AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #1 Skrevet 27. juni 2022 Hei Første gang jeg skriver her. Jeg har det rett og slett helt j*vlig akkurat nå. Jeg har gått fra å snakke med fastlegen, til å betale for privat psykolog, til å ringe mental helsehjelp-telefonen, til arbeidslivstelefonen, og arbeidstilsynet. Og fagforeninga. Jeg holder på å gå fra konseptet, med andre ord. Begynte i ny jobb i fjor. Alt virket fint og ordentlig på papiret, de første par månedene gikk alt greit. Helt til jeg ble bedre kjent med sjefen. Jeg er veldig tilbakeholden, spesielt med sjefer, men dette var ikke til å unngå. De første varsellampene som begynte å blinke var overdeling av personlige opplysninger. Ettertrykkelig: Info man IKKE deler med ansatte. Etterhvert begynte jeg å skjønne at stillingen ikke var det jeg ble lovet. Det var også utrolig mye baksnakking og stygge kommentarer om tidligere ansatte. Flere varsellamper. Jeg ble ringt om kvelden, fikk kjeft over telefon klokka 10 på natta for noe helt uvesentlig, alt blinka rødt i hodet mitt. Jo bedre kjent jeg ble med arbeidsplassen jo dårligere ble jeg psykisk. Til slutt sa jeg fra at jeg var på vei ut, da jeg endelig sa fra at jeg kom til å si opp rakna det for sjefen. Jeg ble kalt utakknemlig, en utnytter, etnisiteten min ble brukt mot meg, bakgrunnen min ble brukt mot meg, jeg ødela livet til sjefen, og jeg ble så og si nektet å levere oppsigelsen. Jeg fikk beskjed om å endre dato i oppsigelsesbrevet to uker frem i tid med trussel om at mitt ønske om å avtre tidligere ikke kom til å skje. "Det har ingenting å si når leverer den iom at oppsigelsen først gjelder fra 1. i neste måned". Det gikk jeg ikke med på så jeg sendte den like greit på mail senere og sa at jeg ikke aksepterte å endre dato. Til slutt sa hjernen stopp etter å ha grini på jobb fire dager i strekk. Det var utskjelling, anklager, jeg ble fortalt det var fordi sjefen var glad i meg, så fikk jeg en uvelkommen klem, og så gikk det tilbake til konfrontasjon. Det har vært helt vilt. Jeg fikk en skriftlig bekreftelse på at jeg får gå før oppsigelsen, men jeg er fortsatt redd. Jeg blir dårlig bare av tanken på å måtte tilbake til manipuleringa og falskheten. Jeg har aldri i hele mitt liv vært borti en så giftig sjef. Dette er som i en såpeopera, jeg har ikke turt å fortelle legen noenting fordi jeg er redd for å ikke bli trodd, men jeg var dårlig nok til at jeg ble sykemeldt. Jeg er en idiot. Jeg burde gått på dagen, men jeg reagerer med å trekke meg inn i meg selv og gråte under press. Hva gjør jeg nå? Jeg prøver å forberede meg på det verste. Jeg aner ikke hvordan jeg skal sette grenser for denne personen, Jeg ble ringt i helgen og på kveldene. Sjefen møtte opp på døra mi en søndag for å kreve å hente nøkkelen. Jeg var redd for å gå ut den dagen. Hvem går jeg til nå? Hvem kan jeg snakke med om det her? Beklager skrivefeil men jeg er ikke helt tilstede mentalt. Jeg sover ikke, har vært svimmel, gikk på trynet hjemme og brakk tåa, jeg er helt ødelagt. Har time hos legen nå på torsdag. Anonymkode: b3e5a...af0
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #2 Skrevet 27. juni 2022 Hei, mye av det det du skriver minner meg om angstreaksjoner. Du er presset på jobb og blir til og meg oppsøkt hjemme. Tryggheten er borte. Du trenger å komme deg bort fra dette giftige menneske og jeg ser bare en løsning for deg og det er å be legen om sykmelding den siste tiden. Det er ikke en kamp du vil vinne, her er det bare å komme seg bort som gjelder. ❤️ Anonymkode: e105e...e1a
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #3 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei Første gang jeg skriver her. Jeg har det rett og slett helt j*vlig akkurat nå. Jeg har gått fra å snakke med fastlegen, til å betale for privat psykolog, til å ringe mental helsehjelp-telefonen, til arbeidslivstelefonen, og arbeidstilsynet. Og fagforeninga. Jeg holder på å gå fra konseptet, med andre ord. Begynte i ny jobb i fjor. Alt virket fint og ordentlig på papiret, de første par månedene gikk alt greit. Helt til jeg ble bedre kjent med sjefen. Jeg er veldig tilbakeholden, spesielt med sjefer, men dette var ikke til å unngå. De første varsellampene som begynte å blinke var overdeling av personlige opplysninger. Ettertrykkelig: Info man IKKE deler med ansatte. Etterhvert begynte jeg å skjønne at stillingen ikke var det jeg ble lovet. Det var også utrolig mye baksnakking og stygge kommentarer om tidligere ansatte. Flere varsellamper. Jeg ble ringt om kvelden, fikk kjeft over telefon klokka 10 på natta for noe helt uvesentlig, alt blinka rødt i hodet mitt. Jo bedre kjent jeg ble med arbeidsplassen jo dårligere ble jeg psykisk. Til slutt sa jeg fra at jeg var på vei ut, da jeg endelig sa fra at jeg kom til å si opp rakna det for sjefen. Jeg ble kalt utakknemlig, en utnytter, etnisiteten min ble brukt mot meg, bakgrunnen min ble brukt mot meg, jeg ødela livet til sjefen, og jeg ble så og si nektet å levere oppsigelsen. Jeg fikk beskjed om å endre dato i oppsigelsesbrevet to uker frem i tid med trussel om at mitt ønske om å avtre tidligere ikke kom til å skje. "Det har ingenting å si når leverer den iom at oppsigelsen først gjelder fra 1. i neste måned". Det gikk jeg ikke med på så jeg sendte den like greit på mail senere og sa at jeg ikke aksepterte å endre dato. Til slutt sa hjernen stopp etter å ha grini på jobb fire dager i strekk. Det var utskjelling, anklager, jeg ble fortalt det var fordi sjefen var glad i meg, så fikk jeg en uvelkommen klem, og så gikk det tilbake til konfrontasjon. Det har vært helt vilt. Jeg fikk en skriftlig bekreftelse på at jeg får gå før oppsigelsen, men jeg er fortsatt redd. Jeg blir dårlig bare av tanken på å måtte tilbake til manipuleringa og falskheten. Jeg har aldri i hele mitt liv vært borti en så giftig sjef. Dette er som i en såpeopera, jeg har ikke turt å fortelle legen noenting fordi jeg er redd for å ikke bli trodd, men jeg var dårlig nok til at jeg ble sykemeldt. Jeg er en idiot. Jeg burde gått på dagen, men jeg reagerer med å trekke meg inn i meg selv og gråte under press. Hva gjør jeg nå? Jeg prøver å forberede meg på det verste. Jeg aner ikke hvordan jeg skal sette grenser for denne personen, Jeg ble ringt i helgen og på kveldene. Sjefen møtte opp på døra mi en søndag for å kreve å hente nøkkelen. Jeg var redd for å gå ut den dagen. Hvem går jeg til nå? Hvem kan jeg snakke med om det her? Beklager skrivefeil men jeg er ikke helt tilstede mentalt. Jeg sover ikke, har vært svimmel, gikk på trynet hjemme og brakk tåa, jeg er helt ødelagt. Har time hos legen nå på torsdag. Anonymkode: b3e5a...af0 Huff, dette høres virkelig ikke bra ut.. minner om en tidligere arbeidsplass jeg hadde, 6 måneder bare holdt jeg ut.. Kan jeg spørre hvilken by dette er i? håper du får ordna deg ei sykemelding eller noe som varer ut oppsigelsestiden, for dette er jo helt klart ikke greit å leve med! ❤️ Anonymkode: e7bde...b30 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #4 Skrevet 27. juni 2022 Ta kontakt med forbundet ditt. Jeg hadde en slik sjef, BT. Firmaet hadde over 25 oppsigelser på to år. Alle holdt kjeft av frykt for å bli en av dem han prater rundt om, virkeligheten er nok den at vi alle var det uansett. Du må ta kontakt med forbundet ditt, be om samtale. I samarbeide med dem ta kontakt med lege slik at du får oppsigelse med umiddelbar virkning, evt sykemelding ut oppsigelse tiden. Så blokker du sjefen fra å kunne kontakte deg, dette klarer du og fremtiden vil bli myyyye lysere 😊 Anonymkode: 97013...8cf 1
nclpww Skrevet 28. juni 2022 #5 Skrevet 28. juni 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Huff, dette høres virkelig ikke bra ut.. minner om en tidligere arbeidsplass jeg hadde, 6 måneder bare holdt jeg ut.. Kan jeg spørre hvilken by dette er i? håper du får ordna deg ei sykemelding eller noe som varer ut oppsigelsestiden, for dette er jo helt klart ikke greit å leve med! ❤️ Anonymkode: e7bde...b30 Det er en veldig liten by i Nordre Follo, mer enn det tør jeg ikke si 🙁 Jeg fikk en sykemelding, men tør liksom ikke fortelle alt til legen heller.. Takk for støtten ♥️
nclpww Skrevet 28. juni 2022 #6 Skrevet 28. juni 2022 (endret) 9 hours ago, AnonymBruker said: Ta kontakt med forbundet ditt. Jeg hadde en slik sjef, BT. Firmaet hadde over 25 oppsigelser på to år. Alle holdt kjeft av frykt for å bli en av dem han prater rundt om, virkeligheten er nok den at vi alle var det uansett. Du må ta kontakt med forbundet ditt, be om samtale. I samarbeide med dem ta kontakt med lege slik at du får oppsigelse med umiddelbar virkning, evt sykemelding ut oppsigelse tiden. Så blokker du sjefen fra å kunne kontakte deg, dette klarer du og fremtiden vil bli myyyye lysere 😊 Anonymkode: 97013...8cf Ja, jeg fikk endelig kontakt med dem, men kontaktpersonen min er på ferie i en uke til så det må vente litt til.. Legetimen kommer først. Jeg har skrevet et brev til legen, men frykten for å måtte tilbake til den plassen har holdt meg igjen. Jeg er redd det bare blir stempla som en konflikt. Det har vært mange oppsigelser her også. Jeg blir nok en sånn historie jeg og, men jeg bryr meg ikke. Dessverre skal alle avvik godkjennes av sjefen der jeg jobber, så alt jeg har skrevet av mailer er sannsynligvis slettet. Sånne sjefer vet å unngå skriftlig kommunikasjon. Jeg håper det kommer til det punktet, for det her unner jeg ingen! Det er kanskje naivt å tro, men jeg hadde aldri forventer noe sånt i mitt voksne liv. Hjelper å høre flere har stått i samme situasjon. ♥️ Endret 28. juni 2022 av nclpww skrivefeil
nclpww Skrevet 28. juni 2022 #7 Skrevet 28. juni 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Hei, mye av det det du skriver minner meg om angstreaksjoner. Du er presset på jobb og blir til og meg oppsøkt hjemme. Tryggheten er borte. Du trenger å komme deg bort fra dette giftige menneske og jeg ser bare en løsning for deg og det er å be legen om sykmelding den siste tiden. Det er ikke en kamp du vil vinne, her er det bare å komme seg bort som gjelder. ❤️ Anonymkode: e105e...e1a Det er det, men for en som lever med angst er terskelen blitt høy. Jeg får bite det i meg og fortelle legen mer, satse på at det går bra.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #8 Skrevet 28. juni 2022 Vær helt ærlig med legen din! Det var jeg. Ble sykemeldt med en gang, med beskjed om at jeg kom til å få fornyet sykemelding helt til jeg fikk ny jobb. Det er helt sinnsykt at sånne mennesker skal få være sjefer. Hos oss er regionsjefer, HR, bedriftshelsetjenesten osv koblet inn. Ser dessverre ikke ut til at dette forferdelige mennesket forsvinner ut, men det skal i hvert fall gjøres noen tiltak for å bedre situasjonen, etter hva jeg har skjønt. Det kommer ikke til å hjelpe, men nå er det ikke mitt problem lenger. Jeg har ikke snakket med min sjef siden jeg ble sykemeldt, har latt være å ta telefonen og gjerne blokkert nummeret. En enorm fysisk reaksjon på å se det navnet lyset opp på skjermen. Så igjen, vær ærlig med legen din, og håp at du får like mye forståelse som jeg fikk! Jeg håper det løser seg for deg - ingen skal måtte ha det sånn her på jobb. ❤️ Anonymkode: e56ca...930
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #9 Skrevet 28. juni 2022 Og nei, arbeidskonflikt er ikke grunn nok til sykemelding, men når det påvirker psyken så voldsomt, så ordner det seg gjerne allikevel. Anonymkode: e56ca...930
nclpww Skrevet 28. juni 2022 #10 Skrevet 28. juni 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vær helt ærlig med legen din! Det var jeg. Ble sykemeldt med en gang, med beskjed om at jeg kom til å få fornyet sykemelding helt til jeg fikk ny jobb. Det er helt sinnsykt at sånne mennesker skal få være sjefer. Hos oss er regionsjefer, HR, bedriftshelsetjenesten osv koblet inn. Ser dessverre ikke ut til at dette forferdelige mennesket forsvinner ut, men det skal i hvert fall gjøres noen tiltak for å bedre situasjonen, etter hva jeg har skjønt. Det kommer ikke til å hjelpe, men nå er det ikke mitt problem lenger. Jeg har ikke snakket med min sjef siden jeg ble sykemeldt, har latt være å ta telefonen og gjerne blokkert nummeret. En enorm fysisk reaksjon på å se det navnet lyset opp på skjermen. Så igjen, vær ærlig med legen din, og håp at du får like mye forståelse som jeg fikk! Jeg håper det løser seg for deg - ingen skal måtte ha det sånn her på jobb. ❤️ Anonymkode: e56ca...930 Jeg burde ja, jeg hørte det samme hos arbeidslivtelefonen. Vi har også bedriftshelsetjeneste, men ingen tillitsvalgt. Arbeidsplassen er så liten. Det har aldri vært et eneste avvik der.. Det er bra du fikk hjelp ♥️ ingen skal måtte tåle å være i hendene på en som misbruker makten sin sånn.
nclpww Skrevet 28. juni 2022 #11 Skrevet 28. juni 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Og nei, arbeidskonflikt er ikke grunn nok til sykemelding, men når det påvirker psyken så voldsomt, så ordner det seg gjerne allikevel. Anonymkode: e56ca...930 For å legge til: jeg kjenner meg igjen i det med telefonen. Jeg skvetter til hver gang den lyser opp.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #12 Skrevet 28. juni 2022 nclpww skrev (15 minutter siden): Jeg burde ja, jeg hørte det samme hos arbeidslivtelefonen. Vi har også bedriftshelsetjeneste, men ingen tillitsvalgt. Arbeidsplassen er så liten. Det har aldri vært et eneste avvik der.. Det er bra du fikk hjelp ♥️ ingen skal måtte tåle å være i hendene på en som misbruker makten sin sånn. Jeg gikk ikke via tillitsvalgt, jeg gikk rett til HR, som tok alt videre derfra. Regionsjefer ble også koblet på, og derfra ble bedriftshelsetjenesten satt i jobb. Du burde uansett melde fra til noen, for å sette i gang prosessen. Er det flere hos dere som har det på samme måte? Anonymkode: e56ca...930
nclpww Skrevet 28. juni 2022 #13 Skrevet 28. juni 2022 54 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg gikk ikke via tillitsvalgt, jeg gikk rett til HR, som tok alt videre derfra. Regionsjefer ble også koblet på, og derfra ble bedriftshelsetjenesten satt i jobb. Du burde uansett melde fra til noen, for å sette i gang prosessen. Er det flere hos dere som har det på samme måte? Anonymkode: e56ca...930 Ja, men vedkommende jobber som kontraktør et par dager i uka. De har også sagt opp nå, rett etter meg. Det har vært helt stille fra sjefen. Det er utrolig ekkelt. Jeg skal snakke med en i fagforeningen i neste uke, jeg har sagt fra at jeg har det dårlig og trenger veiledning/råd, ikke noe mer enn det. Hva opplevde du at fagforeningen kunne gjøre for deg?
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #14 Skrevet 28. juni 2022 nclpww skrev (37 minutter siden): Ja, men vedkommende jobber som kontraktør et par dager i uka. De har også sagt opp nå, rett etter meg. Det har vært helt stille fra sjefen. Det er utrolig ekkelt. Jeg skal snakke med en i fagforeningen i neste uke, jeg har sagt fra at jeg har det dårlig og trenger veiledning/råd, ikke noe mer enn det. Hva opplevde du at fagforeningen kunne gjøre for deg? Kan være greit å kanskje samarbeide litt med det mennesket som også har hatt problemer - jo flere man er, jo sterkere sak har man gjerne. Jeg var aldri i kontakt med fagforbundet. De er ofte på at man skal prøve å løse det med arbeidsgiver selv før de blander seg inn, så jeg gikk heller rett til høyere hold hos oss. Helt, totalt, komplett uaktuelt å skulle prøve å snakke noe med sjefen min selv. Anonymkode: e56ca...930
nclpww Skrevet 28. juni 2022 #15 Skrevet 28. juni 2022 24 minutter siden, AnonymBruker said: Kan være greit å kanskje samarbeide litt med det mennesket som også har hatt problemer - jo flere man er, jo sterkere sak har man gjerne. Jeg var aldri i kontakt med fagforbundet. De er ofte på at man skal prøve å løse det med arbeidsgiver selv før de blander seg inn, så jeg gikk heller rett til høyere hold hos oss. Helt, totalt, komplett uaktuelt å skulle prøve å snakke noe med sjefen min selv. Anonymkode: e56ca...930 Ja det er det jeg er redd for selv, jeg har ingenting å tilføye til oppsigelsen min. Vi har dessverre ingen andre å gå til, endestasjonen er arb.giver. Ingen tillitsvalgt, ingen HR avdeling, ingenting. Jeg tar det at det ikke er smart å blande dem inn i det hele tatt. Takk for gode råd ♥️
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #16 Skrevet 28. juni 2022 nclpww skrev (5 minutter siden): Ja det er det jeg er redd for selv, jeg har ingenting å tilføye til oppsigelsen min. Vi har dessverre ingen andre å gå til, endestasjonen er arb.giver. Ingen tillitsvalgt, ingen HR avdeling, ingenting. Jeg tar det at det ikke er smart å blande dem inn i det hele tatt. Takk for gode råd ♥️ Uff, så fælt å ikke ha noen å kunne ta det videre med! Men da må du bruke legen din for alt det er verdt, og håpe du får bli sykemeldt i oppsigelsestiden din, i hvert fall. Leste hovedinnlegget ditt igjen nå, og kjenner meg så utrolig igjen i hele situasjonen. Det var en av utrolig lettelse å få den sykemeldingen, og vite at jeg ikke trenger å dra tilbake. Har hatt det litt hengende over med allikevel, med dialogmøte og sånn, men dette fikk jeg heldig unngått. Masse lykke til videre! ❤️ Anonymkode: e56ca...930
nclpww Skrevet 28. juni 2022 #17 Skrevet 28. juni 2022 41 minutter siden, AnonymBruker said: Uff, så fælt å ikke ha noen å kunne ta det videre med! Men da må du bruke legen din for alt det er verdt, og håpe du får bli sykemeldt i oppsigelsestiden din, i hvert fall. Leste hovedinnlegget ditt igjen nå, og kjenner meg så utrolig igjen i hele situasjonen. Det var en av utrolig lettelse å få den sykemeldingen, og vite at jeg ikke trenger å dra tilbake. Har hatt det litt hengende over med allikevel, med dialogmøte og sånn, men dette fikk jeg heldig unngått. Masse lykke til videre! ❤️ Anonymkode: e56ca...930 Ja, jeg tror og håper det kan unngås i og med at jeg ikke har lenge igjen av oppsigelsestiden nå. Takk igjen ♥️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå