Gå til innhold

Tispe drektig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min tispe på 11 måneder hadde sin første løpetid i mai. Hun blødde i 16 dager. Ca én uke etter blødningsslutt hilste hun på en hannhund (begge var i bånd). Hannhunden hoppet opp for å ri på tispen min, og han rakk vel et ørlite jukk før eier fjernet ham. Dette er tre uker siden, og i dag ser jeg at jurene på min hund er noe hovne. Er det mulig å bli drektig på denne måten? Det hele skjedde over tre uker etter første blodflekk, så det skal vel egentlig ikke gå? Kanskje tispen min har innbilt, kanskje jeg bare er en veldig usikker førstegangs hundeier.

Hilsen skamfull

Anonymkode: e5ea4...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hadde tatt en tur til dyrlegen sånn just in case 

Anonymkode: 9fd10...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun jaget han i alle fall ikke vekk. Kjenner jeg blir bekymret, så tror jeg ringer veterinær i morgen og rådfører meg. Men det er vel lite sannsynlig at et sånt 1 sekunds-jokk gjør tispen drektig? Jeg trodde det var trygt tre uker etter første blodflekk, men fra neste løpetid skal jeg la det gå fire uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min tispe får hovne patter, til og med melk et par ganger. Tror det skal mye til at hun er drektig etter ett jukk

Anonymkode: 3635a...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi opplevde noe av det samme og hadde plutselig 4 valper 1 uke etter vi oppdaga at jurene var blitt hovne 🥲 har ikke ord for hvor mindre pene de valpene ble, de ser ut som gremlins. Utrolig elskbare, da 🥰

Anonymkode: 74622...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun jaget han i alle fall ikke vekk. Kjenner jeg blir bekymret, så tror jeg ringer veterinær i morgen og rådfører meg. Men det er vel lite sannsynlig at et sånt 1 sekunds-jokk gjør tispen drektig? Jeg trodde det var trygt tre uker etter første blodflekk, men fra neste løpetid skal jeg la det gå fire uker. 

Jeg holder alltid tispa unna hannhundene til en uke etter at hun ikke viser interesse lenger. Du kan ikke ta utgangspunkt i tre uker etter første blodflekk, det er individuelt hvor lang løpetid de har og hvor lenge de blør. Den ene tispa jeg har nå kan fint blø i tre uker før hun er villig til å parre seg, så hun må jeg skille fra gutta i fem uker for å være sikker. 

Dra til veterinær og få abortsprøyte, en 11 måneder gammel hund er alt for ung til å få valper.

Anonymkode: 25560...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun er ikke drektig nei. Det skal mer enn et jokk til for å bli drektig. Det er helt normalt at tisper blir innbilt drektig etter løpetid, det er en del av deres naturlige instinkter.

Anonymkode: b04c7...cf6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg holder alltid tispa unna hannhundene til en uke etter at hun ikke viser interesse lenger. Du kan ikke ta utgangspunkt i tre uker etter første blodflekk, det er individuelt hvor lang løpetid de har og hvor lenge de blør. Den ene tispa jeg har nå kan fint blø i tre uker før hun er villig til å parre seg, så hun må jeg skille fra gutta i fem uker for å være sikker. 

Dra til veterinær og få abortsprøyte, en 11 måneder gammel hund er alt for ung til å få valper.

Anonymkode: 25560...a74

Jeg vet at det er individuelle forskjeller, men jeg antok at uke etter blødningsslutt var trygt, spesielt siden jeg leser at de fleste løpetider varer i tre uker. Skulle tispen min vært drektig nå betyr det at hun ville hatt eggløsning senere enn tre uker etter løpetidstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er et bilde av tispens mage (en puddel), vulva er til høyre utenfor bildet. Spenene er større en de var før løpetid, men det har kanskje sammenheng med at hun har kommet i puberteten. 
- Ts

6D0B657A-6E62-46EF-A55E-4D493351AD6F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min hund ble unnfanget tre uker inn i løpetiden. Ikke helt uvanlig. 

Før hun ble kastrert holdt jeg henne unna hannhunder i minst fire uker.

Tviler dog på at ett jukk er nok, men lurt å sjekke for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: ce140...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min hund ble unnfanget tre uker inn i løpetiden. Ikke helt uvanlig. 

Før hun ble kastrert holdt jeg henne unna hannhunder i minst fire uker.

Tviler dog på at ett jukk er nok, men lurt å sjekke for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: ce140...7f2

Takk for svar! Det ville i så fall betydd at hun ble drektig i starten av sin fjerde uke med løpetid. Jeg skal få dette sjekket. Jeg har som sagt aldri hatt hund før, og akkurat dette med løpetid er åpenbart ganske skummelt fordi det varierer så mye.

Lurer også på om magen hennes/jurene ser normale ut. 

- Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...