barnas første steg på danning- og utdanningsløp, og jo tidligere hjelpen kan gis, jo bedre er det. Selv om det kan oppfattes som «bare» observasjon og prøv-og-feil. 

Anonymkode: 86add...4e3

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan du sette i gang gode tiltak når man ikke vet hva opphavet til problemene er? Barnehagen mener blant annet at språket er en del av problemet, der er vi uenig. Så setter de sikkert i gang masse språktiltak da(greit nok det ingen har vondt av det) men så er det noe annet som er årsaken til problemet, og det blir ikke adressert. De er ikke for unge for å testes når de er 5 år. 
 

ts

Anonymkode: 9a94d...bbc

Ta kontakt med habilitering tjenesten i kommunen de forteller deg hvordan dere skal gå frem.

 

Anonymkode: cec84...f2f

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare få barnet utredet da? PPT kan du henvise til selv. Fastlegen kan evt. henvise til BUP?

Anonymkode: 03c12...5dd

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så lett å være foreldre når barnet ikke er akkurat som alle andre. Det kan være skikkelig vanskelig å føle at alle andre bestemmer og kontrollerer både hva som skal skje og når det skal skje. Alt gjøres stort sett med de beste intensjoner for barnet. Som jeg forstår deg er du bekymret for at barnet ditt ikke vil få riktig hjelp dersom det ikke foreligger riktig diagnose. At ulike diagnoser skal føre til ulike tiltak. Det er ikke sånn. Utfordringer med språk og sosialt samspill kan ha mange ulike årsaker. Det kan være en språkvanske, ADHD, autismespekterforstyrrelse eller andre ting. Om språket svikter oppstår det også andre vansker som sosiale ferdigheter og adferd. Ofte er det vanskelig å vite hva som skyldes hva. Barn med språkvansker og barn med autisme kan for eksempel ha mange likhetstrekk. Tiltakene er stort sett de samme og har effekt ved ulike diagnoser. Tidlig innsats er viktig, at barnehagen kommer i gang nå vil ha stor betydning for ditt barn. Effekten av tiltakene og observasjoner underveis vil være viktig ved en eventuell henvisning til Bup/nevrohabilitering. Utredninger tar tid, ofte minst 6 mnd. Ofte landes ikke en diagnose dersom barnet er ungt og ikke har klare nok symptomer.

Anonymkode: 40351...abc

  • Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er barnet henvist PPT? Har barnehagen kartlagt språket noe?

Husk at du kan henvise til PPT selv om bhg er vanskelig. 

Anonymkode: 411c8...da5

Nei, barnet er henvist fagteam i bydelen.  Eneste kartleggingen som jeg har sett er den skreeningen med det hjulet hvor de fargelegger, men den går ikke bare på språk, men alt mulig. 
 

ts

Anonymkode: 9a94d...bbc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dersom du ønsker utredning av et barn i så ung alder må du nok gå utenfor barnehagen, og da er det om å gjøre å finne en lege/spesialist/annen fagperson som er villig til å utrede barnet for alt og ingenting.. ofte vil fagpersonell stille seg motvillig til sånt fordi det i det store og hele vil være en større belastning for barnet enn perioder med observasjon og tiltak. Og om de setter i gang utredning må dere belage dere på at det kan ta minst like lang tid, og resultere i like «sprikende» resultater som barnehagen har kommet fram til så langt, alder og utvikling tatt i betraktning. Barn og deres utvikling er utrolig individuelt, og det vil uansett måtte prøves ut forskjellige tiltak for å finne arbeidsmåtene som passer hvert enkelt barn best mulig, med eller uten klar diagnose. Ut i fra det du skriver virker det som at det kan være en eller flere spesifikke diagnoser som du mener kan være aktuelle, og da vil nok det å kontakte fastlegen være første steg. Utover det vil jeg bare si at barnehagenes lovpålagte praksis med tidlig innsats og eventuell spesialpedagogisk hjelp for barna som trenger ekstra hjelp og støtte, er noe vi bør være takknemlige for. Barnehagen er barnas første steg på danning- og utdanningsløp, og jo tidligere hjelpen kan gis, jo bedre er det. Selv om det kan oppfattes som «bare» observasjon og prøv-og-feil. 

Anonymkode: 86add...4e3

Jeg tenker ikke at første steg bør være helsevesenet, men at fagteamet burde kartlegge noe, eller hvis de ikke har kompetansen, henvise til PPT.

 

Jeg tror ikke barnet har noen diagnoser (og det tror ikke barnehagen heller)  jeg ønsker bare å finne ut hvor «skoen trykker.»

 

Er jo ikke det at jeg ikke er takknemmelig for hjelp, men jeg ønsker riktig hjelp bassert på en utredning av hva som faktisk er problemet, ikke bare en observasjon av symptomer. 
 

ts

Anonymkode: 9a94d...bbc

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan du ikke bare få barnet utredet da? PPT kan du henvise til selv. Fastlegen kan evt. henvise til BUP?

Anonymkode: 03c12...5dd

Hvorfor gjør ikke barnehagen dette? Er ikke det fast rutine?

 

ts

Anonymkode: 9a94d...bbc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske flere var opptatt av å kartlegge hva som er utfordringene og sette inn tiltak rettet mot det. Ikke bare å få på plass en diagnose som de tror skal fortelle så mye (selv om jeg mener at det også er viktig å få på plass etterhvert). Synes det høres ut som barnehagen din gjør en kjempejobb 😊 Her følte vi at mye stoppet opp når diagnose kom på plass, da ble fokuset alt for mye på det, og ikke på utfordringene barnet har som følge av diagnosen.

