Gå til innhold

Dere med klistremerkebaby, hvordan unngå å bli deprimert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får jo aldri lagt fra meg baby, helt grunnleggende behov for meg som å gå på do, ta en dusj, hente drikke er bare stress og sånn går dagene. Får ikke alltid gått ut heller da jeg ikke går lagt fra meg baby for å ta på klær/ordne meg.

Far er på jobb og ja han tar baby når han kommer, men da er det ofte bare små nødvendigheter jeg får gjort som å lage middag etc får jeg må amme igjen. Baby er nå tre måneder, hører at dette kan vare et år, hvordan holde ut? Vondt i ryggen har jeg fått også da baby begynner å bli tung og jeg ikke har fått trent. 

Anonymkode: ea125...6d6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forventet du noe annet? 😅

Slik er babylivet, og slik at mange det. Har ikke hørt om så mange som har blitt deprimert pga klistremerkebaby, da har det heller vært andre faktorer inn i bildet også. 

Anonymkode: ded8c...913

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Babyen tåler å ligge og skrike de minuttene det tar å f eks ta seg en dusj.

Anonymkode: ecb39...63f

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Forventet du noe annet? 😅

Slik er babylivet, og slik at mange det. Har ikke hørt om så mange som har blitt deprimert pga klistremerkebaby, da har det heller vært andre faktorer inn i bildet også. 

Anonymkode: ded8c...913

Jeg er jo mer eller mindre låst ikke bare hjemme, men til en STOL dag ut og dag inn i mange måneder.

Klart man kan bli deprimert av det, ellers hadde ikke folk sliter under covid og den "isolasjonen" det medførte. Da kunne man til og med gjøre ting hjemme, gå turer osv.

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan du pumpe, evt gi mme, så pappaen kan ta baby mer?

Anonymkode: cace7...992

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1) har du fått sjekket baby for låsninger? Kan det være mageknip pga allergier? Min første var sånn, og det var kraftig matallergi som ikke ble oppdaget før hun var over året. (Jeg ammet)

2) det er fryktelig slitsomt, og det hjelper ikke med «slik er det» kommentarer. anbefaler godt bæretøy (feks ergobaby), sånn at du får armene fri, og prøv gjerne en god vippestol. Min yngste elsker Baby Bjørn, og sitter å følger med feks når jeg gjør husarbeid. 

3) kom deg ut i frisk luft/ på tur hver eneste dag. Om baby ikke liker vogn, bruk bæresele. 

4) liker du å lese? Les med god samvittighet mens baby sover på deg. Finn en god tv-serie, film eller lignende. 

5) far må ta baby ikke bare så du får laget mat (det kan vel han gjøre), men også så du får hatt egentid. Han må også bidra på husarbeid og vask. 

lykke til! Plutselig en dag så er det mye bedre, jeg lover. (Selv om det ikke hjelper akkurat nå)

Anonymkode: 2f5e3...1cd

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei det er ikke bare slik det er. Jeg har hatt begge deler, den ene kunne jeg aldri legge fra meg for da var he@?&%#e løs. Var en grusom tung tid. Baby nr 2 sov hele dagen lang i babynestet sitt, våkner kl 16 da pappan kom ut fra hjemmekontoret 🤣

Jeg vet hvilken barseltid som var minst deprimerende:p 

Du må bare akseptere at du må tåle at baby gråter litt mens du dusjer/går på do/lage mat. 
Ta med det du trenger og se tv serier mens baby sover på fanget. 
Bæresele/sjal er gull!

Hold ut, det blir snaaaart bedre:-)

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

1) har du fått sjekket baby for låsninger? Kan det være mageknip pga allergier? Min første var sånn, og det var kraftig matallergi som ikke ble oppdaget før hun var over året. (Jeg ammet)

2) det er fryktelig slitsomt, og det hjelper ikke med «slik er det» kommentarer. anbefaler godt bæretøy (feks ergobaby), sånn at du får armene fri, og prøv gjerne en god vippestol. Min yngste elsker Baby Bjørn, og sitter å følger med feks når jeg gjør husarbeid. 

3) kom deg ut i frisk luft/ på tur hver eneste dag. Om baby ikke liker vogn, bruk bæresele. 

4) liker du å lese? Les med god samvittighet mens baby sover på deg. Finn en god tv-serie, film eller lignende. 

5) far må ta baby ikke bare så du får laget mat (det kan vel han gjøre), men også så du får hatt egentid. Han må også bidra på husarbeid og vask. 

lykke til! Plutselig en dag så er det mye bedre, jeg lover. (Selv om det ikke hjelper akkurat nå)

Anonymkode: 2f5e3...1cd

Grunnen til at jeg tar husarbeidet for å ta fri fra baby, ellers må jo jeg ta babyen mens han holder på.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kan du pumpe, evt gi mme, så pappaen kan ta baby mer?

Babyen tar ikke flaska.

AnonymBruker
Skrevet

Min klarte seg på gulvet fra cac 5 måneders alder. Nå er han 6 måneder og kan holde på for seg selv i cirka 5-20 minutter om gangen. Bruker fargesterk gymmatte med greier å leke med i lufta. Før det hadde jeg det som deg men brukte bæresjal hvis jeg måtte noe. La baby på gulvet hvis jeg måtte dusje.

Anonymkode: 8dfae...6c4

Skrevet

Man overlever bare :) Min var sånn i ett år, og det var den tøffeste perioden av litt liv. Var alene med han, så det var ingen avlastning i sikte heller. Hvorfor jeg ikke ble deprimert, det undres jeg over selv også - for jeg hadde det virkelig ikke bra. Godt utgangspunkt, og en dose flaks at jeg holdt meg psykisk frisk tror jeg. 

Det blir bedre :) min er snart 3 år nå, og verden er en helt annen! Hadde aldri trodd det på det verste, at jeg kunne få friheten til å gå på do alene noen gang igjen 😛 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tar ikke far baby når han er hjemme fra jobb, bortsett fra når du ammer? Og jo de fleste babyer tar flaske om de ikke får noe annet valg, men da må du stå i det.

Anonymkode: a3af5...3cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg! Begge mine har måttet bæres masse. Eldste hadde kolikk til 5 mnd og yngste var klistremerke og nektet vogn, ville bare sitte i bæresele. Det var supertungt og jeg fikk litt angst innimellom og gråt mye - følte meg så låst og bekymret meg for om jeg ville klare det. Vondt i rygg, skuldre og hofter av all bæringen. Men tiden går fort og de ble større. Yngste er ti måneder nå og er verdens morsomste.  Mannen min har ryggproblemer og har ikke kunnet bære noen av dem. For min del hjalp følgende: familie på besøk som laget middag og hjalp til med eldste barnet og fikk tankene mine på andre ting. I tillegg prøve å sove med baby på dagen - om det så var «liggende» med baby på brystet i bæreselen. Det blir bedre, hold ut❤️ Ved seks måneder er det annerledes!

Anonymkode: 4f9cd...139

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bæresele! 

Anonymkode: abb87...f00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her tok ikke pappaen babyen i det hele tatt, fordi det var "umulig for han å trøste". Jeg kan ikke si at jeg var så veldig lykkelig, men unngikk depresjon. Jeg tror jeg bare klarte å fokusere på det positive, og for meg var det to ting: Først og fremst at kjærligheten til babyen var enorm, så mesteparten av tiden gikk det helt fint å sette babyen først, og det andre var at jeg i det minste fikk se maaaaaasse på TV. Det får man ikke mye tid til de neste årene. 

Og: Det går over. Når babyen blir mer nysgjerrig på verden rundt seg, så blir den gradvis mindre klistremerke. Min baby ble en lett unge ved 8 mnd. Nesten over natta gikk jeg fra å ha en veldig krevende baby til å ha en veldig lett en.

Anonymkode: 720ce...b88

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Denne tiden er survival mode for mange.

Hyler barnet når dere først er ute i vogna? Hvis nei - nå som det er varmt trenger du jo ikke å kle på deg mer enn sko. Ha en cardigan/jakke liggende i vogna - og regnjakke liggende der.

Da er det kun sko.

Om babyen aksepterer å ligge i vippestol med deg mens du går på do først gjør du det, og lager nistepakke til deg selv med drikke med baby i bæresele. Så er det ut :) 

Du trenger ikke gå langt, kjør mer noen runder i samme «løype» så du ikke blir full av stress for lang tur hjem. Prøv å øve på å amme utendørs - det kan dere øve på uten å gå langt først. 

Jeg og foretrakk å gjøre husarbeidet fremfor enda mer babytid 😅🥵

Snart kan babyen sitte i sportsdel, og mange vognhatere aksepterer det bedre. Da får de se på ting og følge med litt. 

AnonymBruker
Skrevet
boblevann skrev (15 timer siden):

Man overlever bare :) Min var sånn i ett år, og det var den tøffeste perioden av litt liv. Var alene med han, så det var ingen avlastning i sikte heller. Hvorfor jeg ikke ble deprimert, det undres jeg over selv også - for jeg hadde det virkelig ikke bra. Godt utgangspunkt, og en dose flaks at jeg holdt meg psykisk frisk tror jeg. 

Det blir bedre :) min er snart 3 år nå, og verden er en helt annen! Hadde aldri trodd det på det verste, at jeg kunne få friheten til å gå på do alene noen gang igjen 😛 

Haha, jeg er alene med en på 3,5 og jeg får fortsatt ikke gå på do alene 😄 Jeg gleder meg ennå jeg! 🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Haha, jeg er alene med en på 3,5 og jeg får fortsatt ikke gå på do alene 😄 Jeg gleder meg ennå jeg! 🙈

Huff, føler med deg 😅 Min godtar faktisk at jeg gjør det nå, utrolig befriende🙊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg får jo aldri lagt fra meg baby, helt grunnleggende behov for meg som å gå på do, ta en dusj, hente drikke er bare stress og sånn går dagene. Får ikke alltid gått ut heller da jeg ikke går lagt fra meg baby for å ta på klær/ordne meg.

Far er på jobb og ja han tar baby når han kommer, men da er det ofte bare små nødvendigheter jeg får gjort som å lage middag etc får jeg må amme igjen. Baby er nå tre måneder, hører at dette kan vare et år, hvordan holde ut? Vondt i ryggen har jeg fått også da baby begynner å bli tung og jeg ikke har fått trent. 

Ta på deg bæresele. 

Anonymkode: 28ef2...104

AnonymBruker
Skrevet

Jeg satt også mer som fast i sofaen de første 4 mnd., måtte rigge meg til med to vannflasker og ferdigsmurte brødskiver i kjøleskapet. Pleide å tisse med babyen i armeme, og hvis jeg måtte gjøre større greier måtte jeg holde meg mer eller mindre til bæsjen hang utav rompa sånn at jeg visste at det var fort gjort (hadde kanskje 1 minutt på å bæsje, tørke meg og vaske henda🫠). Det var tider, det! Var ille i kanskje 4-6 mnd., så ble det gravid bedre når babyen begynte å lære nye ting som å rulle, krabbe og sitte. Da fikk jeg kanskje 5 minutter å bæsje på, så helt fri hadde jeg fortsatt ikke 😅 det første året er tøft når man har klistremerkebaby, men det blir gradvis bedre ❤️ og husk at så lenge babyen er mett, uthvilt, har tørr bleie og får masse kos så tar hen ikke skade av å gråte i to minutter mens du tar deg et glass vann, altså! 

Anonymkode: 3b1f0...c06

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...