Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå i disse tider med høye strømpriser, opplever vi å ha et høyt forbruk til tross for alle nødvendige strømsparingstiltak.

Vi har elbil, ingen varmeovner/aircondition/varmekabler påskrudd. Bruker ikke tørketrommel. Oppvaskmaskin og vaskemaskin fylles opp før vask, vasker med redusert temperatur.

Likevel ligger vi på 1500 kwt i mnd, og jeg skjønner ikke hvorfor forbruket er så høyt. Det burde vel være mye lavere?

Anonymkode: d3ea3...cff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Naboen har fryseboks koblet til deres strøm i kjelleren? Gammel varmtvannstank?

Anonymkode: 0a27a...381

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå i disse tider med høye strømpriser, opplever vi å ha et høyt forbruk til tross for alle nødvendige strømsparingstiltak.

Vi har elbil, ingen varmeovner/aircondition/varmekabler påskrudd. Bruker ikke tørketrommel. Oppvaskmaskin og vaskemaskin fylles opp før vask, vasker med redusert temperatur.

Likevel ligger vi på 1500 kwt i mnd, og jeg skjønner ikke hvorfor forbruket er så høyt. Det burde vel være mye lavere?

Svaret har du skrevet selv. For det første, er dere to eller flere, går det mye til varmtvann. Lade elbilen drar strøm uten tvil. Bare å lade en hybrid trekker like mye kw/t som jeg har i mnd i forbruk. Og jeg bor alene i enebolig. Dette var det ingen som hadde fokus på når elbilen gjorde sitt inntog, og strømmen var billig. Men må dere betale. Bensin/diesel er ikke billig det heller, men det er av andre årsaker enn strømprisen.

Anonymkode: 13cf8...d5a

AnonymBruker
Skrevet

Har du app hvor du kan følge med på strømforbruket fra dag til dag? F eks Tibber? Da er det jo ganske lett å bare kutte en og en ting i eks en tredagers periode om gangen og se om det påvirker. F eks ikke dusje hjemme som noen påpeker, så ser du hva som går i varmtvann.

Anonymkode: 7b935...f04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Svaret har du skrevet selv. For det første, er dere to eller flere, går det mye til varmtvann. Lade elbilen drar strøm uten tvil. Bare å lade en hybrid trekker like mye kw/t som jeg har i mnd i forbruk. Og jeg bor alene i enebolig. Dette var det ingen som hadde fokus på når elbilen gjorde sitt inntog, og strømmen var billig. Men må dere betale. Bensin/diesel er ikke billig det heller, men det er av andre årsaker enn strømprisen.

Anonymkode: 13cf8...d5a

Elbilen trekker i snitt 300 kwt per mnd, så det er ikke det som velter lasset. Da gjenstår det 1200 kwt i lys, tv, dusj (mannen dusjer 5 min dusjer, barna bader 2 ganger i uka i samme vannkar m 35 l vann, jeg tar korte dusjer), oppvaskmaskin 3 ganger i uka, vaskemaskin 4 ganger i uka. 

Synes det høres vanvittig høyt ut 

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har du app hvor du kan følge med på strømforbruket fra dag til dag? F eks Tibber? Da er det jo ganske lett å bare kutte en og en ting i eks en tredagers periode om gangen og se om det påvirker. F eks ikke dusje hjemme som noen påpeker, så ser du hva som går i varmtvann.

Anonymkode: 7b935...f04

Skal sjekke det ut :)

ifølge tibber går 34 % til å varme boligen...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det virker høyt.

Vi brukte 720 kwh i mai. Vi har ikke elbil. Varmekablene var på i 3 rom det meste av måneden. Normal bruk av vaskemaskin, muligens over normal bruk av oppvaskmaskin. Ingen tørketrommel.

Vi følger med på Elvia sin app (for oss på østlandet). Der kan vi se forbruket time for time. Da er det litt lettere å forstå hva som drar mye strøm.

Anonymkode: 7db3f...0e6

AnonymBruker
Skrevet

Det var høyt ja.

Varmekabler i garasjen? Noen panelovner dere har glemt? Veldig gammel varmtvannstank? Når det er så mye må det nesten være flere ting som trekker mye. 

Anonymkode: 2a47b...4f7

Skrevet

kjøp en tibber pulse eller liknende, så kan du ta en og en sikring mens du ser forbruket i sanntid.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...