Gjest Acer Skrevet 27. juni 2022 #1 Skrevet 27. juni 2022 PST oppsøkte morderen allerede i 2015, og sist mai 2022. PST sin konklusjon var at vedkomende ikkje var noe fare for omgivelsene, og 1 mnd seinare begår han grufulle drap. PST har feilet grovt i sine vurderinger, og de er er tidligere blitt tatt på senga. Det at sivile grep inn, og fekk kontroll på desperadoen reddet trolig mange menneskeliv, og det kan reises spørsmål om politiet var på feil sted.
Callisto83 Skrevet 27. juni 2022 #2 Skrevet 27. juni 2022 Med tanke på at det siste jeg leste om PST før skytingen i Oslo, var at de holdt øye med kommentarfeltet i grupper på Facebook som reagerte på dyre strømpriser, så vil jeg svare ja. 5 3 2
saltpepper Skrevet 27. juni 2022 #3 Skrevet 27. juni 2022 Ja, PST hat bommet grovt. Men jeg ser samtidig at det gjerne ikke alltid er like lett for PST å vite hvilke intensjoner en person har etter samtaler. Dersom man ønsker å utføre voldelig handlinger, er det ikke noe man innrømmer til PST uten videre. Og det kan være at avgjørelsen om å begå angrepet har blitt besluttet i løpet av den siste måneden. Jeg lar imidlertid ikke noen feil fra PST ødelegge tilliten til dem. Vi hører mye om hvilke feil PST gjør uten at vi (offentligheten) vet hva de har fått til. Hvem vet hvor mange angrep PST har stoppet i årenes løp? Og til vedkommende over meg som kommenterer at PST fulgte med på kommentarfelt angående strøm istedenfor, så tror jeg det er å se litt smalt på det. Jeg regner med at PST jobber med flere ting samtidig. I tillegg handlet det jo ikke om folk som klaget på strømmen, men de som spøkte og truet med vold mot politikere. 4 1
Honey Dew Skrevet 27. juni 2022 #4 Skrevet 27. juni 2022 Støtten til PST har aldri vært særlig stor. PST velger å vente til slike ting skjer før de gjør noe.
Gibralfaro Skrevet 27. juni 2022 #5 Skrevet 27. juni 2022 Det er lett å sitte og være etterpåklok, når man vet man ikke behøver å gjøre den jobben eller de vurderingene selv. Det er jo ikke måte på hvor mange eksperter vi har i Norge som kan gjøre en bedre jobb enn sittende eksperter. Vel og merke etter at katastrofen har skjedd. Slår aldri feil. 4 1
Gjest Acer Skrevet 27. juni 2022 #6 Skrevet 27. juni 2022 Det går nok mange "tikkende bomber" løs i befolkningen som PST, og psykiatrien ikkje har kontroll på. Pykiatrien skulle styrkes var lovnadene fra E.Solberg og Co etter hendelsen med Ari Behn., men hva har skjedd. ? PST og psykiatrien er avhengi av bekymringsmeldinger fra publikum i å avsløre personer som oppfører seg misstenkeleg, og det er grunn til å reise spørsmål hva som ligg til grunn for PST sin feilvurdering.
Gjest Acer Skrevet 27. juni 2022 #7 Skrevet 27. juni 2022 Gibralfaro skrev (8 minutter siden): Det er lett å sitte og være etterpåklok, når man vet man ikke behøver å gjøre den jobben eller de vurderingene selv. Det er jo ikke måte på hvor mange eksperter vi har i Norge som kan gjøre en bedre jobb enn sittende eksperter. Vel og merke etter at katastrofen har skjedd. Slår aldri feil. Her har du eit poeng : Går ein på en fotballkamp er det lett å sitte på tribunen hvor ein har god oversikt å kritisere både dommer, og spelere, men konstruktive og kritiske bemerkninger leder ofte til noe positivt. PST må regne med å få kritiske bemerkninger rettet mot seg, men godt mulig de skjermer deg mot psykiatrilovene. Kongsberg saken har avdekt en rekke svakheter som noen burde ha fanget opp, og det er synd at vi har fått eit samfunn deres titlene må vera i orden før ein blir hørt.
Gibralfaro Skrevet 27. juni 2022 #8 Skrevet 27. juni 2022 "En av årsakene til at politiet fraråder alle pride-arrangementer skal være at de mangler oversikt over flere personer i et bestemt miljø." https://www.nrk.no/norge/opplysninger-til-nrk-etter-pride-avlysning_-politiet-mangler-oversikt-over-flere-personer-1.16019098 2
Pipaluk Skrevet 27. juni 2022 #9 Skrevet 27. juni 2022 Hvilke verktøy har pst for å finne ut hvor farlig en person er? Har de hjemmel til å overvåke samtaler forfølge han ute, og låse seg inne hos ham?
cas12 Skrevet 27. juni 2022 #10 Skrevet 27. juni 2022 Skybe skrev (5 timer siden): PST oppsøkte morderen allerede i 2015, og sist mai 2022. PST sin konklusjon var at vedkomende ikkje var noe fare for omgivelsene, og 1 mnd seinare begår han grufulle drap. PST har feilet grovt i sine vurderinger, og de er er tidligere blitt tatt på senga. Det at sivile grep inn, og fekk kontroll på desperadoen reddet trolig mange menneskeliv, og det kan reises spørsmål om politiet var på feil sted. Har aldri hatt tillit til dem og ble ikke bedre nå nei
Rosa blomst Skrevet 27. juni 2022 #11 Skrevet 27. juni 2022 (endret) Honey Dew skrev (2 timer siden): Støtten til PST har aldri vært særlig stor. PST velger å vente til slike ting skjer før de gjør noe. Men hva skal de egentlig gjøre? Med mindre noen har kommet med spesifikke trusler eller uttalt at de ønsker å gjennomføre noe ulovlig så kan man jo ikke akkurat bure folk inne pga meninger. De kan jo overvåke samtaler og internettaktivitet feks., men med mindre de har noe konkret så er det vel egentlig lite de får gjort. Endret 27. juni 2022 av Rosa blomst 1 1
Gjest Acer Skrevet 27. juni 2022 #12 Skrevet 27. juni 2022 saltpepper skrev (2 timer siden): Ja, PST hat bommet grovt. Men jeg ser samtidig at det gjerne ikke alltid er like lett for PST å vite hvilke intensjoner en person har etter samtaler. Dersom man ønsker å utføre voldelig handlinger, er det ikke noe man innrømmer til PST uten videre. Og det kan være at avgjørelsen om å begå angrepet har blitt besluttet i løpet av den siste måneden. Jeg lar imidlertid ikke noen feil fra PST ødelegge tilliten til dem. Vi hører mye om hvilke feil PST gjør uten at vi (offentligheten) vet hva de har fått til. Hvem vet hvor mange angrep PST har stoppet i årenes løp? Og til vedkommende over meg som kommenterer at PST fulgte med på kommentarfelt angående strøm istedenfor, så tror jeg det er å se litt smalt på det. Jeg regner med at PST jobber med flere ting samtidig. I tillegg handlet det jo ikke om folk som klaget på strømmen, men de som spøkte og truet med vold mot politikere. Sosiale medier har nok blitt både til velsignelse,og til forbannelse for PST, og polititet. Det har endret kvardagen for de alle fleste av oss, og facebook er blitt eit visittkort som ein deler på mange.
Gjest Acer Skrevet 27. juni 2022 #13 Skrevet 27. juni 2022 Pipaluk skrev (5 minutter siden): Hvilke verktøy har pst for å finne ut hvor farlig en person er? Har de hjemmel til å overvåke samtaler forfølge han ute, og låse seg inne hos ham? De fleste personer som har eit kriminelt rulleblad bør settes frimerke på. Ein skal ikkje stigmatisere en hel gruppe personer med psykisk diagnose, men anskje bør tærskelen om tvangspykiatri endres. Psykiatrien må bli langt mer lydhøre overfor den nermeste pårørende, og den nermeste kretsen rundt de som har fått en psykisk diagnose, og ikkje skjule seg bak tausheten.
Drizzt Skrevet 27. juni 2022 #14 Skrevet 27. juni 2022 Callisto83 skrev (4 timer siden): Med tanke på at det siste jeg leste om PST før skytingen i Oslo, var at de holdt øye med kommentarfeltet i grupper på Facebook som reagerte på dyre strømpriser, så vil jeg svare ja. Haha, skulle skrive det samme. PST ser ut til å ha fokus feil sted når Facebook grupper med sinte nordmenn som reagerer mot høye strømpriser er noe de bruker tid på. I mellomtiden kommer en trusselvurdering 9 dager før terrorangrepet som på lang vei beroliger oss at risikoen for terror fra radikale islamister er minimal. 5
Drizzt Skrevet 27. juni 2022 #15 Skrevet 27. juni 2022 Skybe skrev (1 time siden): Det går nok mange "tikkende bomber" løs i befolkningen som PST, og psykiatrien ikkje har kontroll på. Pykiatrien skulle styrkes var lovnadene fra E.Solberg og Co etter hendelsen med Ari Behn., men hva har skjedd. ? PST og psykiatrien er avhengi av bekymringsmeldinger fra publikum i å avsløre personer som oppfører seg misstenkeleg, og det er grunn til å reise spørsmål hva som ligg til grunn for PST sin feilvurdering. Og svaret ligger her: https://www.document.no/2022/06/25/psts-innrommelse-om-matapour-det-er-mange-i-dette-nettverket-i-norge-vi-kan-ikke-overvake-alle/ – Det er mange som inngår i dette nettverket, det er mange med den type holdninger i Norge, og vi lever i et liberalt demokrati, vi kan ikke overvåke alle, vi kan ikke følge med på alle, så da blir det hele tiden en vurdering om å beskytte oss mot de farligste, sa fungerende PST-leder Berg i ettermiddag til NRK. 1 1
Gjest Acer Skrevet 27. juni 2022 #16 Skrevet 27. juni 2022 Drizzt skrev (1 minutt siden): Og svaret ligger her: https://www.document.no/2022/06/25/psts-innrommelse-om-matapour-det-er-mange-i-dette-nettverket-i-norge-vi-kan-ikke-overvake-alle/ – Det er mange som inngår i dette nettverket, det er mange med den type holdninger i Norge, og vi lever i et liberalt demokrati, vi kan ikke overvåke alle, vi kan ikke følge med på alle, så da blir det hele tiden en vurdering om å beskytte oss mot de farligste, sa fungerende PST-leder Berg i ettermiddag til NRK. Selvsagt uråd for PST å overvåke alle, men nå var denne personen i Oslo under radaren til PST, og det var også personen i Kongsberg, men like fult endet det med en tragedie. Ein evauleringsrapport vil nok etterhvert avdekke om det må til en lovendring om å senke tærskelen for tvang, meldeplikt, for personer som har fått en psykiatrisk diagnose. Folk felst som har en fysisk plage oppsøker legen, men slik er det ikkje hos psykisk syke personer. Det er de pårørende, og nettverket rundt som får noen bjeller til å ringe.
Entern Skrevet 27. juni 2022 #17 Skrevet 27. juni 2022 Drizzt skrev (1 time siden): Haha, skulle skrive det samme. PST ser ut til å ha fokus feil sted når Facebook grupper med sinte nordmenn som reagerer mot høye strømpriser er noe de bruker tid på. I mellomtiden kommer en trusselvurdering 9 dager før terrorangrepet som på lang vei beroliger oss at risikoen for terror fra radikale islamister er minimal. Jepp👆👍
Ørneredet Skrevet 28. juni 2022 #18 Skrevet 28. juni 2022 Med tanke på at PST prioriterer å jakte på folk som uttrykker seg krasst om politikeres håndtering av strømprisene, og går til ikke rent lite totalitære skritt som å jakte på folk som er motstandere av staten og politikerene så vil jeg si at PST har null tilitt i min bok. 2
Trikker Skrevet 2. juli 2022 #19 Skrevet 2. juli 2022 Rosa blomst skrev (På 27.6.2022 den 18.54): Men hva skal de egentlig gjøre? Med mindre noen har kommet med spesifikke trusler eller uttalt at de ønsker å gjennomføre noe ulovlig så kan man jo ikke akkurat bure folk inne pga meninger. De kan jo overvåke samtaler og internettaktivitet feks., men med mindre de har noe konkret så er det vel egentlig lite de får gjort. Enig, vanskelig å fengsle folk preventivt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå