Fru Fomle Skrevet 15. november 2005 #1 Skrevet 15. november 2005 Vi skal selge leiligheten vår og skal velge eiendomsmegler. I området vi bor er det et meglerfirma som har hovedtyngden av markedet, disse er også de dyreste. Har sjekket to andre firma også, prisforskjellen er vel rundt 20 -30 000 mellom den billigste og den dyreste. Men har valg av megler egentlig noe å si for potensielle kjøpere? Personlig så ville jeg som kjøper ikke tenke så mye på hvilken megler som stod for salget. Selv om det skulle være Remax eller Notar ville selve salgsobjektet vært mest intressant, var det mitt "drømmehus" ville det ikke betydd noe hvem som solgte det. Det som teller er jo hvor mye en megler kan klare å få for huset. Og her er det kanskje best å velge den med best markedsinngrep i området? Eller kan det være litt saueflokk-mentalitet, at folk ser at disse selger mye og automatisk tenker at de er best? Vår erfaring med denne største megleren har også vært mildt sagt blandet i løpet av det 1 1/2 året vi selv har vært på husjakt. Vi har opplevd å ikke bli oppringt selv om vi stod på interesselisten, blitt fortalt at det bør være nok å se bilder på internett og lese tilstandsrapport for å legge inn 3,0 mill i bud og at megler bruker mer tid på å snakke med naboen på visning enn med potensielle kjøpere... Så at de klarer å få så stor markedsandel er for meg en liten gåte. Noen som har gode råd?
Bree Skrevet 15. november 2005 #2 Skrevet 15. november 2005 Mange mennesker holder seg unna Notar (og også Remax), deriblant meg. Hadde jeg sett drømmehuset så kanskje, men siden Notar sjelden annonserer på finn, ville jeg neppe sett det.
Gjest gjest1 Skrevet 15. november 2005 #3 Skrevet 15. november 2005 Jeg blir generelt skeptisk hvis selger har valgt en veldig dyr megler, særlig Notar. Notar får gjerne uforholdsmessig høy pris for de eiendommene de selger, spør ikke meg hvordan. Og som kjøper er jeg jo ikke så interessert i det. For ikke å snakke om hvordan jeg reagerer hvis det er tydelig at eiedommen er stylet opp av interørarktiekt før bildene til salgsoppgaven ble tatt. Barer lureri! Da gidder jeg ikke gå på visning en gang, for det er alltid noen som faller for sånt.
Fru Fomle Skrevet 15. november 2005 Forfatter #4 Skrevet 15. november 2005 Mange mennesker holder seg unna Notar (og også Remax), deriblant meg. Hadde jeg sett drømmehuset så kanskje, men siden Notar sjelden annonserer på finn, ville jeg neppe sett det. ← Takk for svar! Remax og Notar er uaktuelle for oss, men vi har sjekket en megler som ikke er statsautorisert. Bør man bruke en som er det?
lillesky Skrevet 15. november 2005 #5 Skrevet 15. november 2005 Min mor selger leilighet akkurat nå, hun bruker iHus. Jeg vil anbefale deg å sjekke de aktuelle meglerne, hvor fort og til hvilken pris de får solgt boligene de har til salgs, og til hvilken pris. Nå om dagen er det veldig vanlig å få styling med i prisen, og det er ikke så mye de gjør. Ikke gå etter hvem som har stylist iallefall. Tror dere fint kan bruke en megler som ikke er statsautorisert. Ellers så er jeg enig med de andre: ikke velg Notar! De solgte huset vi bor i, og det var mye tull med dem.
Gjest Turi Skrevet 15. november 2005 #6 Skrevet 15. november 2005 Alle meglere må ha en på avdelingen/kontoret som har autorisasjon. Denne kan enten være statsautorisert eiendomsmegler eller jurist. De har tittel "faglig leder" og er ansvarlige for at alle ansatte gjør jobben etter lover, forskrifter og etiske regler. Du kan derfor bruke en som ikke er det, for en som har utdanningen står bak og passer på. Personlig ville jeg valgt en som kan faget selv. Eiendomsmeglerutdanningen er tre år med full fokus på bolig og kjøp/salg, og jeg kan vanskelig se at dette ikke skal gi kompetanse som er viktig i prosessen selv om mye er rutiner. Statsautoriserte meglere har i tillegg to års variert erfaring som er dokumentert. Velger du en megler som ikke er statsautorisert har han en faglig leder bak seg som passer på. Jeg ville da sjekket at han har lang og god erfaring med megling, for å sikre kompetansen. Har valg av megler betydning for kjøper? Vel - ikke for de som er på jakt etter ditt hus og som leter etter det på Finn (om det ikke er Notar da - de er ikke alltid der). Men for de som ikke vet at de leter etter ditt hus, kan det være en fordel å være sammen med flertallet av eiendommene i ditt område, hos den største megleren. Sannsynligvis blir du sett av fler, og det skremte ikke dere bort selv da dere fikk dårlig behandling - gjorde det vel? Men pass på å holde deg unna meglerne som behandlet deg dårlig - velg noen andre ved kontoret til å gi dere tilbud. Råtne epler i kurven etc. Hva er det som gjør at prisen er høyere hos den store megleren? 20-30 000 høres ut som VELDIG stor differanse. Er du sikker på at du ikke får noe mer for disse pengene enn hos de andre? F.eks. mer annonsering, eierskifteforsikring, bedre dekning på internett e.l. Er du sikker på at ikke de andre tar dette igjen i gebyrer (tilretteleggingsgebyr mv.)? Det høres for mye ut - jeg ville prutet om det er samme tjeneste som er tilbudt. Store meglere er forsåvidt gjerne store også fordi de har fornøyde kunder. Om de ikke er del av store kjeder eller eiet av store banker som betaler underskuddene deres da - og dem er det nok ikke så mange av
lillesky Skrevet 15. november 2005 #7 Skrevet 15. november 2005 Jeg tror forøvrig det er viktig at boligen ligger på finn.no.
Gjest Rognebær Skrevet 15. november 2005 #8 Skrevet 15. november 2005 Jeg er så enkel at jeg lar meg lure av fine bilder. Men det ligger en viss logikk bak det: Jeg synes man bør presentere varen sin på en best mulig måte når man skal selge den. Snapshots av en rotete kjøkkenbenk får meg neppe på visning med mindre planløsningen (som VIRKELIG bør ligge ved nettprospektet) er HELT genial og prisen veldig god. Lar meg ikke skremme av enkelte meglere, men det er som andre sier: Er det ikke på Finn, finner jeg det ikke.
hilli Skrevet 16. november 2005 #9 Skrevet 16. november 2005 Så lenge prisen, beliggenhet og planløsning er aktuelle skal det mer enn rot og dårlige meglere til for å skremme meg vekk, derimot ser jeg på det som en fordel at det ser litt kjipt ut. Det kan jo hende at jeg ser muliheter som andre kjøpere overser... Vi kjøpte leilighet gjennom en idiot av en megler fra Notar og fikk en svært god pris . Skulle vi ha solgt derimot ville jeg aldri ha gått for Notar, spesielt etter den erfaringen vi hadde med dette firmaet. Jeg ville ha kontaktet ulike meglere for prisoverslag, og i tillegg ha gått på visninger for å sjekke ut om megleren kunne jobben sin.
Fru Fomle Skrevet 16. november 2005 Forfatter #10 Skrevet 16. november 2005 Takker for alle svar! Det som gjør at prisforskjellen blir såpass stor er at vi har fått et pakketilbud fra den billigste, 55 000,- som inkluderer alt utenom eierskifteforsikring. De skal i tillegg ha 7% av det leiligheten går over prisantydning, prisantydning er såpass høy at får vi det for leiligheten blir vi kjempefornøyd! Det er lett å sammenligne med lignende leiligheter som er solgt, så vi har en viss peiling på hva vi kan forvente å få. Skal teste ut om det er forhandlingsrom hos den store, ulempen der er at vi allerede har spurt den megleren vi har hatt dårlig erfaring med selv om et tilbud... Burde vel gå an å få en annen likevel? De har heller ikke virket veldig intresserte i å gi oss et tilbud, det synes jeg også trekker ned. Vi vil jo gjerne få lagt ut fortest mulig siden det veldig fort stunder mot jul. Og er de sene med tilbud så er de gjerne sene med andre ting i prosessen også. De det står mellom er Excact og Eiendomsmegler 1.
Gjest ArneP Skrevet 16. november 2005 #11 Skrevet 16. november 2005 Det som gjør at prisforskjellen blir såpass stor er at vi har fått et pakketilbud fra den billigste, 55 000,- som inkluderer alt utenom eierskifteforsikring. De skal i tillegg ha 7% av det leiligheten går over prisantydning, Det var dyrt! Da vi solgte for et år siden betalte vi omkring 35 000 inkludert alt. Da fikk også megleren en velfortjent bonus på nesten 8 000 fordi han skaffet oss rekordpris for leiligheten. Det pleier ikke være noe problem å presse provisjonen ned mot 1,5%.
tommeline Skrevet 16. november 2005 #12 Skrevet 16. november 2005 Da vi kjøpte hus var vi og så på alle hus som så aktuelle ut i forhold til beligennehet og pris (og hvordan det så ut selvsagt), uavhengig av megler. Vi var jo og så en del, og traff etterhvert på samme visningsassistent fra Notar flere ganger. Hun hadde ikke peiling på hva hun solgte, så vi vil f.eks ikke velge de når vi selger. Og generelt prøve å skaffe oss informasjon om de som skal selge huset for oss. Gir utrolig dårlig inntrykk når de fra meglerfirmaet må nilese prospektet for å svar på enkle spørsmål...
Fru Fomle Skrevet 16. november 2005 Forfatter #13 Skrevet 16. november 2005 Det var dyrt! Da vi solgte for et år siden betalte vi omkring 35 000 inkludert alt. Da fikk også megleren en velfortjent bonus på nesten 8 000 fordi han skaffet oss rekordpris for leiligheten. Det pleier ikke være noe problem å presse provisjonen ned mot 1,5%. ← Jøss, det var billig! Vi skal ha en til hjem til oss i morgen så får vi se hva vi får presset det ned til.
Gjest Turi Skrevet 17. november 2005 #14 Skrevet 17. november 2005 Det var dyrt! Da vi solgte for et år siden betalte vi omkring 35 000 inkludert alt. Da fikk også megleren en velfortjent bonus på nesten 8 000 fordi han skaffet oss rekordpris for leiligheten. Det pleier ikke være noe problem å presse provisjonen ned mot 1,5%. ← Ja, det var VELDIG billig.... 35 000 kroner for hele pakka? Trekker vi fra momsen er vi nede på 28 225 til megler. Og av dette var (netto) 6 500 bonus, dvs. utgangspris på 22 225 for å selge eiendommen til takst... Dette var altså inklusive takst/tilstandsrapport, annonsering, internettannonsering, innhenting av alle lovpålagte data, kontraktsmøter, visninger osv. osv.? Med mindre dere betalte annonsering og takst i tillegg, eller solgte et hus med prisantydning rundt 1 million, har dere fått en kjempegod deal!!! Å presse provisjonen ned mot 1,5% inkl. mva krever at man er i et rimelig hett marked for meglere - dvs. veldig mange like store meglere. Og selv da er jeg ikke sikker på at det er særlig klokt. Selv om en megler alltid skal gjøre en god jobb, så kan du selv tenke deg hvor han bruker mest tid. Der han får 2,5% eller der han får 1,5%? Forresten - når du sammenligner priser - ikke glem å se på prisene på eierskifteforsikring, annonsering og internett også. Sammenligne totalpakken du skal betale. Og har du fått tilbud om progressiv provisjon hos en megler, kan du be om det hos de andre også.
MiniMjau Skrevet 3. oktober 2006 #16 Skrevet 3. oktober 2006 Hvordan gjør du det når du skal forhandle med meglere? Vi har to leiligheter vi skal selge, og skal prøve å få "kvantumsrabatt". Hva er normalt honorar i disse dager og hva er inkludert? Er det vanlig å gi en høyere provisjonsprosent for det du får for leiligheten som er over prisant.? Er styling inkludert? Vil styling lønne seg(det er jo mer behagelig å se på bilder av stylede leiligheter enn f.eks dette : http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...os=3&adTypeId=1
Gjest Turi Skrevet 3. oktober 2006 #17 Skrevet 3. oktober 2006 Snakk med minst to meglere - gjerne tre. Er det opplagt at du skal bruke samme megler? Se hvilke meglere som selger mest i områdene leilighetene ligger, og innkall de som er mest aktive. Vurder om det er riktig å bruke samme megler begge steder. Om det er forskjellige meglere i de ulike områdene, BRUK det i forhandlingene - dvs. at du må få god rabatt for å selge samlet. Det er ingen kvantumsrabatt å henge på grunnleggende kostnader som tilrettelegging mv. - informasjon må hentes separat for hver leilighet. Dvs. at det er markedspakker og selve meglerprovisjonen du kan tjene på ved å samle salget. Pluss at det er lettere for deg å forholde deg til EN person da. Forutsatt at denne er god. Velg alltid en megler (og da snakker jeg ikke bare om meglerkontor, men selve personen også) som er kjent i ditt område. Når du søker på leiligheter på Finn får du opp navnet på megler. Det kan du søke på i avansert søk for å se hvilke andre eiendommer denne megleren har for salg. Et slags referansesøk . Du kan be om å få akkurat den megleren du vil, er han for opptatt kan du ringe et annet kontor. Snakk gjerne med noen som har solgt i samme område og hør hvem de har brukt og hvordan de var fornøyd. IKKE velg megler du kjøpte av fordi du syntes han var flink, dersom han ikke er kjent i området der du skal selge. Kjennskap i nærområdet er viktig for inntrykket på visninger mv. Krev at megler er på visning. Vær skeptisk til meglere som foreslår progressiv provisjon allerede på befaring. Min mening er at det er et bransjeproblem, at de liksom skal gjøre en "bedre jobb" om de får mer betalt over prisantydning. Meglere skal gi riktig pris på oppdraget og gjøre en god jobb for alle boligselgere til den prisen. (veldig personlig mening, sikkert mange som er uenige) IKKE signer noe under befaring. Få inn alle tilbudene og gjør en evaluering. Be megler kontakte deg etter noen dager, megleren du aldri hører mer fra bruker du IKKE. H*n har vist dårlig kundeoppfølging fra starten av. Se på totalprisen. Dvs. inklusive annonsepakker, tilrettelegging, taksering, eierskifteforsikring osv osv. Alt som står under oppdragsskjemaets punkt 4. Det er ulikt hvilke kostnader de ulike meglerne legger hvor, så her kan forskjellen være mer utslagsgivende enn 2,3 eller 2,5% provisjon. Se på verdivurderingen. Velg den du mener er riktig - den som ligger i midten av tre vurderinger. Ikke velg megler fordi han har den høyeste prisforventningen. Markedet gir det markedet mener er rett uavhengig av hva megler mener, og det bør ikke være innsalgsfaktor å sette høy prisantydning. Takstverdi kan imidlertid være avgjørende. Dersom taksten er vesentlig lavere enn det du og megler mener er riktig, ville jeg tatt en kontrolltakst. Få som byr 500 000 over takst dersom det ikke er opplagt i markedet at den er feil. Styling er inkludert hos noen meglere. Hos andre ikke. Selv syns jeg det er urkjedelig med stylede leiligheter som denne: http://finn.no/finn/realestate/object?finn...&pos=25&tot=107 Det er umulig å se hva som er særpreget med en leilighet og det er uten unntak ikke et eneste skap i stylede leiligheter. Om du har møbler der (dvs. ikke har flyttet ut), ville jeg heller fått råd fra megler eller interiørdesigner om justeringer istedet for å gjennomstyle leiligheten. La den ha det særpreget du har valgt å gi den, men ikke ha personlige ting fremme. ..og lykke til
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #18 Skrevet 3. oktober 2006 http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...os=3&adTypeId=1 ← Jeg som hater vålerengen kunne jo aldri gått på visning på en slik leilighet! Når det er sagt så lar jeg meg svært sjelden lure av disse stylede leilighetene. Jeg vet selv hva jeg kan klare å få ut av leiligheten. Da jeg kjøpte den jeg bor i nå snudde de fleste i døra på visninga. Men leiligheten har steget enormt i pris etter å ha trukket fra utgifter til oppussing. Og jeg vil anbefale å bruke en eiendomsmegler som er kompetent. Vi solgte et hus og fikk masse problemer i etterkant siden han ikke kunne jussen sin. Man kan tape mye mer på at megler ikke gjør god nok jobb så man får krav i etterkant fra kjøper/myndigheter enn tapet man får på en litt lavere pris.
Gjest Turi Skrevet 3. oktober 2006 #19 Skrevet 3. oktober 2006 .... og for å unngå tap pga kjøpers krav, tegner du eierskifteforsikring.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #20 Skrevet 3. oktober 2006 Er ikke kompetent til å gi deg gode svar om valg av eiendomsmegler, men jeg har lyst til legge til litt om boligstyling. Fordi jeg selv er boligstylist:-D Mange er grunnleggende skeptiske til styling, og sier de ikke lar seg lure av den type "knep". Og det tror jeg absolutt på! Ingen lar seg lure til å kjøpe noe de egentlig ikke vil ha pga noen fjonge møbler og litt pynt. Men boligkjøp handler også mye om følelser. Og det gir en bedre følelse å gå på visning i et rent, ryddig og pent hjem enn i et høl. Akkurat på samme måte som at det gir en bedre følelse å gå i en butikk som er ryddig og man har lagt vekt på å presentere varene på en god måte. Når man selger driver man på en måte sin egen lille butikk. Hvorfor skulle det være lureri å presentere butikken sin på en god måte? Jeg synes absolutt ikke at alle hjem skal gjennomstyles før salg. Mange trenger litt råd fordi de har sett seg litt blind på eget hjem. Men et pent bebodd hjem er absolutt å foretrekke i forhold til en 100% stylet leilighet. Den kunstig stylede leiligheten du viste til på Finn.no, Sissan, er mest sannsynlig en leilighet som allerede var fraflyttet og stod tom. Så da står valget mellom å selge en tom leilighet, eller å bruke en boligstylist. Slik er det med de aller fleste gjennomstylede leiligheter. Det er svært sjelden man flytter ut alle møbler for å flytte inn "upersonlige" stylistmøbler. (Nå skal det også sies at det finnes mange adskillig penere stylede leiligheter enn denne..!) Dette var en liten digresjon, men jeg måtte bare...:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå