Gå til innhold

Står det så dårlig til med psykisk helsevern?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er tilbudet til de som sliter psykisk, så dårlig som beskrevet i artikkelen? Eller kunne man med andre prioriteringer fått mer ut av pengene? Hva mener du?

https://www.tv2.no/a/14838201/

Anonymkode: 6b01c...1eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer nok. Her så var mitt ene barn alvorlig deprimert, suicidal, og slet med så ille angst, at det var vanskelig å komme seg ut av huset, og hun kom seg ikke på skolen. Vi fikk avslag på BUP flere ganger, så får vi endelig time, og da sitter datteren min å forteller rett ut hvor jævlig hun har det. Får 2 timer til, så får hun ikke gå der mer, de mener det er min jobb å ta meg av henne. 

Så her ble det privat psykolog, og vi byttet til en liten privatskole. Men det var jo virkelig dyrt. Og det er veldig feil da alle ikke har denne muligheten. Det gikk veldig bra med min datter, hun ble gradvis bare bedre og bedre, kom seg på skolen, kom inn på den videregående skolen med høyest snitt. Er i dag voksen, i full jobb, klarer seg veldig bra. 

Men hvor hadde hun vært i dag, om hun ikke hadde fått noe hjelp, ikke fått starte på privatskole. Hun sier det selv og, hadde ikke hun fått den hjelpen, så hadde hun i dag enten ikke vært i live. Eller slitt alvorlig psykisk, ikke hatt noe skolegang, og vært ufør. Hva hadde det kostet samfunnet?

Jeg tror vi kunne spart store summer, om alle som sliter psykisk får hjelp så raskt som mulig. Da er det høyeste sannsynlighet for at de kan bli friske, eller mye bedre. Jo lenger tid det tar før de får hjelp, jo vanskeligere er det å hjelpe de.

Anonymkode: dfd7d...a1f

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er ganske dårlig psykisk helsevern i Norge. 30% av alle som blir henvist til psykolog får avslag. Hvis ikke mere. Det er høye tall. 
mange som sliter og det er ikke automatikk at en får hjelp. 
Er en «heldig» og får hjelp kan det være opptil 1 års ventetid. Så det er ikke noe å skryte av. Så det er best å stålsette seg på å klare seg selv, og finne tips og gode råd fra venner og nettverk. 
Jeg fikk avslag på dps, det førte til at sykmeldingen min ble dobbelt så lang som den trengte å bli, men slik er det. Bare i sykepenger kostet dette staten 300.000 for 6 mnd med sykmelding. 
men slik er det.. det er slik Norge vil ha systemet. Jeg har klart meg, er tilbake i full jobb og brukt «opp» venner isteden 

Anonymkode: 21160...a70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...