Anonymkode: 8c7e0...b40

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke så lett å være foreldre når barnet ikke er akkurat som alle andre. Det kan være skikkelig vanskelig å føle at alle andre bestemmer og kontrollerer både hva som skal skje og når det skal skje. Alt gjøres stort sett med de beste intensjoner for barnet. Som jeg forstår deg er du bekymret for at barnet ditt ikke vil få riktig hjelp dersom det ikke foreligger riktig diagnose. At ulike diagnoser skal føre til ulike tiltak. Det er ikke sånn. Utfordringer med språk og sosialt samspill kan ha mange ulike årsaker. Det kan være en språkvanske, ADHD, autismespekterforstyrrelse eller andre ting. Om språket svikter oppstår det også andre vansker som sosiale ferdigheter og adferd. Ofte er det vanskelig å vite hva som skyldes hva. Barn med språkvansker og barn med autisme kan for eksempel ha mange likhetstrekk. Tiltakene er stort sett de samme og har effekt ved ulike diagnoser. Tidlig innsats er viktig, at barnehagen kommer i gang nå vil ha stor betydning for ditt barn. Effekten av tiltakene og observasjoner underveis vil være viktig ved en eventuell henvisning til Bup/nevrohabilitering. Utredninger tar tid, ofte minst 6 mnd. Ofte landes ikke en diagnose dersom barnet er ungt og ikke har klare nok symptomer.

Anonymkode: 40351...abc

Nei. Jeg er redd for at barnet ikke får riktig hjelp om de ikke kartlegger, men kun observerer. Da ser man kun hvordan problemet utarter seg, men ikke hva som forårsaker problemet. Jeg er ikke opptatt av en diagnose, og barnehagen tror heller ikke han har det.

 

Nettopp! Det er å få en klarhet i årsakene jeg ønsker.  
 

Det er jeg helt uenig i. Om vanskene primært er sosiale samspillsvansker bør tiltakene være noe annet, enn om barnet har dårlig ordforråd etc. I tillegg kommer personlighet opp i det hele. Mitt barn er veldig sjenert, ig jeg mistenker at det gjør at han undervurderes språklig fordi han ikke får vist hva han sitter inne med i en barnehagesetting. Derfor burde han testes med en språktest for å få klarhet i hva problemet er. 
 

ts

Anonymkode: 9a94d...bbc

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skulle ønske flere var opptatt av å kartlegge hva som er utfordringene og sette inn tiltak rettet mot det. Ikke bare å få på plass en diagnose som de tror skal fortelle så mye (selv om jeg mener at det også er viktig å få på plass etterhvert). Synes det høres ut som barnehagen din gjør en kjempejobb 😊 Her følte vi at mye stoppet opp når diagnose kom på plass, da ble fokuset alt for mye på det, og ikke på utfordringene barnet har som følge av diagnosen.

Anonymkode: 8c7e0...b40

Hvilken kjempejobb har de gjort? De har kun observert og henvist til et fagteam som skal observere enda mer. 

ts

Anonymkode: 9a94d...bbc

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker ikke at første steg bør være helsevesenet, men at fagteamet burde kartlegge noe, eller hvis de ikke har kompetansen, henvise til PPT.

 

Jeg tror ikke barnet har noen diagnoser (og det tror ikke barnehagen heller)  jeg ønsker bare å finne ut hvor «skoen trykker.»

 

Er jo ikke det at jeg ikke er takknemmelig for hjelp, men jeg ønsker riktig hjelp bassert på en utredning av hva som faktisk er problemet, ikke bare en observasjon av symptomer. 
 

ts

Anonymkode: 9a94d...bbc

Men om dere ikke tror det kan være en diagnose, hvilke tester vil du de skal ta da? De fleste tester er vel opp imot å finne hvilken diagnose en har.

Om barnehagen har observert men ikke klarer å finne ut hvilke tiltak de skal sette inn for å hjelpe barnet så er det jo bra at de får inn fagteam. Og når du og de som har observert i barnehagen ikke er enige om hva problemet er så må jo fagteam observere for å kunne komme med råd. Oppmelding til ppt for test krever jo at en har en liten tanke bak om hva det kan være de bør teste.

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (2 minutter siden):

Men om dere ikke tror det kan være en diagnose, hvilke tester vil du de skal ta da? De fleste tester er vel opp imot å finne hvilken diagnose en har.

Om barnehagen har observert men ikke klarer å finne ut hvilke tiltak de skal sette inn for å hjelpe barnet så er det jo bra at de får inn fagteam. Og når du og de som har observert i barnehagen ikke er enige om hva problemet er så må jo fagteam observere for å kunne komme med råd. Oppmelding til ppt for test krever jo at en har en liten tanke bak om hva det kan være de bør teste.

Tester for å finne ut av hvor han faktisk ligger an (primært) språklig. Slik at han ikke får tiltak rettet mot autismespekteret, hvis det er ordforråd han sliter med, eller ikke får masse hjelp med det sosiale hvis  grunnen til at det sosiale svikter er manglende ordforråd. 
 

Jeg sier ikke at det ikke er bra at de får inn fagteam, men at de må gjøre noe mer enn hva barnehagen allerede har gjort (observere), for å kunne sette inn riktige tiltak. 
 

Jeg tenker det er ganske tydelig at han burde utredes språklig i første omgang og så se hva de resultatene blir. 
 

ts

Anonymkode: 9a94d...bbc

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...