AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #1 Skrevet 27. juni 2022 Hvis jeg må reise til for eksempel Oslo (og hjem igjen) for å reise på jobb-intervju. Deretter til for eksempel Stavanger / Trondheim / Betgen, og så videre. Men jeg får jo aldri noen av disse jobbene uansett. Det er alt for mange søkere som har minst like mye arbeidserfaring som meg. Jeg har selvfølgelig ikke mulighet til å reise over hele landet på intervju etter intervju hele tiden, uten å få ett eneste jobb-tilbud ut av dette. Så hva skal jeg egentlig finne på da? bortsett fra å gi opp? Anonymkode: 60ded...ba8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #2 Skrevet 27. juni 2022 Må du reise? Jeg intervjuet utelukkende via videomøte sist jeg søkte. Anonymkode: 48fb4...5ea 7 3
tangent Skrevet 27. juni 2022 #3 Skrevet 27. juni 2022 Har du spurt om det er mulighet for å ta det på teams eller lignende? Det er vanlig hos oss at i alle fall første runde er det helt greit å ta på teams. 16 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #4 Skrevet 27. juni 2022 Fullt mulig å spørre om de kan ta det over teams feks. Jeg hadde intervju for et par uker siden over teams. Ble kalt inn på andregangsintervju, å da ville de at jeg skulle møte fysisk. Men da har man jo kommet gjennom første nåløye, så det er mer verdt å dra dit fysisk. Anonymkode: d8b9e...c85 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #5 Skrevet 27. juni 2022 tangent skrev (2 minutter siden): Har du spurt om det er mulighet for å ta det på teams eller lignende? Det er vanlig hos oss at i alle fall første runde er det helt greit å ta på teams. nei, det eralt for mange som ønsker å møtes ansikt-til-ansikt. De kan visst få ett helt annet inntrykk av folk ved å faktisk møte jobb-søkere (for eksempel kroppsspråket til dem de snakker med) enn hvis de bare skal se ett ansikt på en dataskjerm liksom. 0g selv om folk går med på samtaler over Teams eller what ever, så snakker arbeidsplassen selvfølgelig med en hel haug søkjere for å lage en mye kortere liste. Dermed snakker de med den gjengen ansikt-til-ansikt. Ergo folk blir nødt til å reise frem og tilbake, for temmelig mange intervjuer hvis man forsøker å skaffe seg arbeid på forskjellige steder. Anonymkode: 60ded...ba8 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #6 Skrevet 27. juni 2022 Ser at flere her foreslår å ta det på teams. Jeg med min angst hadde aldri klart å ta intervju på teams. Hadde vel egentlig ikke klart å ta det face to face heller... Men poenget er at det er ikke alle som er komfortable med å ta møter på teams. Anonymkode: c7695...6d8 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #7 Skrevet 27. juni 2022 Du kan ha mulighet til å søke tilleggstønad. Sjekk om noe av dette kan være aktuelt for deg https://www.nav.no/tilleggsstonader#chapter-6 Reise for å komme i arbeid utenfor hjemstedet Dette kan du få når du er arbeidssøker. Hvis du er uforskyldt arbeidsløs og ikke får arbeid på hjemstedet ditt, kan du ha rett til stønad i forbindelse med oppfølging for å komme i arbeid jobbintervju på annet sted enn bosted tiltredelse på nytt arbeidssted Du kan få støtte til flytteutgifter hvis du må flytte til et annet sted i Norge for å begynne i ny jobb. Det gjelder også hvis du må flytte til et annet land i Norden eller EU/EØS. Du må søke om å få dekket utgiftene før du reiser. Utbetaling skjer når NAV mottar kvitteringer som dokumenterer utgiftene. Reiseavstanden må være 50 kilometer eller mer én vei for at du skal kunne få dekket stønad til reise. I NAVs vurdering av om du er uforskyldt ledig, vil vi ikke vektlegge forhold som ligger lenger tilbake i tid enn 8 uker. Satser for reise når du er arbeidssøker Du får dekket billigste reisemåte. NAV kan godkjenne bruk av egen bil hvis det ikke er offentlig transport tilgjengelig eller det ikke er praktisk mulig for deg å benytte offentlig transport. Du kan da også få dekket nødvendige utgifter til bomavgift, parkering mm. I særlige tilfeller kan du få dekket utgifter til drosje. Anonymkode: 38cb6...925 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #8 Skrevet 27. juni 2022 har sånne "tilleggsstøndander" fra NAV noen grense på hvor mange jobb-intervju de kan sponse transporten til? eventuelt dersom intervjuene ligger alt for langt unna hjemmet ? Anonymkode: 60ded...ba8
Ullvott Skrevet 27. juni 2022 #9 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser at flere her foreslår å ta det på teams. Jeg med min angst hadde aldri klart å ta intervju på teams. Hadde vel egentlig ikke klart å ta det face to face heller... Men poenget er at det er ikke alle som er komfortable med å ta møter på teams. Anonymkode: c7695...6d8 Ja, når temaet er reisekostnader og ikke angst er det naturlig å foreslå teams. Ellers er det mulig å søke stønad fra NAV som vist over, eller fra arbeidsgiver selv. Offentlige virksomheter dekker som regel reiseutgifter. 6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #10 Skrevet 27. juni 2022 Hvorfor så langt unna? Er det en spesifikt bransje du prøver å jobbe i? Da må du jo også flytta for å jobbe der da? Anonymkode: 8268a...f9b
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #11 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): har sånne "tilleggsstøndander" fra NAV noen grense på hvor mange jobb-intervju de kan sponse transporten til? eventuelt dersom intervjuene ligger alt for langt unna hjemmet ? Anonymkode: 60ded...ba8 Jeg har aldri hørt at det skal være noe problem. Ta det opp med din saksbehandler, så får du avklart spørsmål om ordningen. Lykke til med jobbjakt 😊 Kan forresten kanskje midlertidig lønnstilskudd være en ordning? Tilskudd til lønnsutgifter Lønnstilskudd vil si at arbeidsgiveren får dekket en del av lønnen din. NAV kan innvilge lønnstilskudd om du har problemer med å få en jobb på ordinære lønns- og arbeidsvilkår, eller om du står i fare for å miste jobben din av helsemessige årsaker. Det kan også være aktuelt ved kronisk sykdom eller graviditet som fører til stort sykefravær. Midlertidig lønnstilskudd Midlertidig lønnstilskudd skal øke mulighetene for å få eller beholde ordinært arbeid. Du får ordinær lønn med sikte på fast ansettelse i en hel- eller deltidsstilling. Arbeidsgiver får et tilskudd til lønnen din i en begrenset periode. NAV kan gi midlertidig lønnstilskudd både til private og offentlige virksomheter. Anonymkode: 38cb6...925
K.B. Skrevet 27. juni 2022 #12 Skrevet 27. juni 2022 Men kjære deg, bor du langt unna, så må jo teams være en fullgod løsning. Spør du om dette når du får svar at du er innkalt til intervju? 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #13 Skrevet 27. juni 2022 Spør om de kan ha det på teams Anonymkode: f473d...7f6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #14 Skrevet 27. juni 2022 Er jo helt normalt å ta jobbintervju på Teams. Anonymkode: 46445...ea8 2
Cássia Skrevet 27. juni 2022 #15 Skrevet 27. juni 2022 Jeg har alltid fått dekket reisekostnader i de tilfellene jeg har måttet reise lengre enn et par timer/reisekostnader har blitt høyere enn et par hundrelapper. Da har jeg også fått dekket diett. 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #16 Skrevet 27. juni 2022 Jeg godtar kun tlf-intervju. Anonymkode: 4caa0...e80
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #17 Skrevet 27. juni 2022 37 minutter siden, AnonymBruker said: Ser at flere her foreslår å ta det på teams. Jeg med min angst hadde aldri klart å ta intervju på teams. Hadde vel egentlig ikke klart å ta det face to face heller... Men poenget er at det er ikke alle som er komfortable med å ta møter på teams. Anonymkode: c7695...6d8 Huh, jeg har angst og elsker intervjuer på teams, for da kan jeg ha notatet og manus foran meg, og det et lettere å kontrollere kroppsspråket mitt når jeg ser video av meg selv på skjermen 😛 Anonymkode: d1155...e50 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #18 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Huh, jeg har angst og elsker intervjuer på teams, for da kan jeg ha notatet og manus foran meg, og det et lettere å kontrollere kroppsspråket mitt når jeg ser video av meg selv på skjermen 😛 Anonymkode: d1155...e50 Samme her, Teams var overraskende mye bedre. Slapp å være så fokusert på hvor jeg skulle rette blikket, hvor jeg skulle ha hendene, osv. I tillegg kunne jeg hele tida se meg selv så jeg hadde kontroll over hvordan jeg så ut. På forhånd trodde jeg det kom til å bli verre, men det var mye bedre. Anonymkode: 46445...ea8 5
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #19 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor så langt unna? Er det en spesifikt bransje du prøver å jobbe i? Da må du jo også flytta for å jobbe der da? Anonymkode: 8268a...f9b problemet er at det er alt for få faste jobber her jeg kommer fra. Veldig mange kjenner også folk fra tidligere, og får jobb gjennom "kontakter" eller noe. Og som jeg allerede har nevnt: det er ikke alle potensielle arbeidsgivere som tillater jobb-intervju over for eksempel Teams, eller lignende. Anonymkode: 60ded...ba8 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #20 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): nei, det eralt for mange som ønsker å møtes ansikt-til-ansikt. De kan visst få ett helt annet inntrykk av folk ved å faktisk møte jobb-søkere (for eksempel kroppsspråket til dem de snakker med) enn hvis de bare skal se ett ansikt på en dataskjerm liksom. 0g selv om folk går med på samtaler over Teams eller what ever, så snakker arbeidsplassen selvfølgelig med en hel haug søkjere for å lage en mye kortere liste. Dermed snakker de med den gjengen ansikt-til-ansikt. Ergo folk blir nødt til å reise frem og tilbake, for temmelig mange intervjuer hvis man forsøker å skaffe seg arbeid på forskjellige steder. Anonymkode: 60ded...ba8 Har du forsøkt å spørre om Teams-intervju på førstegangsintervju? Mitt inntrykk er at mange arbeidsgivere foretrekker det siden det er mer effektivt. Anonymkode: 22275...e62 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå