AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #1 Skrevet 27. juni 2022 Og sier ifra til butikken? Vært helt fjern i dag. Var på accessorize og prøvde hårbøyle. Kjøpte én. Da jeg kom hjem så jeg plutselig at jeg hadde en på hodet også🙈 Jeg vil ikke være tyv. Kan de anmelde meg om jeg leverer den tilbake? Æ Anonymkode: da028...b18 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #2 Skrevet 27. juni 2022 Nei, jeg tror de blir takknemlig for at du er ærlig. Hvis jeg var deg så hadde jeg ringt butikken nå og sagt fra (hvis de har åpent enda), evt sendt Mail hvis du finner adressa. Tilbudt å betale den på Vipps (hvis de har) eller komme imorra og levere tilbake Anonymkode: dc86c...eb9 7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #3 Skrevet 27. juni 2022 Nei, fordi å straffe noen for (mindre) tyveri krever forsett - enkelt sagt betyr det at du måtte ha tatt et aktivt og bevisst valg om å ta med deg hårbøylen fra butikken. At du ved en forglemmelse tok den med er ikke nok. Så blir det jo i teorien et bevisspørsmål om du var klar over det du gjorde, men i straffesaker ligger bevisbyrden hos påtalemyndigheten. Beviskravet er strengt, og din forklaring virker helt plausibel og underbygges jo i tillegg av at du leverer den tilbake så fort som mulig. Anonymkode: 35b66...b92 9
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #4 Skrevet 27. juni 2022 Hah ha nei, de blir nok bare glad for at du leverer den tilbake. Anonymkode: 9972c...b70 5
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #5 Skrevet 27. juni 2022 Men når det står på noen steder at absolutt alle tyverier blir anmeldt, gjelder det også når man tar noe ved en feil? Det kunne jo vært et forsøk på tyveri å bare ta hårbøyla på seg og gå ut. Anonymkode: da028...b18
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #6 Skrevet 27. juni 2022 Dette der gjør jeg støtt og stadig. Konstant ammetåke. Sier alltid ifra. Går alltid bra Anonymkode: 835cf...e38 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #7 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men når det står på noen steder at absolutt alle tyverier blir anmeldt, gjelder det også når man tar noe ved en feil? Det kunne jo vært et forsøk på tyveri å bare ta hårbøyla på seg og gå ut. Anonymkode: da028...b18 Ingen tjuvrader vil komme i retur og be om å betale for en vare de stjal. Anonymkode: 7fc41...6cd 12
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #8 Skrevet 27. juni 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Men når det står på noen steder at absolutt alle tyverier blir anmeldt, gjelder det også når man tar noe ved en feil? Det kunne jo vært et forsøk på tyveri å bare ta hårbøyla på seg og gå ut. Anonymkode: da028...b18 Haha det skjedde meg meg da jeg var 19 år. Prøvde på en rumpetaske-veske til kanskje 200kr og skulle vise venninnen min som var i prøverommet. Glemte å ta det av, handlet diverse varer for sikkert 1000 spenn også gikk vi ut. Var ikke alarm men kom en vekter springende og tok tak i meg. Prøvde å forklare uten nytte. Krysset av på ikke straffeskyld eller hva det het på anmeldelsen, men når boten kom i posten turte jeg ikke nekte for var redd for rettsak og styr. (I ettertid skjønner jeg jo at det sikkert bare hadde blitt henlagt, men jeg var ung og visste ikke bedre). 3500kr fattigere og en prikk på rulleblad rikere. Anonymkode: bcdca...a04 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #9 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Haha det skjedde meg meg da jeg var 19 år. Prøvde på en rumpetaske-veske til kanskje 200kr og skulle vise venninnen min som var i prøverommet. Glemte å ta det av, handlet diverse varer for sikkert 1000 spenn også gikk vi ut. Var ikke alarm men kom en vekter springende og tok tak i meg. Prøvde å forklare uten nytte. Krysset av på ikke straffeskyld eller hva det het på anmeldelsen, men når boten kom i posten turte jeg ikke nekte for var redd for rettsak og styr. (I ettertid skjønner jeg jo at det sikkert bare hadde blitt henlagt, men jeg var ung og visste ikke bedre). 3500kr fattigere og en prikk på rulleblad rikere. Anonymkode: bcdca...a04 Høres ut som du ble utsatt for tyttebærpoliti som trodde at de mer makt enn de egentlig har. De fleste oppegående mennesker skjønner vel at det var et ærlig uhell. Anonymkode: 5f92e...66a 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #10 Skrevet 27. juni 2022 Både mann og kvinne vil bli anmeldt for tyveri. Anonymkode: 92a07...0f6 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #11 Skrevet 28. juni 2022 Slikt har jeg gjort mange ganger. Har alltid ringt butikken med en gang jeg oppdaget det, og levert det tilbake neste dag. Har alltid bare blitt møtt med latter. Nå sist var jeg i klesbutikk og hadde et plagg hengende på høyre arm og et hengende på venstre arm. Da jeg kok til kassen rakte jeg henne bare den ene armen. Hun pakket inn, jeg betalte, fikk posen, stod og småskravlet litt før jeg gikk. Femten minutter senere er jeg i en annen butikk og oppdager plutselig plagget som henger fra venstrearmen. Gikk tilbake og forklarte, og hun i kassen lo godt over at ingen av oss hadde lagt merke til det enda vi hadde stått og småskravlet i flere minutter. 😅 Anonymkode: 29268...e46 1
Trolltunge Skrevet 28. juni 2022 #12 Skrevet 28. juni 2022 Jeg gikk ut av butikken med en stor hundeseng under armen. Var få kunder, og jeg kjøpte også tags til hundene, som det tok tid å lage, så jeg og hun i kassa pratet ganske lenge før jeg betalte og gikk. Uten å betale for hundesengen, som ikke akkurat var usynlig. Ble bare latter over hvor distre vi begge var da jeg kom tilbake. Ingen anmeldelse. Har forøvrig gjort det samme på Kid. Da var det noen store puter jeg holdt under armen. Har ikke fått inntrykk av at de vurderte å anmelde. Det ble bare latter og takknemlighet for at jeg var ærlig og kom tilbake.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #13 Skrevet 28. juni 2022 Trolltunge skrev (2 minutter siden): Jeg gikk ut av butikken med en stor hundeseng under armen. Var få kunder, og jeg kjøpte også tags til hundene, som det tok tid å lage, så jeg og hun i kassa pratet ganske lenge før jeg betalte og gikk. Uten å betale for hundesengen, som ikke akkurat var usynlig. Ble bare latter over hvor distre vi begge var da jeg kom tilbake. Ingen anmeldelse. Har forøvrig gjort det samme på Kid. Da var det noen store puter jeg holdt under armen. Har ikke fått inntrykk av at de vurderte å anmelde. Det ble bare latter og takknemlighet for at jeg var ærlig og kom tilbake. Tipper de trodde du var av de som hadde puter sydd under armene..ha ha måtte bare. Anonymkode: 27aad...a06 3
Trolltunge Skrevet 28. juni 2022 #14 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tipper de trodde du var av de som hadde puter sydd under armene..ha ha måtte bare. Anonymkode: 27aad...a06 😆
Isambard Skrevet 28. juni 2022 #15 Skrevet 28. juni 2022 Du blir ikke anmeldt hvis du går tilbake med noe du har glemt å betale for.
Norja Skrevet 28. juni 2022 #16 Skrevet 28. juni 2022 Jeg har gjort lignende ting, har også gått fra regningen på restaurant en gang. RIng og forklar situasjonen, si at du kommer og leverer det tilbake så fort som mulig. Kan hende de bare lar det gå også.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #17 Skrevet 28. juni 2022 Skjer ofte der jeg jobber at folk legger f.eks en brus i lomma. Jeg ler jo bare av det når de kommer tilbake etterpå. Men det skjer nok en del ganger at folk ikke kommer tilbake 😛 Anonymkode: 476fc...78d
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #18 Skrevet 28. juni 2022 Det skjer nok oftere enn man tror. Tyver kommer jo ikke tilbake neste dag og leverer det tilbake Anonymkode: 08705...d14
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #19 Skrevet 28. juni 2022 Haha😅 nei.. Jeg har desverre klart det samme mer enn én gang.. Ene gangen hadde jeg handla mye babyklær og så plutselig en lue hang fast i vognen, bestemte meg for å kjøpe den og gikk tilbake og betalte dagen etter 😅 de synes bare det var morsomt at jeg kom tilbake, en annen gang, også med barnevogn hadde jeg lagt en liten iste i hetten på vognen og glemte den helt bort, betalte alle de andre varene og forlot butikken, den gangen orket jeg ikke å gå tilbake engang 😬 Anonymkode: d7bbf...b3a
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #20 Skrevet 28. juni 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Og sier ifra til butikken? Vært helt fjern i dag. Var på accessorize og prøvde hårbøyle. Kjøpte én. Da jeg kom hjem så jeg plutselig at jeg hadde en på hodet også🙈 Jeg vil ikke være tyv. Kan de anmelde meg om jeg leverer den tilbake? Æ Anonymkode: da028...b18 Nei de kommer ikke til å anmelde. Jeg stjal med viten og vilje fra H&M en gang, fikk dårlig samvittighet - så jeg dro tilbake og innrømte alt, og ga tilbake det jeg hadde tatt. Den ansatte ble helt satt ut og sa "takk, dette har jeg ikke opplevd før". 😅👍🏼 Anonymkode: 1f788...cb9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå