AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #1 Del Skrevet 27. juni 2022 En bekjent av meg mistet sin datter på 8 mnd i krybbedød. Hun har det selvfølgelig vondt. Ekstra belastende at helsesøster antydet at jenta var tynn og fikk morsmelkerstatning, og ikke morsmelk. Hun tolker det da som at feilen ligger hos henne som mamma. Finner ikke så mye om krybbedød på nettet, så er det noen som sitter på erfaring og vil dele litt om dette? Er det flest jenter eller gutter? Hvilken alder er mest utsatt? Er det noe man kan gjøre for å forebygge event.? Er det best å sove sammen med barnet? Sove i vogn? Anonymkode: 104c5...f6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missy77 Skrevet 27. juni 2022 #2 Del Skrevet 27. juni 2022 Så utrolig trist. 😥 Gode tips her: https://www.helsenorge.no/spedbarn/krybbedod/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #3 Del Skrevet 27. juni 2022 Det er vel uvanlig med krybbedød når de er blitt såpass store? Har hørt at det skjer oftere med de minste. Sikker på at det var krybbedød (altså helt uventet og uforklarlig) og ikke kvelningsulykke? Uansett forferdelig Anonymkode: dcb6f...7b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #4 Del Skrevet 27. juni 2022 Du kan lese om krybbedød på https://lub.no/, gå inn på Om barnedød -> Krybbedød -> Forebygging av krybbedød. Anonymkode: dcb6f...7b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #5 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vel uvanlig med krybbedød når de er blitt såpass store? Har hørt at det skjer oftere med de minste. Sikker på at det var krybbedød (altså helt uventet og uforklarlig) og ikke kvelningsulykke? Uansett forferdelig Anonymkode: dcb6f...7b2 Anonymkode: 4661b...2ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #6 Del Skrevet 27. juni 2022 Flest tilfeller av krybbedød skjer mellom 2 og 4 mnd. Ofte når foreldre sovner sittende med barnet ligger på foreldrenes bryst eller sovende med foreldre i sofaen har jeg hørt. Og foreldre som røyker og samsover med babyen. Anonymkode: 0a6fd...56d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #7 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er vel uvanlig med krybbedød når de er blitt såpass store? Har hørt at det skjer oftere med de minste. Sikker på at det var krybbedød (altså helt uventet og uforklarlig) og ikke kvelningsulykke? Uansett forferdelig Anonymkode: dcb6f...7b2 Ja, både legen og sykehuset sa det var krybbedød. Det var også midt på dagen, hun sov i senga si på eget rom. Merker jeg blir stresset og nervøs av å ha hørt dette. Det er bare trist😢 Anonymkode: 104c5...f6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #8 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): En bekjent av meg mistet sin datter på 8 mnd i krybbedød. Hun har det selvfølgelig vondt. Ekstra belastende at helsesøster antydet at jenta var tynn og fikk morsmelkerstatning, og ikke morsmelk. Hun tolker det da som at feilen ligger hos henne som mamma. Finner ikke så mye om krybbedød på nettet, så er det noen som sitter på erfaring og vil dele litt om dette? Er det flest jenter eller gutter? Hvilken alder er mest utsatt? Er det noe man kan gjøre for å forebygge event.? Er det best å sove sammen med barnet? Sove i vogn? Anonymkode: 104c5...f6e Kjempe trist ❤️ jeg har ei venninne som mistet broren sin når han var 6mnd, det er vel mellom nyfødt og 1 år det er mest fare for det Anonymkode: d1ea4...010 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #9 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er vel uvanlig med krybbedød når de er blitt såpass store? Har hørt at det skjer oftere med de minste. Sikker på at det var krybbedød (altså helt uventet og uforklarlig) og ikke kvelningsulykke? Uansett forferdelig Anonymkode: dcb6f...7b2 Vi hadde en i barnehagen som døde av "krybbedød" når hen var 3 år så det kan skje når de er større og. Vet om to til som døde når de var mellom 1-3 år, der var og årsaken krybbedød. Friske fine barn som bare sovnet inn. Anonymkode: b56c5...561 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #10 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kjempe trist ❤️ jeg har ei venninne som mistet broren sin når han var 6mnd, det er vel mellom nyfødt og 1 år det er mest fare for det Anonymkode: d1ea4...010 Er når de er mellom 2-4 måneder faren er størst og guttebarna har større risiko. Anonymkode: b56c5...561 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #11 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er når de er mellom 2-4 måneder faren er størst og guttebarna har større risiko. Anonymkode: b56c5...561 vi fikk beskjed på helsestasjonen at 0-1 var vanligste Anonymkode: d1ea4...010 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #12 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): En bekjent av meg mistet sin datter på 8 mnd i krybbedød. Hun har det selvfølgelig vondt. Ekstra belastende at helsesøster antydet at jenta var tynn og fikk morsmelkerstatning, og ikke morsmelk. Hun tolker det da som at feilen ligger hos henne som mamma. Finner ikke så mye om krybbedød på nettet, så er det noen som sitter på erfaring og vil dele litt om dette? Er det flest jenter eller gutter? Hvilken alder er mest utsatt? Er det noe man kan gjøre for å forebygge event.? Er det best å sove sammen med barnet? Sove i vogn? Anonymkode: 104c5...f6e Det er svært uprofesjonelt av helsesøster isåfsll, MME burde ikke ha noe med saken å gjøre. Og hvis jenta var tynn, hvorfor har ikke helsesøster kommer med råd? MME er jo det siste problemet ift vektøkning.. Hadde sendt en klage til statsforvalteren på denne helsesøsteren og sendt klage til helsestasjonen på henne. Makan til frekkhet Anonymkode: dbf4d...140 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #13 Del Skrevet 27. juni 2022 Så forferdelig! Har lest at nyere forskning mener at det kan være en genetisk faktor involvert https://www.the-scientist.com/news-opinion/did-researchers-really-uncover-the-cause-of-sids-70031 Anonymkode: 8815e...4d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #14 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): vi fikk beskjed på helsestasjonen at 0-1 var vanligste Anonymkode: d1ea4...010 Vel, helsestasjonen er ikke alltid like oppdatert, man kan høre mye der. Derfor lurt å lese seg opp selv og oppsøke informasjon andre steder og for er man uheldig og treffer på feil "helsesykepleier" som ikke oppdaterer kunnskapen sin så kan man høre mye rart. Anonymkode: b56c5...561 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #15 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vel, helsestasjonen er ikke alltid like oppdatert, man kan høre mye der. Derfor lurt å lese seg opp selv og oppsøke informasjon andre steder og for er man uheldig og treffer på feil "helsesykepleier" som ikke oppdaterer kunnskapen sin så kan man høre mye rart. Anonymkode: b56c5...561 min er bare 6mnd nå, og hun sa det sist uke Anonymkode: d1ea4...010 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #16 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er svært uprofesjonelt av helsesøster isåfsll, MME burde ikke ha noe med saken å gjøre. Og hvis jenta var tynn, hvorfor har ikke helsesøster kommer med råd? MME er jo det siste problemet ift vektøkning.. Hadde sendt en klage til statsforvalteren på denne helsesøsteren og sendt klage til helsestasjonen på henne. Makan til frekkhet Anonymkode: dbf4d...140 Var vel før jenta døde at hun hadde sagt et babyen var tynn og dette med mme. Anonymkode: b56c5...561 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #17 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi hadde en i barnehagen som døde av "krybbedød" når hen var 3 år så det kan skje når de er større og. Vet om to til som døde når de var mellom 1-3 år, der var og årsaken krybbedød. Friske fine barn som bare sovnet inn. Anonymkode: b56c5...561 Ingen friske og fine barn bare sovner inn? Ikke i en alder av 3 år. Krybbedød er som regel pga kvelning. Passiv røyking, ting foran nese/munn når de sover o.l Anonymkode: dbf4d...140 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #18 Del Skrevet 27. juni 2022 Jeg mistet min bror i krybbedød. På den tiden visste de ikke at barnet skulle ligge på ryggen. Han ammet ikke, men har ikke hørt at det er en risikofaktor. Foreldrene våre røykte på den tiden. Han var litt for tidlig født, og døde på natten når han var 6 mnd. Lå alene i en krybbe. Risikofaktorer tenker jeg er mageleie, kanskje at han var for tidlig født, og at foreldrene våre røykte. Jeg tenker foreldrene våre ikke visste bedre på den tiden, og ingen har skyld i at noen dør. Jeg ammer barna mine, er påpasselig med at de ligger på ryggen, og samsover med dem, for å ha kontroll. (Samsover med barnet i babynest, og har lest oss opp på trygg samsoving) Vi kan uansett ikke garantere oss mot at krybbedød skjer. Det kan skje selv om ingen av risikofaktorene er der. Så grusomt for vennen din, det er det verste som kan skje. Hun har ikke skyld i dette. Et tips er å vise henne at du er der for henne. Alt for ofte trekker vi oss unna folk i sorg. Send meldig. Inviter henne på en gåtur. Vis at du tåler sorgen hennes, og prat med henne. Hun må ha det helt grusomt om hun føler skyld på toppen av alt. ❤ Anonymkode: 9f93d...59d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #19 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Var vel før jenta døde at hun hadde sagt et babyen var tynn og dette med mme. Anonymkode: b56c5...561 MME er like bra som morsmelkerstatning, det er en grunn til at babyer bare skal ha MME eller morsmelk. Denne helsesykepleieren høres ut som en bitch, og jeg hadde sendt en klage fort. Det går ikke an å si sånt. Er jenta for tynn og tar bare MME så blir man anbefalt å tilsette ytterligere kalorier i MME, og starte opp med fast føde. Anonymkode: dbf4d...140 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #20 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg mistet min bror i krybbedød. På den tiden visste de ikke at barnet skulle ligge på ryggen. Han ammet ikke, men har ikke hørt at det er en risikofaktor. Foreldrene våre røykte på den tiden. Han var litt for tidlig født, og døde på natten når han var 6 mnd. Lå alene i en krybbe. Risikofaktorer tenker jeg er mageleie, kanskje at han var for tidlig født, og at foreldrene våre røykte. Jeg tenker foreldrene våre ikke visste bedre på den tiden, og ingen har skyld i at noen dør. Jeg ammer barna mine, er påpasselig med at de ligger på ryggen, og samsover med dem, for å ha kontroll. (Samsover med barnet i babynest, og har lest oss opp på trygg samsoving) Vi kan uansett ikke garantere oss mot at krybbedød skjer. Det kan skje selv om ingen av risikofaktorene er der. Så grusomt for vennen din, det er det verste som kan skje. Hun har ikke skyld i dette. Et tips er å vise henne at du er der for henne. Alt for ofte trekker vi oss unna folk i sorg. Send meldig. Inviter henne på en gåtur. Vis at du tåler sorgen hennes, og prat med henne. Hun må ha det helt grusomt om hun føler skyld på toppen av alt. ❤ Anonymkode: 9f93d...59d Riskofaktor er også foreldre som røyker, altså passiv røyking for en baby.. Det kan forårsake kvelning hos baby. Anonymkode: dbf4d...140 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå