Gå til innhold

Deppa etter inntak av sukker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever for tiden stort sett på lavkarbo, for vektnedgang og fordi kroppen trives bedre på det. Men det er vanskelig i sosiale sammenhenger, derfor stresser jeg ikke med det i de sammenhengene heller. I helga var det fest og konsert, fredag og lørdag, og MYE ekstra sukker og raske karbohydrater. Jeg er ikke lei meg pga det eller har noen følelser rundt det, men idag er jeg så deppa! Jeg har ingen grunn til det, derfor lurer jeg på om det er sukkerinntaket som fører til det? Har opplevd det før også, men har ikke dratt slutningene før nå...

Noen andre som har det slik?

Anonymkode: ce001...9b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lever for tiden stort sett på lavkarbo, for vektnedgang og fordi kroppen trives bedre på det. Men det er vanskelig i sosiale sammenhenger, derfor stresser jeg ikke med det i de sammenhengene heller. I helga var det fest og konsert, fredag og lørdag, og MYE ekstra sukker og raske karbohydrater. Jeg er ikke lei meg pga det eller har noen følelser rundt det, men idag er jeg så deppa! Jeg har ingen grunn til det, derfor lurer jeg på om det er sukkerinntaket som fører til det? Har opplevd det før også, men har ikke dratt slutningene før nå...

Noen andre som har det slik?

Jepps - det sier seg selv at det mentale og fysiske får sjokk hvis du går fra lavkarbo til høykarbo.

Hva med lavkarbo i ukedagene med litt mer karbohydrater i helgene? Da mener jeg f.eks. bolle på cafe og en god middag på lørdag, før du avslutter helgen med et høykarbomåltid, ca. 2-3 høykarbomåltider i løpet av helgen. Det tror jeg skulle gå fint for både humøret og vektnedgangen.

Skrevet

Kan du ikke bare heller spise stort sett normalt og uten noen tåpelige dietter, og heller bare prøve å ligge i et lite kaloriunderskudd? Lavkarbo har absolutt null funksjon, ut over å kanskje begrense kalorier. Men hvis du føler deg dårlig av det så kan du like gjerne teller kalorier og spise hva du vil.

• Liker 2
Skrevet
jabx skrev (3 minutter siden):

Kan du ikke bare heller spise stort sett normalt og uten noen tåpelige dietter, og heller bare prøve å ligge i et lite kaloriunderskudd? Lavkarbo har absolutt null funksjon, ut over å kanskje begrense kalorier. Men hvis du føler deg dårlig av det så kan du like gjerne teller kalorier og spise hva du vil.

Lavkarbo fungerer godt for mange. Kaloriunderskudd fungerer fint for andre.
Mens for noen er det hard trening hver dag. 

Det som fungerer for DEG fungerer nødvendigvis ikke for alle andre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Embla Othea skrev (11 minutter siden):

Jepps - det sier seg selv at det mentale og fysiske får sjokk hvis du går fra lavkarbo til høykarbo.

Hva med lavkarbo i ukedagene med litt mer karbohydrater i helgene? Da mener jeg f.eks. bolle på cafe og en god middag på lørdag, før du avslutter helgen med et høykarbomåltid, ca. 2-3 høykarbomåltider i løpet av helgen. Det tror jeg skulle gå fint for både humøret og vektnedgangen.

Jeg har ikke lyst å planlegge å ha høykarbo i helgene med mindre det er "verdt det". Blir jo samme effekten som denne helgen da. 

jabx skrev (6 minutter siden):

Lavkarbo er ikke en tåpelig diett. Lavkarbo er det kroppen vår har utviklet seg over hundre tusener av år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
jabx skrev (33 minutter siden):

Hvorfor så bastant? Lavkarbo har beviselig effekt mot en rekke sykdommer og tilstander, så å kategorisk avvise det og si at man kunne like gjerne kuttet kalorier, det blir for dumt.

Anonymkode: 80f96...905

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, jabx said:

Hvorfor stresse med å fylle riktig drivstoff på bilen? Diesel gir jo like mye energi som bensin, du må bare fylle på riktig mengde.

Anonymkode: 37705...c8d

• Liker 2
Skrevet
jabx skrev (3 minutter siden):

Dokumentasjon på at lavkarbo har null funksjon utover kaloribegrensning? Arne Astrup - en av verdens mest siterte ernæringsforskere, dansk professor dr.med., overlege, forfatter, og leder for Institutt for Idræt og Ernæring ved Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet ved universitetet i København – har nylig uttalt at vi er ulike kroppstyper og tåler karbohydrater ulikt, og dermed viktigheten av å velge kosthold etter sin kroppstype.

https://nexs.ku.dk/forskning/vidensbanken/smoer-planteolier/

https://nexs.ku.dk/ansatte/?pure=da%2Fpublications%2Fbiomarkers-of-individual-foods-and-separation-of-diets-using-untargeted-lcmsbased-plasma-metabolomics-in-a-randomized-controlled-trial(35d9a66e-2784-4026-b9a0-f0be8ca6db5a).html

Bl.a.

• Liker 1
Skrevet
Mamajune11 skrev (7 timer siden):

Lavkarbo fungerer godt for mange. Kaloriunderskudd fungerer fint for andre.
Mens for noen er det hard trening hver dag.

Det som fungerer for DEG fungerer nødvendigvis ikke for alle andre. 

Poenget er at alt til syvende og sist koker ned til kaloriunderskudd. Hvis du eliminerer store matgrupper fra kosten din kan det være lettere å innta færre kalorier - kaloriunderskudd. Hvis du trener hardt kan det være du bruker flere kalorier enn du inntar - kaloriunderskudd. Alt koker til syvende og sist ned til det.

Alt er bare forskjellige måter å oppnå kaloriunderskudd på.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lavkarbo er det kroppen vår har utviklet seg over hundre tusener av år. 

Nei.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor så bastant? Lavkarbo har beviselig effekt mot en rekke sykdommer og tilstander, så å kategorisk avvise det og si at man kunne like gjerne kuttet kalorier, det blir for dumt.

Anonymkode: 80f96...905

Hvilken beviselig effekt?

Det kan godt være at enkelte sykdommer gjør at man må ha et visst kosthold, men det har da ingenting med friske folk å gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor stresse med å fylle riktig drivstoff på bilen? Diesel gir jo like mye energi som bensin, du må bare fylle på riktig mengde.

Faktum er at vi trenger en rekke ulike næringsstoffer. Lavkarbo er som å fylle dårlig drivstoff på bilen.

Skrevet
Roci skrev (7 timer siden):

Dokumentasjon på at lavkarbo har null funksjon utover kaloribegrensning? Arne Astrup - en av verdens mest siterte ernæringsforskere, dansk professor dr.med., overlege, forfatter, og leder for Institutt for Idræt og Ernæring ved Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet ved universitetet i København – har nylig uttalt at vi er ulike kroppstyper og tåler karbohydrater ulikt, og dermed viktigheten av å velge kosthold etter sin kroppstype.

https://nexs.ku.dk/forskning/vidensbanken/smoer-planteolier/

https://nexs.ku.dk/ansatte/?pure=da%2Fpublications%2Fbiomarkers-of-individual-foods-and-separation-of-diets-using-untargeted-lcmsbased-plasma-metabolomics-in-a-randomized-controlled-trial(35d9a66e-2784-4026-b9a0-f0be8ca6db5a).html

Bl.a.

Hva skal disse linkene liksom vise?

Det er mange som påstår at studier viser ditt og datt, men problemet er at det ofte ikke er så enkelt:

https://biolayne.com/videos/educational/new-study-proves-low-carb-diets-are-magic/

AnonymBruker
Skrevet
jabx skrev (16 minutter siden):

Nei.

Eh jo? Hvete og ris ble ikke domestisert før for 10 000 år siden, før det inntok ikke mennesker så store mengder karbohydrater. 

Skrevet
jabx skrev (1 time siden):

Hva skal disse linkene liksom vise?

Det er mange som påstår at studier viser ditt og datt, men problemet er at det ofte ikke er så enkelt:

https://biolayne.com/videos/educational/new-study-proves-low-carb-diets-are-magic/

Det er ingen her i tråden - inkludert meg -  som påstår at lavkarbo er magisk og passer for alle. Men for noen av oss er det av ulike årsaker  gunstig å spise karbohydratredusert.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, jabx said:

Faktum er at vi trenger en rekke ulike næringsstoffer. Lavkarbo er som å fylle dårlig drivstoff på bilen.

Det stemmer ikke at lavkarbo er som dårlig drivstoff, men ja, det har noe å si om du fyller på rett eller galt drivstoff, selv om det avgir samme mengde energi når det brennes.

Du kan måle kalorimengden i begge tydper drivstoff og si, som sant er, at hvor fort og langt bilen går avhenger kun av hvor mye energi som kan utvinnes av drivstoffet. Men det er ikke særlig nyttig.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, jabx said:

Nei.

Jo. Vi har aldri spist så store mengder karbohydrater som folk flest gjør i dag, og vi er ikke laget for det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2022 den 21.24):

Eh jo? Hvete og ris ble ikke domestisert før for 10 000 år siden, før det inntok ikke mennesker så store mengder karbohydrater. 

Det er mer enn bare hvete og ris der ute.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2022 den 23.32):

Jo. Vi har aldri spist så store mengder karbohydrater som folk flest gjør i dag, og vi er ikke laget for det.

Vi er laget for et blandet kosthold. Ferdig med det.

Jeg vet ikke hva du mener med "store mengder". Kostholdsrådene er greie.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, jabx said:

Vi er laget for et blandet kosthold. Ferdig med det.

Jeg vet ikke hva du mener med "store mengder". Kostholdsrådene er greie.

Store mengder, som i mye mer enn vi noen gang har spist i historien. I 99% av vår eksistens fikk vi karbohydrater kun fra ville planter. Kostholdet var hovedsaklig kjøtt og fett fra dyr. Det er ekstremt lite viltvoksende røtter, frukt og bær vi kan spise, og det ville også være fullstendig sesongbasert. For eksempel er villepler små og harde og tilgjengelig i kanskje en måneds tid. Korn ble nok også plukket i ny og ne, men også disse var små og spredt. Du får sannsynligvis i deg mer korn og frukt på en uke enn vi pleide å få i oss på et år, og mye av det er i tillegg kraftig prosessert. Og vi ser jo hva det gjør med blant annet tennene.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...