AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #1 Skrevet 27. juni 2022 Er 30 år, singel og ufør. Er detFor jeg lurer. Har 300 000 kr utbetalt i året før skatt. Kanskje jeg får for lite penger? Kanskje det at jeg ikke er i stand til å tjene mine egne penger, gjør at jeg ikke kan adoptere? Er ufør pga kptsd. Det er ikke typisk ptsd man ser på filmer eller slik folk kan få etter krig med flashbacks ect. Jeg er flink til å håndtere følelser og veldig flink til å snakke og forstå, men har ikke rest arbeidsevne pga smerter setter seg i kroppen. Har havnet utenfor arbeidslivet og nav ser det vanskelig til at jeg noen gang skal klare komme tilbake. Jeg kan få barn, så ikke noe galt med kroppen min sånn sett. Men jeg ønsker ikke barn nå. Jeg vil ikke ta noen forhastede beslutninger med å få barn, bare fordi det er nå jeg kan. Så da tenkte jeg, om 10-15 år, om jeg noen gang ønsker barn, kan jeg adoptere? Kan jeg adoptere alene, eller kan det hende det bare er mulig om jeg er gift? Anonymkode: 3e60c...711
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #2 Skrevet 27. juni 2022 Nei, du vil aldri kunne adoptere. Anonymkode: 0925b...ea1 6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #3 Skrevet 27. juni 2022 Null sjans. Du må nok finne deg en partner gitt Anonymkode: 5dab8...c35 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #4 Skrevet 27. juni 2022 Nei, du vil aldri kunne få adoptere. Hvorfor er det så viktig for deg? Ingen med psykiske lidelser får adoptere. Det er veldig strenge kriterier for adopsjon (dette burde du jo vite, hvis du vil adoptere?!). Anonymkode: 245bb...84b 5
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #5 Skrevet 27. juni 2022 Nei. Det krever et minimum av googleferdigheter. Anonymkode: fadf9...400 8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #6 Skrevet 27. juni 2022 Kan også legge til at ingen som er ufør får adoptere, igjen det er utrolig strenge kriterier for adopsjon. Anonymkode: 245bb...84b 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #7 Skrevet 27. juni 2022 Problemet med adopsjon er ikke bare om du blir godkjent som adoptivforelder i Norge, men også reglene for hvem som får adoptere i landene der barna kommer fra. Og ganske mange land krever at det er gifte par, selv om Norge åpner for single. Og det er allerede veldig lange ventelister for de som er gift og har godkjenning. Unntaket er ofte barn med sykdommer eller funksjonshemminger, men du må da vurdere om du har det som trengs for å ta vare på et barn med mye større omsorgsbehov. Min mening er at adopsjon må handle om barnets beste. Du sier også at du er 30 år og ønsker å adoptere om 10-15 år. Vanligvis får ikke de over 45 år lov til å adoptere og da må man også ta med ventetiden det tar før man blir tildelt et barn. Så du vil ha veldig dårlig tid når den tid kommer. Anonymkode: b22ec...f65 4 2
Sofakona Skrevet 27. juni 2022 #8 Skrevet 27. juni 2022 Hva med å bli fosterhjem? Det trengs mange av dem 1
AprilLudgate Skrevet 27. juni 2022 #9 Skrevet 27. juni 2022 Du vil ikke bli godkjent i forhold eller som singel nei. Kravene er ganske strenge til helse osv. Sofakona skrev (18 minutter siden): Hva med å bli fosterhjem? Det trengs mange av dem TS vil helt åpenbart ikke godkjennes som fosterhjem når hun er ufør av kompleks PSTD. Det sier seg selv. 7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #10 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan også legge til at ingen som er ufør får adoptere, igjen det er utrolig strenge kriterier for adopsjon. Anonymkode: 245bb...84b Dette stemmer ikke. Det som legges til grunnlag er om man er skikket til å kunne gi barnet den omsorgen som gjelds. Nå er det nok godt mulig at mange med uføretrygd får avslag fordi de ikke oppfyller disse kravene, men det er ikke noe i lovverket som sier at man ikke kan adoptere som ufør. Og jeg vil tro at det er mye vanskeligere å få denne godkjenningen som singel ufør enn for noen som er ufør og har en partner med normalt funksjonsnivå som er i jobb med ok inntekt. Det sagt, så vil jeg tro at det vil være vanskelig å ha råd til en adopsjon når man er singel uføretrygdet. Bare adopsjonen blir ca. 150 000 kroner etter at man trekker fra det man får i støtte fra staten. Så må man plusse på en veldig kostbar utenlandsreise i flere uker for å hente barnet hjem. Det er jo dyrt nok bare å få et barn i seg selv, møbler, klær, leker og utstyr er ikke billig. Anonymkode: b22ec...f65
Sofakona Skrevet 27. juni 2022 #11 Skrevet 27. juni 2022 Du kan jo adoptert hund eller katt:) ok ikke det samme. Men mye ansvar der å og mye kjærlighet. Mange hunder som trenger nye hjem nå 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #12 Skrevet 27. juni 2022 Takk for svar alle sammen 😊 Dette er ikke noe jeg har tenkt lenge på, idéen kom i dag. Men før jeg ville la meg få noe håp, så er det greit og vite om det er mulig eller ei. Men nå kan jeg vell legge det fra meg 😅 ts Anonymkode: 3e60c...711 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #13 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, du vil aldri kunne få adoptere. Hvorfor er det så viktig for deg? Ingen med psykiske lidelser får adoptere. Det er veldig strenge kriterier for adopsjon (dette burde du jo vite, hvis du vil adoptere?!). Anonymkode: 245bb...84b Har ikke sagt det er viktig for meg. Jeg burde ikke vite noen ting, jeg bare forhører meg ts Anonymkode: 3e60c...711
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #14 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet med adopsjon er ikke bare om du blir godkjent som adoptivforelder i Norge, men også reglene for hvem som får adoptere i landene der barna kommer fra. Og ganske mange land krever at det er gifte par, selv om Norge åpner for single. Og det er allerede veldig lange ventelister for de som er gift og har godkjenning. Unntaket er ofte barn med sykdommer eller funksjonshemminger, men du må da vurdere om du har det som trengs for å ta vare på et barn med mye større omsorgsbehov. Min mening er at adopsjon må handle om barnets beste. Du sier også at du er 30 år og ønsker å adoptere om 10-15 år. Vanligvis får ikke de over 45 år lov til å adoptere og da må man også ta med ventetiden det tar før man blir tildelt et barn. Så du vil ha veldig dårlig tid når den tid kommer. Anonymkode: b22ec...f65 Veldig fint å få vite det med tid og alder! Takk for mye god informasjon:) Jeg har ikke noe i mot et barn med større omsorgsbehov, men igjen er jeg redd for at et friskt par med bedre økonomi kunne gitt barnet er bedre liv generelt. Og jeg vil heller da at de barna får alt av det beste de kan få, enn å dekke mine egne behov. ts Anonymkode: 3e60c...711
fru Alving Skrevet 27. juni 2022 #15 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Veldig fint å få vite det med tid og alder! Takk for mye god informasjon:) Jeg har ikke noe i mot et barn med større omsorgsbehov, men igjen er jeg redd for at et friskt par med bedre økonomi kunne gitt barnet er bedre liv generelt. Og jeg vil heller da at de barna får alt av det beste de kan få, enn å dekke mine egne behov. ts Anonymkode: 3e60c...711 Det er gode grunner til at man bør være to for å få barn. All ære til alenemødre og du har sikkert også mye kjærlighet og omsorg TS. Men det å ha dårlig økonomi, være enslig og i tillegg ufør etter en diagnose, det er ikke optimale forhold for å få barn. Husk at et adoptert barn også har hatt en litt mer sårbar start på livet enn et "hjemmelaget". Det skal ha så gode forhold som mulig i sitt nye hjem. Mange adoptivbarn sliter med ting senere i livet på grunn av adopsjonen, og mange gjør ikke det overhodet. Og noen opplever dessverre rasisme og dumme kommentarer fordi de ser ut på en annen måte enn foreldrene. Så det er ikke en lettvint løsning å adoptere. Skal du få barn så bør du finne deg en partner som er trygg og har en jobb og er psykisk stabil. 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #16 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan også legge til at ingen som er ufør får adoptere, igjen det er utrolig strenge kriterier for adopsjon. Anonymkode: 245bb...84b Det er feil. Uførhet i seg selv utelukker en ikke fra å adoptere. Anonymkode: c84eb...e32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå