Gå til innhold

Privat «rehab» i Norge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lang historie kort, jeg har slitt med min mentale helse hele mitt voksne liv, jeg er 32 nå. Under corona og etter har depresjonen, angsten og fortvilelsen vært spesielt ille. Har prøvd det meste av medisiner. Det har gått dit at jeg ikke klarer å spise eller bevege meg noe særlig, og klarer ikke holde meg i fysisk form heller. Selvom jeg ikke spiser noe spes legger jeg på meg og er i dårlig form (inkl høyt kolesterol), men jeg klarer ikke komme i gang med bevegelse pga smerter i kroppen. Ligger o sengen de fleste dager. Så det blir en ond spiral. Har prøvd å Google litt men fant ingenting, er det noen «rehab» i Norge hvor det er hyggelige omgivelser, hjelp med rutiner, mat og trening slik at jeg kan få kroppen i gang igjen? Når jeg søker opp rehab får jeg bare for rusmisbruk eller skader etter ulykker etc.. 

Jeg har penger til å betale selv, men ikke nok til å dra til f eks USA hvor jeg vet det finnes slike klinikker.

Anonymkode: b958e...7e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Evjeklinikken tar privatpasienter, men du kan også få henvisning. 

Anonymkode: 1c2ca...b3d

AnonymBruker
Skrevet

Tror de fleste klinikker tilbyr plasser privat også. 

Hvis du spiser lite, men går opp i vekt spiser du for mange kalorier. Mat med høyt kaloriinntak. Det finnes bedrifter som man kan kjøpe sunne måltider fra, som man bare varmer opp. Hadde startet der. Kroppen trenger riktig næring, ellers fungerer hverken hode eller kroppen. 

Anonymkode: e0bf0...fd0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror de fleste klinikker tilbyr plasser privat også. 

Hvis du spiser lite, men går opp i vekt spiser du for mange kalorier. Mat med høyt kaloriinntak. Det finnes bedrifter som man kan kjøpe sunne måltider fra, som man bare varmer opp. Hadde startet der. Kroppen trenger riktig næring, ellers fungerer hverken hode eller kroppen. 

Anonymkode: e0bf0...fd0

Ts her, Det stemmer ikke. Jeg kan gå dagevis uten å spise noe som helst, uten at vekten endrer seg. Skal sies at jeg har normal BMI men for mye fett og høyt kolesterol. Og jeg har sjekket kaloriene mine og ligger stort sett i underskudd.  Spiser ca det samme nå som da jeg plutselig raste ned 10 kg. av samme årsak (psykiske). Problemet er at jeg ikke beveger meg og kronisk stress. Spiser aldri godteri, brus eller andre usunne ting. Har prøvd spisriktig men den maten smaker jo grusomt 😵💫 Gir ikke akkurat matglede og apetitt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Evjeklinikken tar privatpasienter, men du kan også få henvisning. 

Anonymkode: 1c2ca...b3d

Takk ☺️ skal sjekke ut!

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen, ser det kanskje har blitt misforstått. Jeg er ikke overvektig, min BMI er rundt 24. Men min fysiske helse og fysiske sammensetning er dårlig, lite muskler samt smerter. Alt dette bunner i psykisk sykdom og at jeg ikke klarer å få kontroll på dette selv. Ønsker en type klinikk hvor man får hjelp med det psykiske, sunne måltider og fysisk aktivitet tilpasset meg. Prøver meg på treningssenter, men har smerter i hele kroppen i en uke etterpå, prøvd PT også, men virker som de fleste er tilpasset folk som ikke er så langt nede fysisk og psykisk som meg…

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

TS igjen, ser det kanskje har blitt misforstått. Jeg er ikke overvektig, min BMI er rundt 24. Men min fysiske helse og fysiske sammensetning er dårlig, lite muskler samt smerter. Alt dette bunner i psykisk sykdom og at jeg ikke klarer å få kontroll på dette selv. Ønsker en type klinikk hvor man får hjelp med det psykiske, sunne måltider og fysisk aktivitet tilpasset meg. Prøver meg på treningssenter, men har smerter i hele kroppen i en uke etterpå, prøvd PT også, men virker som de fleste er tilpasset folk som ikke er så langt nede fysisk og psykisk som meg…

Hvorfor ikke et spa?

Anonymkode: 5d669...75a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke et spa?

Anonymkode: 5d669...75a

Gjerne et spa, men har aldri hørt om et spa man kan være i ukesvis hvor man må møte opp til terapi, trening og spise? Og det er helsepersonell? Hadde ikke gjort noe med massasje hver dag, men trenger mer struktur og at andre bestemmer over dagene mine til jeg har kommet meg på kjøl igjen tror jeg. Jeg går på DPS men der kan jeg kun bli lagt inn for én uke (døgnenhet), og det inkluderer bl.a mye medisiner, noe jeg har forsøkt i mange år uten hell :(

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes jo et flust av rehabsteder! Men det enkleste er å få en henvisning fra fastlegen da. Eksempler er  Hauglandssenteret, Modum Bad, Kysthospitalet i Stavern, Ravneberghaugen, GodtHaap, Vikersund, et sted rett ved Haugesund sykehus og garantert enda flere steder, men alle disse avhenger av at du har en diagnose som tilhører de da.

Anonymkode: 5f40b...5bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det finnes jo et flust av rehabsteder! Men det enkleste er å få en henvisning fra fastlegen da. Eksempler er  Hauglandssenteret, Modum Bad, Kysthospitalet i Stavern, Ravneberghaugen, GodtHaap, Vikersund, et sted rett ved Haugesund sykehus og garantert enda flere steder, men alle disse avhenger av at du har en diagnose som tilhører de da.

Takk for tips! Har BP2, depresjon, GAD, panikklidelse og PTSD. Prøver å komme tilbake i arbeid og opplever at de fleste i helsenorge prøver å hjelpe meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for tips! Har BP2, depresjon, GAD, panikklidelse og PTSD. Prøver å komme tilbake i arbeid og opplever at de fleste i helsenorge prøver å hjelpe meg.

Da kan kanskje Modum Bad være noe for deg! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...