AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #1 Skrevet 27. juni 2022 Jeg har «bare» eid egen bolig i 4 år, så jeg har bare opplevd lave renter på boliglånet mitt, men hva er et «normalt» nivå, og hva er et «høyt» nivå? Anonymkode: 55aa9...e14
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #2 Skrevet 27. juni 2022 Tja. Jeg hadde 8 på begynnelsen av 2000-tallet, min onkel hadde 17 på 80-tallet og nå har du hatt 2-3? Alt kan skje og det finnes ingen normalrente. Særlig ikke i en urolig verden. Anonymkode: 9b2f7...25d 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #3 Skrevet 27. juni 2022 Det er ingenting som med sikkerhet kan kalles normal rente hostorisk, men i Norge ønsker man i moderne økonomi å ha en en rente på minst 4-6% for å kunne ha muskler til å holde inflasjon relativt stabil, samt å kunne gjøre tiltak i dårlige tider, eller om kronen blir for sterk. (Som begge krev redusert rente) I dagens marked er fremtiden veldig usikker da man kommer fra et alt for lavt rentenivå historisk til at man kan forutsi i hvo stor grad inflasjonen i det korte bildet faktisk blir påvirket med små økninger i renten, og videre hva det vil kunne ha og si for arbeidsmarkedet på lenger sikt ol man øker for raskt. Man kan godt se rente på 10% om noen år om ting ikke snur, men det er ensbetydende med betydelige andre utfordringer. I bunn og grunn er økende renter positivt ved at det skjer i perioder der økonomien går godt, og arbeidsledigheten gjerne er lav. Men det kan gå så langt at man en overoppheting hvis man ikke klarer/tør å øke renten i tilstrekkelig tempo (som i dag med tidvis inflasjon ute av kontroll) - og det ender nesten alltid i et krakk og/eller akutt økonomisk krise med økt «fattigdom» og arbeidsledighet. Anonymkode: 8acf6...8f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå