Gå til innhold

Økt risiko for ulike typer rifter i ulike stillinger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om noen vet hvilke stillinger det er lettest å revne i. For eksempel om der er lettere å revne bakover i Moen stillinger, innover i noen, mot urinrøret i noen osv? 

Anonymkode: fc700...9fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ryggleie øker faren for rift mot endetarm. Jeg fikk en ganske lang rift med første. Var et helvete etterpå. Fødte i ryggleie. Med de to andre valgte jeg å ligge på siden og føde. For å belaste samme område minst mulig. 

Anonymkode: d0880...1fa

AnonymBruker
Skrevet

Ryggleie og sitte på huk.

Fikk rift grad 3b. Fødte i ryggleie. Ble satt vakum. Ble i tillegg klippet, men ble rift allikevel gitt…. Operert i narkose etterpå. Håper alt blir bra til slutt, ikke vært på enda.

Anonymkode: 560e3...a55

AnonymBruker
Skrevet

Overvekt, stort barn, setefødsel, styrtfødsel og stjernekikker gir økt risiko for revning.

Lå på rygg i pressfasen som jordmor sa revnet ikke. 

Anonymkode: 4fc81...25f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Overvekt, stort barn, setefødsel, styrtfødsel og stjernekikker gir økt risiko for revning.

Lå på rygg i pressfasen som jordmor sa revnet ikke. 

Anonymkode: 4fc81...25f

Selvsagt revner ikke ALLE som føder på rygg, men man har økt risiko for det i ryggleie pga presset på perineum når barnet kommer ut. Man har også økt sjans for instrumentell forløsning fordi man må jobbe mot tyngdekraften. 

Finnes dog ingen fasit her, det beste er at kvinnen får føde slik hun føler mest komfortabelt. 

Anonymkode: 3cb90...5e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det vel ikke alltid man kan velge eller blir oppmuntret til å velge fødestilling selv. Det er jo lettere for jordmor å følge med om man føder i ryggleie.

Anonymkode: 611ec...24a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Lurer på om noen vet hvilke stillinger det er lettest å revne i. For eksempel om der er lettere å revne bakover i Moen stillinger, innover i noen, mot urinrøret i noen osv? 

Anonymkode: fc700...9fa

Ryggen er økt risiko for rift, alltid. Men helsepersonell eeeelsker å ha fødende på ryggen

Anonymkode: e1ca1...588

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble oppfordret til å ikke ligge på ryggen, men etter 24 timer i aktiv fødsel så var jeg så utslitt at jeg ikke klarte noe annet. Jeg revna, men heldigvis ikke mer enn grad 2. 

Anonymkode: 16de3...44c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde store planer om å føde i sideleie og på alle fire for å revne mest mulig noe jeg også fikk lov til å prøve av jordmor,  men når ting faktisk stod på så var det å ligge på rygg best og kjennes med naturlig og behagelig ut. Revnet grad 2 men merket det ikke og syns ikke det var ille i etterkant heller. På seksukerskontrollen sa de at man ikke kunne se jeg hadde født en gang. Så tror det beste tipset er å bare ta det som det kommer

Anonymkode: 9c7e8...cea

AnonymBruker
Skrevet

Fødte stjernekikker tatt med vaakum i ryggleie med kun noen pyntesting, så det er nok ganske tilfeldig :) 

Anonymkode: bf4ad...7d1

Skrevet

Født en gang på rygg, og en gang liggende på siden. Revnet grad 2 med begge, litt i alle retninger 🙈 Men det ble sydd fint, ingen problemet i ettertid.

Ønsker IKKE føde på rygg igjen, mest fordi det belastet halebeinet mitt så veldig. Hadde vondt i halebeinet i lang tid etterpå. Ser for meg å føde på alle fire denne gangen, men får se når jeg kommer så langt 😂🤷🏼‍♀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...