Gå til innhold

Hva tenker dere om abort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært positiv til abort, og er det enda. Jeg tenker det er en fin måte og ikke ende opp som far med en kvinne jeg ikke ønsker barn med. Men før de nyhetene fra usa hadde jeg liten kunnskap om hvordan en abort utføres. Jeg har alltid trodd man bare tok en pille og tok knekken på babyen på den måten og at det bare var en klump med dna som ikke lignet et menneske enda. Men nå så har jeg sett en video som forklarer åssen en abort utføres og syntes egentlig det er ganske barbarisk og motbydelig hele prosessen. Jeg er fortsatt positiv til abort siden jeg vil ikke få barn med ons eller lignende, men samtidig har jeg fått et ganske annet syn på det.

Anonymkode: 6ddf3...e9c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken video har du sett, da? Noe som er laget av aktivister?

Anonymkode: 5c675...657

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilken video har du sett, da? Noe som er laget av aktivister?

AnonymBruker
Skrevet

Aktivister ja. For det første så skjer de aller fleste aborter i Norge før uke 12, og oftest medikamentelt. 

Jeg så bare de første 3 minuttene her som liksom viser uke 12+ aborter.   Det er ikke slik det foregår i Norge i uke 12 +. Her får man medisiner som fremkaller rier slik at fosteret fødes. Ikke snakk om å rive ut armer og bein. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg kan skjønne at en del amerikanere faktisk er motstander av abort, når man ser på hvor sent i svangerskapet man faktisk har kunnet lovlig "abortere" et foster der - eller en baby, egentlig. De kan ta abort så sent som uke 22-24, leste jeg, og det er jo faktisk helt hårreisende. Det er jo på grensen til for tidlig fødsel og mulighet for at barnet kan leve utenfor livmoren! I stedet for å forby abort mange steder, kunne de heller innskrenket grensen for antall uker ut i svangerskapet det er lov å ta abort. Kanskje innskrenke grensen med så mye som 10-12 uker. Det er mye for et foster! Men da er det mer "abort" det er snakk om, ikke prematur fødsel.

Jeg synes vår grense på abort ved 12 uker er mye mer fornuftig. Da er det ikke mulighet for overlevelse, og det kan ikke nesten likestilles med prematur fødsel. Ville ikke likt det om norske myndigheter utvidet ukes-grensen for abort!

Generelt er jeg helt FOR selvbestemt abort. Herregud, vi kan ikke gå tilbake til strikkepinner på bakrommet og kvinnedødelighet skyter i været igjen!

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har alltid vært positiv til abort, og er det enda. Jeg tenker det er en fin måte og ikke ende opp som far med en kvinne jeg ikke ønsker barn med. Men før de nyhetene fra usa hadde jeg liten kunnskap om hvordan en abort utføres. Jeg har alltid trodd man bare tok en pille og tok knekken på babyen på den måten og at det bare var en klump med dna som ikke lignet et menneske enda. Men nå så har jeg sett en video som forklarer åssen en abort utføres og syntes egentlig det er ganske barbarisk og motbydelig hele prosessen. Jeg er fortsatt positiv til abort siden jeg vil ikke få barn med ons eller lignende, men samtidig har jeg fått et ganske annet syn på det.

Jah… sånn kan man også se på det 🫠

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg respekterer folk som tar abort, men jeg er også helt for at det skal være lov å mene at abort ikke er greit.

I Norge er det litt sånn at det nesten ikke er lov til å mene lenger. Jeg husker vi hadde diskusjoner på vgs. om sånne ting og på den tiden var det OK å mene at abort er drap, og jeg synes man skal respektere at det er noe folk også har lov til å mene. Men man burde selvfølgelig ikke hetse folk som velger å ta abort. 

Og må også si at jeg ar problemer med folk som så enkel bruker abort som en type prevensjon nesten. Da burde man. gå litt i seg selv, i min mening... 

Anonymkode: c70bf...6ec

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Million skrev (8 minutter siden):

Jeg kan skjønne at en del amerikanere faktisk er motstander av abort, når man ser på hvor sent i svangerskapet man faktisk har kunnet lovlig "abortere" et foster der - eller en baby, egentlig. De kan ta abort så sent som uke 22-24, leste jeg, og det er jo faktisk helt hårreisende. Det er jo på grensen til for tidlig fødsel og mulighet for at barnet kan leve utenfor livmoren! I stedet for å forby abort mange steder, kunne de heller innskrenket grensen for antall uker ut i svangerskapet det er lov å ta abort. Kanskje innskrenke grensen med så mye som 10-12 uker. Det er mye for et foster! Men da er det mer "abort" det er snakk om, ikke prematur fødsel.

Jeg synes vår grense på abort ved 12 uker er mye mer fornuftig. Da er det ikke mulighet for overlevelse, og det kan ikke nesten likestilles med prematur fødsel. Ville ikke likt det om norske myndigheter utvidet ukes-grensen for abort!

Generelt er jeg helt FOR selvbestemt abort. Herregud, vi kan ikke gå tilbake til strikkepinner på bakrommet og kvinnedødelighet skyter i været igjen!

I 7 stater er det ingen grense for abort, det er fritt frem gjennom hele svangerskapet.  I flere andre stater defineres helse så vidt at det i praksis tillater fri abort gjennom hele svangerskapet. Og den som bestemmer om kravet er oppfylt er abortlegen som får betalt for aborten. Dette kommer svært lite frem i norske media

Endret av Topsi
  • Liker 2
Skrevet
Topsi skrev (Akkurat nå):

I 7 stater er det ingen grense for abort, det er fritt frem gjennom hele svangerskapet.  I flere andre stater defineres helse så vidt at det i praksis tillater fri abort gjennom hele svangerskapet. Dette kommer svært lite frem i norske media

Da håper jeg det er i disse 7 statene det nå begrenses til forbud.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nå har det seg slik at i de fleste land (inkl usa) så er/var retten til abort, frem til senest uke 12. i uke 12 er ikke fosteret levedyktig, fosteret er ikke levedyktig før i uke 23. 

I uke 12 ligner ikke fosteret på noen ting, det er bare en klump. Så den videoen du har sett illustrerer abort av et foster som er over uke 20 mest sannsynelig. Og dette er en video lagd for propaganda, du burde Google abort istedenfor - lese informasjon på Norske myndigheter eller helse-sider. Slik at du får den riktige informasjonen. I USA b.la er det veldig vanlig å lage reklame/videoer som ikke skildrer sannheten eller virkeligheten, så sant det går overens med illusjonen til skaperen av debatten. I Norge har vi lover som tilsier at dette ikke kan gjøres, dermed blir ikke nordmenn servert propaganda hver eneste dag. 

Anonymkode: fa12f...e4e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Aktivister ja. For det første så skjer de aller fleste aborter i Norge før uke 12, og oftest medikamentelt. 

Jeg så bare de første 3 minuttene her som liksom viser uke 12+ aborter.   Det er ikke slik det foregår i Norge i uke 12 +. Her får man medisiner som fremkaller rier slik at fosteret fødes. Ikke snakk om å rive ut armer og bein. 

I uke 12 er det ikke masse "armer og bein", det er en bitteliten klump. Akkurat det samme som kommer ut under medikamentell abort som under utskrapning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter 2. trimester er det jo ikke abort av en liten celleklump man tar med vakuum. Da er abort i praksis en provosert dødfødsel. Det er så utrivelig at jeg nekter å tro at det er noe kvinner gjør bare "fordi det ikke passer akkurat nå". Det tenker man kanskje i uke 5 når man tar abortpille.

Anonymkode: 6bd57...887

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I uke 12 er det ikke masse "armer og bein", det er en bitteliten klump. Akkurat det samme som kommer ut under medikamentell abort som under utskrapning. 

Feil, fosteret I uke 12 har både armer og bein https://nhi.no/graviditetsoraklet/uke/12

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har alltid vært positiv til abort, og er det enda. Jeg tenker det er en fin måte og ikke ende opp som far med en kvinne jeg ikke ønsker barn med. Men før de nyhetene fra usa hadde jeg liten kunnskap om hvordan en abort utføres. Jeg har alltid trodd man bare tok en pille og tok knekken på babyen på den måten

Jeg synes det er rart at du har vært positiv til abort hvis du i det hele tatt tenkte på fosteret som en baby.

For min del har jeg gått i motsatt retning av deg. Det var lett å moralisere og være abortmotstander da jeg var atten og ikke ante hva et svangerskap var eller hvor skadelig en fødsel kunne være, og heller ikke hvilke livssituasjoner folk kunne befinne seg i. Nå som jeg har født to barn og har mer livserfaring er jeg blitt svært opptatt av saken. Jeg er sjeleglad for at jeg bor i et land hvor folk har rett til trygg, lovlig og gratis abort. Det er en sak som jeg er villig til å strekke meg langt for av prinsipp; jeg er i 40-årene nå så det er snart ikke aktuelt for meg. Men jeg protesterer gladelig på vegne av dem som kommer etter meg.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Million skrev (6 minutter siden):

Da håper jeg det er i disse 7 statene det nå begrenses til forbud.  

Nei, desverre, og her er en link, mange av de statene som har lovlig opp til levedyktigjet har ov etterpå av helsemessige grunner,  og som defineres så vidt, hvis du googler Doe vs Bolton, at det I I praksis er fritt frem https://19thnews.org/2022/05/abortion-rights-restrictions-laws-in-your-state/

AnonymBruker
Skrevet

Alle siviliserte land har tilgang til abort. Ferdig snakka. Det er barbarisk å la kvinner dø av graviditet i egglederen, for eksempel. 

Her er forresten en artikkel om senaborter i USA. Spoiler alert: det er egentlig ganske sjeldent og stort sett av medisinske årsaker, utført av kvinner som aller helst skulle ønske de kunne født det barnet friskt og til termin.

https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/news/datablog/2019/mar/07/abortion-late-term-what-pregnancy-stage

Anonymkode: 539ee...028

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle siviliserte land har tilgang til abort. Ferdig snakka. Det er barbarisk å la kvinner dø av graviditet i egglederen, for eksempel. 

Her er forresten en artikkel om senaborter i USA. Spoiler alert: det er egentlig ganske sjeldent og stort sett av medisinske årsaker, utført av kvinner som aller helst skulle ønske de kunne født det barnet friskt og til termin.

https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/news/datablog/2019/mar/07/abortion-late-term-what-pregnancy-stage

Anonymkode: 539ee...028

Linken leder bare til et G-ikon/symbol

AnonymBruker
Skrevet

Synes abort er veldig trist, men tenker det er noe vi må ha mulighet til å gjøre, for all forskning viser at aborter vil foregå uansett, bare på ekstremt utrygge måter om det ikke er tilgjengelig på sykehus. 

Er for selvbestemt abort frem til uke 12. synes egentlig det er mer enn lenge nok. Senere i tilfeller hvor fosteret eller mor er sykt. 

Personlig skulle livssituasjonen vært ganske horribel for at jeg hadde klart å gjennomføre en abort. Og ikke så langt som i uke 12 uansett. Har vært på ul med mine barn i uke 12 og det er absolutt en liten baby :(  

At man i USA og UK og andre land kan ta abort frem til barnet er levedyktig synes jeg er helt skrekkelig barbarisk! 

Anonymkode: 2569a...1c1

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå har det seg slik at i de fleste land (inkl usa) så er/var retten til abort, frem til senest uke 12. i uke 12 er ikke fosteret levedyktig, fosteret er ikke levedyktig før i uke 23. 

I uke 12 ligner ikke fosteret på noen ting, det er bare en klump. Så den videoen du har sett illustrerer abort av et foster som er over uke 20 mest sannsynelig. Og dette er en video lagd for propaganda, du burde Google abort istedenfor - lese informasjon på Norske myndigheter eller helse-sider. Slik at du får den riktige informasjonen. I USA b.la er det veldig vanlig å lage reklame/videoer som ikke skildrer sannheten eller virkeligheten, så sant det går overens med illusjonen til skaperen av debatten. I Norge har vi lover som tilsier at dette ikke kan gjøres, dermed blir ikke nordmenn servert propaganda hver eneste dag. 

Feil https://nhi.no/graviditetsoraklet/uke/12 Fosteret har reflekser, og det øver nå på å svelge fostervann. Det kan også gjespe og suge. Neglene begynner å bli synlige, men de når ikke fingertuppene før i slutten av svangerskapet.

Endret av Topsi
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva i all verden snakker du om? Var på ultralyd i uke 12 og da så man armer, fingre, bein, nese, ryggrad og hode. Absolutt ikke en celleklump... 

Anonymkode: 10532...f54

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...