Gå til innhold

[skilsmisse] Kan han bo med sin nye kjæreste i vår felles bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg står midt i en skilsmisse, ca 1 mnd er gått. 12 års parforhold. Vi har to barn (3&5), og utgangen ble forårsaket av at vi ikke hadde vært kjærester på 3 år, fikk det ikke til å fungere, og han hadde lyst å møte andre. Jeg hadde hele tiden følelser og ønsket å blåse liv i gamle flammer. Men innser nå at det var dødfødt.

Jeg fant ut at han hadde møtt noen samtidig som vi holdt å splitte opp, og at det var blitt ganske sterke følelser mellom dem. Dette gir selvsagt ekstra smerter til bruddet når jeg fortsatt har følelser for han. Men samtidig blir det kanskje enklere å innse at det faktisk er slutt for godt.

For barna sin del planlegger vi å beholde felles bolig det neste året, og så har vi hver vår bolig som vi flytter inn og ut av annenhver uke. Dette kan fungere bra, men jeg synes det er så utrolig vanskelig at den nye kjæresten også kommer til å bo der innimellom. Vi har hatt flere ganske store krangler om dette, og han mener det er helt logisk at han kan ha besøk av hvem han vil og gjøre hva han vil i vårt felles hus (når jeg ikke er der).

2 uker etter at jeg fant ut at han hadde en ny kjæreste ba jeg innstendig om at han ikke skulle ta henne med hjem til soverommet (mitt/vårt) når jeg bor et annet sted, for det gjør så vondt å få det nye forholdet så tett på kroppen min. Men dette mente han var et urimelig krav. Så kom jeg tilbake fra reise og så klare spor av hva som hadde foregått på soverommet når jeg var borte. Denne perioden gråt jeg hver dag og klarte ikke vere 100 % på jobb.

Ønsker noen objektive synspunkt her. Er det mulig å forlange at man holder nye kjærester unna en felles bolig i en tid etter samlivsbrudd? Har man rett til å forvente at den andre viser hensyn til at dette er vanskelig for den som blir "forlatt"? Det virker ikke som jeg kommer noen vei med å diskutere med han, men jeg setter pris på å høre andre sin ærlige mening.

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel ikke noe juridisk å komme med, men forstår deg godt. Samtidig så skjønner jeg jo at han også vil ha besøk av kjæresten i eget hjem. 

Jeg ville ha revurdert den løsningen der. Det høres veldig fint ut i teorien, men fungerer ikke alltid i praksis. 

Anonymkode: 8eaa9...9cf

• Liker 36
  • Nyttig 3
Skrevet

Det at den nye partneren er villig til å omgåes barna allerede er jo positivt. 
Men det er nok mange som blir å mene at den nye partneren til faren burde ha blitt holdt skjult av hensyn til ungene osv. Dem om det.

Jeg synes det også er imponerende at den nye partneren sier seg villig til å flytte inn og ut av ett hus annenhver uke. Hun må virkelig like ham samt se noe av verdi i ham.

Vedrørende spørsmålene dine, så må du nesten tenke hva du selv hadde syntes var greit. 
hvis du hadde en ny partner, skulle du og den nye partneren ha holdt dere vekke ifra hverandre annenhver uke? 
Ta og reflekter slik på det, så ser du hva du kan godta og ikke.

• Nyttig 3
Skrevet

Må legge til her at barna ikke er introdusert for hans nye partner enda, da det bare er gått 1 mnd fra bruddet. Og det var ganske sjokkbetont for min del. Så hun har bare vært her når jeg er på reise med barna, eller på kveldstid når de sover. Så det blir nok ikke før om 2-3 måneder (minst).

For min del må det gå litt lenger tid før ny partner blir introdusert, for jeg klarer ikke å forholde meg til det på en god måte hvis f.eks. barna begynner å stille spørsmål om den nye dama. 

Skilsmisse virker til å bli utfordrende, det er så utrolig vanskelig å få forståelse for det som den andre tenker og føler, og skal så lite til for at noe blir konflitktfylt. Jeg ønsker bare å få litt hensyn i en periode der det er helt umulig å tenke på at han er reist med ekspressfart inn i en ny kjæresterelasjon mens jeg sitter igjen og har det bare vondt.

• Liker 1
  • Hjerte 9
AnonymBruker
Skrevet

Dere skal vel da fortsette å eie boligen sammen dette året? Ta dette opp i mekling og med advokat. Det ene er hva du som eier av halve boligen kan kreve (advokat) det andre er barna og samarbeidet mellom deg og far som kan ta skade av at han ikke tar hensyn. Han har tross alt annet er uke han kan være med den nye uten at det må skje i felles hus som også skal være ditt hjem.

Anonymkode: 62f7e...172

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, Marita_89 said:

Må legge til her at barna ikke er introdusert for hans nye partner enda, da det bare er gått 1 mnd fra bruddet. Og det var ganske sjokkbetont for min del. Så hun har bare vært her når jeg er på reise med barna, eller på kveldstid når de sover. Så det blir nok ikke før om 2-3 måneder (minst).

For min del må det gå litt lenger tid før ny partner blir introdusert, for jeg klarer ikke å forholde meg til det på en god måte hvis f.eks. barna begynner å stille spørsmål om den nye dama. 

Skilsmisse virker til å bli utfordrende, det er så utrolig vanskelig å få forståelse for det som den andre tenker og føler, og skal så lite til for at noe blir konflitktfylt. Jeg ønsker bare å få litt hensyn i en periode der det er helt umulig å tenke på at han er reist med ekspressfart inn i en ny kjæresterelasjon mens jeg sitter igjen og har det bare vondt.

Hvis han har en egen leilighet/hus, men tok med seg den nye partneren for å rulle i deres gamle felles seng, så foreslår jeg å dyppe ham i tjære, for det er bare bedritent gjort.

• Liker 32
  • Nyttig 7
Skrevet

Barna deres er så små at det faktumet at de må venne seg til to hjem i mange år er der uansett. Så hvorfor ikke starte nå?

• Liker 13
Gjest Chroma
Skrevet

Altså.. Du kom tilbake til huset og fant spor etter det som hadde foregått på soverommet? 
Han har altså ikke engang respekt nok for deg til å skjule sporene!? Fy faen, for en ekkel drittsekk!  

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du ikke flyttet til et eget rom i huset? 

Anonymkode: 38f48...723

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Denne løsningen fungerer jo ikke. Selg felles bolig, kos deg med den kapitalen du vil få og fokuser på ditt nye hjem. Få i stand en vanlig samværsavtale. 

Du må bygge deg et nytt liv. 

Anonymkode: b37a1...ede

• Liker 36
Skrevet
Marita_89 skrev (36 minutter siden):

For barna sin del planlegger vi å beholde felles bolig det neste året, og så har vi hver vår bolig som vi flytter inn og ut av annenhver uke.

Hadde helt klart revurdert denne løsningen. Hvorfor skal det være bra for ungene? Plutselig er mamma der, så pappa, så en kjæreste - de får jo null bestemmelse over egne liv og kan ikke velge hvem de vil være med i det hele tatt. Høres kjempekjipt ut. 

Når det i tillegg fører til ekstra krangling og såre følelser, så hadde jeg personlig heller bodd i telt enn der. 

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Delt bolig er noe av det dummeste som finnes hvis man ikke får eget soverom og klare samarbeidsregler. Dere evner ikke å samarbeide. Selg huset. 

Anonymkode: 9a8bb...d4f

• Liker 21
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Marita_89 skrev (36 minutter siden):

Dette er helt hinsides. Håper virkelig ikke han har tenkt til å introdusere barna for noen ny så lenge dere har den løsningen som du skriver skal vare ett år. De får treffes i ukene han ikke har barna eller komme over etter at de har sovnet. 

Anonymkode: 863eb...2d5

• Liker 5
Skrevet

Det er jo sånne løsninger som gjør ting veldig vanskelig når den ene eller begge ikke er single.

Og det er jo drøyt tidlig at hun skal være i ungenes hjem, men akkurat det får du jo ikke styrt.

Jeg hadde gått for å selge boligen nå for å unngå eksplosiv konfliktnivå. 

Helt merkelig at han ikke kan holde besøk til sine uker i egen leilighet 🤷‍♀️

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
Marita_89 skrev (58 minutter siden):

Hei!

Jeg står midt i en skilsmisse, ca 1 mnd er gått. 12 års parforhold. Vi har to barn (3&5), og utgangen ble forårsaket av at vi ikke hadde vært kjærester på 3 år, fikk det ikke til å fungere, og han hadde lyst å møte andre. Jeg hadde hele tiden følelser og ønsket å blåse liv i gamle flammer. Men innser nå at det var dødfødt.

Jeg fant ut at han hadde møtt noen samtidig som vi holdt å splitte opp, og at det var blitt ganske sterke følelser mellom dem. Dette gir selvsagt ekstra smerter til bruddet når jeg fortsatt har følelser for han. Men samtidig blir det kanskje enklere å innse at det faktisk er slutt for godt.

For barna sin del planlegger vi å beholde felles bolig det neste året, og så har vi hver vår bolig som vi flytter inn og ut av annenhver uke. Dette kan fungere bra, men jeg synes det er så utrolig vanskelig at den nye kjæresten også kommer til å bo der innimellom. Vi har hatt flere ganske store krangler om dette, og han mener det er helt logisk at han kan ha besøk av hvem han vil og gjøre hva han vil i vårt felles hus (når jeg ikke er der).

2 uker etter at jeg fant ut at han hadde en ny kjæreste ba jeg innstendig om at han ikke skulle ta henne med hjem til soverommet (mitt/vårt) når jeg bor et annet sted, for det gjør så vondt å få det nye forholdet så tett på kroppen min. Men dette mente han var et urimelig krav. Så kom jeg tilbake fra reise og så klare spor av hva som hadde foregått på soverommet når jeg var borte. Denne perioden gråt jeg hver dag og klarte ikke vere 100 % på jobb.

Ønsker noen objektive synspunkt her. Er det mulig å forlange at man holder nye kjærester unna en felles bolig i en tid etter samlivsbrudd? Har man rett til å forvente at den andre viser hensyn til at dette er vanskelig for den som blir "forlatt"? Det virker ikke som jeg kommer noen vei med å diskutere med han, men jeg setter pris på å høre andre sin ærlige mening.

Syntes ikke han er en god far som ikke klarer å sette barna først. De skal bli skjermet og det er jo altfor tidlig for dem, og måtte være med den nye kjæresten hans med en gang. Er han helt tafatt? Her må dere bestille time på FVK med en gang. Dukker han ikke opp så er det positivt for deg, mtp samværsfordeling. 

Dere burde lage en avtale som også omhandler nye partnere, dere skal sette barna først. Nye partnere kan bli presentert for barna når forholdet har vart i over 1 år, det er for å skjerme barna og sørge for at nye mennesker ikke skal komme ut og inn av deres liv. Dette må dere begge signere på. Ta det opp på FVK. 

Anonymkode: ecc9b...f1b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Han kan jo ikke ha sex i sengen som du skal sove i når du har ungene/huset??!? Og attpåtil la det være spor igjen???!!? Stakkar, stakkar deg❤

Anonymkode: 7ace2...384

• Liker 18
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Delt bolig er noe av det dummeste som finnes hvis man ikke får eget soverom og klare samarbeidsregler. Dere evner ikke å samarbeide. Selg huset. 

Anonymkode: 9a8bb...d4f

Helt enig. TS dere to klarer ikke samarbeide for fem flate øre, og dette går til syvende og sist utover barna. Selg huset så fort som mulig, få deg selv og ungene vekk fra den møjla - så lager dere en samværsavtale med samarbeidsregler, og regler ift introduserende av partner. Begge signere!

Anonymkode: ecc9b...f1b

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Det der er en idiotisk løsning når far er så respektløs og egoistisk. Jeg slutter aldri å bli overrasket over hvor slem og egoistisk folk blir mot den de har delt et liv med.

Jeg ville solgt nå, det er ingen grunn til å vente. 

• Liker 17
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...